Sida 1 av 1

Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 10:50
av Zalman3
Vet en som köpte en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.165kr nu i juli, netto efter rabatt och stöd.
Och en som köpte en Renault Zoe 41kWh för 229.000kr, netto efter rabatt och stöd.''

Elon pratar om att man ligger nära 100dollar per kWh nu i tillverkningspris.

Därför skulle man kunna sälja ovanstående bilar med 60kWh batteri för bara ca 20.000kr mera.
Alltså för ca 250.000kr.

Måste man vänta på VW ID 2019 för att kunna köpa en elbil med 60Kwh batteri för 250.000kr?

EDIT:
VW ID
60kWh
Pris 26.000 pund
https://ev-database.uk/car/1127/Volkswagen-ID

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 11:25
av Svenssons
Tillgång och efterfrågan. Tillgången på battericeller är inte tillräckligt stor och efterfrågan är mycket större så alla elbilar säljs utan att stoppa i mycket större batteri och sänka priset.

Sedan var väl $100 per kWh Teslas tillverkningskostnad vid slutet av detta år (alltså inte nu) och per cell, inte per batteripack. Är man ett företag måste man också tjäna pengar på det man tillverkar och jag tror inte övriga biltillverkare kan få tag i så billiga celler.

PS. VW ID lär väl inte kosta under 300kkr än mindre 250kkr i slutet av nästa år. Blir nog att vänta ännu längre.

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 12:04
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
Tillgång och efterfrågan. Tillgången på battericeller är inte tillräckligt stor och efterfrågan är mycket större så alla elbilar säljs utan att stoppa i mycket större batteri och sänka priset.
Du gav ett gansk bra svar där - när det gäller batterierna.”Svenssons“.
Jag har sett och läst till mig även att många av de traditionella tillverkarna även ser möjligheter i just pris-bilden.

SUV-fordon verkar vara en trend bland tillverkarna där de ser just att premium-köpare är en intressant målgrupp.
Sedan är det stora utvecklings-kostnader för tillverkarna där de också måste bli mer kostnadseffektiva och kreativa i hela process-tänket för att stå sig i konkurrensen. Det kostar också mycket resurser.

I våras gick Porsche ut med en pressrelease där man lanserade att företaget skulle inte bara använda ”block-chain” inom företaget utan även för att erbjuda kunderna helt nya kundupplevelser kring säkerhet, service och liknande. Bara det innebär stora utvecklingskostnader och intern utbildning.

Då de flesta av tillverkarna blivit tagna på sängen av den snabba omställningstakten och för dem, dessutom en oväntat stor efterfrågan,- som ställs ytterligare på sin spets i detta års kraftiga klimatförändringar. - Är det nog svårt nå den prisnivån som även jag själv skulle önska.

Hur det kommer att se ut när Kinas tillverkare väl kommer med sina modeller, vet vi ju inte ännu. Om de ens kan konkurrera med övriga?

Vi ställer ju också krav på att åtminstone kvaliteten i övrigt är hög, inte bara tekniken i bilarna.

Vi som enskilda konsumenter vill även ha väl utförda detaljer och utformning i inredning och instrumentering.
Där har några av de lägre prissatta tillverkarna av el-bilar en bit kvar trots allt.
Funktioner och inredning är ofta en direkt tagen från förbränningsdrivana modeller för att just hålla ned kostnaderna.
Till nackdel tycker jag personligen (i vissa fall) för köparen.

Blev långt det där, men det är mina intryck.

Hepp!

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 13:36
av Walker
Zalman3 skrev:
Vet en som köpte en Nissan Leaf Visia 40kWh för 233.165kr nu i juli, netto efter rabatt och stöd.
Och en som köpte en Renault Zoe 41kWh för 229.000kr, netto efter rabatt och stöd.''

Elon pratar om att man ligger nära 100dollar per kWh nu i tillverkningspris.

Därför skulle man kunna sälja ovanstående bilar med 60kWh batteri för bara ca 20.000kr mera.
Alltså för ca 250.000kr.

Måste man vänta på VW ID 2019 för att kunna köpa en elbil med 60Kwh batteri för 250.000kr?

EDIT:
VW ID
60kWh
Pris 26.000 pund
https://ev-database.uk/car/1127/Volkswagen-ID
26.000 pund *
*= estimsted value.
Där har vi det igen....
...mig veterligen går det inte att beställa en ID eftersom det är en konceptbil. När Neo dyker upp och vad den då kommer att kosta står skrivet i stjärnorna. Personligen tror jag inte att någon svensk kan få en före 2021 och då till ett pris över 350”

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 14:18
av Zalman3
Jag tror att priserna kommer att falla som en sten.
Min gissning på prisfallet för en elbil med 40kWh batteri och ca 300km räckvidd.

