Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
VW har panik då de gjort bort sig när de planerat för, och räknat med, försäljning av ID3 under hela 2020, för att undvika EU-böterna. Nu kommer de sälja i panik till stora förluster (för att förlusterna av böterna är ännu större).
Så bra läge att köpa ID3 i slutet av december nu i år skulle jag säga. Priserna kommer snarare att gå ner är jag övertygad om. Detta då köparna har övertaget och stryptaget om säljarna och VW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
VW har panik då de gjort bort sig när de planerat för, och räknat med, försäljning av ID3 under hela 2020, för att undvika EU-böterna. Nu kommer de sälja i panik till stora förluster (för att förlusterna av böterna är ännu större).
Så bra läge att köpa ID3 i slutet av december nu i år skulle jag säga. Priserna kommer snarare att gå ner är jag övertygad om. Detta då köparna har övertaget och stryptaget om säljarna och VW.
Så kan det kanske vara men det förklarar inte varför det är så pass bra pris på ID4 (även jämfört med ID3), eftersom ID4 inte börjar levereras förrän nästa år.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
VW har panik då de gjort bort sig när de planerat för, och räknat med, försäljning av ID3 under hela 2020, för att undvika EU-böterna. Nu kommer de sälja i panik till stora förluster (för att förlusterna av böterna är ännu större).
Så bra läge att köpa ID3 i slutet av december nu i år skulle jag säga. Priserna kommer snarare att gå ner är jag övertygad om. Detta då köparna har övertaget och stryptaget om säljarna och VW.
Så kan det kanske vara men det förklarar inte varför det är så pass bra pris på ID4 (även jämfört med ID3), eftersom ID4 inte börjar levereras förrän nästa år.
Är det någon som vet hur en försäljning räknas av en bil ur EU-reglernas perspektiv? Måste de leverera bilen ut till kund (så att kund kan börja rulla med den i år), eller räcker det med att kontraktet och försäljningen är gjord på "pappret", för att de skall räknas in som försäljning under 2020?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
VW har panik då de gjort bort sig när de planerat för, och räknat med, försäljning av ID3 under hela 2020, för att undvika EU-böterna. Nu kommer de sälja i panik till stora förluster (för att förlusterna av böterna är ännu större).
Så bra läge att köpa ID3 i slutet av december nu i år skulle jag säga. Priserna kommer snarare att gå ner är jag övertygad om. Detta då köparna har övertaget och stryptaget om säljarna och VW.
Så kan det kanske vara men det förklarar inte varför det är så pass bra pris på ID4 (även jämfört med ID3), eftersom ID4 inte börjar levereras förrän nästa år.
Är det någon som vet hur en försäljning räknas av en bil ur EU-reglernas perspektiv? Måste de leverera bilen ut till kund (så att kund kan börja rulla med den i år), eller räcker det med att kontraktet och försäljningen är gjord på "pappret", för att de skall räknas in som försäljning under 2020?
Bra fråga, det tänkte jag inte på. Jag är också nyfiken, så hoppas någon vet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Idag fick jag ett erbjudande på ID4 1st Max som kommer bli svårt att motstå, så med största sannolikhet säger jag hej då till min e-Niro om några månader. Det känns nästan inte rimligt att man kan få en fullutrustad ID med dragkrok billigare än den billigaste Model 3 SR som går att få tag på, utan dragkrok. Även priskillnaden till andra elbilar, till exempel e-Niro (eller för den delen ID3), känns för liten. Kommer vi äntligen börja få se lite prispress på elbilar det kommande året tro? Det känns som det om VW ligger kvar på den här prisnivån.
VW har panik då de gjort bort sig när de planerat för, och räknat med, försäljning av ID3 under hela 2020, för att undvika EU-böterna. Nu kommer de sälja i panik till stora förluster (för att förlusterna av böterna är ännu större).
Så bra läge att köpa ID3 i slutet av december nu i år skulle jag säga. Priserna kommer snarare att gå ner är jag övertygad om. Detta då köparna har övertaget och stryptaget om säljarna och VW.
Så kan det kanske vara men det förklarar inte varför det är så pass bra pris på ID4 (även jämfört med ID3), eftersom ID4 inte börjar levereras förrän nästa år.
Är det någon som vet hur en försäljning räknas av en bil ur EU-reglernas perspektiv? Måste de leverera bilen ut till kund (så att kund kan börja rulla med den i år), eller räcker det med att kontraktet och försäljningen är gjord på "pappret", för att de skall räknas in som försäljning under 2020?
Jag är 99% säker på att bilen måste levereras till kund då t.ex VWs attraktiva privatleasingerbjudanden för ID3 bara gäller bilar som levereras till kund innan årsskiftet.
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
På tal om ID4 så skall det tydligen levereras 4000 bilar nu i december.
Men de verkar alla hamna i Tyskland och Nederländerna vad jag förstår.
Förövrigt är ju 587 fortfarande en hel del mer än 549.
Vad får du 549 ifrån? Tesla har höjt priserna så en SR+ kostar 579 och sen tillkommer 12 för dragkrok och 9 för destination avgift. Så nä, en Model 3 med dragkrok skulle kostat mer.
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!
Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?
Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
På tal om ID4 så skall det tydligen levereras 4000 bilar nu i december.
Men de verkar alla hamna i Tyskland och Nederländerna vad jag förstår.
Förövrigt är ju 587 fortfarande en hel del mer än 549.
Vad får du 549 ifrån? Tesla har höjt priserna så en SR+ kostar 579 och sen tillkommer 12 för dragkrok och 9 för destination avgift. Så nä, en Model 3 med dragkrok skulle kostat mer.
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!
Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?
Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Max inkluderar travelassist, dvs att den håller sig mitt i filen. Utan den blir det "ping pong" mellan linjerna.
Max har också elstolar med massage och justerbar lumbar.
Elbaklucka. Panoramatak. Ställbart chassi. Större fälgar. Matrix-ljus och säkert något mer.
En hel del grejer alltså, men är det värt 100k mer? Inte för mig iaf.
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!
Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?
Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Max inkluderar travelassist, dvs att den håller sig mitt i filen. Utan den blir det "ping pong" mellan linjerna.
Max har också elstolar med massage och justerbar lumbar.
Elbaklucka. Panoramatak. Ställbart chassi. Större fälgar. Matrix-ljus och säkert något mer.
En hel del grejer alltså, men är det värt 100k mer? Inte för mig iaf.
Noterade detta. Som jag uppfattat det har 1st bara "lane assist", men när jag kollade en film på ID3 med just denna funktion verkar den vara mycket bättre. Men det är alltså fortfarande studs mellan linjerna utan paketet travel assist?
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!
Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?
Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!
Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?
Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Har även jag beställt en 1st MAX.
Lite nyfiken, vad fick du för uppskattad leveranstid av handlaren?
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!
Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?
Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Har även jag beställt en 1st MAX.
Lite nyfiken, vad fick du för uppskattad leveranstid av handlaren?
Grattis! Säljaren var väldigt vag angående leveranstid och ville inte lova för mycket, men antagligen andra halvan av mars någon gång. Du då?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!
Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?
Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Hur är det med nyckelfritt system på 1st? Är det bara i bilen eller även så att man slipper ta upp den för att komma in?
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!
Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?
Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Har även jag beställt en 1st MAX.
Lite nyfiken, vad fick du för uppskattad leveranstid av handlaren?
Grattis! Säljaren var väldigt vag angående leveranstid och ville inte lova för mycket, men antagligen andra halvan av mars någon gång. Du då?
Tack detsamma!
"Början av sommaren i bästa fall". Står dock Q1 när jag loggar in på "min wolkswagen".
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!
Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?
Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Hur är det med nyckelfritt system på 1st? Är det bara i bilen eller även så att man slipper ta upp den för att komma in?
I 1st Max räcker det att du har nyckeln med dig, men det gör det inte i 1st om jag förstår det rätt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Grattis! Säljaren var väldigt vag angående leveranstid och ville inte lova för mycket, men antagligen andra halvan av mars någon gång. Du då?
Tack detsamma!
"Början av sommaren i bästa fall". Står dock Q1 när jag loggar in på "min wolkswagen".
Jag har också beställd en Max. Grattis till oss
Jag var faktiskt i kontakt med handlaren idag och han sa att jag kan räkna med leverans "någonstans i slutet feb början av mars, enligt den senaste informationen jag har från VW". Underligt att de ger så olika prognoser.
Jag ser förresten ingenting om leveranstid på "Min Volkswagen" utan där står det bara att bilen är beställd. Var ser ni den informationen?
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!
Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?
Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Hur är det med nyckelfritt system på 1st? Är det bara i bilen eller även så att man slipper ta upp den för att komma in?
I 1st Max räcker det att du har nyckeln med dig, men det gör det inte i 1st om jag förstår det rätt.
Ja det är så jag tolkat det med tyvärr. Lite synd då vi har det som krav och en max blir för dyr med tanke på laddnätverket kontra Tesla. Det lutar nog mot en sr+ för oss då.
Grattis! Säljaren var väldigt vag angående leveranstid och ville inte lova för mycket, men antagligen andra halvan av mars någon gång. Du då?
Tack detsamma!
"Början av sommaren i bästa fall". Står dock Q1 när jag loggar in på "min wolkswagen".
Jag har också beställd en Max. Grattis till oss
Jag var faktiskt i kontakt med handlaren idag och han sa att jag kan räkna med leverans "någonstans i slutet feb början av mars, enligt den senaste informationen jag har från VW". Underligt att de ger så olika prognoser.
Jag ser förresten ingenting om leveranstid på "Min Volkswagen" utan där står det bara att bilen är beställd. Var ser ni den informationen?
Du har rätt.
Inser att jag blandar ihop saker. Det var avtalet det stod Q1 på.
Hur är det med nyckelfritt system på 1st? Är det bara i bilen eller även så att man slipper ta upp den för att komma in?
I 1st Max räcker det att du har nyckeln med dig, men det gör det inte i 1st om jag förstår det rätt.
Ja det är så jag tolkat det med tyvärr. Lite synd då vi har det som krav och en max blir för dyr med tanke på laddnätverket kontra Tesla. Det lutar nog mot en sr+ för oss då.
Fast du kan få en del rabatt på ID4 Max, vilket gör att den kostar ganska exakt lika mycket som en SR+ (mindre om du vill ha dragkrok). Då får du en större och bättre utrustad bil med 77 kWh tillgänglig batterikapacitet, jämfört med 49 kWh i Model 3 SR+ (enligt "Teslabjörns" tester). Prestandamässigt vinner såklart Teslan överlägset, om det är viktigt för dig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)