Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav Revoltra » 15 jan 2021 12:42

Jag tro vw kan fortsätta optimera mycket med batteri laddning i kallt väder.. Mjukvaran som finns nu är bara början på MEB plattformen.



Tycker mig ha sett en video på youtube där nån insatt person påstod att det skulle komma en uppdatering till id4 och id3 som värmde upp batteriet vid navigering till snabbladdare, som Tesla gör.
Revoltra
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 aug 2020 15:50

Re: VW I.D

Inläggav elbilist mati » 15 jan 2021 17:08

Revoltra skrev:
Jag tro vw kan fortsätta optimera mycket med batteri laddning i kallt väder.. Mjukvaran som finns nu är bara början på MEB plattformen.



Tycker mig ha sett en video på youtube där nån insatt person påstod att det skulle komma en uppdatering till id4 och id3 som värmde upp batteriet vid navigering till snabbladdare, som Tesla gör.

Jag undrar ju en sak, och det är om VW kan tänka sig att skicka sådana viktiga förbättringar även till äldre bilar OTA. Eller om de bara skickar buggfixar till befintliga bilar, och nya funktioner och förbättringar kommer bara finnas tillgängligt i nya bilar, alltså så som Audi tyvärr gör. De har ju till exempel inte heller skickat effektivitetsförbättringarna eller functions-on-demand till e-tron:sar från 2019, trots att det hade kunnat, dvs om de hade velat.
Jag har ställt en direkt fråga till en VW-utvecklarsnubbe på LinkedIn efter att han har pratat sig varm om alla nya grejer som deras AR-HUD kommer att få i framtiden. Men han har inte besvärat sig med att svara på frågan. Jag tolkar det som ett nej.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12449
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inläggav elbilist chaffis75 » 15 jan 2021 17:31

mati skrev:
Revoltra skrev:
Jag tro vw kan fortsätta optimera mycket med batteri laddning i kallt väder.. Mjukvaran som finns nu är bara början på MEB plattformen.



Tycker mig ha sett en video på youtube där nån insatt person påstod att det skulle komma en uppdatering till id4 och id3 som värmde upp batteriet vid navigering till snabbladdare, som Tesla gör.

Jag undrar ju en sak, och det är om VW kan tänka sig att skicka sådana viktiga förbättringar även till äldre bilar OTA. Eller om de bara skickar buggfixar till befintliga bilar, och nya funktioner och förbättringar kommer bara finnas tillgängligt i nya bilar, alltså så som Audi tyvärr gör. De har ju till exempel inte heller skickat effektivitetsförbättringarna eller functions-on-demand till e-tron:sar från 2019, trots att det hade kunnat, dvs om de hade velat.
Jag har ställt en direkt fråga till en VW-utvecklarsnubbe på LinkedIn efter att han har pratat sig varm om alla nya grejer som deras AR-HUD kommer att få i framtiden. Men han har inte besvärat sig med att svara på frågan. Jag tolkar det som ett nej.

Tyvärr tror jag du kan ha rätt i detta, de känns lite tråkigt.
Sen att fråga en utvecklare om detta är nog helt fel, han utvecklar bara nytt och är såklart stolt över de men han har svårare att påverka marknadsfolket och ekonomerna som tyvärr bestämmer för mycket ibland kan jag känna. Glöm inte vw är ett traditionellt industri företag, de har svårt att förstå människor som jobbar med mjukvara och här talar jag från egen erfarenhet. Jag har för mig du har liknande erfarenhet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist
 
Inlägg: 2098
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inläggav nek0 » 15 jan 2021 19:45

Användarvisningsbild
nek0
 
Inlägg: 2998
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inläggav vigge50 » 15 jan 2021 19:56

Zalman3 skrev:
Produktionskapacitet är en del, den andra är efterfrågan från konsumenterna. Tesla ligger väl inte på maximal produktion i befintliga fabriker för närvarande?
Men kanske kommer det större prissänkningar av befintliga modeller från Tesla framöver för att bredda kundunderlaget och öka efterfrågan.

Tillverkar Tesla en stor andel av sina batterier själva? Är det inte Panasonic som gör det mesta?




Nu när det är stor övergång till elbilar, så gäller det allmänt att ha produktionskapacitet, och i synnerhet tillgång till batterier.

Utgår ifrån att Teslas fabriker går för fullt, utom möjligtvis MS och MX linorna.

Höjda volymer och lägre produktionskostnader har gjort att Tesla nu gör rekordvinster!

Upp mot 30-40% i bruttovinst på bilarna!

Peeking at the margins, it was reminiscent of the astronomical margins Tesla held early on with the Model 3 in Shanghai: 39.37%.

https://www.teslarati.com/tesla-gross-m ... ility/amp/

Så Tesla kommer ha höga vinster tills de får lite konkurrens.
Då finns det stort utrymme att sänka priserna.

VW gör också stor vinst på sina MEB bilar, det pratas om att VW kan sälja en ID3 under 20.000 Euro och ha lika hög vinst som den gamla e-Golfen.

According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.

The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.

“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.

This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…

https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/

Så VW tjänar bra med pengar på sina MEB-bilar. Men man vill inte sänka priserna snabbt eftersom de ändå inte har tillräcklig produktionskapacitet, dessutom vill man sälja fossilbilar ett tag till.

Men kineserna kommer med floder av billiga elbilar.
Så både Tesla och VW tvingas sänka priset för att behålla sina marknadsandelar.
Vilket de både kan och vill göra.
Men många andra fossilbilstillverkare har svårt att få tag på billiga och bra batterier, vilket gör att de har svårt att göra stora prissänkningar.

Så kineser, Tesla, VAG och Kia/Hyundai kan kanske hänga med i prispressen.
Men många andra får det tufft.


Som sagt är tillgång på batterier avgörande.
Tesla dammsuger marknaden på batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.

Sen bygger man ju 4680-batterier i allt snabbare takt själva.

The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a  pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page. The pilot line will be able to produce about 10 GWh of batteries per year in 2021, according to the company’s statement on Battery Day.

This means that Tesla's production line will become the largest battery production line in the world, and the 13th largest battery manufacturing enterprise in the world. 

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... peed-ahead


Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?

Var snäll och berätta för mig var jag kan se tillförlitlig data på att Volkswagen faktiskt gjorde vinst på EGolf till det priset. Volkswagen var på väg att få höga böter om de inte lyckades leverera en stor mängd elbilar under slutet av 2020 och då är det inte helt orimligt att tro att de sålde EGolf med förlust bara för att hitta köpare.

Bild

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -redan-nu/

Att ID3 kan byggas betydligt billigare än EGolf betvivlar jag inte en sekund på men utan tydliga indikationer på att de faktiskt göjorde vinst på EGolf så säger försäljningspriset av den ingenting.
Sen så har vi det med utvecklingskostnader, de har haft ofantliga kostnader för att utveckla ID serien, dessa bör de rimligtvis försöka få tillbaka.
vigge50
 
Inlägg: 6708
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 15 jan 2021 22:40

nek0 skrev:https://www.dagensps.se/motor/biltester/forsta-svenska-testet-elbilen-vw-id-4-pa-hal-is/?fbclid=IwAR2EcTuwsecz_rJLNJgq55-6K2SYNe-7QWxHCNY9a5wbGTc_rIkh-xbE7N8


Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.

Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.


Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8856
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: VW I.D

Inläggav backe » 15 jan 2021 22:54

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:https://www.dagensps.se/motor/biltester/forsta-svenska-testet-elbilen-vw-id-4-pa-hal-is/?fbclid=IwAR2EcTuwsecz_rJLNJgq55-6K2SYNe-7QWxHCNY9a5wbGTc_rIkh-xbE7N8


Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.

Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.


Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil



Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.

Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.

Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?
backe
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 05 apr 2020 17:38

Re: VW I.D

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 15 jan 2021 22:57

backe skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:https://www.dagensps.se/motor/biltester/forsta-svenska-testet-elbilen-vw-id-4-pa-hal-is/?fbclid=IwAR2EcTuwsecz_rJLNJgq55-6K2SYNe-7QWxHCNY9a5wbGTc_rIkh-xbE7N8


Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.

Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.


Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil



Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.

Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.

Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?


Har du lyssnat på podcasten?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8856
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: VW I.D

Inläggav nek0 » 15 jan 2021 22:59

backe skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:https://www.dagensps.se/motor/biltester/forsta-svenska-testet-elbilen-vw-id-4-pa-hal-is/?fbclid=IwAR2EcTuwsecz_rJLNJgq55-6K2SYNe-7QWxHCNY9a5wbGTc_rIkh-xbE7N8


Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.

Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.


Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil



Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.

Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.

Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?

Kanske det. Tesla Björn har kört ID3 i några dagar, mins inte att han klagat på bakhjulsdriften.
Användarvisningsbild
nek0
 
Inlägg: 2998
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inläggav backe » 15 jan 2021 23:08

Har du lyssnat på podcasten?


Inte gjort det, får göra det imorgon.

Utgick från mina egna erfarenheter nu och blev förvånad.
backe
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 05 apr 2020 17:38

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Nicolase och 19 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.