Sida 198 av 224

Re: VW I.D

Postat: 05 mar 2021 09:55
av pingflood
Dodde skrev:
pingflood skrev:
Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.
För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".

Re: VW I.D

Postat: 05 mar 2021 10:11
av Dodde
pingflood skrev:
Dodde skrev:
pingflood skrev:
Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.
För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".
1st Max. Vilken vecka tänker dom som ”releaseveckan”?

Re: VW I.D

Postat: 05 mar 2021 10:12
av backe
pingflood skrev:
Dodde skrev:
pingflood skrev:
Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.
För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".
Både min och min kollegas bilar är redan byggda, om dom var försenade vet jag dock inte, jag har beställt en 1st Max och han en 1st, när det är leverans vet jag dock inte, vill inte ha den före 1 april oavsett.

Re: VW I.D

Postat: 05 mar 2021 10:24
av taliz
Markus skrev:
taliz skrev:
Om den inte hade elbaklucka så kan det inte varit Max.
Men det kommer säkert kit för eftermontering.
Den jag körde hade det, ja.
Jag tycker bara att det borde vara standardutrustning på alla utrustningspaket. En liten reflektion från mig.
Håller med, särskilt nu när även Tesla har det. ;)

Re: VW I.D

Postat: 05 mar 2021 11:01
av pingflood
Dodde skrev:
pingflood skrev:
Dodde skrev:
pingflood skrev:
Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.
För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".
1st Max. Vilken vecka tänker dom som ”releaseveckan”?
Enligt säljaren var det "launch" vecka 12 och inga bilar levereras till kund innan dess även om de börjat rulla in nu.

Re: VW I.D

Postat: 05 mar 2021 11:07
av Bjelke
martinot skrev:
pingflood skrev:
Nu kanske jag har låga krav, men så länge funktionerna som redan finns slutat lagga / hänga sig och trådlös Carplay fungerar utan problem så är jag helt nöjd. Visst är det kul med nya saker men nu är det VW och inte Tesla vi pratar om så kanske får leva utan nya pruttljud varannan vecka... :D
Håller med!

Dessutom kan jag (som nuvarande Teslaägare) tillägga att jag tyvärr aldrig någonsin fått några nya pruttljud (och inte heller möjlighet att lägga in egna), vilket är lite av en skandal tycker jag. Så gräset är inte alltid grönare på andra sidan. :D
:lol:

Re: VW I.D

Postat: 05 mar 2021 15:21
av Ohmgren
Verkar som att de höjt priserna något. Minns att City kostade 399 tkr för någon vecka sedan. Nu 404 tkr.

Re: VW I.D

Postat: 05 mar 2021 23:07
av JorgenM
Möller i Uppsala hade också en kundbil i hallen som såg leveransklar ut! Håller tummarna på att vår inte blir försenad (hyr en id3 nu och det känns onödigt att förlänga den mer än nödvändigt :))

Re: VW I.D

Postat: 05 mar 2021 23:14
av TobbeTesla
VW I Kungens Kurva har en ID4 i gulgrön färg. Grundmodellen om jag såg rätt. Själva bilen var riktigt fin även i verkligheten!

Re: VW I.D

Postat: 06 mar 2021 12:59
av Kubi
Någon som sett verkliga bilder där det finns två bilar en med och en utan denna "Metallic black"? Dvs med C stolpen i silver m.m.

Re: VW I.D

Postat: 06 mar 2021 14:36
av Anonymous FTW
VW höjer insatsen, från att haft 35% elbilar som mål 2030 siktar man nu på 70% av sin europeiska försäljning. Ger lite när en sådan stor tillverkare ställer om, gäller nu att laddnätverken står pall för anstormningen.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... att-vinna/

Re: VW I.D

Postat: 06 mar 2021 15:04
av Teslaspolen
Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?

Re: VW I.D

Postat: 06 mar 2021 18:59
av Cyprezz
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.

Re: VW I.D

Postat: 06 mar 2021 19:24
av Anonymous FTW
Teslaspolen skrev:
Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Ja det behövs absolut, bra för oss kunder med konkurrens också som tvingar fram innovation och lägre priser.

Men Tesla kan nog möta viss konkurrens på hemmaplan också med ID4, Polestar 2 och inte minst Mustangen som kan sälja bra där.

Re: VW I.D

Postat: 06 mar 2021 21:54
av chaffis75
Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.

Re: VW I.D

Postat: 06 mar 2021 21:56
av martinot
Teslaspolen skrev:
Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Håller med helt! Aldrig bra om en tillverkare får så stor marknadsandel.

Hoppas även att konkurrenterna inte bara blir bättre på elbilar (känns som många snabbt närmat sig Tesla på bara det senaste året), men att de även kan bidra till att skapa ett vettigt alternativ till SuC.

Re: VW I.D

Postat: 06 mar 2021 23:54
av Cyprezz
chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.
Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?

Re: VW I.D

Postat: 07 mar 2021 07:55
av chaffis75
Cyprezz skrev:
chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.
Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?
Nej de är vanliga D läget Bara de att D läget inte funkar som på andra bilar, de har adaptiv regen. Ja lite svårt att förklara så man måste nog prova.. Men de handlar som sagt i kort om att de gör regen om du kommer ifatt en bil eller närmar dig en kurva. Ligger på då motorväg rakt fram utan någon nära dig så ruttnar den bara om du släpper gasen.

När vi hade vår Nissan leaf körde jag alltid i B läget men med vår id3 så är de alltid D lägst. Tar kanske tid att vänja sig men jag älskar de.

Sen lär väl inte regen bli starkare för du kör i D läget men jag tror de blir snålare körning och mindre ryckig åtminstone för någon som inte är van vid regen.

Re: VW I.D

Postat: 07 mar 2021 10:36
av pingflood
Vad har ni som väntar på bil installerat för laddbox? Behöver en som klarar två bilar (ID4 + GTE) och lutar mot en ChargeStorm Connected.

Re: VW I.D

Postat: 07 mar 2021 10:45
av Cyprezz
Ja rätt tydligt att de byggt den för att få en lätt övergång från ICE-bil.

Kraftig regen behövs ju främst i stan för att slippa bromsa i rondeller osv som inte alltid är en sväng så tror inte det hjälper men kan prova det om det blir en ny provkörning. Tack för tipset!

Re: VW I.D

Postat: 07 mar 2021 10:56
av martinot
Cyprezz skrev:
Ja rätt tydligt att de byggt den för att få en lätt övergång från ICE-bil.
Tror du har helt rätt. De vänder sig nog främst till de som är lite osäkra på detta med elbilar, och inte främst oss elbilsentusiaster eller de som vill ligga i den tekniska framkanten (det är en marknad som tex. Tesla driver hårt). Eftersom det finns många fler som är nybörjare eller osäkra på elbilar, så tror jag att en sådan marknadsposition är helt rätt för VW. De har aldrig någon image av att vara i "framkant" på något (till skillnad från tex. deras systermärke Audi), utan mer något som tilltalar "medel-Svensson". Tycker ID känns helt rätt positionerad för både VW som varumärke, och för deras typiska kundbas. Tror personligen att VAG-gruppen som helhet har chans att ta positionen som #1 på elbilsmarknaden, och i detta mål så är ju varumärket VW och deras ID-modelle extremt viktiga för VAG att positionera rätt i förhållande till sin tilltänkta målgrupp.

Re: VW I.D

Postat: 07 mar 2021 11:16
av Markus
pingflood skrev:
Vad har ni som väntar på bil installerat för laddbox? Behöver en som klarar två bilar (ID4 + GTE) och lutar mot en ChargeStorm Connected.
Jag har beställt en Ctek chargestorm2 med lastbalansering mot huset.
Gillar dock inte de gröna sidorna så har även beställt lite svart venyl som jag ska försöka mig på att montera så laddaren smälter in lite mer.

Re: VW I.D

Postat: 07 mar 2021 11:42
av Anonymous FTW
chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
chaffis75 skrev:
Cyprezz skrev:
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.

- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5

GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw

Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.

Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.
Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?
Nej de är vanliga D läget Bara de att D läget inte funkar som på andra bilar, de har adaptiv regen. Ja lite svårt att förklara så man måste nog prova.. Men de handlar som sagt i kort om att de gör regen om du kommer ifatt en bil eller närmar dig en kurva. Ligger på då motorväg rakt fram utan någon nära dig så ruttnar den bara om du släpper gasen.

När vi hade vår Nissan leaf körde jag alltid i B läget men med vår id3 så är de alltid D lägst. Tar kanske tid att vänja sig men jag älskar de.

Sen lär väl inte regen bli starkare för du kör i D läget men jag tror de blir snålare körning och mindre ryckig åtminstone för någon som inte är van vid regen.
Såg på någon amerikansk YouTubers som provkörde en ID4 han fick ner förbrukningen genom att "segla" på motorvägen. Bör väl ha varit läge D han använde då.

Paddlar på ratten som vissa har vore kanske inte dumt.

Re: VW I.D

Postat: 07 mar 2021 12:30
av wheels
När jag kör med noll i regenerering på min Kona så rullar den på värre än en gammal Saab med frihjul

Re: VW I.D

Postat: 08 mar 2021 12:08
av Revoltra