inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

TiborBlomhall skrev:
Det har förekommit framför allt med Nissan Leaf, men även VW Golf. Jag har inte hört om några Teslor som exporterats. Där blir 60,000 kronor elbilsbonus en större andel av bilens pris. Sen betalar ju även svensken som har bilen ett år runt 36,000 kronor i leasingavgift.

Förut med Supermiljöbilspremien kunde de exportera bilarna på en gång till Norge, inom 6 månader och då få tillbaka momsen. Nu kommer det väl framför allt bli företagsleasade bilar exporterade som inte momssmittats? Och det sägs att norrmännen är så utsvultna på elbilar att de är beredda att betala extra, bara de kan få en nu!

Men ja, jag har inte den exakta finansiella bilden klar kring exporten, vet bara att den förekommer. Det ligger just nu as we speak ute en kampanj på elbil.forum24.se nu med Nissan Leaf på ett års leasing:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8678.html
Nu när jag tänker efter, leasingbolaget får väl tillbaka momsen?
När de köper bilen får de tillbaka momsen. Skulle de sen efter leasingperiodens slut sälja den inom landet skulle de behöva betala moms vid försäljningen - men nu exporteras ju bilen istället, då blir det ingen moms.

Men jag är tyvärr ekonomisk analfabet. Kan någon som kan fylla i?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Pontus »

icreate skrev:
Undrar om de kommer kalla dig Elon Blomhall? :)
Kan man köpa aktier i TCS?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av mati »

icreate skrev:
Undrar om de kommer kalla dig Elon Blomhall? :)
Teslas president Elon Blomhall :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Pontus skrev:
icreate skrev:
Undrar om de kommer kalla dig Elon Blomhall? :)
Kan man köpa aktier i TCS?
Omsättningen är katastrofal ;)
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av _TonyV »

Sväva inte iväg från ett bra ämne nu.
Jag ska göda Norge med en till Leaf framöver. :-)
M3 får vänta..
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

Någon som ringt eller skickat mail dit... Funderar på de om nu vi skulle vara intressant...

Jag har ju en Leaf som ägs av norska Santander och där säljaren sa att den går till Norge efter... Jag har dock fått ett utköps pris om jag vill men de är ju kanske inte super förmånligt men ok.. Vi fick inte förlänga leasingen däremot vilket egentligen är vad vi önskar.

Men oavsert är de inte välkänt att dessa bilar går till Norge.
Fick ett erbjudande att leasa nya leaf för en bra summa ett år... dessa känns uppenbara att de bara vill exportera även om de inte sagt de rakt ut.. De känns uppenbart då de begränsar antal bilar, priset är för lågt och bara 1 år.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är välkänt bland elbilister men inte av gemene man.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu är tidningen Elbilen i Sverige också igång med storyn. Deras journalist Björn Åslund letar efter drabbade. Om ni vill kan ni kontakta honom på 076 171 3573
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

Bra de uppmärksammans för även om jag själv har en sådan bil så stör de mig att skattepengar lämnar landet på detta sättet. Känns dessutom som de har accelererat idag jämför med när vi leasade vår... Jämför 2 år leasing för oss och idag många med 1 år bara...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja det är tveeggat. Å ena sidan gör billig leasing att fler vågar skaffa splitterny elbil. Men å andra sidan försvinner elbilen efter ett år från marknaden, så det är svårt att hitta begagnade elbilar. Kontinuiteten avstannar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
Ja det är tveeggat. Å ena sidan gör billig leasing att fler vågar skaffa splitterny elbil. Men å andra sidan försvinner elbilen efter ett år från marknaden, så det är svårt att hitta begagnade elbilar. Kontinuiteten avstannar.
Jo håller med... vi tog leasingen just för att de kändes billigt och ganska tidsbegränsat... Nu önskar vi bara att de fanns fler alternativ när de är dags att lämna tillbaka bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av vigge50 »

Är det inte Hyundai Kona som i princip endast erbjuds med ett års leasing här i Sverige? Finns det ens uppgifter om att den går att köpa här i Sverige? Läst flera som är intresserade av Kona som fått höra att den skickas till Norge efter ett år.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av dhanjel »

Var sugen på leasing med, men en kombination av att det "kändes fel" och lite för få mil som ingick så blev det inget.
Och att hitta en begagnad egolf/leaf (nya modellen) är ju mer eller mindre hopplöst idag.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

vigge50 skrev:
Är det inte Hyundai Kona som i princip endast erbjuds med ett års leasing här i Sverige? Finns det ens uppgifter om att den går att köpa här i Sverige? Läst flera som är intresserade av Kona som fått höra att den skickas till Norge efter ett år.
Vill veta mer! Berätta! Var har du läst?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Ja det är tveeggat. Å ena sidan gör billig leasing att fler vågar skaffa splitterny elbil. Men å andra sidan försvinner elbilen efter ett år från marknaden, så det är svårt att hitta begagnade elbilar. Kontinuiteten avstannar.
Det är det här med droger... Billigt i början men sen får man betala fullt pris! Begagnatprisnivån skulle se helt annorlunda ut om inte de flesta Leafar gick på export till Norge. Nu är det nästan bara en sak som gäller och det är nyköp... Hurra säger Nissan...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lem »

Jag träffade han på Nissan som var med och tog beslutet:
- hela dealen med att leasa leaf var ”för” bra
- man testade att sälja på kvd men bilarna gick för billigt
- att köpa ut bilarna var för dyrt tyckte jag o 80-90% av leasingtagarna pga orealistiska restvärden
- min bil stod osåld i ~7 mån innan den till slut gick ut ut på kvd för realistiska pengar

Summering:
Nissan fick ut bilar men missbedömde restvärdet. Det kostade men vi 220 st som fick prova var lyckliga. Leafen är bästa elbilen! Fin med dragkrok som tesla! Att de kunde exportera subventionerade bilar var lite synd men heder åt Nissan som hade guts!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
vigge50 skrev:
Är det inte Hyundai Kona som i princip endast erbjuds med ett års leasing här i Sverige? Finns det ens uppgifter om att den går att köpa här i Sverige? Läst flera som är intresserade av Kona som fått höra att den skickas till Norge efter ett år.
Vill veta mer! Berätta! Var har du läst?
Dels i en facbookgrupp men även här på forumet i tråden om Kona.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=160
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av LarsL »

Man ska ju inte bara klaga på det, vi får ju billigare leasing här i Sverige också.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Man ska ju inte bara klaga på det, vi får ju billigare leasing här i Sverige också.
Nejdå, vissa får det bra men det saknas bilar på andrahandsmarknaden. Om bilarna hade fått stanna här i Sverige så hade vi fått flera som kunde ha tagit del av elbilsmarknaden.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Nu är tidningen Elbilen i Sverige också igång med storyn. Deras journalist Björn Åslund letar efter drabbade. Om ni vill kan ni kontakta honom på 076 171 3573
Kontaktade honom men det var inte aktuellt än på ett par veckor eller så.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Leo »

När man ”privatleasar” en bil så finns det ingen ”rättighet” (och ingen ”skyldighet”) att behålla bilen. Det är ju liksom det som är det fina med det upplägget.

Då är det ju upp till leasinggivaren hur denne vill göra med bilen sen. Får de då dåligt betalt (eller bättre betalt” någon annan stans så är det ju inget konstigt.

Var ett j***a liv om detta då Nissan körde sitt ”ambassadörsprogram” mm de då leasade ut bilarna ”billigt” i börja och sen ”krävde” många leasingtagare att de dessutom skulle få köpa de ”billigt” efteråt. Vilket inte Satander/Nissan var så sugna på. Vilket var fullt förståeligt och berättigat. Där de som konsumentleasat bilarna varken förstod hur fantastiskt billigt det var från början eller ”spelreglerna” med konsumentleasing vem som tar ”risken” och men samtidigt då också har ”kontrollen".

Men ovan pratar vi ju alltså om rena normala ”marknadspriser” på olika ställen där.

I det här fallet är det ju ”Olika subventionssystem” som gör att våra GEMENSAMNA skattepengar används. Det får två effekter. Dels att vissa kan få VÄLDIGT subventionerad leasingkostnad. Grattis! Ni åker suuuuperbilligt och med väldigt kort ”inlåsningstid” samt ingen restvärdesrisk.

Det som jag personligen tycker är sämre är att det innebär att våra gemensamma skattepengar stimulerar/bidrar till att elbilarna som ”säljs” används kort tid i Sverige (1år av sin livslängd) för att därefter snabbt exporteras ut ur landet. Samma för miljön i stort oavsett var de hamnar. Men dåligt för vår bilpark i Sverige då det långsiktigt inte tillförs några elbilar på begagnatmarknade för de som kanske inte har råd att köpa en ny bil. Det lär inte heller tillföras några ”fler” elbilar på nybilsmarknaden i Sverige då dessa relativt sett få bilar (brist på bilar att leverera) säkerligen skulle ha sålts i Sverige ändå. Dessutom bidrar det ju också till att omställningen till elbilar i Sverige går långsammare. Men då får vi väl säga grattis till Norrmännen istället!

