Mercedes EQB får 110kWh batteri

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »

Mercedes-Benz EQB Spied Testing: 100-kWh Battery Capacity

Mercedes-Benz EQB specs via Automedia:
Battery
60 kWh standard (up to 110 kWh in top version)minimum of 400 km (250 miles) of range650 kg battery pack between the axles

Motor
150 kW standard (200 kW and 250 kW available later)
https://insideevs.com/mercedes-benz-eqb-spied-testing/

Om 60kWh batteriet ger 40 mils räckvidd, då ger 110kWh 73.3 mils räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Mercedes-Benz EQB Spied Testing: 100-kWh Battery Capacity

Mercedes-Benz EQB specs via Automedia:
Battery
60 kWh standard (up to 110 kWh in top version)minimum of 400 km (250 miles) of range650 kg battery pack between the axles

Motor
150 kW standard (200 kW and 250 kW available later)
https://insideevs.com/mercedes-benz-eqb-spied-testing/

Om 60kWh batteriet ger 40 mils räckvidd, då ger 110kWh 73.3 mils räckvidd.
Nu pratar vi om mer krut Mercedes!

Roligt

HEpp!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Laban »

Alltid kul med mer elbilar. EQC var kanske lite av en besvikelse men det handlade väl främst om att introduktionen saknade de för en elbil viktigaste uppgifterna, räckvidd (WLTP) samt laddkapacitet. De gör nog inte om det misstaget till nästa release.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av mati »

Bra, nu börjar det likna nåt. Men jag har svårt att se hur ett 60kWh-batteri ska räcka till 40mil. Hur ska det gå till? Det skulle innebära att den har typ samma förbrukning som en Ioniq. Skulle inte tro det. Audis uppgift om 40 mil för ett 95kWh-batteri låter betydligt mer realistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av LarsL »

Diamlers VD slutar ett halvår tidigare, hävdar att omställningen av industrin behöver nya krafter.

https://www.di.se/nyheter/daimlers-vd-s ... -tar-over/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Diamlers VD slutar ett halvår tidigare, hävdar att omställningen av industrin behöver nya krafter.

https://www.di.se/nyheter/daimlers-vd-s ... -tar-over/
Tror det är rätt tänkt:

https://www.di.se/bil/bilen-ar-som-en-s ... e-pa-hjul/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Bra, nu börjar det likna nåt. Men jag har svårt att se hur ett 60kWh-batteri ska räcka till 40mil. Hur ska det gå till? Det skulle innebära att den har typ samma förbrukning som en Ioniq. Skulle inte tro det. Audis uppgift om 40 mil för ett 95kWh-batteri låter betydligt mer realistiskt.
Visst nu nämnde du själv Ioniq och jag tänkte sagt Kona/Niro. Men tycker det finns en poäng där att att leverera en snål bil. Nylands "race" mellan Model X och Kona tycker jag visar på vikten av att ha en bil som går snålt. Hög förbrukning kräver ju nya laddare som kanske kommer någon gång i framtiden om vi har tur. Sannolikheten för att dom laddarna hamnar i region sydost där jag åker mest är låg om vi tittar på hur det gått där hitintills. Mercedes, Audi, BMW och VW doppar tån i vattnet för att se vad som händer, Kia/Hyundai sprattlar i babypoolen medan Tesla hoppar bomben från trampolinen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av LarsL »

”Enda” anledningen till att ha ett stort batteri är om man vill dra släp. Då ökar ju förbrukningen ordentlig även på en snål KIA/Hyundai. Men annars är ju 45mil och 60kWh mer än tillräckligt för mig (och troligen de flesta).
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Bra, nu börjar det likna nåt. Men jag har svårt att se hur ett 60kWh-batteri ska räcka till 40mil. Hur ska det gå till? Det skulle innebära att den har typ samma förbrukning som en Ioniq. Skulle inte tro det. Audis uppgift om 40 mil för ett 95kWh-batteri låter betydligt mer realistiskt.
Visst nu nämnde du själv Ioniq och jag tänkte sagt Kona/Niro. Men tycker det finns en poäng där att att leverera en snål bil. Nylands "race" mellan Model X och Kona tycker jag visar på vikten av att ha en bil som går snålt. Hög förbrukning kräver ju nya laddare som kanske kommer någon gång i framtiden om vi har tur. Sannolikheten för att dom laddarna hamnar i region sydost där jag åker mest är låg om vi tittar på hur det gått där hitintills. Mercedes, Audi, BMW och VW doppar tån i vattnet för att se vad som händer, Kia/Hyundai sprattlar i babypoolen medan Tesla hoppar bomben från trampolinen.
Mati har inget emot att Mercedes levererar en snål bil, han ifrågasätter däremot om den går att göra så snål.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Bra, nu börjar det likna nåt. Men jag har svårt att se hur ett 60kWh-batteri ska räcka till 40mil. Hur ska det gå till? Det skulle innebära att den har typ samma förbrukning som en Ioniq. Skulle inte tro det. Audis uppgift om 40 mil för ett 95kWh-batteri låter betydligt mer realistiskt.
Nu är EQB en ganska liten bil och vi vet heller inte med vilken mätmetod siffran anges.
Men oavsett, ett batteri på 110kWh från Mercedes i en så liten bil sänder ju signaler om att EQC får ett +120kWh batteri.
BMW pratar om 120kWh batteri och 70 mils räckvidd i sin kommande elbil.

