Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare thnis » 25 nov 2020 18:18

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:Känns lite riskabelt med privatleasing för den som leasar ut bilen.
För vad är den egentligen värd om 3 år?


Tycker många förväntar sig fantastiska begpriser på elbilar. Kanske hör nämnda handlare till den gruppen. Tror man att det kommer bli annorlunda ska man väl slå till?


Nu i en bilmarknad i snabb förändring kan det faktisk kännas tryggt med privatleasing.

För om Tesla kan sälja en "ID3" dödare för 250.000kr innan stöd med 500 km i verklig räckvidd och 250 kW snabbladdning.
Om 3 år, vad är då en begagnad ID3 värd?

Varför inte drömma lite till och säga att den kanske kostar 99 000 kr?

Ja, den ska bli en mindre och billigare än Model 3 men under halva priser???

Den kommer absolut inte att kosta 250 000kr. Elon har sagt att de siktar på en mindre bil för 25 000 $. Det är inte alls samma sak som 250 000kr. När de presenterade TM3 så skulle det vara en bil för 35 000 $. Det blev ca 550 000kr i Sverige och många här på forumet blev besvikna över att den inte kostade 350 000 kr.
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Väntar på VW I.D3 45 kWh
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 22 maj 2017 15:12
Ort: Stockholm
Referralkod: thomas3553

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Bjelke » 25 nov 2020 20:44

Den nya lilla landar väl på något runt 450 tusen eller så... håller med om att 250 tusen är en rosa
dröm och inget mer...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 14379
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: VW I.D

Inläggav wheels » 25 nov 2020 21:12

Hej, ny här. En ID3 kom och började ladda bredvid mig på en Circle K 150kW laddare häromdagen. Min hade precis kommit upp till 77kW efter några % laddning (Kona). Han hade runt 40% när han började och 39kW. Jag tänkte att snart börjar den väl att rampa upp till 100kW som jag hört att dom klarar. Inget hände dock, den låg kvar på 39kW hela tiden jag var där och jag var kvar där ett tag för jag var nyfiken om den inte skulle öka laddeffekten, men nej. Han hade laddat till c:a 70% när jag körde och jag tänkte att innan hade dom dieselgate men nu har dom fått coldgate också
wheels
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare thnis » 25 nov 2020 21:18

Bjelke skrev:Den nya lilla landar väl på något runt 450 tusen eller så... håller med om att 250 tusen är en rosa
dröm och inget mer...

Ja runt 450’ kr eller mer tror jag. Det är i alla fall bra mycket billigare än M3 SR+ men mycket pengar ändå för en privatperson. Tror inte heller på ngn räckvidd på 500 km. Killgissar på max 400 km, kanske mindre. Men vi får vänta några år och se.
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Väntar på VW I.D3 45 kWh
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 22 maj 2017 15:12
Ort: Stockholm
Referralkod: thomas3553

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 25 nov 2020 21:23

wheels skrev:Hej, ny här. En ID3 kom och började ladda bredvid mig på en Circle K 150kW laddare häromdagen. Min hade precis kommit upp till 77kW efter några % laddning (Kona). Han hade runt 40% när han började och 39kW. Jag tänkte att snart börjar den väl att rampa upp till 100kW som jag hört att dom klarar. Inget hände dock, den låg kvar på 39kW hela tiden jag var där och jag var kvar där ett tag för jag var nyfiken om den inte skulle öka laddeffekten, men nej. Han hade laddat till c:a 70% när jag körde och jag tänkte att innan hade dom dieselgate men nu har dom fått coldgate också

Det säger egentligen ingenting. Du vet inte hur länge bilen har kört innan den började ladda. Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12159
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav wheels » 25 nov 2020 21:51

Min värmer upp batteriet om det är för kallt. Tar dock några %. IDen hände det ju ingenting med på hela tiden
wheels
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW I.D

Inläggav elbilist PapaD » 25 nov 2020 22:27

Den har en bugg på laddkurvan för HPC. På 50 kW laddar den som den ska men på HPC måste man börja under 30 % SOC för att den ska ladda som den skall. Märkligt att inte fler klagat på det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Laban » 26 nov 2020 06:10

mati skrev: Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.


Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.

Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.

Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3062
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Bjelke » 26 nov 2020 09:29

Laban skrev:
mati skrev: Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.


Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.

Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.

Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?

Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme heller
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 14379
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 26 nov 2020 09:49

Bjelke skrev:
Laban skrev:
mati skrev: Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.


Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.

Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.

Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?

Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme heller
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...


Ett snabbt sätt att värma batteriet är att gasa på rejält!
Om motorn är på 400 kW och du bara får ut 75% pga kyla så är det ändå 300 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8482
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: EnTraktor, Lystico, Maw, Yeahman82 och 9 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.