För oss hade det vare bättre att vi valt samma subventionsmodell som Norge. Då hade det säkerligen sålts fler elbilar totalt sett (även om leveransproblem kvarstår) samt att den här typ av upplägg där våra Skattepengar används ineffektivt hade varit svårare.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 5 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
När man ”priatleasar” en bil så finns det ingen ”rättighet” (och ingen skyldighet” att behålla bilen. Det är ju liksom det som är det fina med det upplägget.

Då är det ju upp till leasinggivarenhur denne vill göra med bilen sen. Får de då dåligt betalt (eller bättre betalt” någon annan stans så är det ju inget konstigt.

Var ett j***a liv om detta då Nissan körde sitt ”ambassadörsprogram” mm de då leasade ut bilarna ”billigt” i börja och sen ”krävde” många leasingtagare att de dessutom skulle få köpa de ”billigt” efteråt. Vilket inte Satander/Nissan var så sugna på. Vilket var fullt förståeligt och berättigat. Där de som konsumentleasat bilarna varken förstod hur fantastiskt billigt det var från början eller ”spelreglerna” med konsumentleasing vem som tar ”risken” och men samtidigt då också har ”kontrollen.

Men ovan pratar vi ju alltså om rena normala ”marknadspriser” på olika ställen där.

I det här fallet är det ju ”Olika subventionssystem” som gör att våra GEMENSAMNA skattepengar används. Det får två effekter. Dels att vissa kan få VÄLDIGT subventionerad leasingkostnad. Grattis! Ni åker suuuuperbilligt och med väldigt kort ”inlåsningstid” samt ingen restvärdesrisk.


Det som jag personligen tycker är sämre är att det innebär att våra gemensamma skattepengar stimulerar/bidrar till att elbilarna som ”säljs” används kort tid i Sverige (1år av sin livslängd) för att därefter snabbt exporteras ut ur landet. Samma för miljön i stort oavsett var de hamnar. Men dåligt för vår bilpark i Sverige då det långsiktigt inte tillförs några elbilar på begagnatmarknade för de som kanske inte har råd att köpa en ny bil. Det lär inte heller tillföras några ”fler” elbilar på nybilsmarknaden i Sverige då dessa relativt sett få bilar (brist på bilar att leverera) säkerligen skulle ha sålts i Sverige ändå. Dessutom bidrar det ju också till att omställningen till elbilar i Sverige går långsammare. Men då får vi väl säga grattis till Norrmännen istället!

För oss hade det vare bättre att vi valt samma subventionsmodell som Norge. Då hade det säkerligen sålts fler elbilar totalt sett (även om leveransproblem kvarstår) samt att den här typ av upplägg där våra Skattepengar används ineffektivt hade varit svårare.

Japp. Det grundläggande problemet är att folk i Sverige med mindre ekonomiska muskler får välja mellan svindyra elbilar som de inte har råd med eller betala svindyra straffskatter på fossilbilar och deras bränsle. Folk hamnar alltså i kläm och pengar skyfflas från Sverige till Norge.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av danni »

När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av chaffis75 »

danni skrev:
När jag sålde min Outlander PHEV på KVD så gick den till Norge. Bra tyckte jag, som fick bra betalt.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag förstått varför det här skulle vara ett så stort problem. För det första, klimatnyttan gäller ju fortfarande även om bilarna körs i Norge. Visst, vi tappar fördelen med renare luft i våra städer. Men om vi tittar på det rent ekonomiska, så är det ju svenska företag som får premien och gynnas av den främst, och sen gynnas de igen eftersom de kan sälja bilarna dyrare till Norge, dvs de som köper nya elbilar i Sverige är dubbelt gynnade. Så pengarna som betalas ut går ju inte på något sätt till Norge, utan de går till svenska företag (som stora leasingbolag men även exempelvis mitt lilla företag). Även svenska konsumenter gynnas av möjligheten till jättebillig privatleasing med ettåriga avtal. Man kan tycka att det är synd att det utarmar begagnatmarknaden för elbilar i Sverige, såklart, men är det ett så jättestort problem? Särskilt när det istället blir svinbilligt att leasa nya bilar...
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av danni »

chaffis75 skrev:
Detta kan man självklart ha olika åsikter om men personligen tycker jag de känns fel att de där 60000 försvinner från Sverige efter bara 1 år... De är ju knappast så att Norge behöver bistånd för att ha råd med sina Elbilar...
Man som sagt min åsikt och jag har full respekt för att andra tänker på andra sätt..
Sen måste jag lägga till att visst är de en fördel att man kan köra kort leasing billigt för att testa de där med elbil, ja allt är inte bara svart eller vitt...
Men de 60000 kronorna försvinner ju inte från Sverige - de betalas ut till ett svenskt företag, och stannar där.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar