Nu är EQB en ganska liten bil och vi vet heller inte med vilken mätmetod siffran anges.mati skrev:Bra, nu börjar det likna nåt. Men jag har svårt att se hur ett 60kWh-batteri ska räcka till 40mil. Hur ska det gå till? Det skulle innebära att den har typ samma förbrukning som en Ioniq. Skulle inte tro det. Audis uppgift om 40 mil för ett 95kWh-batteri låter betydligt mer realistiskt.
Men oavsett, ett batteri på 110kWh från Mercedes i en så liten bil sänder ju signaler om att EQC får ett +120kWh batteri.
BMW pratar om 120kWh batteri och 70 mils räckvidd i sin kommande elbil.
Jag har kört ca 6400 mil med min Tesla S75D. Har en snitträckvidd på ca 37 mil.
Visst skulle jag vilja ha ännu längre räckvidd, men är det tillräckligt bra?
Hur mycket mer är jag beredd att betala för att få 50 mils räckvidd?
Tror att när väl bilen går +35 mil på en laddning och att det finns gott om snabbladdare, då är folk inte beredda att betala jättemycket mera pengar för att få 50 mils räckvidd.
Nog så viktigt är möjlighet till snabbladdning.
Tänk på att om man ska åka en 100 mils resa och bil A har 50 kWh batteri och laddar med 100kW och bil B har 100kWh batteri och kan ladda med 50kW.
Om båda börjar med tomma batterier, då vinner alltid den som kan ladda snabbast, åtminstone i teorin.
För det krävs ju att laddmöjlighet finns på rätt ställen.
Men kostar det rimliga pengar, låt säga att prispåslaget att gå från en Renault Zoe 41kWh för 220.000kr till till en Zoe med 60kWh batteri är 20.000kr.
Då tror jag många skulle betala 240.000kr för att få +40 mils räckvidd med 60kWh batteriet.