2018 Nu 229.000kr för Renault Zoe 41kWh, (199.000kr för VW e-up med 18,7kWh batteri)
2019 ca 190.000kr för en VW e.up med 40kWh batteri(Skoda Citigo, Seat eMii)
2020 ca 160.000kr för en Honda Fit 40kWh


The good news is that now, Honda is teaming up with the Chinese giant battery cell maker CATL to bring the electric Honda Fit back with 300 km (186 miles) range and a price of 2 million yen (15.509 €) in 2020.
https://pushevs.com/2018/05/23/honda-fi ... ming-back/

I ljuset av detta känns lösningen med att leasa en Nissan Leaf 40kWh i ett år för 2.593kr i månaden som en optimal lösning!
För om ett år så ser marknaden helt annorlunda ut.

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 14:37
av frippe
Tror tvärt om, så länge efterfrågan på elbilar är betydligt större än tillgången finns ingen anledning att sänka priserna speciellt mycket.

Men visst kommer marknaden att ändra sig de kommande åren. Tills efterfrågan och utbud kommit mer i balans. Ungefär som på fossilbilssidan. Men där är vi långt ifrån än.

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 14:55
av Walker
frippe skrev:
Tror tvärt om, så länge efterfrågan på elbilar är betydligt större än tillgången finns ingen anledning att sänka priserna speciellt mycket.

Men visst kommer marknaden att ändra sig de kommande åren. Tills efterfrågan och utbud kommit mer i balans. Ungefär som på fossilbilssidan. Men där är vi långt ifrån än.
+1

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 15:07
av Jerker
Ja, jag tror att de etablerade tillverkarna kommer att hålla uppe priserna. Men så länge det är möjligt att tillverka och sälja en produkt billigare än andra så kommer det också att finnas de som försöker att kapa åt sig marknadsandelar genom att lägga sig ett lägre pris. Detta om de inte på något sätt har mycket annat att förlora på att ligga lägre i pris. Och detta är t.ex. tillverkare i bl.a. Kina som kommer undan med billigare produktion eller nystartade biltillverkare som inte har en massa gamla strukturer som ska avvecklas i lagom takt.

Men kineserna tror jag fortfarande har fullt upp med att mätta sin hemmamarknad och har inte tid med export, inte än på ett tag. Men nya företag dyker upp även här i Europa och dessa vill naturligtvis in på marknaden och då kan de dra fördel av den situationen som råder nu. Sono Motors är ett sådant och det är fler i vardande. Jag tror att det de närmaste åren kommer att ploppa upp en hel skog av nya elbilstillverkare som kommer att utsätta gammelföretagen för stark press.

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 15:17
av Zalman3
frippe skrev:
Tror tvärt om, så länge efterfrågan på elbilar är betydligt större än tillgången finns ingen anledning att sänka priserna speciellt mycket.

Men visst kommer marknaden att ändra sig de kommande åren. Tills efterfrågan och utbud kommit mer i balans. Ungefär som på fossilbilssidan. Men där är vi långt ifrån än.
Blir intressant att se om de allt lägre tillverkningskostnaderna, hamnar i fickorna på biltillverkarna.
Monroe hävdar ju att en Tesla 3 kostar 159.000kr att tillverka, gissar att en Tesla S kostar under 200.000kr att tillverka och att de har mycket stor vinst idag
på S och X modellerna.

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 15:18
av Vasp
En elbil med 40kwh för under 200.000kr är nog vad som skulle behövas för att jag skulle bli bilägare. Då är räckvidd och pris checkat i alla fall.

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 15:28
av Zalman3
Vasp skrev:
En elbil med 40kwh för under 200.000kr är nog vad som skulle behövas för att jag skulle bli bilägare. Då är räckvidd och pris checkat i alla fall.
Finns ju begagnande Renault Zoe 41kWh utan batterihyra för runt 200.000kr idag på blocket.
Bara att handla.

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 15:36
av Limbster
Zalman3 skrev:
Jag tror att priserna kommer att falla som en sten.
Min gissning på prisfallet för en elbil med 40kWh batteri och ca 300km räckvidd.

2018 Nu 229.000kr för Renault Zoe 41kWh, (199.000kr för VW e-up med 18,7kWh batteri)
2019 ca 190.000kr för en VW e.up med 40kWh batteri(Skoda Citigo, Seat eMii)
2020 ca 160.000kr för en Honda Fit 40kWh


The good news is that now, Honda is teaming up with the Chinese giant battery cell maker CATL to bring the electric Honda Fit back with 300 km (186 miles) range and a price of 2 million yen (15.509 €) in 2020.
https://pushevs.com/2018/05/23/honda-fi ... ming-back/

I ljuset av detta känns lösningen med att leasa en Nissan Leaf 40kWh i ett år för 2.593kr i månaden som en optimal lösning!
För om ett år så ser marknaden helt annorlunda ut.
Hoppas du har rätt, men under de tre år jag följt elbilsnyheter på nära håll har det pratats mycket om inom ett år händer det grejer, två nya modeller till slutkund i Sverige (ioniq och MX) och uppgraderingar med cirka 10-40 % bättre räckvidd på existerande modeller under 3 år. Priser legat relativt stilla förutom Tesla som om jag minns rätt gått från 650 tusen till runt miljonen, dock har svenska kronan tappat ordentligt i värde.

Man får helt klart mer elbil för pengarna nu jämfört med när man köpte första Leaf, e-golf eller Imiev för ett antal år sedan men utvecklingen är mer med små steg. Leaf från 2011 och Leaf 2018 skiljer endel men det har gått 7 år.

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 aug 2018 16:34
av Leo
Billiga elbilar från Kina är ändå lite osäkert. Finns ju redan massor av billiga bensinbilar i Kina som inte letat sig hit. Så utifrån samma logik är det inte säkert att de ev billiga elbilarna från Kina är så efterfrågade i Europa. Krocksäkerhet och kvalitet.

Det som faktisk ÄR skillnaden nu är att de billiga Kinesiska Elbilarna inte har några kostsamma avgaskrav att uppfylla. (Och jag ber alla lite snällt att vi kan väl lämna dieseldebatten och avgaskrav utanför just den här tråden så får den fortgå i de andra trådarna för det ;) )

Så utifrån det så finns det ju större sannolikhet att billiga elbilar från Kins kommer att erbjudas och tilltala den Europeiska marknaden)

Sen är det nog så oavsett att alla försöker optimera prissättningen utifrån utbud och efterfrågan. Dvs kan man bara leverera ett visst antal på en delvis ny/omättlig marknad. Varför ska man då sätta ett lågt pris och tjäna mindre pengar om det ändå blir låååååååånga väntetider, politikerna subventionerar osv? :|

Så i teorin kan det nog gå betydligt snabbare än i praktiken. (Hm står ju själv i kö sen 2,5år för en 35000$ och lär ju få vänta närmare ytterligare 1år till =teori vs praktik...)

Sen har vi valutans växelkurser som påverkar oss lokalt också.

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 12 aug 2018 18:51
av LarsA
Bara kronans värde ökar med ett par hundra procent jämför med andra valutor så är det väl snabbt fixat. ;)

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 13 aug 2018 07:48
av thebishop
Zalman3 skrev:

Blir intressant att se om de allt lägre tillverkningskostnaderna, hamnar i fickorna på biltillverkarna.
Monroe hävdar ju att en Tesla 3 kostar 159.000kr att tillverka, gissar att en Tesla S kostar under 200.000kr att tillverka och att de har mycket stor vinst idag
på S och X modellerna.
Vill bara säga att det där är en monumental tankevurpa att titta på tillverkningskostnader enbart. De har givetvis ett stort antal kostnader utöver tillverkningskostnader för att driva runt verksamheten, inklusive, men inte begränsat till:

- forsknings- och utvecklingskostnader (bilarna uppfinner sig inte själva från tomma intet) - inklusive omvägar och misslyckanden
- investeringar i tillverkningskapacitet (gigafactory och vanliga fabriker)
- logistikkostnader
- sälj- och serviceorganisationen
- reservdelshållning och logistik
- reservationer för garantiåtaganden
- overhead (finanssvdelningsr, it, Hr, ...)

Osv, osv.

Det gör att de måste ha en stor ”vinst” per såld bil, annars går inte helheten ihop. Att få upp volymer sedan handlar ju strikt om att ändra relationen mellan dessa rätt tunga poster och tillverkningskostnaden så att saker går runt. De lägre tillverkningskostnaderna kommer att hamna ”i fickorna på biltillverkarna” tills dess ekvationen går ihop och de börjar konkurrera med varandra med priset - marknadsekonomi....

Man ser ofta samma feltänk vad gäller ex. Mobiltelefoner (”men ifixit gjorde ju en teardown av iPhone X, den kostar ju bara X i tillverkning, så varför tar stygga Apple X*4 för den?”)...

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 13 aug 2018 08:28
av Leo
”Bilbranschen” (tillverkare) är historiskt en av de branscher med allra lägsta marginalerna/vinsterna OCH med stort överutbud av produktionskapacitet.

Dvs det finns generellt inga stora ”marginaler”. Många överlever genom att ”gå ihop” med flera varumärken och därigenom nå skalfördelar. Därav att Volvo trots allt sitter i en tuff sits när de nu investerat tid/pengar/teknik i delvis föråldrad? teknik. (Dvs nuvarande modellprogram är ganska uppdaterat och konstruerat för fossil drivlina)

Därav också att det finns så få små fristående biltillverkare.

Därigenom kan man nog säga att det ÄR en ”fungerande marknad” där biltillverkarna säljer bilarna till så lågt pris de kan pressad av konkurrensen.

Så anledningarna till att elbilar då kommer att bli billigare. Är för att de ÄR billigare att bygga och man börjar uppnå skalfördelar (masstillverkning).

I bilsammanhang dröjer det nog ännu ett tag eftersom vi i de här sammanhangen pratar om skalfördelar på nivån där stora etablerade idag tillverkar 10 miljoner bilar/år av känd teknik.

Nu har man dels, ”stor tung ryggsäck” med fel inriktning, dels stora investeringar och utveckling att göra, dels brist på vissa komponenter (batterier), dels säkerligen interna stridigheter, dels ett behov att hålla liv i befintliga modellprogram (kostar ofta rabatter, sämre marginaler osv).

Tror allt detta sammantaget gör att ”drömmen om LEVERANS av BILLIGA elbilar” tyvärr är längre bort än många vill tro.

Sen att man vill, försöker, och kommunicerar att det är nära är en helt annan femma.

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 13 aug 2018 11:07
av TeslaTissel
Leo skrev:
”Bilbranschen” (tillverkare) är historiskt en av de branscher med allra lägsta marginalerna/vinsterna OCH med stort överutbud av produktionskapacitet.

Dvs det finns generellt inga stora ”marginaler”. Många överlever genom att ”gå ihop” med flera varumärken och därigenom nå skalfördelar. Därav att Volvo trots allt sitter i en tuff sits när de nu investerat tid/pengar/teknik i delvis föråldrad? teknik. (Dvs nuvarande modellprogram är ganska uppdaterat och konstruerat för fossil drivlina)

Därav också att det finns så få små fristående biltillverkare.

Därigenom kan man nog säga att det ÄR en ”fungerande marknad” där biltillverkarna säljer bilarna till så lågt pris de kan pressad av konkurrensen.

Så anledningarna till att elbilar då kommer att bli billigare. Är för att de ÄR billigare att bygga och man börjar uppnå skalfördelar (masstillverkning).

I bilsammanhang dröjer det nog ännu ett tag eftersom vi i de här sammanhangen pratar om skalfördelar på nivån där stora etablerade idag tillverkar 10 miljoner bilar/år av känd teknik.

Nu har man dels, ”stor tung ryggsäck” med fel inriktning, dels stora investeringar och utveckling att göra, dels brist på vissa komponenter (batterier), dels säkerligen interna stridigheter, dels ett behov att hålla liv i befintliga modellprogram (kostar ofta rabatter, sämre marginaler osv).

Tror allt detta sammantaget gör att ”drömmen om LEVERANS av BILLIGA elbilar” tyvärr är längre bort än många vill tro.

Sen att man vill, försöker, och kommunicerar att det är nära är en helt annan femma.
Instämmer. Tyvärr har du nog rätt i det kommer att dröja innan vi ser prisnivåer som merparten av konsumenterna kan tänka sig.
Men en intressant tanke slog mig redan för ett par år sedan:

Visserligen har ofta en el-bil fet prislapp, däremot är körkostnaden en bonus som ger en annan prisbild när man slår samman alla kostnader för ägandet.
Beroende förstås på om man har pengar över från något en sålt, eller kan finansiera elbilen på annat sätt genom fördelaktiga avtal. Och så har vi ju trots allt miljöbonusen på hela 60.000 kr.

En annan bonus i sammanhanget är psykologisk.
Ägarna är oftast väldigt nöjda då man har bokstavligen ”rent” samvete och känner sig klimatsmart då klimat-indexet är nästintill 100%

En snabb titt i Bilsvar ger fingervisningar om att begagnatpriserna kan sjunka, men jag tror inte dessa stämmer med verkligheten?
Efterfrågan är ju väldigt stor. https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/?fuelgroup=El

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 13 aug 2018 13:26
av Swede1
En i3a med rex kan du få för drygt 200 beggad. Alla nya bilar skulle ha minst 20 kwh batteri och en Rex. 100 i miljöbonus och 100 i skatt på bilar som inte har det. Så genialt tills batteripriser och laddinfra är utbyggd.

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 13 aug 2018 14:52
av Walker
1D3B8784-AD6A-427F-AA7A-9E225FF35CE8.png
Kolla blocket. Det är allt som finns i Sverige på eGolf...

Re: Varför säljs det ingen elbil med 60kWh under 250.000kr?

Postat: 11 okt 2018 16:22
av TeslaTissel
Renault Zoe II – spionbilder

Renault Zoe har dykt upp på spionbilder. Den nya generationen för nästa år verkar något större och kan komma att få bättre batterikapacitet. Eventuellt antyds att Renault kommer att försöka med autonoma körfunktioner.

Jag lade in detta i min blogg, - länk nedan

http://blog.ho-form.se/?p=6016