Mercedes EQB får 110kWh batteri

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Här i södra Sverige är vi inte jätte långt ifrån ett heltäckande nätverk med typ 10 mil mellan laddarna. Driftsäkerheten är däremot ett stort problem då de flesta laddare står ensamma. En bil med 50mils räckvidd löser ju delvis det problemet också, funkar inte laddare kör man vidare till nästa bara.
De få laddare som finns här i Luleå har extremt låg driftsäkerhet. Det är felrapport i facebookgruppen (Elbil i Luleå) en gång/vecka känns det som. Förstås också en laddare/station.
Hade priset sjunkit på batterier hade jag valt en billigare bil med samma räckvidd. Förhoppningsvis kommer bägge alternativen finnas tillgängliga i framtiden. Men det finns en stor risk att batteri storlekarna kommer öka och bilpriserna stiga eller ligga kvar på hög nivå eftersom det säljer. Alla har räckviddsångest innan de trycker på köpknappen första gången, det hade jag också.
Både VW och Mercedes går nu ut med att de ska ha 3 olika batteristorlekar på kommande bilar, VW då i I.D som är en bil i Golf klass. Mercedes pratar om 60 till 110 kWh i EQB, nästan en fördubbling från minsta till största batteripacket. Tycker det är kanon, marknaden får styra helt enkelt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Att kunna ladda snabbt är alltid bra skulle man kunna tro.
Men för min del så skulle en 15 min snabbladdning innebära
ibland det konstiga dilemmat att stoppet skulle ta LÄNGRE tid än att ladda i 40 minuter.

Jag laddar nästan alltid min Tesla i 40 minuter samtidigt som jag äter lunch eller middag.

Skulle jag ladda på 15 minuter så skulle jag sitta i bilen och vänta tills jag laddat klart och sedan flytta bilen.
Sen skulle jag gå och äta i 40 minuter.
Precis så känner jag också. Antingen så tar laddningen en halvtimme eller mer så att man har tid med kaffe/lunch/kisspaus/etc. Eller så tar laddningen 5 minuter precis som när man tankar. Men allt däremellan känns för kort för att göra nåt vettigt. Då sitter man troligen kvar i bilen och väntar. Och då blir det segt istället. Men det är högst individuellt tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »

Lansering av EQB i helgen.
Mercedes-EQB: EQB firar världspremiär i Shanghai.

Mercedes-Benz har förberett införandet av en ny GLB SUV under lång tid; internt är den för närvarande listad som X247. SUV: n kommer att vara jämförbar med Audi Q3, BMW X1 och Lexus NX och kommer på väg med flera drivlinealternativ. Detta inkluderar bensin, diesel, plug-in hybrid och en helt elektrisk variant. Världspremiären för den helelektriska kompakta SUV EQB planeras till helgen.

Förutom EQB: s världspremiär firar EQS lyx sedan sin asiatiska premiär på EQ Night. Med detta utökar Mercedes-EQ konsekvent sitt sortiment över alla segment: De två senaste nya modellerna lägger till portföljen som redan finns tillgänglig för nu att omfatta fem helelektriska bilar och skåpbilar. Mercedes hade redan registrerat motsvarande varumärken för EQ-serien 2017 . Förutom EQB inkluderade dessa också EQA (kompakt hatchbackmodell, A-klass), EQC (SUV, GLC) , EQE (sedan, E-klass), EQG (SUV, GLS) och EQS (sedan, S-klass ).

Tillbaka till EQB bör detta sätta en ny standard i den elektriska kompaktklassen med sitt flexibla utrymme. Det erbjuder plats för upp till sju personer eller högst 1700 liter bagage. Efter marknadsintroduktionen i Kina kommer den europeiska versionen av EQB att följa i år och kommer också att finnas tillgänglig på den amerikanska marknaden 2022. I grundversionen har batteriet, som väger mellan 600 och 700 kilo, en kapacitet på 60 kWh - enligt information från 2019. Detta bör dock vara skalbart i ytterligare steg upp till 110 kWh. Man talar om en möjlig räckvidd på minst 400 kilometer rent elektriskt. En 150 kW elmotor driver grundläggande EQB, ytterligare effektnivåer på 200 och 250 kW finns tillgängliga. Även om det ännu inte är slutgiltigt kommunicerade värden.
https://www.elektroauto-news.net/2021/m ... n-shanghai
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Bra, nu börjar det likna nåt. Men jag har svårt att se hur ett 60kWh-batteri ska räcka till 40mil. Hur ska det gå till? Det skulle innebära att den har typ samma förbrukning som en Ioniq. Skulle inte tro det. Audis uppgift om 40 mil för ett 95kWh-batteri låter betydligt mer realistiskt.
Min e-Niro går sommartid utan problem runt 45 mil i blandad körning med sitt 64 kWh batteri. Den här är väl i ungefär samma storlek, så det låter inte orimligt med 40 mil. Räckvidd på mororväg är såklart något helt annat.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av wheels »

Edit: Min feta finger tryckte på fel knapp
Senast redigerad av wheels, redigerad totalt 1 gånger.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av wheels »

wheels skrev:
Gör man en liten division mellan användbara kWh och uppgiven sträcka så har den väldigt låg förbrukning. Körde min Kona under 140wh/km blandat med Nexendäck. Skall bli kul att se i sommar vad den klarar med mina nya e-primacy däck
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av taliz »

Undra hur Mercedes skall namnge eldriven C-klass sedan/hgv, E-klass SUV etc.
Mycket bokstavsgymnastik blir det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »

100 kW DC laddning år 2021 är för dåligt!

https://ev-database.org/car/1493/Merced ... 350-4MATIC
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
100 kW DC laddning år 2021 är för dåligt!

https://ev-database.org/car/1493/Merced ... 350-4MATIC
Konverterad avgasbil år 2021 är för dåligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
100 kW DC laddning år 2021 är för dåligt!

https://ev-database.org/car/1493/Merced ... 350-4MATIC
Konverterad avgasbil år 2021 är för dåligt.
Blir ett bryskt uppvaknande för dom som tyckte att det räcker väl med att slänga in en elmotor i ett fossilchassie så löser det sig.

BMW och Mercedes halvhjärtade satsningar där man helgarderar med samma chassie oavsett drivlina håller inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »

Mercedes EQB kommer i november.

https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54420
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Aida »

Låter ju grymt!


…men återigen… EQA som är byggd på samma plattform är ju en riktig flopp. Pga batteriet så har man höjt golvet tokhögt och gjort baksätet helt osittbart om man är längre än 140 cm. Dessutom har fjädringen och hjulupphängningarnas bussningar fått styvas upp ngt fruktansvärt pga batterivikten vilket gjort bilen stenhård, bullrig samt svajig och nickig i längsled. Varför skulle B-klassderivatet bli annorlunda (dessutom vad väger 110 kw!?)? Det går inte att smärtfritt göra om en fossilbil till elbil. Dessutom är bilarna svindyra eftersom de har en stjärna i fronten (tyvärr inte längre på huven).

Bara för att jag eldat upp mig - varför släpper de en sån skitbil som EQA - en så tydlig kompromiss- när de kör med sin slogan ”The best or nothing!” - ”Das beste oder nichts!” Kanske bättre då med nichts :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »

Mercedes-Benz EQB i produktion med omedelbar verkan.

Mercedes-Benz har startat produktionen av den kompakta elektriska EQB:n: den första EQB:n rullade av löpande band vid den ungerska fabriken i Kecskemét för några dagar sedan. Här producerar Daimler för världsmarknaden. EQB-modeller för den lokala marknaden monteras i en annan produktionsanläggning i Kina. Efter EQA är EQB den andra helt eldrivna kompaktbilen från Mercedes-EQ. Samtidigt blir det det första rent eldrivna produktionsfordonet från den ungerska fabriken i Kecskemét. Fordonen för Kina tillverkas i Peking. Sortimentet inkluderar initialt EQB 300 4MATIC med 168 kW och EQB 350 4MATIC med 215 kW. Enligt tillverkaren är räckvidden enligt WLTP vardera 419 kilometer. En framhjulsdrift och en extra lång räckvidd är också planerad.

https://www.elektroauto-news.net/2021/m ... produktion
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av taliz »

Rubriken borde nog ändras?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »


Prislistan för EQB börjar på 592 900 kronor för EQB 300 4Matic med 228 hästkrafter och fyrhjulsdrift i så kallat SE-utförande, som innefattar bland annat förarassistanssystem, backkamera och helljusassistent.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... cedes-eqb/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Dafro »

42 mil på 66 kWh är grymt bra, tänk den med 95 kWh då skulle jag nog överväga ett byte, innan jag fått min bil…
27,8 kWp solceller
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Dodde »

Den är inte godkänd för drag, hur kan det ens vara möjligt! Vill MB ens sälja några elbilar?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av RagWal »

Dodde skrev:
Den är inte godkänd för drag, hur kan det ens vara möjligt! Vill MB ens sälja några elbilar?
De vill väl låtsas som de vill... som så många andra tidigare genom historien. Man kan säga att man gör något till de som vill höra det. Man kan också viska till de som inte vill att "vi bara låtsas, vi kan ju inte leverera".

Japp. lite elakt, men de är för långsamma och/eller vill helst inte. Då blir det pannkaka.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av HelectriC »

Kanske dags att ändra titel på denna tråd. Blev ju inte direkt 110kWh :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av MWall »

Dodde skrev:
Den är inte godkänd för drag, hur kan det ens vara möjligt! Vill MB ens sälja några elbilar?
Som om drag är så viktigt... :roll:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av MWall »

RagWal skrev:
Dodde skrev:
Den är inte godkänd för drag, hur kan det ens vara möjligt! Vill MB ens sälja några elbilar?
De vill väl låtsas som de vill... som så många andra tidigare genom historien. Man kan säga att man gör något till de som vill höra det. Man kan också viska till de som inte vill att "vi bara låtsas, vi kan ju inte leverera".

Japp. lite elakt, men de är för långsamma och/eller vill helst inte. Då blir det pannkaka.

Är väl ett jävla gnäll på en fin bil och ett till synes gott försök. Väldigt många struntar i om bilen har dragkrok.

Den här negativa attityden mot de etablerade märkena (och särskilt de tyska) är rejält tröttsam. Det är som att många _vill_ att våra finaste och bästa bilmärken ska gå under och ersättas av asiatiskt och amerikanskt...
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av RagWal »

MWall skrev:
RagWal skrev:
Dodde skrev:
Den är inte godkänd för drag, hur kan det ens vara möjligt! Vill MB ens sälja några elbilar?
De vill väl låtsas som de vill... som så många andra tidigare genom historien. Man kan säga att man gör något till de som vill höra det. Man kan också viska till de som inte vill att "vi bara låtsas, vi kan ju inte leverera".

Japp. lite elakt, men de är för långsamma och/eller vill helst inte. Då blir det pannkaka.

Är väl ett jävla gnäll på en fin bil och ett till synes gott försök. Väldigt många struntar i om bilen har dragkrok.

Den här negativa attityden mot de etablerade märkena (och särskilt de tyska) är rejält tröttsam. Det är som att många _vill_ att våra finaste och bästa bilmärken ska gå under och ersättas av asiatiskt och amerikanskt...
Det är väl för min del en rejäl dos besvikelse bara. Jag tror inte man har tid att lägga energi på dieseshcabraken. Tysk ingenjörskonst är det nog inget större fel på men om man fortsatt gör rätt omfattande satsningar på annat än BEV så anser jag att man gör fel och riskerar att bli en nischtillverkare. En sak hade ju varit att man "livstidsförlängde" lite lagom på oljebrännarna för mer konservativa köpare men så uppfattar inte jag det.
Torsten Musk
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 nov 2021 15:27

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Torsten Musk »

MWall skrev:
Är väl ett jävla gnäll på en fin bil och ett till synes gott försök. Väldigt många struntar i om bilen har dragkrok.

Den här negativa attityden mot de etablerade märkena (och särskilt de tyska) är rejält tröttsam. Det är som att många _vill_ att våra finaste och bästa bilmärken ska gå under och ersättas av asiatiskt och amerikanskt...
Folk verkar inte förstå att ju bättre konkurrensen blir ju bättre blir Tesla (och alla andra tillverkare).

Att de stora märken går all in på EV är ju ett bra betyg för Tesla då de nu inser att de inte kan stå och titta på.
Tesla Model 3 Performance - 2021
Skriv svar