BMW i3 2019 42 kWh
Moderator: Redaktion
BMW i3 2019 42 kWh
Nu hAr BMW presenterat årsmodell 2019 av i3 och denna får ett batteri på 42,2 kWh. Detta ska ge den en räckvidd på 153 miles på EPA körcykeln enligt BMW, dock ej officiellt från EPA än. Kommer även lite nyheter så som kommer är wifi hotspot, trådlös laddning och automatiska led strålkastare.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... mile-range
https://www.greencarreports.com/news/11 ... mile-range
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Jag tror den kommer klara mer än 153 miles i verkligheten. "Gissometern" på vår i3 visar 20-22 mil på sommaren när den är fulladdad. Det är baserat på tidigare körning och alltså där det ligger. ~10 kWh större batteri borde öka räckvidden med 6-8 mil till. Plus att om man inte har REX så går den lite längre också. En 120Ah BEV borde kunna ta sig 30 mil. Om man håller sig borta från motorvägar.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Vilka celler använder BMW? Kanske blir första bilen med lite fjutt i laddningen. Eller iGate?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: BMW i3 2019 42 kWh
40kWh batteri verkar vara det nya "golvet" för batterikapacitet.
Vilket ger ca 25-30 mils räckvidd i verkligheten.
Vilket ger ca 25-30 mils räckvidd i verkligheten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
Var har du sett priserna?
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Verdi skrev:vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
Var har du sett priserna?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... pa-31-mil/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW i3 2019 42 kWh
https://www.bmw.se/content/dam/bmw/mark ... 118519.pdf
Oj, blir lätt en halv miljon med lite utrustning.
Oj, blir lätt en halv miljon med lite utrustning.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Fråga: Har Rex varianten försvunnit ur modellprogrammet?Swede1 skrev:https://www.bmw.se/content/dam/bmw/mark ... 118519.pdf
Oj, blir lätt en halv miljon med lite utrustning.
I Prislistan finns den inte med eller har jag missat något?
Hepp!
Re: BMW i3 2019 42 kWh
den har dom tagit bort, ja! eftersom dom menar att räckvidden nu är tillräckligt lång på el.TeslaTissel skrev:Fråga: Har Rex varianten försvunnit ur modellprogrammet?Swede1 skrev:https://www.bmw.se/content/dam/bmw/mark ... 118519.pdf
Oj, blir lätt en halv miljon med lite utrustning.
I Prislistan finns den inte med eller har jag missat något?
Hepp!
Hupp!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i3 2019 42 kWh
vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i3 2019 42 kWh
HelectriC skrev:vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
Tror de höjt priset med 40 tkr.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
En BMW i3 42kWh 170hk kostar efter rabatt och stöd ca 338.000kr.
Då köper jag hellre en Kia Niro 64kWh som har 205hk
och är en mycket större bil och som har ca 50 mils räckvidd för samma pengar.
Då köper jag hellre en Kia Niro 64kWh som har 205hk
och är en mycket större bil och som har ca 50 mils räckvidd för samma pengar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Med tanke på hur imponerade Kia kona är, så är jag helt överens. Jag skulle nog inte i min vildaste fantasi kunna tänka mig en Kia, fram tills nu. Vi behöver en SuV i familjen men inga helelektriska alternativ finns ännu (Jaguaren är ett skämt och likaså BMW ix3)Zalman3 skrev:En BMW i3 42kWh 170hk kostar efter rabatt och stöd ca 338.000kr.
Då köper jag hellre en Kia Niro 64kWh som har 205hk
och är en mycket större bil och som har ca 50 mils räckvidd för samma pengar.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Zalman3 skrev:En BMW i3 42kWh 170hk kostar efter rabatt och stöd ca 338.000kr.
Då köper jag hellre en Kia Niro 64kWh som har 205hk
och är en mycket större bil och som har ca 50 mils räckvidd för samma pengar.
Hur är förmånsvärdet på Niro?
Att tänka på är att i3 bara väger runt 1200 kg så 170 hästar gör nog den bra mycket rappare än en Niro som antagligen väger nästan 2 ton. Fast jag förstår din poäng. i3 är egentligen inte så användbar. Skulle nog inte köpa en idag. Dock ser jag för tillfället ingen anledning att byta bort den jag redan har.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Den kostade tidigare 375 000 så blev en höjning på 45 000 kr.Verdi skrev:HelectriC skrev:vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
Tror de höjt priset med 40 tkr.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
44 tkr!vigge50 skrev:Den kostade tidigare 375 000 så blev en höjning på 45 000 kr.Verdi skrev:HelectriC skrev:vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?vigge50 skrev:Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
Tror de höjt priset med 40 tkr.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Kör tydligen med en liten Hyundai variant med prisökningen.
I Norge har den höjts med 26.100 NOK ca 30.000 SEK, då passar BMW i Sverige på att plocka till sig 14 kkr extra av bonus malus
I Norge har den höjts med 26.100 NOK ca 30.000 SEK, då passar BMW i Sverige på att plocka till sig 14 kkr extra av bonus malus
Polestar 2 awd -21
Re: BMW i3 2019 42 kWh
LarsA skrev:Kör tydligen med en liten Hyundai variant med prisökningen.
I Norge har den höjts med 26.100 NOK ca 30.000 SEK, då passar BMW i Sverige på att plocka till sig 14 kkr extra av bonus malus
Jo men SEK har ju tappat också så det är nog mest valutaförändringar bakom.
Re: BMW i3 2019 42 kWh
26 100 NOK blir lite mindre än 30k sek men i Sverige får du lägga till 25% moms vilket gör att ökningen i Sverige motsvarar 35 500 kr. Nu var ökningen större än så i Sverige men någon 20 000 skillnad är det inte.LarsA skrev:Kör tydligen med en liten Hyundai variant med prisökningen.
I Norge har den höjts med 26.100 NOK ca 30.000 SEK, då passar BMW i Sverige på att plocka till sig 14 kkr extra av bonus malus
Re: BMW i3 2019 42 kWh
Nya batterier verkar vara på gång för BMW i3.
https://pushevs.com/2021/06/09/samsung- ... ery-cells/
The Gen 5 prismatic battery cells are already being produced in Europe (Hungary) and could be used to give the BMW i3 its long awaited range upgrade. The FIAT 500 that currently uses the same 120 Ah cells as the BMW i3 could also benefit from an upgrade to the more energy dense Gen 5 cells. With the upgrade both electric cars could surpass 400 km of WLTP range and get a faster charging rate (above 100 kW).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension