inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Leo »

När man ”privatleasar” en bil så finns det ingen ”rättighet” (och ingen ”skyldighet”) att behålla bilen. Det är ju liksom det som är det fina med det upplägget.

Då är det ju upp till leasinggivaren hur denne vill göra med bilen sen. Får de då dåligt betalt (eller bättre betalt” någon annan stans så är det ju inget konstigt.

Var ett j***a liv om detta då Nissan körde sitt ”ambassadörsprogram” mm de då leasade ut bilarna ”billigt” i börja och sen ”krävde” många leasingtagare att de dessutom skulle få köpa de ”billigt” efteråt. Vilket inte Satander/Nissan var så sugna på. Vilket var fullt förståeligt och berättigat. Där de som konsumentleasat bilarna varken förstod hur fantastiskt billigt det var från början eller ”spelreglerna” med konsumentleasing vem som tar ”risken” och men samtidigt då också har ”kontrollen".

Men ovan pratar vi ju alltså om rena normala ”marknadspriser” på olika ställen där.

I det här fallet är det ju ”Olika subventionssystem” som gör att våra GEMENSAMNA skattepengar används. Det får två effekter. Dels att vissa kan få VÄLDIGT subventionerad leasingkostnad. Grattis! Ni åker suuuuperbilligt och med väldigt kort ”inlåsningstid” samt ingen restvärdesrisk.

Det som jag personligen tycker är sämre är att det innebär att våra gemensamma skattepengar stimulerar/bidrar till att elbilarna som ”säljs” används kort tid i Sverige (1år av sin livslängd) för att därefter snabbt exporteras ut ur landet. Samma för miljön i stort oavsett var de hamnar. Men dåligt för vår bilpark i Sverige då det långsiktigt inte tillförs några elbilar på begagnatmarknade för de som kanske inte har råd att köpa en ny bil. Det lär inte heller tillföras några ”fler” elbilar på nybilsmarknaden i Sverige då dessa relativt sett få bilar (brist på bilar att leverera) säkerligen skulle ha sålts i Sverige ändå. Dessutom bidrar det ju också till att omställningen till elbilar i Sverige går långsammare. Men då får vi väl säga grattis till Norrmännen istället!

För oss hade det vare bättre att vi valt samma subventionsmodell som Norge. Då hade det säkerligen sålts fler elbilar totalt sett (även om leveransproblem kvarstår) samt att den här typ av upplägg där våra Skattepengar används ineffektivt hade varit svårare.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 5 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
När man ”priatleasar” en bil så finns det ingen ”rättighet” (och ingen skyldighet” att behålla bilen. Det är ju liksom det som är det fina med det upplägget.

Då är det ju upp till leasinggivarenhur denne vill göra med bilen sen. Får de då dåligt betalt (eller bättre betalt” någon annan stans så är det ju inget konstigt.

Var ett j***a liv om detta då Nissan körde sitt ”ambassadörsprogram” mm de då leasade ut bilarna ”billigt” i börja och sen ”krävde” många leasingtagare att de dessutom skulle få köpa de ”billigt” efteråt. Vilket inte Satander/Nissan var så sugna på. Vilket var fullt förståeligt och berättigat. Där de som konsumentleasat bilarna varken förstod hur fantastiskt billigt det var från början eller ”spelreglerna” med konsumentleasing vem som tar ”risken” och men samtidigt då också har ”kontrollen.

Men ovan pratar vi ju alltså om rena normala ”marknadspriser” på olika ställen där.

I det här fallet är det ju ”Olika subventionssystem” som gör att våra GEMENSAMNA skattepengar används. Det får två effekter. Dels att vissa kan få VÄLDIGT subventionerad leasingkostnad. Grattis! Ni åker suuuuperbilligt och med väldigt kort ”inlåsningstid” samt ingen restvärdesrisk.


Det som jag personligen tycker är sämre är att det innebär att våra gemensamma skattepengar stimulerar/bidrar till att elbilarna som ”säljs” används kort tid i Sverige (1år av sin livslängd) för att därefter snabbt exporteras ut ur landet. Samma för miljön i stort oavsett var de hamnar. Men dåligt för vår bilpark i Sverige då det långsiktigt inte tillförs några elbilar på begagnatmarknade för de som kanske inte har råd att köpa en ny bil. Det lär inte heller tillföras några ”fler” elbilar på nybilsmarknaden i Sverige då dessa relativt sett få bilar (brist på bilar att leverera) säkerligen skulle ha sålts i Sverige ändå. Dessutom bidrar det ju också till att omställningen till elbilar i Sverige går långsammare. Men då får vi väl säga grattis till Norrmännen istället!

