Re: VW I.D
Postat: 11 apr 2021 10:14
Trist!
Medföljer någonting annat? (rabatt på Ionity etc.)?
Medföljer någonting annat? (rabatt på Ionity etc.)?
Man kan välja på följande.paugen skrev:Trist!
Medföljer någonting annat? (rabatt på Ionity etc.)?
Lite mer anekdotiskt...mati skrev:Nu har det ju tillfälligt blivit varmare och förbrukningen har sjunkit till rätt trevliga nivåer igen. Det skulle vara roligt att erfara vad ni som har en ID3 får för förbrukningssiffror nu. Det är ju i princip ingen som har kört sin bil i varmare väder hittills.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
Wow, 3 månader förlängningZalman3 skrev:
Ja 3 månader i det här läget är ju snudd på en förolämpning ju...HelectriC skrev:Wow, 3 månader förlängningZalman3 skrev:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?HelectriC skrev:Wow, 3 månader förlängningZalman3 skrev:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
https://www.sas.se/trafikinformation/fa ... eurobonus/martinot skrev:Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?HelectriC skrev:Wow, 3 månader förlängningZalman3 skrev:
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
345 500 vinnande bud, vad tappade bilen? 50k? 75k? 100k? På 6 månader å 1700 mil.taliz skrev:Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526
Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
Verkar inte som nån använder sin id3mati skrev:Nu har det ju tillfälligt blivit varmare och förbrukningen har sjunkit till rätt trevliga nivåer igen. Det skulle vara roligt att erfara vad ni som har en ID3 får för förbrukningssiffror nu. Det är ju i princip ingen som har kört sin bil i varmare väder hittills.
E-Golfen går nästan gratis när det är såhär varmt. Den gillar temperaturer runt 20 grader. Det blev 10,7kWh/100km efter 41 km tur och retur. Blandad körning på landsväg (farthållaren inställd på 90) och lite grusväg, dubbfria vinterdäck på originalfälg.
Ja, antingen det eller så vågar ingen berätta vad iD3 förbrukar.El2an skrev:Verkar inte som nån använder sin id3
Roligt få verkliga siffror från användare, alltid tyckt men oftast skriver inte folk vad deras bilars förbrukning ligger på. Riktigt låg förbrukning på e-golfen.
Vad är det längsta du kommit på en laddning?
Reservationspriset är väl inte uppnått men..El2an skrev:345 500 vinnande bud, vad tappade bilen? 50k? 75k? 100k? På 6 månader å 1700 mil.taliz skrev:Nån som dumpar sin ID3 så fort bonusen kom:
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-3-58kwh-204hk-103526
Första på kvd? Blir intressant att se vad marknaden värderar den till.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?Maw skrev:Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Jag fick lite rabatt på vår id3 när vi köpte den. En life med metalic lack.. Var nog runt 3-4% men minns helt ärligt inte exakt. I princip fick vi metalic lacken" gratis".mati skrev:Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?Maw skrev:Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
När jag var och provkörde ID3 berättade säljaren ganska tidigt i diskussionen att det är 4% som gäller på både ID3 och ID4. Han skrev det t.o.m. på broschyren.chaffis75 skrev:Jag fick lite rabatt på vår id3 när vi köpte den. En life med metalic lack.. Var nog runt 3-4% men minns helt ärligt inte exakt. I princip fick vi metalic lacken" gratis".mati skrev:Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?Maw skrev:Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?Leo skrev:Nja. Auktionen togs om och då blev priset 360500kr. Kört en ID.3 1:st sen september. Blev drygt 1100 i princip problemfria mil. Skulle fått ut den i maj 20 men de blev som bekant försenade. Därför blev det nu en kort period innan min bokade Enyaq hämtades ut igår. Min 1:st av grundmodellen kostade drygt 400000 i inköp med företagsrabatt på ett par procent. (Tror det var 3-4%?) Sen köpte jag vinterdäck själv separat. Fick bud från två olika handlare på 340" så det var alltså ungefär vad jag gett inklusive bonus. Så tycker nog den höll sig bra i värde. Den som nu såldes på KVD var en "Plus" som hade 60000kr högre inköpspris MEN personligen tycker jag den utrustningsnivån kändes alldeles för dyr i förhållande till vad man fick. Hade skillnaden varit 20000-25000kr så hade jag kanske valt den istället. Väljer helst ganska låg utrustningsnivå eftersom det ofta ger minsta värdeminskningen när man räknar på det.
Hade ett snitt på min ID.3:a sedan februari på ca 19,8kWh/100km. Förvärmer aldrig och kör mest kortkörning. Batterivärmningen går på direkt så drar mer än e-Golf som är väldigt snål. (De saknar batterivärmning/kylning). Vet att VW jobbar på/ändrat batteriförvärmningen i mjukvaran så det kommer att bli lägre framöver. I den e-Niron jag hade innan kunde man i en meny välja om man vill ha batteriförvärmningen (mer) aktiv vintertid.
Jag hörde med 2 olika VAG handlare då jag testade id3 i höstas och fick också svaret listpris gäller, jag trodde de skulle va som alltid att man iaf skulle få 10% särskilt på dom mer utrustade som Max då extrautrustningen inte kostar mycket extra att tillverka/lägga dit för tillverkaren. Samma funktion i en audi/seat kan va 2-3ggr dyrare i Audi och med lite tur kan typ knappen se annars ut, även lacken skiljer mycket.mati skrev:Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?Maw skrev:Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.mati skrev:Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?Maw skrev:Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Maw skrev:Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.mati skrev:Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?Maw skrev:Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.Leo skrev:Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
Nice, hur gillar du den då? Vad fick dig att välja den framför ID4?Leo skrev:En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.Leo skrev:Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?