Sida 208 av 224

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2021 19:32
av lloydfabege
Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2021 21:15
av iAkita
lloydfabege skrev:
Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Kolla chargefinder.com lite då och då, det byggs nya hyperchargers hela tiden. Du kan filtrera på att enbart visa laddare på mer än 100 kW. Med det sagt så fungerar det utmärkt att enbart hålla sig till Ionity än så länge, om man inte reser i norra Sverige. Jag var ute på en hundramilsresa i lördags och laddade vid tre olika Ionity-stationer (Gränna, Mariestad och Varberg). Det var inga andra bilar som laddade samtidigt som jag, förutom i Gränna där även en Taycan laddade. Med ett abonnemang för 115 kr/månad laddar du dessutom billigt (3,40 kr/kWh).

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 13:38
av Zalman3
Zalman3 skrev:
ID familjen.
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Passat
ID5 ersätter Cupe
ID6 ersätter Tiguan
ID7 ersätter Touareg
Nu klarnar ID familjen.
Screenshot_20210509-132936_Chrome.jpg

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 14:08
av martinot
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
dfa skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:

"dfa"]Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden

Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.


ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu. quote]

Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?
Varför inte visa siffror för fler månader istället för att spekulera.. Kan finnas 100 anledningar till att de blev såhär. Som de redan sagts 2 månadare är för kort tid att titta på oavsett om du pratar tesla eller andra märken.
Japp. Att kika på en kortare period än ett kvartal är rätt bortkastat om man vill ha meningsfulla jämförande siffror.

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 14:16
av mans71
Zalman3 skrev:
Nu klarnar ID familjen.
ID3 cab 2023 - den ser trevlig ut!

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 14:29
av Bjelke
ID Beetle ... kul ju :)

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 16:31
av HelectriC
Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
ID familjen.
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Passat
ID5 ersätter Cupe
ID6 ersätter Tiguan
ID7 ersätter Touareg
Nu klarnar ID familjen.
Screenshot_20210509-132936_Chrome.jpg

ID.4 ersätter väl snarare Tiguan och Passat passar väl bättre på ID.7 om man ser på det du länkar till? Touareg är ju en jätte-SUV och ID.7 en vanlig kombi :?

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 16:47
av Dodde
lloydfabege skrev:
Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Pratade inte Nextmove om denna uppdatering när han provkörde Enyaq?

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 17:16
av martinot
El2an skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.

Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
Helt sjuka priser :shock:
Hoppet står till att VAG bygger ett eget laddnät helt utanför Ionity (vilket de hintat om kommer ske).

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 17:53
av Zalman3
Dodde skrev:
lloydfabege skrev:
Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Pratade inte Nextmove om denna uppdatering när han provkörde Enyaq?
Klart är ju att Audi Q4 får 100kWh batteri och 170 kW laddning. Skulle förvåna mig om ID4 och Enyaq inte får det också.

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 17:59
av Zalman3
Från tidigare i denna tråd.

The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.

VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 19:48
av Dodde
Zalman3 skrev:
Från tidigare i denna tråd.

The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.

VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
Kan ju alltid hoppas på att det blir på redan levererade bilar också via OTA.

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 20:07
av martinot
FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Kan ju hända att både plastig inredning och alla touchknappar är en del av VW:ens tidigare plan att skära i tillverkningskostnader (som Diess själv ledde).

Men fixar de den plastiga interiören, infotainment, och laddeffekt/range på ID4, så har de nog en stor vinnare. Grunden till en bra elbil finns ju helt klart där.

Nu behöver Tesla fixa alla panelgap och kvalitetsproblem...

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 09:54
av Elektrifierad
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 10:03
av Dodde
Elektrifierad skrev:
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Känner igen problemet, kör en ID.3 sedan en tid tillbaka som hyrbil. Körde ca 12 mil motorväg i rejäl hastighet men väl framme på Cirkel K i Flädie på 150 kw så laddade den endast ca 60 kw vid 20%. Batteriet bör varit i bra temp, har upplevt samma sak fler gånger. Trodde också att det hade att göra med SW då denna ID.3 aldrig fått en uppdatering sedan ny.

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 10:06
av Zalman3
Laddkurva ID3 från ev database.
Screenshot_20210515-100512_Google.jpg

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 11:18
av taliz
Zalman3 skrev:
Laddkurva ID3 från ev database.
Screenshot_20210515-100512_Google.jpg
Det där är 82kwh.
62kwh maxar på 100kw.

Tror också det krävs lägre SOC för att den ska komma upp i hastighet.
Man bör nog inte ha mer än 10% plus att det förstås ska vara varmt.

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 11:23
av Zalman3
Var det bilar tillverkade efter 24 maj som får 130kW laddning?

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 15:48
av Leo
ID.3 börjar dra ned omkring 30%. Så du behöver antaligen komma ned lägre och ha varmare batteri för att uppnå 100kW.

Hade 83kW som mest på min men då var knappast batteriet varmt. Vet andra som fått 100kW så det funkar nog som det ska.
F25F37E9-F6D1-4B87-9BC8-1F6BFE8E976A.jpeg

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 17:35
av Elektrifierad
Dodde skrev:
Elektrifierad skrev:
Fick min ID.3 i November och har länge misstänkt att snabbladdningen inte håller vad den lovar. Trodde uppdateringen skulle fixa detta men har inte märkt någon skillnad efter den. Tänkte kolla vad ni andra har för hastighet när ni snabbladdar.

Häromdagen var det ca 20 grader ute och jag kom fram till Cirkle Ks 150 kW laddare efter att ha kört några mil.

Anlände med 29 % och fick i början 63 kW (rekord för mig hittills skall sägas). Hastigheten gick, som det bör, ner efterhand och jag låg ungefär omkring 40 kW efter 75%. Droppade därefter snabbt ner mot 30 kW.

Vad får ni andra som laddar under liknande förutsättningar? Detta var som sagt ett rekord i hastighet för mig, tidigare har jag nog aldrig kommit över 50 kW vilket jag antagit måste innebära att det är nåt fel på bilen. Men nu när jag ändå kom över 60 kW (antagligen pga högre temperatur ute) så blev jag osäker.

Hmmmm...är det fel på bilen eller är detta "helt normalt" och VWs snack om "upp till 100 kW" stämmer?
Känner igen problemet, kör en ID.3 sedan en tid tillbaka som hyrbil. Körde ca 12 mil motorväg i rejäl hastighet men väl framme på Cirkel K i Flädie på 150 kw så laddade den endast ca 60 kw vid 20%. Batteriet bör varit i bra temp, har upplevt samma sak fler gånger. Trodde också att det hade att göra med SW då denna ID.3 aldrig fått en uppdatering sedan ny.
Ok

Minns du hur varmt det var utomhus den dagen?

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 17:39
av Elektrifierad
Leo skrev:
ID.3 börjar dra ned omkring 30%. Så du behöver antaligen komma ned lägre och ha varmare batteri för att uppnå 100kW.

Hade 83kW som mest på min men då var knappast batteriet varmt. Vet andra som fått 100kW så det funkar nog som det ska.
F25F37E9-F6D1-4B87-9BC8-1F6BFE8E976A.jpeg
Ok tack

Minns du hur varmt det var utomhus?

Hur mycket påverkas laddhastigheten egentligen av att man kört länge innan man börjar ladda? Jag har en känsla, som dock inte är spec vetenskaplig, av att det inte spelar så stor roll i jämförelse med hur varmt det är utomhus. Nån som testat samma utomhustemperatur och olika körsträckor innan laddning (givet samma SOC)?

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 17:49
av Leo
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 18:03
av Elektrifierad
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 18:12
av Leo
Skulle tro att det inte är något fel på bilen utan helt enkelt att ditt batteri är för kallt OCH att du laddar från för hög %.

Prova att kör en lite längre sträcka och kör ner emot 5% och kolla sen efter den laddat en liten stund så att det hunnit komma igång rejält. Då bör du i alla fall komma upp 65-85kW skulle jag tro. Kan även bero på om någon fler laddar samtidigt.

Re: VW I.D

Postat: 15 maj 2021 22:57
av martinot
Elektrifierad skrev:
Leo skrev:
Fotot var från 18 mars och med hänsyn till att jag har en tjock jacka på bilden så är det antagligen inte så varmt ute.
Aaa misstänkte det :)

Har aldrig ens kommit över 45 kW innan temperaturen klev över 10 grader i år. Men hade då heller inte kört mer än 3-4 mil före laddningen... Hmmm antingen måste det ju vara nåt fel på min bil eller så har jag kört för kort sträcka innan laddning tänker jag...
Tror inte det är något fel på just ditt exemplar.

ID-bilarna/MEB-plattformen är ju ökända för att ladda slött och rapidgata (att ID3 klarar sig fint ändå är tack vare sin låga förbrukning).

Sedan är 3-4 mil alldeles för kort sträcka när det är kallt ute. Prova att köra en 20mil + eller att förvärma innan.

Checka även laddeffekten vid en lägre SoC. När jag kör långt brukar jag försöka snabbladda först när bilen är nere på en SoC mellan 10-20% (lite beroende på hur laddarna ligger till efter resvägen).