Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare nx00 » 30 okt 2020 20:19

martinot skrev:
ChristerSjo skrev:
nx00 skrev:Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?


Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?


Alla med Typ-2 uttag är godkända.

Övriga, som tex. med Typ-1 (vissa tidigare amerikanska och japanska elbilar med 1-fasladdning) är inte godkända.

Sedan behöver man även JFB Typ B, och funktion för mätning av åtgången energimängd för laddning.

Vissa uttagsboxar har dock dessa två funktioner redan i boxen, och då för man en enklare installation (mindre kostnad för elektrikertid) och oftast billigare (då de ofta är ganska dyra att köpa till).

VW har bara boxar med Typ-2, så det är inga problem. Men kikar man på priset efter merjobb av elektriker (mer nödvändig extern installation), och ökad kostnad för fler kompletterande komponenter, så är de förmodligen inte lika prisvärda. Då är det nog mer prisvärt att gå för tex. en Easee från Tibber, eller från annan leverantör med box som "fixar allt".

Är man medlem på TCS (man behöver dock inte äga Tesla) så får man 1500 rabatt här: https://tibber.com/se/produkt/easee-tesla-club-sweden

Kör man med referrallänk och ansöker om att bli Tibberkund (byte av elavtal sker inte förens långt senare) så får man ytterligare 500 kr rabatt. Här är min (men går bra med vilken annan som helst): https://tibber.com/se/invite/68e6c431

Dock så har Tibber endast Typ-2-uttag, och kräver att kan använder sin Typ-2-kabel som följer med bilen (eller köper en sådan). Men i övrigt så är jag extremt nöjd med Easee-boxen, och möjlighet till automatisk lastbalansering till husets elåtgång, fjärrstyrning via WiFi eller 4G, och smarta appfunktioner. Skall även byta elleverantör från Fortum till Tibber (inget som man måste, bara för att man köper boxen via dom, men vill testa att ladda gratis/billigt på nätterna efter tidstaxa).


Ok. Tack för utförligt svar! Den dyraste ID boxen, har en ”MID certifierad” elmätare. Kanske är den godkänt för bidraget då.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 03 aug 2017 07:28

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 30 okt 2020 20:26

nx00 skrev:
martinot skrev:
ChristerSjo skrev:
nx00 skrev:Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?


Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?


Alla med Typ-2 uttag är godkända.

Övriga, som tex. med Typ-1 (vissa tidigare amerikanska och japanska elbilar med 1-fasladdning) är inte godkända.

Sedan behöver man även JFB Typ B, och funktion för mätning av åtgången energimängd för laddning.

Vissa uttagsboxar har dock dessa två funktioner redan i boxen, och då för man en enklare installation (mindre kostnad för elektrikertid) och oftast billigare (då de ofta är ganska dyra att köpa till).

VW har bara boxar med Typ-2, så det är inga problem. Men kikar man på priset efter merjobb av elektriker (mer nödvändig extern installation), och ökad kostnad för fler kompletterande komponenter, så är de förmodligen inte lika prisvärda. Då är det nog mer prisvärt att gå för tex. en Easee från Tibber, eller från annan leverantör med box som "fixar allt".

Är man medlem på TCS (man behöver dock inte äga Tesla) så får man 1500 rabatt här: https://tibber.com/se/produkt/easee-tesla-club-sweden

Kör man med referrallänk och ansöker om att bli Tibberkund (byte av elavtal sker inte förens långt senare) så får man ytterligare 500 kr rabatt. Här är min (men går bra med vilken annan som helst): https://tibber.com/se/invite/68e6c431

Dock så har Tibber endast Typ-2-uttag, och kräver att kan använder sin Typ-2-kabel som följer med bilen (eller köper en sådan). Men i övrigt så är jag extremt nöjd med Easee-boxen, och möjlighet till automatisk lastbalansering till husets elåtgång, fjärrstyrning via WiFi eller 4G, och smarta appfunktioner. Skall även byta elleverantör från Fortum till Tibber (inget som man måste, bara för att man köper boxen via dom, men vill testa att ladda gratis/billigt på nätterna efter tidstaxa).


Ok. Tack för utförligt svar! Den dyraste ID boxen, har en ”MID certifierad” elmätare. Kanske är den godkänt för bidraget då.


Du behöver ingen elmätare boxen skall bara vara förberedd för det....
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: 31 jul 2018 14:13
Referralkod: christer89272

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 30 okt 2020 20:57

PapaD skrev:
taliz skrev:[

Tydligen säljer ID3 inte så bra som VW hoppats. Enligt Diess kommer det bli svårt att klara utsläppskraven i år. 38000 beställda och 14000 levererade.

