BMW i3 2019 42 kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av HelectriC »

TeslaTissel skrev:
Swede1 skrev:
https://www.bmw.se/content/dam/bmw/mark ... 118519.pdf

Oj, blir lätt en halv miljon med lite utrustning. :shock:
Fråga: Har Rex varianten försvunnit ur modellprogrammet?

I Prislistan finns den inte med eller har jag missat något?

Hepp!
den har dom tagit bort, ja! eftersom dom menar att räckvidden nu är tillräckligt lång på el.

Hupp!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?

Tror de höjt priset med 40 tkr.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av Zalman3 »

En BMW i3 42kWh 170hk kostar efter rabatt och stöd ca 338.000kr.
Då köper jag hellre en Kia Niro 64kWh som har 205hk
och är en mycket större bil och som har ca 50 mils räckvidd för samma pengar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av NEO »

Zalman3 skrev:
En BMW i3 42kWh 170hk kostar efter rabatt och stöd ca 338.000kr.
Då köper jag hellre en Kia Niro 64kWh som har 205hk
och är en mycket större bil och som har ca 50 mils räckvidd för samma pengar.
Med tanke på hur imponerade Kia kona är, så är jag helt överens. Jag skulle nog inte i min vildaste fantasi kunna tänka mig en Kia, fram tills nu. Vi behöver en SuV i familjen men inga helelektriska alternativ finns ännu (Jaguaren är ett skämt och likaså BMW ix3)
Verdi

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
En BMW i3 42kWh 170hk kostar efter rabatt och stöd ca 338.000kr.
Då köper jag hellre en Kia Niro 64kWh som har 205hk
och är en mycket större bil och som har ca 50 mils räckvidd för samma pengar.

Hur är förmånsvärdet på Niro?

Att tänka på är att i3 bara väger runt 1200 kg så 170 hästar gör nog den bra mycket rappare än en Niro som antagligen väger nästan 2 ton. Fast jag förstår din poäng. i3 är egentligen inte så användbar. Skulle nog inte köpa en idag. Dock ser jag för tillfället ingen anledning att byta bort den jag redan har. :)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?

Tror de höjt priset med 40 tkr.
Den kostade tidigare 375 000 så blev en höjning på 45 000 kr.
Verdi

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
Enligt WLTP så ökar räckvidden från 255 km till 310 km, för i3s är räckvidden 285 km. Tyvärr höjs priset så att vanliga i3 börjar på 419 000 kr och i3s börjar på 439 000.
vad kostade den innan? Har dom inte bara lagt beslag på de extra 20 000 i miljöbonus, kanske? det var väl 40k förr och 60k nu?

Tror de höjt priset med 40 tkr.
Den kostade tidigare 375 000 så blev en höjning på 45 000 kr.
44 tkr! :)
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av LarsA »

Kör tydligen med en liten Hyundai variant med prisökningen.
I Norge har den höjts med 26.100 NOK ca 30.000 SEK, då passar BMW i Sverige på att plocka till sig 14 kkr extra av bonus malus :-(
Polestar 2 awd -21
Verdi

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av Verdi »

LarsA skrev:
Kör tydligen med en liten Hyundai variant med prisökningen.
I Norge har den höjts med 26.100 NOK ca 30.000 SEK, då passar BMW i Sverige på att plocka till sig 14 kkr extra av bonus malus :-(

Jo men SEK har ju tappat också så det är nog mest valutaförändringar bakom.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av vigge50 »

LarsA skrev:
Kör tydligen med en liten Hyundai variant med prisökningen.
I Norge har den höjts med 26.100 NOK ca 30.000 SEK, då passar BMW i Sverige på att plocka till sig 14 kkr extra av bonus malus :-(
26 100 NOK blir lite mindre än 30k sek men i Sverige får du lägga till 25% moms vilket gör att ökningen i Sverige motsvarar 35 500 kr. Nu var ökningen större än så i Sverige men någon 20 000 skillnad är det inte.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW i3 2019 42 kWh

Inlägg av Zalman3 »

Nya batterier verkar vara på gång för BMW i3.

The Gen 5 prismatic battery cells are already being produced in Europe (Hungary) and could be used to give the BMW i3 its long awaited range upgrade. The FIAT 500 that currently uses the same 120 Ah cells as the BMW i3 could also benefit from an upgrade to the more energy dense Gen 5 cells. With the upgrade both electric cars could surpass 400 km of WLTP range and get a faster charging rate (above 100 kW).
https://pushevs.com/2021/06/09/samsung- ... ery-cells/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar