Sida 180 av 224

Re: VW I.D

Postat: 22 jan 2021 12:26
av backe
Mickep skrev:
När jag ber om offert har jag fått 7%+ utan att ens vara i närheten av någon förhandling.

Är det privat och på en id4? Vanliga 1st eller 1st Max?

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 00:55
av Davidswe
taliz skrev:
Fungerar appen för ID3 bra?
För eGolfen funkade den nästan alltid. För Zoen ytterst sällan.
Här är en med ID4 som fått problem(ska väl vara samma som ID3):



Störigt om det inte funkar, särskilt på vintern.
Hej
Man önskar väl att appen ska funka bättre. Oftas visar appen lägre % på batteriet än vad bilen säger. Har en skillnad på ca 3-7% ibland och andra gånger visar den samma som i bilen.
När jag laddar så kan jag följa hur % ändras/ökar och det har stämt dom gångerna jag har jämfört bil och app.

Sen ibland så har appen ingen koppling till bilen osv.
Kan starta ventilationen från appen men det funkar bara för mig när bilen laddas. Så gissar att det är så det ska vara.

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 01:04
av Svenssons
Zalman3 skrev:
pingflood skrev:
Hur fungerar det med LRF rabatten, måste man bedriva skogsbruk eller liknande för att kvalificera för företagarrabatten?
Alla skogsägare kan bli medlemmar i LRF.
Varför bli medlem bara för att få rabatt på elbil när medlemskapet kostar mer än rabatten?

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 07:18
av chaffis75
Davidswe skrev:
taliz skrev:
Fungerar appen för ID3 bra?
För eGolfen funkade den nästan alltid. För Zoen ytterst sällan.
Här är en med ID4 som fått problem(ska väl vara samma som ID3):



Störigt om det inte funkar, särskilt på vintern.
Hej
Man önskar väl att appen ska funka bättre. Oftas visar appen lägre % på batteriet än vad bilen säger. Har en skillnad på ca 3-7% ibland och andra gånger visar den samma som i bilen.
När jag laddar så kan jag följa hur % ändras/ökar och det har stämt dom gångerna jag har jämfört bil och app.

Sen ibland så har appen ingen koppling till bilen osv.
Kan starta ventilationen från appen men det funkar bara för mig när bilen laddas. Så gissar att det är så det ska vara.
Detta är löst i 783 mjukvaran (bilens mjukvara) ..
Tidigare mjukvara så avrundas alltid värdet ner till närmaste 5% intervall (mm säger man så?)

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 09:51
av Leo
Rabattglada Zalman3 skrev ”Alla skogsägare kan bli medlemmar i LRF”...

Så först måste man köpa lite skog för att bli skogsägare och sen betala en årlig medlemsavgift på 2000kr och uppåt (beroende på storlek och omsättning). Allt för att kunna få åtnjuta den ofta nämnda ”LRF-rabatten”.

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 10:00
av vigge50
Leo skrev:
Rabattglada Zalman3 skrev ”Alla skogsägare kan bli medlemmar i LRF”...

Så först måste man köpa lite skog för att bli skogsägare och sen betala en årlig medlemsavgift på 2000kr och uppåt (beroende på storlek och omsättning). Allt för att kunna få åtnjuta den ofta nämnda ”LRF-rabatten”.
Men då känns det ju helt rimligt att nämna den rabatten överallt, det är väll säkert så att en stor del av medlemmarna här är skogsägare...

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 10:03
av Fredrik j
Det är väl ändå inte LRF som sponsrar bilarna utan det är vw som lämnar rabatt. Poängen är ju att LRF marknadsför den och det drar kunder.
Alla kan få rabatt lite beroende på förutsättningar.

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 10:06
av BrooklynS
VW-försäljaren vill sälja bilar. Om den kan ge LRF-medlemmar x% rabatt så kan de ge dig också samma rabatt, var så säker.

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 10:10
av Davidswe
chaffis75 skrev:
Davidswe skrev:
taliz skrev:
Fungerar appen för ID3 bra?
För eGolfen funkade den nästan alltid. För Zoen ytterst sällan.
Här är en med ID4 som fått problem(ska väl vara samma som ID3):



Störigt om det inte funkar, särskilt på vintern.
Hej
Man önskar väl att appen ska funka bättre. Oftas visar appen lägre % på batteriet än vad bilen säger. Har en skillnad på ca 3-7% ibland och andra gånger visar den samma som i bilen.
När jag laddar så kan jag följa hur % ändras/ökar och det har stämt dom gångerna jag har jämfört bil och app.

Sen ibland så har appen ingen koppling till bilen osv.
Kan starta ventilationen från appen men det funkar bara för mig när bilen laddas. Så gissar att det är så det ska vara.
Detta är löst i 783 mjukvaran (bilens mjukvara) ..
Tidigare mjukvara så avrundas alltid värdet ner till närmaste 5% intervall (mm säger man så?)
Hade ingen koll på att den avrundade värdet. Nu har jag lärt mig det och då är det ju inget fel på appen med % värdet.

Har du fått denna uppdatering 783 ?

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 10:11
av Mickep
Gör de någon kontroll att man är bonde? Jag menar man kan klä ut sig i jeans och stövlar och väst och ta på sig en lrf keps. (som jag tänker mig att en bonde ser ut)

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 10:45
av Maw
Mickep skrev:
Gör de någon kontroll att man är bonde? Jag menar man kan klä ut sig i jeans och stövlar och väst och ta på sig en lrf keps. (som jag tänker mig att en bonde ser ut)
Bara du har ett medlemskort i LRF så kan du gå in till handlaren i smoking och ändå få rabatten. :)

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 10:54
av MWall
BrooklynS skrev:
VW-försäljaren vill sälja bilar. Om den kan ge LRF-medlemmar x% rabatt så kan de ge dig också samma rabatt, var så säker.
LRF har ramavtal med generalagenten så det är inte den enskilda återförsäljaren som ger dig den rabatten. Därför kan de få svårt att matcha priset om man inte har tillgång till ramavtalet.

Jag försökte en gång gå med i LRF men de krävde att det i bolagets verksamhetsbeskrivning står att man har verksamhet i "de gröna näringarna" eller hur det nu var. Kodknackare var inte rätt iaf. ;)

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 11:15
av BrooklynS
Jag hävdar att det är säljarens marginal som bestämmer rabatten, inte hur man säljer...

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 11:19
av Maw
BrooklynS skrev:
Jag hävdar att det är säljarens marginal som bestämmer rabatten, inte hur man säljer...
Vissa ramavtal har större rabatt än återförsäljarens marginal. En del av ramavtalets rabatt står säkert återförsäljaren för men en del måste ligga på generalagenten eller kanske till och med tillverkaren.

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 11:26
av Mickep
Man får även bonus utöver rabatten på 4%, 9000 kr för id3 och över 10000 kr för id4. (måste ha medlemskap och får igen pengarna) Vad var kostnaden för medlemskap nu igen?

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 12:23
av Zalman3
Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?

Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.

Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.

Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 13:07
av vigge50
Zalman3 skrev:
Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?

Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.

Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.

Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.
Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?

Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?

Polstra valde att sätta precis samma pris för Polstar 2 som Model 3 med ungefär samma storlek på batteriet och fyrhjulsdrift. Om du ska släppa en med mindre batteri och endast bakhjulsdrift, finns det då inte en chans att de lägger sig igen på liknande nivå som Tesla. Alltså 180 000 kr mer än vad du skrev.

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 13:12
av MWall
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?

Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.

Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.

Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.
Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?

Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?

Polstra valde att sätta precis samma pris för Polstar 2 som Model 3 med ungefär samma storlek på batteriet och fyrhjulsdrift. Om du ska släppa en med mindre batteri och endast bakhjulsdrift, finns det då inte en chans att de lägger sig igen på liknande nivå som Tesla. Alltså 180 000 kr mer än vad du skrev.
Zalmans mellannamn är "Spekulation". ;)

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 13:17
av Svenssons
vigge50 skrev:
Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?

Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?
Så dyrt? Enligt min information så ska den kosta 203 200:-....
Zalman3 skrev:
Kommer Tesla 2? redan nästa år?
Pris från 160.000 yuan=203.200kr.
viewtopic.php?f=12&t=19852&p=489392&hil ... 2+#p489392

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 13:26
av taliz

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 13:53
av Zalman3
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?

Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.

Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.

Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.
Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?

Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?

Polstra valde att sätta precis samma pris för Polstar 2 som Model 3 med ungefär samma storlek på batteriet och fyrhjulsdrift. Om du ska släppa en med mindre batteri och endast bakhjulsdrift, finns det då inte en chans att de lägger sig igen på liknande nivå som Tesla. Alltså 180 000 kr mer än vad du skrev.

Citat från Polestar tråden så kommer det en billig 2wd Polestar 2 redan i februari.

Den nya billigare varianten av Polestar 2:

Front wheel drive
204 HP
58-60 kWh

Ungefär samma pris som ID.3

Lanseras nästa månad
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=3730

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 13:57
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Citat från Polestar tråden så kommer det en billig 2wd Polestar 2 redan i februari.

Den nya billigare varianten av Polestar 2:

Front wheel drive
204 HP
58-60 kWh

Ungefär samma pris som ID.3

Lanseras nästa månad
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=3730
Ungefär samma pris som ID.3 tolkar jag som ca 50 kkr mer än ID.3 för 434 900 kr (om det är grundversion vilket det inte behöver vara), dvs mycket närmare 500 kkr än 450 kkr och verkligen inga 400 kkr.

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 14:05
av Zalman3
Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 14:10
av Zalman3
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Citat från Polestar tråden så kommer det en billig 2wd Polestar 2 redan i februari.

Den nya billigare varianten av Polestar 2:

Front wheel drive
204 HP
58-60 kWh

Ungefär samma pris som ID.3

Lanseras nästa månad
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=3730
Ungefär samma pris som ID.3 tolkar jag som ca 50 kkr mer än ID.3 för 434 900 kr (om det är grundversion vilket det inte behöver vara), dvs mycket närmare 500 kkr än 450 kkr och verkligen inga 400 kkr.
Rykten har florerat vad gäller en framhjulsdriven instegsmodell runt 400.000 kr som kan konkurrera med Volkswagens ID-modeller och efter att ha stressat frågan så konfirmerade Thomas Ingenlath dessa rykten.
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/

Re: VW I.D

Postat: 23 jan 2021 14:17
av taliz
Zalman3 skrev:
Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!
Det bästa är väl egentligen att en hyfsat vettig elbil i mellanklassen nu inte kostar mer i inköp än avgasditon. De lär inte gå ner så mkt mer i pris framöver.
Nästa steg är riktiga budgetbilar och småbilar.