Jag har kört ca 6400 mil med min Tesla S75D. Har en snitträckvidd på ca 37 mil.
Visst skulle jag vilja ha ännu längre räckvidd, men är det tillräckligt bra?
Hur mycket mer är jag beredd att betala för att få 50 mils räckvidd?

Tror att när väl bilen går +35 mil på en laddning och att det finns gott om snabbladdare, då är folk inte beredda att betala jättemycket mera pengar för att få 50 mils räckvidd.

Nog så viktigt är möjlighet till snabbladdning.

Tänk på att om man ska åka en 100 mils resa och bil A har 50 kWh batteri och laddar med 100kW och bil B har 100kWh batteri och kan ladda med 50kW.

Om båda börjar med tomma batterier, då vinner alltid den som kan ladda snabbast, åtminstone i teorin.
För det krävs ju att laddmöjlighet finns på rätt ställen.

Men kostar det rimliga pengar, låt säga att prispåslaget att gå från en Renault Zoe 41kWh för 220.000kr till till en Zoe med 60kWh batteri är 20.000kr.
Då tror jag många skulle betala 240.000kr för att få +40 mils räckvidd med 60kWh batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Mati har inget emot att Mercedes levererar en snål bil, han ifrågasätter däremot om den går att göra så snål.
Exakt. Skulle Mercedes lyckas bygga en elbil i samma storlek och prestandaklass som EQC, som drar mindre än 1,5kWh/mil i verklig körning, är ju det jättebra. Grejen är att jag inte tror på det. Framförallt inte med tanke på att det är deras allra första (egna) elbil.
Det var ju ändå Mercedes som beskyllde Tesla för att bryta mot fysikens lagar iom Tesla Semi. Men nu känns det som att det är Mercedes som inte har koll på fysiken riktigt.

Jag håller f ö med. Man behöver ingen monstruös räckvidd. Det är viktigare med vettig snabbladdning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Tänk på att om man ska åka en 100 mils resa och bil A har 50 kWh batteri och laddar med 100kW och bil B har 100kWh batteri och kan ladda med 50kW.

Om båda börjar med tomma batterier, då vinner alltid den som kan ladda snabbast, åtminstone i teorin.
För det krävs ju att laddmöjlighet finns på rätt ställen.
Med 50 kWh får man relativt kort räckvidd vintertid. Jag skulle personligen inte välja det även om den klarade dubbla kW snabbladdning.

Men vi får väl se om ex Taycan, e-Tron GT verkligen klarar 350 kW , energidensitet, vikt på batteripack osv. Taycan sägs ska ha ett batteripack på 90 kWh vilket kan tänkas stämma med de 50 mil NEDC de anger i dagsläget. Om vi antar att man för samma peng får ett 120 kWh Model 3 pack så ger det en cellkapacitet på >= 192 kW.

Väljer man då 120 kWh, ~200 kW laddning eller 90 kWh, 350 kW laddning ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »

Att kunna ladda snabbt är alltid bra skulle man kunna tro.
Men för min del så skulle en 15 min snabbladdning innebära
ibland det konstiga dilemmat att stoppet skulle ta LÄNGRE tid än att ladda i 40 minuter.

Jag laddar nästan alltid min Tesla i 40 minuter samtidigt som jag äter lunch eller middag.