Jag är för dålig på tyska, säger han verkligen att den säljer dåligt? Jag förstod det som att de sålt men inte levererat.? Mati, kan du döma av vad de säger egentligen?

Herbert Diess säger inte direkt att den säljer dåligt, men han säger att VW inte säljer tillräckligt många elbilar, färre än de hade hoppats. Det kommer bli tufft att klara utsläppsmålen för i år enligt honom. Precis rätt beskrivet av Taliz alltså.
Samtidigt säger han att senast 2026 kommer elbilar både ekonomiskt och ekologiskt alltid vara det bästa valet.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11912
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare martinot » 30 okt 2020 21:03

nx00 skrev:
martinot skrev:
ChristerSjo skrev:
nx00 skrev:Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?


Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?


Alla med Typ-2 uttag är godkända.

Övriga, som tex. med Typ-1 (vissa tidigare amerikanska och japanska elbilar med 1-fasladdning) är inte godkända.

Sedan behöver man även JFB Typ B, och funktion för mätning av åtgången energimängd för laddning.

Vissa uttagsboxar har dock dessa två funktioner redan i boxen, och då för man en enklare installation (mindre kostnad för elektrikertid) och oftast billigare (då de ofta är ganska dyra att köpa till).

VW har bara boxar med Typ-2, så det är inga problem. Men kikar man på priset efter merjobb av elektriker (mer nödvändig extern installation), och ökad kostnad för fler kompletterande komponenter, så är de förmodligen inte lika prisvärda. Då är det nog mer prisvärt att gå för tex. en Easee från Tibber, eller från annan leverantör med box som "fixar allt".

Är man medlem på TCS (man behöver dock inte äga Tesla) så får man 1500 rabatt här: https://tibber.com/se/produkt/easee-tesla-club-sweden

Kör man med referrallänk och ansöker om att bli Tibberkund (byte av elavtal sker inte förens långt senare) så får man ytterligare 500 kr rabatt. Här är min (men går bra med vilken annan som helst): https://tibber.com/se/invite/68e6c431

Dock så har Tibber endast Typ-2-uttag, och kräver att kan använder sin Typ-2-kabel som följer med bilen (eller köper en sådan). Men i övrigt så är jag extremt nöjd med Easee-boxen, och möjlighet till automatisk lastbalansering till husets elåtgång, fjärrstyrning via WiFi eller 4G, och smarta appfunktioner. Skall även byta elleverantör från Fortum till Tibber (inget som man måste, bara för att man köper boxen via dom, men vill testa att ladda gratis/billigt på nätterna efter tidstaxa).


Ok. Tack för utförligt svar! Den dyraste ID boxen, har en ”MID certifierad” elmätare. Kanske är den godkänt för bidraget då.


Inga problem! :)

Japp! Den för 9250.- (ID Charger Pro) klarar du dig fint på utan krångel eller kostnad för extern mätare, och är godkänd för bidrag på 50%.

Alla VW-boxar har dessutom även inbyggt skydd för DC-läckströmmar, inklusive den billigaste, vilket är riktigt bra och smidigt (sparar också en del på at slippa extern JFB B).

Kör på på den så är allt grönt!

(Sedan skulle jag ändå valt en Easee (för strax under 6000 för oss här på forumet), och möjliga kopplingar till Tibber för timpris på el (om man så önskar). Men det är jag det.)
Senast redigerad av martinot 30 okt 2020 21:16, redigerad totalt 1 gång.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1281
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: VW I.D

Inläggav elbilist PapaD » 30 okt 2020 21:16

mati skrev:Herbert Diess säger... men han säger att VW inte säljer tillräckligt många elbilar, färre än de hade hoppats. Det kommer bli tufft att klara utsläppsmålen för i år enligt honom. Precis rätt beskrivet av Taliz alltsåt.

Tack,
då får de väl sänka priserna då. Uppenbarligen är de för dyra. Eller varför inte montera högtalare i bakdörrarna? :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
 
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare kikat » 31 okt 2020 07:40

martinot skrev:Vissa boxar (som tex. Easee) har inbyggd elmätare, så man slipper kostnaden för att köpa in en separat sådan, och slipper monteringskostnad och platsen den tar upp i elcentralen. En box eller en central utan elmätare (för specifikt endast laddboxen), är inte godkänt för bidrag.

