Sida 175 av 224

Re: VW I.D

Postat: 17 jan 2021 21:18
av jbark
Revoltra skrev:
Lite snålt att man inte får döda-vinkel-varning på id4 1st, bara på max.
Eller nyckelfritt system...

Re: VW I.D

Postat: 17 jan 2021 21:42
av Maw
jbark skrev:
Revoltra skrev:
Lite snålt att man inte får döda-vinkel-varning på id4 1st, bara på max.
Eller nyckelfritt system...
Ja, vanliga 1st känns lite som en basversion, undrar om det kommer en ännu enklare varianter senare eller om det bara är drivlinan som blir enklare på de kommande billigare modellerna.

Re: VW I.D

Postat: 17 jan 2021 22:33
av taliz
Finns det någon knapp på VW-laddaren, likt på en Tesla, som avslutar och låser upp kabeln?
Annars får man ju dubbelklicka på fobben oavsett.

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 06:51
av mati
taliz skrev:
Finns det någon knapp på VW-laddaren, likt på en Tesla, som avslutar och låser upp kabeln?
Annars får man ju dubbelklicka på fobben oavsett.
Det är nog bara Tesla som har sånt. Jag antar att det är som i e-Golf, att man får låsa upp bilen för att få loss sladden. Och ID3/4 har väl ingen knapp vid laddporten heller, så som e-tron?
I e-tron kan man även ställa in så att bilen automatiskt släpper laddhandtaget när laddningen är klar. På så vis kan man ge andra elbilister möjlighet att rycka ut sladden så de kan ladda. Finns samma inställning i ID-bilarna?

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 07:09
av Dodde
Samma inställning finns att ställa in i appen.

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 07:58
av chaffis75
Dodde skrev:
Samma inställning finns att ställa in i appen.
Antar du syftar på id3? Ja man kan in id3 ställa in bilen att släppa sladden så snart bilen laddat klart.
Undrar om den inte alltid gör de på snabbladdning dock men lite osäker.

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 09:45
av Dodde
Jag syftar iofs på ID.4, såg en nisse på YT som visade det i sin app.

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 10:00
av tomlars
Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 11:03
av Dodde
Är ID.3 stökig i snö/vinterväglag? Läst lite om både 3an och 4an. Vissa tycker de är väldigt ”sladdriga” med andra tycker tvärtom. Vad är din take?

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 11:08
av NiklasTesla
tomlars skrev:
Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 11:20
av chaffis75
Dodde skrev:
Är ID.3 stökig i snö/vinterväglag? Läst lite om både 3an och 4an. Vissa tycker de är väldigt ”sladdriga” med andra tycker tvärtom. Vad är din take?
Har också hört lite olika i detta ämne.. Min egna erfarenhet är att bakänden absolut kan sladda till men frågan är om detta är mer eller mindre än en bakhjulsdriven bil, jag tror inte jag har någon erfarenhet alls av bakhjul drivna bilar, däremot känns bilen mer som en 4 ljus driven bil som om man kör och sladdar på en is, dvs du har styr förmåga men de gäller att styra i den riktning man vill åka om bakänden far iväg lite..

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 11:36
av tomlars
NiklasTesla skrev:
tomlars skrev:
Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o
Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 11:44
av TeslaTissel
tomlars skrev:
NiklasTesla skrev:
tomlars skrev:
Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o
Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)

Nyland gör ett nytt test här - 6 till minus -16
Winter range test


Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 11:53
av 12man
Aftonbladet och Vibilägare kan ju inte frångå sin PRINCIP att kontinentala vinterdäck utan dubb i storlek >17" med bredare däck bak än fram är värdelöst.....

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 12:58
av Revoltra
TeslaTissel skrev:
tomlars skrev:
NiklasTesla skrev:
tomlars skrev:
Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o
Värt att notera var att detta var från helt nedkyld bil, direkt ut på landsväg/motorväg.
Gjorde en färd från padelhallen på 9km genom stan efter laddning och låg på 2kWh/mil, i och för sig stadskörnin men temperaturen var på -8 grader.
Självklart var jag lite gladare med gaspedalen vid omkörningar samt från start och stopp vid testkörningen än vad som kan anses normalt. Kan vara en anledningen att min konsumption ligger högre än Björn Nylands tester i kallt väder (https://youtu.be/pPIcqYcOQb8)

Nyland gör ett nytt test här - 6 till minus -16
Winter range test

Ser ju riktigt bra ut, rimlig konsumtion. Ska bli kul att se hans id4-tester sen.

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 13:01
av taliz
tomlars skrev:
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.
I värsta fall är det som med billiga androider, dvs att hårdvaran helt enkelt är för klen.

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 13:53
av Yeahman82
taliz skrev:
tomlars skrev:
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.
I värsta fall är det som med billiga androider, dvs att hårdvaran helt enkelt är för klen.
Men alla de testen har ju körts på bilar med gamla mjukvaran. De lär ha uppdaterat till 2.1 när de väl levererar Id.4

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 17:40
av taliz
Yeahman82 skrev:
taliz skrev:
tomlars skrev:
- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
Tror inte man skall hoppas på för mkt. ID4 kommer ha Carplay/android auto från start, men alla test jag sett så är den precis lika seg som ID3.
I värsta fall är det som med billiga androider, dvs att hårdvaran helt enkelt är för klen.
Men alla de testen har ju körts på bilar med gamla mjukvaran. De lär ha uppdaterat till 2.1 när de väl levererar Id.4
Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.

En av de i Nederländerna som fick sin ID4 i december:

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 18:18
av dfa
taliz skrev:
Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 18:23
av taliz
dfa skrev:
taliz skrev:
Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?
Versionsnummer säger inte ett dugg om vad man kan vänta sig.
Det enda det säger är att man(vanligtvis) ändrat något. Hittills verkar VW bara adderat nya funktioner.

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 18:26
av Revoltra
taliz skrev:
dfa skrev:
taliz skrev:
Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?
Versionsnummer säger inte ett dugg om vad man kan vänta sig.
Det enda det säger är att man(vanligtvis) ändrat något. Hittills verkar VW bara adderat nya funktioner.
? Öh va? Var har du fått det ifrån?

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 18:27
av taliz
Revoltra skrev:
taliz skrev:
dfa skrev:
taliz skrev:
Vad får dig att tro att just 2.1 på något magiskt vis skall fixa all lagg?
De började förövrigt leverera ID4 i december i Nederländerna och Tyskland.
Vad får dig att tro att 2.1 inte löser problemen? Har du testat själv?
Versionsnummer säger inte ett dugg om vad man kan vänta sig.
Det enda det säger är att man(vanligtvis) ändrat något. Hittills verkar VW bara adderat nya funktioner.
? Öh va? Var har du fått det ifrån?
Fått vad?

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 18:28
av Mickep
Finns det någon changelogg?

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 18:41
av Dodde
Holländarna har software 0783, dom har inte fått 2.1 än.

Re: VW I.D

Postat: 18 jan 2021 18:44
av taliz
Dodde skrev:
Holländarna har software 0783, dom har inte fått 2.1
So? Vad är så magiskt med just siffrorna 2.1? Det säger inte mer än 0784 eller 1.3 eller 3.7 eller whatever.
Det som behövs är just en changelog eller något som faktiskt beskriver förändringarna.