Skulle jag ladda på 15 minuter så skulle jag sitta i bilen och vänta tills jag laddat klart och sedan flytta bilen.
Sen skulle jag gå och äta i 40 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »

the all-electric EQB will wear price tags with 50.000 Euros or more.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av LarsL »

40-50 mils räckvidd som för tex e-Niro och Model 3 skulle betyda att jag nästan aldrig skulle behöva snabbladda och då blir ju inte heller hastigheten så viktig. Min vanligaste resa Göteborg-Stockholm skulle alltid kunna göras med ett enkelt stopp i princip vart jag vill ut med vägen, precis som på fossiltiden. Förmodligen skulle jag stanna mellan Mjölby och Linköping eller ett stopp i Gränna och sedan i Nyköping. Hur som helst skulle jag lätt få de 20 mil jag behöver ladda in under resan för att komma fram med marginal. Total stopp tid på kanske 30-40min? Det är kortare tid än vad jag brukar ta på mig för att luncha till vardags.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »

Det märkliga på forum är en del fossiltroll säger att de minsann aldrig skulle köpa en elbil som går under 70 mil på en laddning.

Men när de står i affären och ska betala extra för att komma komma 70 mil istället för 50 mil på en laddning, då blir det kanske andra tongångar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av helix »

Merceds EQB ska "lanseras" 2021... Vi har några år på oss att spekulera om verklig räckvidd och batteristorlek i den här tråden :D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
40-50 mils räckvidd som för tex e-Niro och Model 3 skulle betyda att jag nästan aldrig skulle behöva snabbladda och då blir ju inte heller hastigheten så viktig...
¨

Det här är nog sant för de allra flesta misstänker jag. Sen har vi inget 10 mil/laddare rikstäckande nät i dagsläget och det lär dröja innan vi har det så innan dessa ser jag räckvidd som det absolut viktigaste. Vi ser också att Model 3 klarar 120 kW laddning med ett 75 kWh pack vilket gissningsvis kan anses vara nog bra för väldigt många, därav också antalet reservationer/köpare. Och utveckligen lär inte gå bakåt.

Med det inte sagt att jag inte har full förståelse för en del som vill ha 70+ mils räckvidd, eller t.o.m 100 mil. Är priset < $100/kWh ut till kund så skulle jag utan tveka betala för ett låt säga 150 kWh pack i Model 3 förutsatt att det fick plats. Mycket hellre än 110k för 0-100 på 3.5s istället för 4.5s. Det skulle nog Model X + husvagnsägarna också göra. Kanske lite mindre förståelse för "jag ska köra 100 mil i sträck" typerna då..

Räcker nog med ett släp med två skotrar, en ganska vanlig syn häruppe vintertid. Vi körde Luleå-Kittelfjäll i -30C för någon vinter sen, 43 mil. Såg rätt många ekipage av den typen. Gissar på att 50 mil då hade blivit max 20 mil i en Model 3. Och då har jag nog varit generös. Så det finns definitivt ett behov av större batteripack.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av LarsL »

Här i södra Sverige är vi inte jätte långt ifrån ett heltäckande nätverk med typ 10 mil mellan laddarna. Driftsäkerheten är däremot ett stort problem då de flesta laddare står ensamma. En bil med 50mils räckvidd löser ju delvis det problemet också, funkar inte laddare kör man vidare till nästa bara.

Säg att ett släp ger fördubblad förbrukning, ja då hamnar vi på 20mil. Jag kan ta mig runt med 12-14mils räckvidd, numera med lite planering. Skulle jag få 20mil de gånger jag kör med släp skulle det ju faktiskt bli bättre.

Hade priset sjunkit på batterier hade jag valt en billigare bil med samma räckvidd. Förhoppningsvis kommer bägge alternativen finnas tillgängliga i framtiden. Men det finns en stor risk att batteri storlekarna kommer öka och bilpriserna stiga eller ligga kvar på hög nivå eftersom det säljer. Alla har räckviddsångest innan de trycker på köpknappen första gången, det hade jag också.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Här i södra Sverige är vi inte jätte långt ifrån ett heltäckande nätverk med typ 10 mil mellan laddarna. Driftsäkerheten är däremot ett stort problem då de flesta laddare står ensamma. En bil med 50mils räckvidd löser ju delvis det problemet också, funkar inte laddare kör man vidare till nästa bara.
De få laddare som finns här i Luleå har extremt låg driftsäkerhet. Det är felrapport i facebookgruppen (Elbil i Luleå) en gång/vecka känns det som. Förstås också en laddare/station.
Hade priset sjunkit på batterier hade jag valt en billigare bil med samma räckvidd. Förhoppningsvis kommer bägge alternativen finnas tillgängliga i framtiden. Men det finns en stor risk att batteri storlekarna kommer öka och bilpriserna stiga eller ligga kvar på hög nivå eftersom det säljer. Alla har räckviddsångest innan de trycker på köpknappen första gången, det hade jag också.
Både VW och Mercedes går nu ut med att de ska ha 3 olika batteristorlekar på kommande bilar, VW då i I.D som är en bil i Golf klass. Mercedes pratar om 60 till 110 kWh i EQB, nästan en fördubbling från minsta till största batteripacket. Tycker det är kanon, marknaden får styra helt enkelt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Att kunna ladda snabbt är alltid bra skulle man kunna tro.
Men för min del så skulle en 15 min snabbladdning innebära
ibland det konstiga dilemmat att stoppet skulle ta LÄNGRE tid än att ladda i 40 minuter.

