Sida 2 av 224

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2018 17:15
av Oykkh47
Blir en spännande bil detta tror jag. Den och I.D crozz. Hoppas beställa en så fort det bara går. Håller tummarna på leverans våren 2020. Hoppas jag har råd med srora batteriet och mycket utrustning. Den ska ju va lika rymlig som en passat inuti..

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW I.D

Postat: 17 jul 2018 20:51
av mati
Oykkh47 skrev:
Blir en spännande bil detta tror jag. Den och I.D crozz. Hoppas beställa en så fort det bara går. Håller tummarna på leverans våren 2020. Hoppas jag har råd med srora batteriet och mycket utrustning. Den ska ju va lika rymlig som en passat inuti..
Det är väl Neo som ska bli lika rymlig som en Passar inuti. Det blir spännande att se hur det ska gå ihop med tanke på att den blir kortare än en Golf. Men visserligen slipper man en lång motorhuv.
Jag kommer troligen också beställa en fortast möjligt. 2020 går Tesla-leasingen ut, senast då måste jag ha nåt annat. Audi e-tron är säkert jättefin också, men prislappen blir nog lite för saftig för min smak. En lite mer lagom prissatt bil som Neo eller Crozz blir nog bra.

Re: VW I.D

Postat: 18 jul 2018 08:52
av Leo
Angående storleksjämförelser är det axelavståndets storlek som gör den så rymlig inuti kupen. Att man alltså kan jämföra den med en större bil.

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 09:39
av 12man
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?

Edit 1350/dag

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 10:00
av FredrikR
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
Men har de sagt att det endast ska tillverkas elbilar där? Fast de lär ju ha det som mål, för 500 000 I.D låter inte omöjligt inom några år.

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 11:29
av mati
FredrikR skrev:
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
Men har de sagt att det endast ska tillverkas elbilar där? Fast de lär ju ha det som mål, för 500 000 I.D låter inte omöjligt inom några år.
Ja, det blir bara elbilar där som jag har förstått det.

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 12:55
av HelectriC
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
undrar om det blir karosstillpassning på samma sätt som med Trabant när det begav sig :shock:


Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 13:32
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
undrar om det blir karosstillpassning på samma sätt som med Trabant när det begav sig :shock:

:lol: :lol: :lol:
Tänk att Borat jobbat på Trabantfabriken.

En riktig hantverkare. Med honom på Teslafabriken så hade de sluppit alla klagomål på ojämna karossskarvar och dåligt justerade dörrar.

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 17:18
av mati
HelectriC skrev:
12man skrev:
VW ska bygga alla nya elbilar (MEB/I.D.) i Zwickau fabriken, gamla Trabant stället, idag tillverkas där 1350 Golf/Passat, (och lite Bentley och Lamborghini karosser). Så runt .5 miljoner elbilar är det tänkt?
undrar om det blir karosstillpassning på samma sätt som med Trabant när det begav sig :shock:

Det finns ju än idag en biltillverkare - ganska känd för sina elbilar har jag hört - som har samma karosstillpassning. Trabant var visserligen en aning billigare, men minst lika populär. Den luktade däremot nåt så in i helvete fruktansvärt.
Samtidigt hade ju Trabant en leveranstid uppemot 20 år. Det påminner ju lite om många av dagens elbilar som e-Golf och så. Vi får hoppas att detta inte går i arv på nåt sätt.

Re: VW I.D

Postat: 17 aug 2018 18:36
av bylund
De har ju en hel del gemensamt, som växelväljare vid ratten och avsaknaden av både fyrtaktsmotor och stålkaross.
IMG_1335.jpg

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 15:11
av TeslaTissel
VW talar om släpp 2019 - kan vi lita på det och vad blir prisbilden?

Volkswagen's first all-electric I.D. car could be called I.D. Neo when it arrives next year
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... ck-in-2019

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 15:53
av Zalman3

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 16:46
av Walker
Den som lever får se.... jag är skeptisk. Har någon sett något annat än konceptbilen? Snart bara ett år kvar till stor lansering och inga provbilar på vägarna...?
Vintertest i Arjeplog?
Och sedan priset.... följer det med stolar och hjul till det priset?

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 16:58
av AGCF
Tillverkningsstart sent 2019, första leveranser 2020 är vad jag läst. Smaken är delad men jag tycker VW i.d. är skitful. Jag är rädd att det blir en Chevy bolt.

Jag menar, för det första varför vill man ha en VW elbil, för det andra varför med tanke på att den är fulare än VWs alla andra bilar?

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 17:00
av Leo
Det priset var en gissning och med 4500 i subvention som det verkar. Så räkna med åtminstone 320000kr i så fall. ;)

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 17:05
av Walker
AGCF skrev:
Tillverkningsstart sent 2019, första leveranser 2020 är vad jag läst. Smaken är delad men jag tycker VW i.d. är skitful. Jag är rädd att det blir en Chevy bolt.

Jag menar, för det första varför vill man ha en VW elbil, för det andra varför med tanke på att den är fulare än VWs alla andra bilar?
Chevy Bolt...? :roll:
Ja, just det ja! Opel Ampera - Tesladödaren som skulle nå fram och tillbaka till månen på en laddning och som skulle vara så billig att alla kunde köpa.
Har ni sett någon sådan IRL? Går den ens att få tag på?
Det är precis det här jag menar - mycket snack, lite verkstad. Alla dessa fantastiska elbilar som ska gå att få tag på 2020 till samma pris som en dieselbil. Personligen tror jag det först när jag ser det.
Mvh ”en som väntat ett halvår på en simpel Golf”

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 17:36
av Hok
AGCF skrev:
Tillverkningsstart sent 2019, första leveranser 2020 är vad jag läst. Smaken är delad men jag tycker VW i.d. är skitful. Jag är rädd att det blir en Chevy bolt.

Jag menar, för det första varför vill man ha en VW elbil, för det andra varför med tanke på att den är fulare än VWs alla andra bilar?
Konceptet håller jag med om är fult.

Men på den här bilden från autoexpress tyckar jag inte den är ful.

Bild

Inte bakifrån heller. Men smaken är ju som sagt delad.

Bild

Vi får helt enkelt vänta och se hur den ser ut i verkligheten när den presenteras om cirka ett år. Sen är det ju alltid intressant hur den ser ut i verkligheten i trafiken.

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 19:06
av Leo
Volvo 480ES goes 2020 :D

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 19:28
av TeslaTissel
Walker skrev:
AGCF skrev:
Tillverkningsstart sent 2019, första leveranser 2020 är vad jag läst. Smaken är delad men jag tycker VW i.d. är skitful. Jag är rädd att det blir en Chevy bolt.

Jag menar, för det första varför vill man ha en VW elbil, för det andra varför med tanke på att den är fulare än VWs alla andra bilar?
Chevy Bolt...? :roll:
Ja, just det ja! Opel Ampera - Tesladödaren som skulle nå fram och tillbaka till månen på en laddning och som skulle vara så billig att alla kunde köpa.
Har ni sett någon sådan IRL? Går den ens att få tag på?
Det är precis det här jag menar - mycket snack, lite verkstad. Alla dessa fantastiska elbilar som ska gå att få tag på 2020 till samma pris som en dieselbil. Personligen tror jag det först när jag ser det.
Mvh ”en som väntat ett halvår på en simpel Golf”
Bekymret de stora drakarna har, är att de inte har koll, ens internt.
Resultatet vi ser är det vanliga. Mycket mycket snack och inga resultat. 2020 kan dock stämma.
VW försökte enligt rykten nyligen köpa upp ett företag i USA som specialiserar sig på autonom trafik. Men det gick inte vägen.
Konkurrensen är verkligen tuff mellan olika nivåer på teknik.
Men hur skall de greja batteriefterfrågan vet jag inte just nu?
Det är det som är den största flaskhalsen och därför skjuter de lanseringsplanerna framför sig??

Hepp!

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 19:30
av Leo
Har för mig att VW säkrat kontrakt med batterileverantörer på batterier för 50miljarder € om jag minns rätt.

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 20:26
av Henrik Torphammar
Leo skrev:
Har för mig att VW säkrat kontrakt med batterileverantörer på batterier för 50miljarder € om jag minns rätt.
Grabbarna kanske kan göra celler av €50miljarder?


Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 20:29
av TeslaTissel
Leo skrev:
Har för mig att VW säkrat kontrakt med batterileverantörer på batterier för 50miljarder € om jag minns rätt.


Hm... Ja jag vill minnas det?
Var stog det någonstans? Är inte säker riktigt men det vore intressant om vi kan lägga ihop ett och annat här?

Hmmm

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 20:46
av nek0
TeslaTissel skrev:
Leo skrev:
Har för mig att VW säkrat kontrakt med batterileverantörer på batterier för 50miljarder € om jag minns rätt.


Hm... Ja jag vill minnas det?
Var stog det någonstans? Är inte säker riktigt men det vore intressant om vi kan lägga ihop ett och annat här?

Hmmm
Här har du lite att läsa :)
https://www.di.se/bil/vw-koper-batterie ... ssatsning/
https://www.shareville.se/aktier/volksw ... g-14898822

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 20:49
av Leo
Här hade de säkrat €20 miljarder

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... miljarder/

Har för mig att jag läst att de kort därefter löst resten. Har också fär mig att jag läst att är i olika ”världsdelar” det gäller.

Re: VW I.D

Postat: 24 aug 2018 20:52
av Walker
”VW’s elbilssatsning med 3 nya modeller 2018”
:roll: var är de?