Zalman3 skrev:Hur ärliga är VW i sin konkurrent jämförelse?
Nu får man inte heller dra för stora växlar utifrån vad Tesmanian tycker. Det
är faktiskt en fördel att VW har ett stort servicenätverk, även om Tesmanian inte tycker det. Men det går inte att diskutera bort att Tesla inte har det, och det är en av anledningarna varför jag inte vill ha en Tesla.
Jag vet inte heller varför Teslas autopilot skulle vara en fördel som VW försöker dölja. VW:s farthållare är extremt grym och utklassar Teslas farhållare. Filhållningsassistenten är bätte hos Tesla, men den är trots allt inte dålig i VW:s bilar heller. Det är en smaksak vilken lösning man föredrar, men att påstå att VW inte är ärliga i den punkten är verkligen att ta i.
OTA-updates kommer ID-modellerna att få. Att de inte har det i dagsläget är visserligen inte så lyckat, men det är knappast nånting som gör att man väljer en Tesla före en VW om man skulle vilja beställa en bil idag.
Angående effektiviteten kan vi i ärlighetens namn inte säga så mycket ännu eftersom ingen har provkört ID4. Det är nog
troligt att MY är lite effektivare, men vi vet inte förrän någon har jämfört bilarna. Skillnaden lär inte vara så hemskt stor i alla fall. Båda bilarna har jämförbar räckvidd och jämförbar batteristorlek. Det känns som att Tesmanian verkligen försöker gräva fram nånting här.
Det ingen pratar om, och som jag är mest intresserad av, är dragvikten. För den är bäst hos MY, kass hos ID4, och obefintlig hos alla andra.