Vill bara förtydliga så ingen läser ditt inlägg och blir lurad här.
Laddboxen ska ha eller vara förberedd för elmätning så även om du sätter en extern elmätare innebär inte det att boxen blir godkänd för bidrag. Så att installera en extern elmätare på laddboxen är en ganska onödig kostnad om man inte har någon egen användning för den.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
 
Inlägg: 351
Blev medlem: 14 jun 2019 08:46

Re: VW I.D

Inläggav elbilist Surfaren » 31 okt 2020 08:02

PapaD skrev:då får de väl sänka priserna då. Uppenbarligen är de för dyra. Eller varför inte montera högtalare i bakdörrarna? :D

Ja, precis. Ner med priset eller höj känslan i interiören ett par snäpp för att motsvara nuvarande prisnivå. Det är ju inte som att de inte vet hur man gör. Jag har en försiktig förhoppning om att Seat/Cupra ska "göra en Skoda" och överglänsa ID.3 med sin el-Born, så kanske man kan köpa en sån.

(Jag har provsuttit ID.3 och tyckte den var hemsk inuti. De som inte håller med mig är fria att tycka annorlunda.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
 
Inlägg: 2883
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge
Referralkod: filip93773

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 31 okt 2020 10:35

PapaD skrev:
mati skrev:Herbert Diess säger... men han säger att VW inte säljer tillräckligt många elbilar, färre än de hade hoppats. Det kommer bli tufft att klara utsläppsmålen för i år enligt honom. Precis rätt beskrivet av Taliz alltsåt.

Tack,
då får de väl sänka priserna då. Uppenbarligen är de för dyra. Eller varför inte montera högtalare i bakdörrarna? :D

Det är kanske det som kommer hända. VW vill visserligen inte ge bort bilarna, men de kan inte göra dem för dyra, för då säljs det inte tillräckligt många och VW får betala utsläppsböter istället.
Det är nog en bra idé att ha lite is i magen, vänta kanske ett år till. Då tror jag att det finns en chans att bilarna blir lite billigare (eller bättre) så att de kan säljas i tillräckliga volymer för VW att slippa betala böter.
Synd bara att förmånsvärdet höjs från 1 juli. Jag tror inte att priserna kommer sänkas så mycket att det skulle löna sig att vänta för oss som vill leasa en bil på företaget.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11912
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare martinot » 31 okt 2020 16:36

mati skrev:
PapaD skrev:
mati skrev:Herbert Diess säger... men han säger att VW inte säljer tillräckligt många elbilar, färre än de hade hoppats. Det kommer bli tufft att klara utsläppsmålen för i år enligt honom. Precis rätt beskrivet av Taliz alltsåt.

Tack,
då får de väl sänka priserna då. Uppenbarligen är de för dyra. Eller varför inte montera högtalare i bakdörrarna? :D

Det är kanske det som kommer hända. VW vill visserligen inte ge bort bilarna, men de kan inte göra dem för dyra, för då säljs det inte tillräckligt många och VW får betala utsläppsböter istället.
Det är nog en bra idé att ha lite is i magen, vänta kanske ett år till. Då tror jag att det finns en chans att bilarna blir lite billigare (eller bättre) så att de kan säljas i tillräckliga volymer för VW att slippa betala böter.
Synd bara att förmånsvärdet höjs från 1 juli. Jag tror inte att priserna kommer sänkas så mycket att det skulle löna sig att vänta för oss som vill leasa en bil på företaget.


Kan nog vara värt att vänta lite för min pappa, och ha lite is i magen. Tror iD3 kan bli ett mycket bra alternativ om de får tillbaka sin vanliga goda "golf-standard" på interiören, och justerar ner priserna så de blir lite mer konkurrenskraftiga på marknaden. Då pappa, som är pensionär, skall köpa privat så påverkar inte de höjda förmånspriserna just honom (som det gör för oss, och många andra yrkesverksamma).
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1281
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 31 okt 2020 18:09

Ja, för privatpersoner är det ju skit samma. Då är det bara smbp som är stora frågetecknet, för jag antar att den kan försvinna lika fort som allt annat också. Jag litar inte en sekund på vår så kallade regering. Och skulle det bli en ny regering efter nästa val så är väl allting öppet igen i alla fall.
Men jag skulle inte hoppas så mycket på att ID3 blir mer som en Golf i framtiden. Den billiga plast-looken verkar vara här för att stanna. Lägre priser är nästan mer sannolikt. Men jag tror snarare att fossilbilar blir dyrare så att elbilar ser billigare ut. Om man låter bli att jämföra elbilarna med fossilbilar, utan bara tittar på vad elbilar kostar i absoluta tal, dvs TCO, så tror jag inte att elbilar någonsin kommer bli lika billiga som de har varit hittills. Priset på bilarna kommer knappast sjunka hur mycket som helst. Men skatter, laddning, förmånsvärde, allting kommer naturligtvis bara bli dyrare. Vi ser ju redan vart det lutar. Nånstans finns säkert en sweet-spot när det är bäst att skaffa elbil. För oss med förmånsbil har den bästa tiden redan varit tror jag.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11912
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: rodg och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.