MICROLINO - Mini elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av TeslaTissel »

Micro Mobility Systems’ Microlino mini-BEV has already garnered 8,000 reservations, worth about 100 million euros. The majority of the orders came from Germany. Production of the first 25 pre-serial units has also begun.


https://www.electrive.com/2018/09/13/80 ... 0-million/

Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av Arild »

Supercool ”bil”! :D

Jag hoppas Tazzari får eller fått koll på sitt BMS och Motor Controller. De tidiga Tazzari hade en känsla i ”gaspedalen” som upplevdes som gamla Fiat. Full gas, eller ingen gas. Upplevelsen att kontrollera tillförseln av effekten till motorn fanns inte.

När får vi provköra Microlino i Sverige?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av juristen »

Den har börjat tillverkas nu vad jag förstår. Lite intressant att den kostar från 12 500 euro, vilket är typ som en Cake Kalk...
https://www.nyteknik.se/elbilar/lilla-e ... en-7033255
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av Klintan »

14990 EUR får jag det till i Microlinos konfigurator, för en bas Urban, 6kWh batteri och ingen extrautrustning.
Elbilist sedan 2014
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av PapaD »

Klintan skrev:
14990 EUR får jag det till i Microlinos konfigurator, för en bas Urban, 6kWh batteri och ingen extrautrustning.
Och Q2 2023, men det är kanske i sin ordning numer med sådana väntetider.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av juristen »

Mm, prisuppgiften från artikeln i Ny Teknik verkar inte stämma. Sen lär det väl bli ännu dyrare att köpa den i Sverige när/om det nu går.

Pioneer edition sägs ska börja levereras i sommar, men då kostar den över 20 000 euro.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verkar inte som den säljs i Sverige...

EDIT: Fel av mig. Säljs tydligen i Sverige. Se inlägg nedan i tråden.

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av Bengt-re »

Men nog är den väldigt söt!
PLA
elbilist
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 jul 2023 23:10

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av PLA »

BMW Isetta goes electric :lol:
Bild
Kia EV 6 AWD GT-Line
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 21 sep 2023 18:10
Verkar inte som den säljs i Sverige...
Var nära att förhandsbeställa en. Gick att förhandsbeställa en för Sverige och som svensk när jag prövade igår. Men mellanalternativet Dolce, med det större 14 kWh batteri skulle landa på ca 24 370 Euro (ink svensk 25% moms). Med dagens Eurokurs så blev det nästan 300 000 SEK.

https://microlino-car.com/en/edition-dolce?id=372257

Tyckte det var lite väl högt pris med 300 papp för en sådan här bil (hamnade på ungefär samma pris som jag köpte en elektrisk ny Mini Cooper SE för ett år sedan efter bonusen) som går max 90 km/h. Så jag var nära, men skippade att trycka på Confirm Reservation-knappen.

Älskar designen och konceptet!

Men känns som de måste ner till halva priset innan jag kan hosta upp slantarna för en sådan här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av themax »

martinot skrev:

Älskar designen och konceptet!

Men känns som de måste ner till halva priset innan jag kan hosta upp slantarna för en sådan här.
Håller med. Erkänner att jag kört konfiguratorn några gånger. Men det får vänta på bättre kurs och lägre pris. Vore perfekt pendlarbil, men jag får nog fortsätta drömma om en Twizy istället.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av mikebike »

themax skrev: 22 sep 2023 18:38
martinot skrev:

Älskar designen och konceptet!

Men känns som de måste ner till halva priset innan jag kan hosta upp slantarna för en sådan här.
Håller med. Erkänner att jag kört konfiguratorn några gånger. Men det får vänta på bättre kurs och lägre pris. Vore perfekt pendlarbil, men jag får nog fortsätta drömma om en Twizy istället.
Jag har en kollega som kör Twizy till jobbet. På vintern har han skoteroverall. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av mans71 »

Dolce paris-grön med 14kw batteri vore den ultimata vardagsbilen för mig. Lusigt att denna gamla tråd bubblar upp samtidigt som jag leker med konfiguratorn/tanken på att klicka på beställ. 300k är dock iaf minst 100k för mycket. SEK är inget vidare just nu.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 22 sep 2023 18:44
themax skrev: 22 sep 2023 18:38
martinot skrev:

Älskar designen och konceptet!

Men känns som de måste ner till halva priset innan jag kan hosta upp slantarna för en sådan här.
Håller med. Erkänner att jag kört konfiguratorn några gånger. Men det får vänta på bättre kurs och lägre pris. Vore perfekt pendlarbil, men jag får nog fortsätta drömma om en Twizy istället.
Jag har en kollega som kör Twizy till jobbet. På vintern har han skoteroverall. :lol:
Tibor hade en några dagar förut också, när det var ganska kallt, och skrev en ”dagens”
om det såklart :) länge sedan nu… vi var och kikade närmare på den ett par gånger också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
andyb
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 maj 2022 08:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av andyb »

Väldigt gullig och supersmidig lösning om man vill ha en stadsbil. Frågan är bara hur säker den är? Fast den lär ju hur som helst vara säkrare än en EU-moppe.
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av martinot »

andyb skrev: 23 sep 2023 16:29
Väldigt gullig och supersmidig lösning om man vill ha en stadsbil. Frågan är bara hur säker den är? Fast den lär ju hur som helst vara säkrare än en EU-moppe.
Jag tror inte den är så mycket säkrare än en EU-moped. Kan nog vara tvärt om att den tom. är betydligt osäkrare, då du sitter så nära fronten utan någon stötupptagande motorhuv framför dig som på en mopedbil.

Men vill absolut ha en ändå! :D

(Renault Twizzy som det pratas om i tråden som ett alternativ till Microlino tilltalar mig inte alls tyvärr. Detta då det är ett i mina ögon oerhört brutalt fult fordon, och dessutom en delvis öppen bil där man bli utsatt för vädrets element.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: MICROLINO - Mini elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 23 sep 2023 19:27
andyb skrev: 23 sep 2023 16:29
Väldigt gullig och supersmidig lösning om man vill ha en stadsbil. Frågan är bara hur säker den är? Fast den lär ju hur som helst vara säkrare än en EU-moppe.
Jag tror inte den är så mycket säkrare än en EU-moped. Kan nog vara tvärt om att den tom. är betydligt osäkrare, då du sitter så nära fronten utan någon stötupptagande motorhuv framför dig som på en mopedbil.

Men vill absolut ha en ändå! :D

(Renault Twizzy som det pratas om i tråden som ett alternativ till Microlino tilltalar mig inte alls tyvärr. Detta då det är ett i mina ögon oerhört brutalt fult fordon, och dessutom en delvis öppen bil där man bli utsatt för vädrets element.)
Som jag förstått det så gick den att få med heltäckande dörrar åtm. tidigare. Men det tillvalet kanske har försvunnit. Minns dock inte ifall de var 100% tätslutande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar