Sida 423 av 491

Re: VW I.D

InläggPostat: 11 jan 2021 13:59
av backe
backe skrev:
anting1 skrev:Ni som beställt ID.4, när beställde ni? Och vad är senaste status just nu gällande byggnationsvecka, levererans eller liknande? :)



28 september och produktion v3 är det senaste jag hört.

Ska försöka få en uppdatering till veckan.



Pratade med säljare idag, står v.4 som produktionsvecka på min nu.

Lutar mer och mer åt att jag tar ut den 1 april faktiskt.

Re: VW I.D

InläggPostat: 11 jan 2021 15:42
av Yeahman82
backe skrev:
backe skrev:
anting1 skrev:Ni som beställt ID.4, när beställde ni? Och vad är senaste status just nu gällande byggnationsvecka, levererans eller liknande? :)



28 september och produktion v3 är det senaste jag hört.

Ska försöka få en uppdatering till veckan.



Pratade med säljare idag, står v.4 som produktionsvecka på min nu.

Lutar mer och mer åt att jag tar ut den 1 april faktiskt.


För att eventuellt få ut 10.000 till i bidrag? Om min säljare har rätt så kan leverans ske ca. 3 veckor efter produktionsstart vilket skulle innebära att din bil är klar för leverans i mitten av februari. Själv skulle jag lätt betala 10.000 extra för att få bilen 1,5 månad tidigare :-)

Re: VW I.D

InläggPostat: 11 jan 2021 15:44
av mati
Zalman3 skrev:Hur ärliga är VW i sin konkurrent jämförelse?

Nu får man inte heller dra för stora växlar utifrån vad Tesmanian tycker. Det är faktiskt en fördel att VW har ett stort servicenätverk, även om Tesmanian inte tycker det. Men det går inte att diskutera bort att Tesla inte har det, och det är en av anledningarna varför jag inte vill ha en Tesla.
Jag vet inte heller varför Teslas autopilot skulle vara en fördel som VW försöker dölja. VW:s farthållare är extremt grym och utklassar Teslas farhållare. Filhållningsassistenten är bätte hos Tesla, men den är trots allt inte dålig i VW:s bilar heller. Det är en smaksak vilken lösning man föredrar, men att påstå att VW inte är ärliga i den punkten är verkligen att ta i.
OTA-updates kommer ID-modellerna att få. Att de inte har det i dagsläget är visserligen inte så lyckat, men det är knappast nånting som gör att man väljer en Tesla före en VW om man skulle vilja beställa en bil idag.
Angående effektiviteten kan vi i ärlighetens namn inte säga så mycket ännu eftersom ingen har provkört ID4. Det är nog troligt att MY är lite effektivare, men vi vet inte förrän någon har jämfört bilarna. Skillnaden lär inte vara så hemskt stor i alla fall. Båda bilarna har jämförbar räckvidd och jämförbar batteristorlek. Det känns som att Tesmanian verkligen försöker gräva fram nånting här.
Det ingen pratar om, och som jag är mest intresserad av, är dragvikten. För den är bäst hos MY, kass hos ID4, och obefintlig hos alla andra.

Re: VW I.D

InläggPostat: 11 jan 2021 16:06
av backe
Yeahman82 skrev:
backe skrev:
backe skrev:
anting1 skrev:Ni som beställt ID.4, när beställde ni? Och vad är senaste status just nu gällande byggnationsvecka, levererans eller liknande? :)



28 september och produktion v3 är det senaste jag hört.

Ska försöka få en uppdatering till veckan.



Pratade med säljare idag, står v.4 som produktionsvecka på min nu.

Lutar mer och mer åt att jag tar ut den 1 april faktiskt.


För att eventuellt få ut 10.000 till i bidrag? Om min säljare har rätt så kan leverans ske ca. 3 veckor efter produktionsstart vilket skulle innebära att din bil är klar för leverans i mitten av februari. Själv skulle jag lätt betala 10.000 extra för att få bilen 1,5 månad tidigare :-)



Kan hålla med, men först skulle jag få leverans i december, sen januari, nu är det februari, kommer vi in i mars så väntar jag in 10 000kr extra i bonus.

Re: VW I.D

InläggPostat: 11 jan 2021 16:25
av Revoltra
Hörde med försäljaren idag, och min id4 1st är fortfarande beräknad att komma i April, så det verkar som om att jag kommer få de där 10000kr extra...

Passade på att beställa en shuko-kabel dessutom, för tydligen ingick inte det....

Re: VW I.D

InläggPostat: 11 jan 2021 17:09
av ZedZ
Revoltra skrev:Hörde med försäljaren idag, och min id4 1st är fortfarande beräknad att komma i April, så det verkar som om att jag kommer få de där 10000kr extra...

Passade på att beställa en shuko-kabel dessutom, för tydligen ingick inte det....


Blir nog samma här... Planerad produktionsvecka = v11 efter återkoppling från ÅF idag. Tre veckor på det så är vi inne i april. Seg väntan.

Re: VW I.D

InläggPostat: 12 jan 2021 18:08
av taliz


Verkar som ID3 coldgatear rätt rejält(förvånansvärt törstig också..). Att bara kunna ladda i 40kw är ju inte så kul på långresa vintertid. :(
Antar att det kommer gälla alla MEB-bilar då de ju har samma bottenplatta och batteripack.

Ps. Ca 15-16 minuter in kommenterar han avståndet för adaptiv farthållare. Minns vi hade en diskussion här på forumet där några tyckte avståndet var för kort på Tesla, och jag påpekade att det var alldeles för långt i eGolf.
Verkar som ID3 har samma problem(eller lösning för de som gillar det...), Björn tycker som jag att det är "ljusår" på maxavstånd. :lol:

Re: VW I.D

InläggPostat: 12 jan 2021 18:26
av nek0
taliz skrev:

Verkar som ID3 coldgatear rätt rejält. Att bara kunna ladda i 40kw är ju inte så kul på långresa vintertid. :(
Antar att det kommer gälla alla MEB-bilar då de ju har samma bottenplatta och batteripack.

Ps. Ca 15-16 minuter in kommenterar han avståndet för adaptiv farthållare. Minns vi hade en diskussion här på forumet där några tyckte avståndet var för kort på Tesla, och jag påpekade att det var alldeles för långt i eGolf.
Verkar som ID3 har samma problem(eller lösning för de som gillar det...), Björn tycker som jag att det är "ljusår" på maxavstånd. :lol:

Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.

Re: VW I.D

InläggPostat: 12 jan 2021 18:30
av taliz
nek0 skrev:Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.


VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).

Re: VW I.D

InläggPostat: 12 jan 2021 19:00
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:Varför skulle ID3 ha problem med vad Björn, du eller jag tycker? Vad det gäller avståndet tycker jag att man kan ställa lagom avstånd på VAG bilarna. Kör själv med näst längsta på min Skoda.


VAG verkar passa de som vill ha väldigt långt avstånd.
För mig och andra som kör mer aggressivt och tex ofta ligger i omkörningskö på fullproppad motorväg så passar det väldigt dåligt när minsta avstånd är alldeles för långt.
När framförvarande i kön tar en lucka i högerfilen för att ge plats så hinner man inte om innan de är tillbaka i vänsterfilen(pga att de kommit ikapp nästa i högerfilen).

Hade en på jobbet som klagade på sin Seat. Han menade att bilen hela tiden gasar och motorbromsar. Tipsade honom att öka avståndet på farthållaren och han kom efter några dagar och tyckte att det blev som en ny bil, lugn och mjuk körning :) . Alla gillar inte stress.