Zalman3 skrev:Bjelke skrev:Laban skrev:mati skrev: Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.
Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.
Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme heller
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
Ett snabbt sätt att värma batteriet är att gasa på rejält!
Om motorn är på 400 kW och du bara får ut 75% pga kyla så är det ändå 300 kW.
Teslabjörn visar ju i någon video hur han kör som en jojo. Dvs gasa, regen, gasa, regen osv. Ja de lär värma upp batteriet, frågan är hur nyttigt de är..