För oss hade det vare bättre att vi valt samma subventionsmodell som Norge. Då hade det säkerligen sålts fler elbilar totalt sett (även om leveransproblem kvarstår) samt att den här typ av upplägg där våra Skattepengar används ineffektivt hade varit svårare.

Japp. Det grundläggande problemet är att folk i Sverige med mindre ekonomiska muskler får välja mellan svindyra elbilar som de inte har råd med eller betala svindyra straffskatter på fossilbilar och deras bränsle. Folk hamnar alltså i kläm och pengar skyfflas från Sverige till Norge.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av danni »

När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

danni skrev:
När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av danni »

chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av strejf »

danni skrev:
När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...
Ja det är ett stort problem. Begagnatmarknaden är jätteviktig för att starta elbilsrevolutionen, fler elbilar leder till fler laddstolpar som leder till fler elbilar. Sen har vi det ekonomiska också, en studie visar att utsläppen från en dieselbil i London kostar dem 200 000kr i skador under dess livstid.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

danni skrev:
chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.
Beror ju lite på hur man ser de... jag ser de som att de försvinner med bilen, dvs pengarna är kopplade till bilen men självklart skapar de också verksamhet i Sverige dock kanske till lite för hög kostnad. Jag kan ju inte tänka mig att vår stat har tänkt sig att detta ska vara ett sätt att finansiera bolag som exporterar ebilar utan tanken är nog att de ska finansiera bilar som vi kan köra i Sverige.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:
Var ett j***a liv om detta då Nissan körde sitt ”ambassadörsprogram” mm de då leasade ut bilarna ”billigt” i börja och sen ”krävde” många leasingtagare att de dessutom skulle få köpa de ”billigt” efteråt. Vilket inte Satander/Nissan var så sugna på. Vilket var fullt förståeligt och berättigat. Där de som konsumentleasat bilarna varken förstod hur fantastiskt billigt det var från början eller ”spelreglerna” med konsumentleasing vem som tar ”risken” och men samtidigt då också har ”kontrollen.
Livet som var berodde inte på pris ställt mot nypris utan att många upplevde inte bilarna som prisvärda. Dessa ambassadörer var som jag förstått det mestadels familjer utan ekonomi att köpa en så dyr bil cash som provade pga ett bra erbjudande. Dessutom så hade Nissan/Santander noll koll med betoning på noll. Bilarna leasades ut med ett signerat restvärde och det restvärdet gällde inte när utköp kom på fråga. Då var det ett högre pris. Vissa kunde köpa bilen andra fick inte alls, andra fick ett högre pris, andra fick lägga på avgifter ovanpå restvärdespriset osv. Ingen visste någonting.

Som sagt i ett annat forum så har jag inte lust att gräva mer i detta nu. Finns säkert andra mer lämpade. :lol:

Bild från en liten träff :D

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...

De som inte har råd att leasa nya bilar kommer ju i kläm och _våra_ skattepengar går till bilföretag och norrmän.

Det är alltså dina och mina pengar. För mig vore det trevligare om mina grannar, mina föräldrar osv får råd att skaffa elbil än att en norrman ska få fördelar av _våra_ gemensamma pengar.

Tanken om att "allt är ändå globalt" är ju att stirra sig blind på EN faktor i detta.
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.

Öh, nej. Det ökar marginalerna för företaget och gör att de kan sänka priset i Norge med t ex 30 tusen och ändå tjäna pengar. Det snedvrider konkurrensen i Norge samtidigt som företaget gör vinst på skattepengarna (och till viss del förste leasingtagaren).
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av dhanjel »

strejf skrev:
danni skrev:
... Begagnatmarknaden är jätteviktig för att starta elbilsrevolutionen, fler elbilar leder till fler laddstolpar som leder till fler elbilar. ...
Ja, kollar man på blocket så finns det tex:
- vw e-golf: en från 2015
- nissan leaf (nya): inga begagnade och i princip inga nya, alla annonser är för beställningsbilar
- vw e-up: 9
- hyundai ioniq: 1 begagnad
- kia soul: 2
- tesla model s: 51

(tittar på modeller med hyffsad räckvidd, dvs inte gamla leaf tex)

Inte helt lätt att få tag på en begagnad el-bil idag, förrutom tesla. Samma sak med nya, då det är långa leveranstider.