Jag laddar nästan alltid min Tesla i 40 minuter samtidigt som jag äter lunch eller middag.

Skulle jag ladda på 15 minuter så skulle jag sitta i bilen och vänta tills jag laddat klart och sedan flytta bilen.
Sen skulle jag gå och äta i 40 minuter.
Precis så känner jag också. Antingen så tar laddningen en halvtimme eller mer så att man har tid med kaffe/lunch/kisspaus/etc. Eller så tar laddningen 5 minuter precis som när man tankar. Men allt däremellan känns för kort för att göra nåt vettigt. Då sitter man troligen kvar i bilen och väntar. Och då blir det segt istället. Men det är högst individuellt tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av Zalman3 »

Lansering av EQB i helgen.
Mercedes-EQB: EQB firar världspremiär i Shanghai.

Mercedes-Benz har förberett införandet av en ny GLB SUV under lång tid; internt är den för närvarande listad som X247. SUV: n kommer att vara jämförbar med Audi Q3, BMW X1 och Lexus NX och kommer på väg med flera drivlinealternativ. Detta inkluderar bensin, diesel, plug-in hybrid och en helt elektrisk variant. Världspremiären för den helelektriska kompakta SUV EQB planeras till helgen.

Förutom EQB: s världspremiär firar EQS lyx sedan sin asiatiska premiär på EQ Night. Med detta utökar Mercedes-EQ konsekvent sitt sortiment över alla segment: De två senaste nya modellerna lägger till portföljen som redan finns tillgänglig för nu att omfatta fem helelektriska bilar och skåpbilar. Mercedes hade redan registrerat motsvarande varumärken för EQ-serien 2017 . Förutom EQB inkluderade dessa också EQA (kompakt hatchbackmodell, A-klass), EQC (SUV, GLC) , EQE (sedan, E-klass), EQG (SUV, GLS) och EQS (sedan, S-klass ).

Tillbaka till EQB bör detta sätta en ny standard i den elektriska kompaktklassen med sitt flexibla utrymme. Det erbjuder plats för upp till sju personer eller högst 1700 liter bagage. Efter marknadsintroduktionen i Kina kommer den europeiska versionen av EQB att följa i år och kommer också att finnas tillgänglig på den amerikanska marknaden 2022. I grundversionen har batteriet, som väger mellan 600 och 700 kilo, en kapacitet på 60 kWh - enligt information från 2019. Detta bör dock vara skalbart i ytterligare steg upp till 110 kWh. Man talar om en möjlig räckvidd på minst 400 kilometer rent elektriskt. En 150 kW elmotor driver grundläggande EQB, ytterligare effektnivåer på 200 och 250 kW finns tillgängliga. Även om det ännu inte är slutgiltigt kommunicerade värden.
https://www.elektroauto-news.net/2021/m ... n-shanghai
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Bra, nu börjar det likna nåt. Men jag har svårt att se hur ett 60kWh-batteri ska räcka till 40mil. Hur ska det gå till? Det skulle innebära att den har typ samma förbrukning som en Ioniq. Skulle inte tro det. Audis uppgift om 40 mil för ett 95kWh-batteri låter betydligt mer realistiskt.
Min e-Niro går sommartid utan problem runt 45 mil i blandad körning med sitt 64 kWh batteri. Den här är väl i ungefär samma storlek, så det låter inte orimligt med 40 mil. Räckvidd på mororväg är såklart något helt annat.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Mercedes EQB får 110kWh batteri

Inlägg av wheels »

Edit: Min feta finger tryckte på fel knapp
Senast redigerad av wheels, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar