Sida 141 av 224

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 10:36
av HelectriC
jag tror inte VW oroar sig så extremt mycket för MG. Blir lite som att tro att de skulle vara rädda för Dacia. MG är ingen tuff konkurrent till VW.

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 10:48
av Zalman3
HelectriC skrev:
jag tror inte VW oroar sig så extremt mycket för MG. Blir lite som att tro att de skulle vara rädda för Dacia. MG är ingen tuff konkurrent till VW.

Vilken konkurrent är ett större hot mot VW än MG i Norge tycker du?
Norway-October-2020-BEV-Top-Registrations-Tidy-1.png

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 10:51
av taliz


Kyle kör M3P privat.

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 10:53
av PapaD
Snyggt med vit ratt! :D

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 12:52
av vigge50
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
jag tror inte VW oroar sig så extremt mycket för MG. Blir lite som att tro att de skulle vara rädda för Dacia. MG är ingen tuff konkurrent till VW.

Vilken konkurrent är ett större hot mot VW än MG i Norge tycker du?
Norway-October-2020-BEV-Top-Registrations-Tidy-1.png
Zalman, det är en sak att klara sig bra i ett land, en helt annan sak att klara sig bra över hela marknaden. Under lång tid(år?) har du skrivit om att när MG och andra kinesiska tillverkare kommer till Europa så kommer den bli otroligt populär och till skillnad från de europeiska tillverkarna så kommer MG kunna leverera i stora mängder. Nu ser vi dock att MG fortfarande endast säljer i några få länder och de totala leveranserna fortfarande är små. Kollar vi på leveranserna av laddbara bilar i Europa så var MG ZS inte med i top 20 i Europa varken i september eller över hela året. Kollar vi i världen över de första nio månaderna så säljer MG ZS 1300 mer än Tesla Model X. Det skulle jag knappast påstå är stora mängder. Nu kom den inte till Europa förrän i somras så den kanske fortfarande klättrar uppåt och vi får se bättre nästa år men kollar vi i världen så skulle jag säga att de skulle behöva åtminstone fördubbla leveranserna för att kunna påstås vara en bil som gör avtryck.

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 13:13
av HelectriC
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
jag tror inte VW oroar sig så extremt mycket för MG. Blir lite som att tro att de skulle vara rädda för Dacia. MG är ingen tuff konkurrent till VW.

Vilken konkurrent är ett större hot mot VW än MG i Norge tycker du?
Norway-October-2020-BEV-Top-Registrations-Tidy-1.png
Ingen!
Enligt statistiken du själv lägger ut, så ser det inte heller ut som MG är något hot. Och detta är dessutom i en av de starkaste elbilmarknaderna i Europa. I övriga länder är MG nog ett ändå mindre hot.

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 13:48
av martinot
Recharge: Vi kollar närmare på elbilen ID.4 och får svar av Volkswagen på våra frågor.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... wagen-id4/

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 13:52
av Fredrik j
ID.4 tycker jag ser väldigt intressant ut.

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 14:19
av Credde
taliz skrev:


Kyle kör M3P privat.
Positivt! ID.4 ser intressant ut.

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 14:49
av MartinGBG
Vart lite sugen på att plocka ut en 77KWh men frågade säljare på VW idag och dom börjar inte byggas förens nästa år :( Känns som man likagärna kan vänta in typ ID.4 eller andra alternativ då.

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 15:42
av PapaD
Nu förstår jag inte vad du skriver. Vad byggs inte förrän nästa år?

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 15:49
av MartinGBG
PapaD skrev:
Nu förstår jag inte vad du skriver. Vad byggs inte förrän nästa år?
Skrev att jag funderade på att plocka ut en ID.3 med 77KWh-batteriet, men dem börjar inte byggas förens nästa år :)

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 15:53
av Zalman3
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
jag tror inte VW oroar sig så extremt mycket för MG. Blir lite som att tro att de skulle vara rädda för Dacia. MG är ingen tuff konkurrent till VW.
Vilken konkurrent är ett större hot mot VW än MG i Norge tycker du?
Norway-October-2020-BEV-Top-Registrations-Tidy-1.png
Zalman, det är en sak att klara sig bra i ett land, en helt annan sak att klara sig bra över hela marknaden. Under lång tid(år?) har du skrivit om att när MG och andra kinesiska tillverkare kommer till Europa så kommer den bli otroligt populär och till skillnad från de europeiska tillverkarna så kommer MG kunna leverera i stora mängder. Nu ser vi dock att MG fortfarande endast säljer i några få länder och de totala leveranserna fortfarande är små. Kollar vi på leveranserna av laddbara bilar i Europa så var MG ZS inte med i top 20 i Europa varken i september eller över hela året. Kollar vi i världen över de första nio månaderna så säljer MG ZS 1300 mer än Tesla Model X. Det skulle jag knappast påstå är stora mängder. Nu kom den inte till Europa förrän i somras så den kanske fortfarande klättrar uppåt och vi får se bättre nästa år men kollar vi i världen så skulle jag säga att de skulle behöva åtminstone fördubbla leveranserna för att kunna påstås vara en bil som gör avtryck.

Det intressanta är att på de marknader som MG lanserats har priserna på elbilar allmänt sänkts.
MG pressade exempelvis Nissan att sänka priset på Leaf ett tag i Norge tills de höjde priset igen.
Men nu säljs det fler MG ZS EV än Leaf i Norge.


De 5 länder där det såldes flest laddbara bilar i Europa under januari till oktober är:
1. Tyskland(kommer MG att säljas)

2. Norge, MG tvåa i oktober
http://ev-sales.blogspot.com/search/label/Norway

3. UK, MG fyra i oktober
https://cleantechnica.com/2020/11/06/uk ... n-october/

4. Frankrike(säljs idag)

5. Nederländerna, MG tia i oktober
http://ev-sales.blogspot.com/search/label/Netherlands


Q1-Q3 2020 Sales by OEM
BEV
SAIC ligger på fjärde plats i världen
http://ev-sales.blogspot.com/2020/10/q1 ... y-oem.html

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 17:02
av martinot
Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 17:17
av Zalman3
martinot skrev:
Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?
MG pressar sina konkurrenter.
Mest kanske Nissan i Norge.
Tror dock att ID3 har pressat Tesla mera till prissänkningar i Norge.

Länge leve konkurrensen!

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 18:37
av martinot
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?
MG pressar sina konkurrenter.
Mest kanske Nissan i Norge.
Tror dock att ID3 har pressat Tesla mera till prissänkningar i Norge.

Länge leve konkurrensen!
Håller med helt! Bra om vi kan få mer och bättre konkurrens till Tesla även i Sverige. Det behöver de, och det vinner även vi som köper Tesla på. :)

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 19:17
av vigge50
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Kanske är MG som pressat även Tesla prismässigt i Norge (klart lägre pris där, trots skillnader i tull/moms)?
MG pressar sina konkurrenter.
Mest kanske Nissan i Norge.
Tror dock att ID3 har pressat Tesla mera till prissänkningar i Norge.

Länge leve konkurrensen!
Ja, för det kan omöjligt vara ID3 som pressar ner priserna på Nissan Leaf, men på Model 3 så är det definitivt ID3... :roll:

På länken du skickade för Nederländerna så ser jag att MG ZS kommer på plats 12, på plats 1 med 13 gånger så många leveranser ligger ID3.

Jag tycker också det är bra att det blir mer konkurrens men att påstå att det är MG ZS som förändrar hela marknaden när ID3 kommer samtidigt och säljer i september 4 gånger så många bilar i Europa känns lite märkligt. Vad är det som gör att MG ZS ska anses förändra marknaden radikalt nu när ID3 kommer bara något senare och med betydligt större volymer?

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 23:46
av martinot
Tror också att Elon både respekterar och ser VW/VAG som en betydligt större konkurrent till Tesla än MG. Men all konkurrens är bra, och något som saknats lite på elbilsmarknaden.

Re: VW I.D

Postat: 25 nov 2020 00:58
av Zalman3
Ja, för det kan omöjligt vara ID3 som pressar ner priserna på Nissan Leaf, men på Model 3 så är det definitivt ID3... :roll:

Svar:
När MG ZS EV kom på den Norska marknaden, då såldes inte ID3. Och Nissan sänkte priset på Leaf.
Alltså pressade MG Nissan att sänka priset.


På länken du skickade för Nederländerna så ser jag att MG ZS kommer på plats 12, på plats 1 med 13 gånger så många leveranser ligger ID3.

Svar:
Angående länken från Nederländerna. Så vidhåller jag att MG ZS EV ligger på tionde plats vad gäller bilar som bara går på el.


Jag tycker också det är bra att det blir mer konkurrens men att påstå att det är MG ZS som förändrar hela marknaden när ID3 kommer samtidigt och säljer i september 4 gånger så många bilar i Europa känns lite märkligt. Vad är det som gör att MG ZS ska anses förändra marknaden radikalt nu när ID3 kommer bara något senare och med betydligt större volymer?

Svar:
Det jag hoppas på är att det kommer bra och billiga elbilar i prisklassen under 250.000kr.
Där är inte ID3 ännu.
Men det är MG ZS EV på vissa marknader idag i Europa.

Det som irriterar mig är att en ID3 45kWh bil kanske är billigare att tillverka än en MG ZS EV.
Alltså fungerar fortfarande inte konkurransen tillräckligt bra.

Just därför hoppas jag på att konkurrensen hårdnar rejält under 2021.

Och varför säljs det inga billiga och bra el pickuper i Europa?

Dongfeng-Nissan pickupen kostar bara $18,900 i Asien.
https://electrek.co/2019/07/16/nissan-e ... rich-6-ev/

Re: VW I.D

Postat: 25 nov 2020 06:33
av bat
SAIC (som äger MG) ägs av kinesiska staten. Det innebär att de har väldigt mycket billiga pengar i ryggen att använda för långsiktiga satsningar. T.ex. genom att sälja bilar i europa utan vinstkrav eller t.om. under produktionskostnaden för att ta marknadsandelar och bygga varumärket. Det är inte möjligt för Nissan eller WV att vinna genom att försöka möta det genom att pressa ned sina priser till samma nivå. De behöver bygga en bättre produkt och varumärke som kunderna vill betala mer för istället.

Re: VW I.D

Postat: 25 nov 2020 08:31
av Zalman3
bat skrev:
SAIC (som äger MG) ägs av kinesiska staten. Det innebär att de har väldigt mycket billiga pengar i ryggen att använda för långsiktiga satsningar. T.ex. genom att sälja bilar i europa utan vinstkrav eller t.om. under produktionskostnaden för att ta marknadsandelar och bygga varumärket. Det är inte möjligt för Nissan eller WV att vinna genom att försöka möta det genom att pressa ned sina priser till samma nivå. De behöver bygga en bättre produkt och varumärke som kunderna vill betala mer för istället.
Köper inte alls snacket om att VW inte kan sänka priset på sina elbilar. 2012 när Tesla kom med sin MS, då var batterier dyrt.
Idag är batterier billigt.
Munro sa att den främre elmotorn till en Tesla M3 kostar ca 386 dollar.
Screenshot_20201125-080111_Gallery.jpg
60 kWh batteripack kostar ca 4.800 dollar.
60 kWh battery
Cost of cells: 3.600 USD (3.316 EUR)
Cost of complete battery pack: 4.800 USD (4.422 EUR)
https://pushevs.com/2020/05/18/catl-cob ... s-per-kwh/

VW chefen har sagt att de kan bygga en ID3 40% billigare än en e-Golf.
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.

The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.

“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.

This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/

Så med samma vinstmarginal som för en VW e-Golf skulle en ID3 kunna säljas för under 20.000 Euro.

Men man VILL inte!
Volkswagen ID.3 and ID.4 will be extremely profitable electric cars (on average way more than 15.000 euros per unit). That’s why Volkswagen will only try to sell the cheaper electric triplets (UpMiiGo) made on the old NSF (New Small Family) platform when it’s required to reach EU emissions targets.
https://pushevs.com/2020/08/20/series-p ... n-zwickau/

Om en fossil Golf ger 1.500 euro i vinst och en ID3/4 10ggr mera ca 15.000 euro i vinst är helt orimligt!

Re: VW I.D

Postat: 25 nov 2020 09:07
av PapaD
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.

Re: VW I.D

Postat: 25 nov 2020 09:21
av Zalman3
PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Opel Mokka-e 50kWh säljer ju hyfsat i Europa till priser med stöd under 20.000 Euro.

Opel Mokka-e 50 kWh
Pris 19.950 euro
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage

Re: VW I.D

Postat: 25 nov 2020 10:00
av mikebike
PapaD skrev:
Instämmer m Zalman. Klart att de kan sänka priset. De har ju investerat otroliga siffror just för att kunna bygga billigare. Så fort folk slutar köpa till dagens pris kommer de sänka, men inte förr.
Just att de har "investerat otroliga siffror" är väl skälet till de vill tjäna pengar. Den teknologi de har investerat i kan vara omodern om några år och då gäller det att ha betalat av investeringarna.

Re: VW I.D

Postat: 25 nov 2020 10:01
av Fredrik j
Vinstmarginal handlar ju inte bara om inköpspris på delar och vad man kan sälja bilen för. Man måste räkna in utvecklingskostnader också. Särskilt när utvecklingen går fort och man bara hinner använda sina utvecklade komponenter i en bilmodell innan man måste utveckla på nytt.