Hade gärna haft elbil om det hade gått att köpa någon (förrutom tesla).
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

dhanjel skrev:
strejf skrev:
danni skrev:
... Begagnatmarknaden är jätteviktig för att starta elbilsrevolutionen, fler elbilar leder till fler laddstolpar som leder till fler elbilar. ...
Ja, kollar man på blocket så finns det tex:
- vw e-golf: en från 2015
- nissan leaf (nya): inga begagnade och i princip inga nya, alla annonser är för beställningsbilar
- vw e-up: 9
- hyundai ioniq: 1 begagnad
- kia soul: 2
- tesla model s: 51

(tittar på modeller med hyffsad räckvidd, dvs inte gamla leaf tex)

Inte helt lätt att få tag på en begagnad el-bil idag, förrutom tesla. Samma sak med nya, då det är långa leveranstider.

Hade gärna haft elbil om det hade gått att köpa någon (förrutom tesla).

Det finns ett gäng BMW i3 också.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

Verdi skrev:
danni skrev:
chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.

Öh, nej. Det ökar marginalerna för företaget och gör att de kan sänka priset i Norge med t ex 30 tusen och ändå tjäna pengar. Det snedvrider konkurrensen i Norge samtidigt som företaget gör vinst på skattepengarna (och till viss del förste leasingtagaren).
Kom ihåg att företaget i fråga har sitt säte i Norge... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Leo »

Angående Ambassadörsprogrammet på Nissan så var det i huvudsak olika slags "kommunikationsmissar" som ställde till förvirring där alla fick olika besked. Som jag förstått det bottnade mycket i att man "råkade" skickade ut/få med den "interna kalkylen/beräkningen" som Santander/Nissan gjort när de räknade fram erbjudandet. Där många kunder sen rätt/fel? tolkade det som att de hade en "rättighet" att sen köpa ut bilen till just det restvärdet osv. Sen hade man olika beräkningar för olika delar av programmet då även det kunderna betalade i månadskostnad kom att att variera med olika erbjudanden efter varandra. Vilket i slutändad resulterade i att många fick olika besked och konstiga svar om man ens fick besked!

Så här var det klantigt kommunicerat som ställde till det då man normalt sett inte ha någon rättighet (eller skyldighet) att köpa ut bilen till det kalkylerade restvärdet. Ett restvärde i kalkylen som för kunden alltså egentligen är helt irrelevant.

Däremot är jag lite frågande till att man säger sig sök kunder som "inte fick behålla" eller "drabbats". Dvs en rättighet man i de allra flesta fall inte har när det gäller konsumentleasing. Därför kan i princip heller ingen enskild kund "drabbas" som har konsumentleasat en bil utan i så fall har man möjligtvis "gynnats" av en låg leasingavgift under leasingperioden. (Där sen bilen tex sålts utomlands men det är ju alltså upp till leasinggivaren)

De som "drabbats" är ju i så fall ALLA vi skattebetalare i Sverige så då kan de ju intervjua vem som helst!

Så det känns alltså som att det finns någon missuppfattning i det hela hur en konsumentleasing är uppbyggd och fungerar. Där man alltså både vill äta kakan och ha den kvar (Risk/kostnad/rättighet/skyldighet).
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Instämmer att det kan vara svårt att hitta någon enskild som "drabbats". Att inte få köpa ut en bil till riktigt billigt pris när leasingen är över (billig leasing tom) har jag svårt att ha sympati för. Möjligtvis kan de intervjua någon som inte kunnat hitta någon begagnad elbil för att alla skickas till norge. Det som det egentligen drabbar är svenska samhällsekonomin, då vi (alla skattebetalare) egentligen underlättar för norge (som är rikt nog att klara sig själv).
Det här är egentligen inte ett konsumentproblem utan istörre drag ett politiskt problem, och där lösningen står att finna. (det är inte så att plus kan ställa hårt mot hårt mot leasingföretagen) Och även om det inte är olagligt eller staffbart så känns det inte rätt (liksom bedrägerierna med elcyklarna). Det är en fråga om rätt och fel. Skulle gärna vilja se någon minister eller företrädare för något parti fick ge sin syn på saken.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Wilson »

Många upprörda känslor här, så ämnet engagerar uppenbarligen, men jag tycker inte att det är så enkelt som att säga att svenska skattepengar går till rika norrmän.

Bonus/malus är självfinansierat på så vis att om man nu tycker att det är så himla viktigt att få köpa en ny bil som tär på vår jord mer än andra bilar, får man också betala en slant (Malus) för att bidra till omställningen till hållbara transporter. Kalla det en slags klimatkompensering om du vill. Det är alltså inte så att dessa pengar annars var tänkta att gå till vård, skola, omsorg och allt det där.

Och visst hade det väl varit roligare om bilarna fått stanna kvar i Sverige, men samtidigt så får man komma ihåg att klimatnyttan inte blir sämre av att elbilarna rullar i Norge istf Sverige. Snarare tvärtom.

Men som någon redan nämnt finns det dock poänger med att elbilarna rullar just i Sverige. Om vi skall räkna med en utbyggnad av laddnätverk, behövs en robust elbilsflotta, och det hjälps inte av att bilarna flyttar till Norge. Men samtidigt skall man komma ihåg att utan bonusen är sannolikheten stor att bilarna inte rullat alls. I så fall hade det varit rätt onödigt att ha en subvention öht.

Jag kan ta mig själv som exempel , för jag har faktiskt hoppat på just ett sådant här 12-månadersavtal.

Enligt mitt avtal är leasingavgiften är ca 7500 i månaden. Mycket, men inte orimligt med tanke på att det bara löper på 12 månader. Sedan betalas bonusen om 60000 ut och fördelas på just 12 månader

Bonusen går här alltså oavkortat vidare till mig (alltså en svensk köpare, om det spelar någon roll). Jag betalar alltså 2500 (7500-5000).

(Man hade annars kunnat tänka sig ett upplägg med 6-månadersavtal för 10000/mån, där Bonusen står för hela kostnaden, men det hade kanske varit väl magstarkt ;) )

Hursomhelst kommer, enligt uppgift, dessa bilar sedan att annonseras ut här i Sverige. Så vilken svensk som helst är välkommen att handla. Men kommer det norrmän som är villiga att handla är det ingen som kommer att stoppa dem.

Och om norrmännen är villiga att betala mer än svenskar för beggade Leafar kan man inte klandra handlarna för att de inte tackar nej till affären. Och vi kan väl inte bli arga på norrmännen som är så sugna på elbilar att nybilstilldelningarna inte räcker till. Att de då vänder sig utomlands för att täcka behovet är inte så konstigt. Norrmännen dammsuger inte bara Sverige, utan hela Europa på elbilar. Det är heller inte ovanligt att hitta USA-leafar i Norge.

Och det är mycket tack vare att norrmännen driver upp priserna på beggat här i sverige, som andrahandsvärdet hålls uppe.
Teorin om pris som en funktion av tillgång och efterfrågan gäller även här, och det är nog många här inne som drar nytta av ett starkt andrahandsvärde på elbilar. Och det driver också upp efterfrågan på nya bilar. Om man är rimligt säker på att få bra betalt för bilen när man säljer den, är det lättare att få ihop kalkylen för en ny bil. Detta hjälper alltså också till att stärka den svenska nymarknaden för elbilar.

Man får kanske se det som att många svenskar får upp ögonen för elbilar, och de lär inte gå tillbaka till fossiler efter att ha åkt Leaf i ett år.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har bytt ut orden "inte fick" och "drabbade" i första inlägget. Orden var tydligen för känsloladdade.

Personligen har jag inga problem med att man efter en leasing inte får behålla eller köpa ut bilen. Upp till parterna att komma överens om villkoren. Ej heller att elbilar exporteras fritt över gränserna. Men jag anser att stödet staten betalat ut borde de få tillbaka om bilen lämnar landet.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Wilson skrev:
Bonusen går här alltså oavkortat vidare till mig (alltså en svensk köpare, om det spelar någon roll). Jag betalar alltså 2500 (7500-5000).
Där har du en poäng iofs.

Fast inte skulle en Leaf (tex) kosta 7500:-/mån i leasingavgift egentligen.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Henrik Torphammar »

Leo skrev:
Däremot är jag lite frågande till att man säger sig sök kunder som "inte fick behålla" eller "drabbats". Dvs en rättighet man i de allra flesta fall inte har när det gäller konsumentleasing. Därför kan i princip heller ingen enskild kund "drabbas" som har konsumentleasat en bil utan i så fall har man möjligtvis "gynnats" av en låg leasingavgift under leasingperioden
Samtidigt så gäller muntliga avtal och handlarna har informerat olika. Jag fick tex uppläst för mig väldigt noga om att restvärdet var med på avtalet jag signerade. Då jag inte leasat en bil tidigare så ställde jag många frågor kring vad restvärdet egentligen betydde och fick svar utifrån det, bland annat att det var utköpspriset. Även här är det alltså kommunikation som spökar och har inte med tacksamhet att göra. Det var dessutom minst sagt lite brådis och jag fick kvittera ut min bil 2 veckor innan jag hämtade den.

Men som sagt, nog om det nu. Måste tänka på hjärtrytmen!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
danni skrev:
När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...

De som inte har råd att leasa nya bilar kommer ju i kläm och _våra_ skattepengar går till bilföretag och norrmän.

Det är alltså dina och mina pengar. För mig vore det trevligare om mina grannar, mina föräldrar osv får råd att skaffa elbil än att en norrman ska få fördelar av _våra_ gemensamma pengar.

Tanken om att "allt är ändå globalt" är ju att stirra sig blind på EN faktor i detta.
För det första: "våra" skattepengar (egentligen skattepengarna från de som köper törstiga bilar med malus) går inte till norrmän. De går till de svenskar som köper bilarna och i viss mån till de bolag som leasar ut bilarna. För det andra kan jag ärligt talat inte förstå varför jag skulle vara mer intresserad av att ge pengar till dina grannar och dina föräldrar än random norrman. Jag skiter faktiskt exakt lika mycket i de grupperna.
Verdi skrev:
danni skrev:
chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.

Öh, nej. Det ökar marginalerna för företaget och gör att de kan sänka priset i Norge med t ex 30 tusen och ändå tjäna pengar. Det snedvrider konkurrensen i Norge samtidigt som företaget gör vinst på skattepengarna (och till viss del förste leasingtagaren).
Vadå sänka priset? Det svenska företaget höjer priset jämfört med vad de skulle kunna fått betalt på den svenska marknaden. Dvs det blir billigare för svenskar att köpa bilar inte bara på grund av bonus utan också på grund av högre andrahandsvärde. Dvs man får mer betalt.

Och jo, effekten av de norska subventionerna är att begagnade svenska elbilar blir dyrare. Men det har egentligen inte så mycket med bonusen att göra, så hade det varit annars också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Wilson »

TiborBlomhall skrev:
Wilson skrev:
Bonusen går här alltså oavkortat vidare till mig (alltså en svensk köpare, om det spelar någon roll). Jag betalar alltså 2500 (7500-5000).
Där har du en poäng iofs.

Fast inte skulle en Leaf (tex) kosta 7500:-/mån i leasingavgift egentligen.
Jag tycker inte att det låter orimligt med 7500/mån under 12 mån, för en bil som kostar säg 425’ med vinterhjul och metallic som följer med. Det är så klart inte lika lågt som för ett 3-årsavtal, men det är ju under första året som värdetappet är brutalt.

Titta på Nissans egen leasingprislista
Där kan du leasa en Tekna under 24 mån/3000 mil för 4790kr efter dragen bonus (6000/24=2500kr) alltså ett grundpris på leasingen på 4790+2500=7290kr

För 36mån/4500mil gäller 4390kr+1667kr(60000/36) alltså 6057kr

För en fossilbil som kostar 400’ kommer du sällan under 6k/mån för ett normalt privatleasingavtal på 3år. Visst händer det, men då är det oftast någon form av stöd från handlare/generalagent.
64634EA1-AC16-4587-8C36-CEB0BF8B82FF.jpeg
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Det är två sidor av myntet. ena fallet beg köpare som vill att billigare elbilar kommer ut på marknaden (nu försvinner de till norge) och på andra sidan nyelbilsköpare som vill betinga ett så högt andrahandsvärde som möjligt.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lobbin »

dhanjel skrev:
Ja, kollar man på blocket så finns det tex:
- vw e-golf: en från 2015
- nissan leaf (nya): inga begagnade och i princip inga nya, alla annonser är för beställningsbilar
- vw e-up: 9
- hyundai ioniq: 1 begagnad
- kia soul: 2
- tesla model s: 51
Brukar finnas en del Zoe på Wayke, verkar som Bilia har gjort en deal. Sedan är ju Zoe lite speciellt med sin batterihyra på äldre bilar.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Leo »

Om man kollar så har många ”märkeshandlare” gått över till Wayke och erbjuder sina bilar där numera.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
kontakten2

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av kontakten2 »

Jag anser många är väldigt snabba med att säga vi slänger ut skattepengar etc till Norge och att vi inte har en begagnadmarknad i Sverige för billiga elbilar.

Ni vet säkert att det går att importera elbil från Norge hit.
Det blir moms och tullavgift. Pappersarbete och besiktning är busenkel.

Se gärna på finn.no efter diverse elbilar. Det är bra priser och stort utbud. Visst, man får ta sig en tur till Norge och äta mackor med brunost och eventuellt smaka deras lapskojs men det går köra och köpa billig elbil.

Ett plus som ni kan komma ihåg är Norges 5åriga konsumentköplag på elektronikkomponenter som exempelvis GPS etc som då ingår i bilen.
Skriv svar