Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.
Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.
Problemet är inte jag som kör lagligt som blir överraskad, utan den som kör i 150 som blir överraskad att jag är ute i vänsterfilen och kör om en lastbil.
Problemet är som sagt att ni överraskar varandra.
Blir man överraskad av att folk kör lagligt, har man inget i trafiken att göra
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:

120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.
Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.
Problemet är inte jag som kör lagligt som blir överraskad, utan den som kör i 150 som blir överraskad att jag är ute i vänsterfilen och kör om en lastbil.
Problemet är som sagt att ni överraskar varandra.
Blir man överraskad av att folk kör lagligt, har man inget i trafiken att göra
Håller med.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.
Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.
Jag kör alltid 200 i Sverige, jag tycker det passar sig. Blir du överraskad av det är du vara töntig!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.
Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.
Jag kör alltid 200 i Sverige, jag tycker det passar sig. Blir du överraskad av det är du vara töntig!
Kör man 200 i Sverige så är det riktigt farligt eftersom man överraskar många medtrafikanter.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Banane »

Problemet på motorväg är att många inte ens tittar i backspegeln (alternativt leker ordningsman och ska hindra "fartdåren") innan de går ut i vänster fil. Det behöver man ta höjd för. Ser jag en bil som håller på att komma ikapp en lastbil eller husvagn så saktar jag in och lägger mig så långt till vänster det går så att det finns utrymme om "gubben i keps" plötsligt vinglar ut i vänsterfilen. När jag ser att bromsljusen tänds trycker jag på och kör förbi.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.
Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.
Jag kör alltid 200 i Sverige, jag tycker det passar sig. Blir du överraskad av det är du vara töntig!
Kör man 200 i Sverige så är det riktigt farligt eftersom man överraskar många medtrafikanter.

Om man tycker 150 är ok, så är ju det lika överraskande för en som kör i 100, som en som kommer i 200 för en som kör i 150. Skillnaden är att de flesta är vana vid att 100 är ok, men inte 150 eller 200. Var går gränsen? Kanske vid det tal som står på hastighetsskyltarna? Man kan tycka vad kan vill om de olika hastighetsgränserna, men faktum är att det är just den hastigheten som gäller, inte den hastigheten som några få inbillar sig i sina huvuden är mer korrekt. Står det 110 på skylten, så är inte 120 långsamt! Och 100 är definitivt ok! Även 90 eftersom de flesta lastbilar kör i den hastigheten. Hade varit halvkul med långtradare och 30 ton som ligger en halvtum bak min bil i 120 :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

Gränsen är olika från person till person. Man har olika förmåga.
Vad jag säger är att om man har en förmåga att förutse vad medtrafikanter tänkt göra och hela tiden räknar med att dom kan bete sig på ett oväntat sätt ökar trafiksäkerheten. Det är något som kommer med erfarenhet. Det är ju dessutom något man kan göra helt själv till skillnad mot att påverka andra bilars hastighet. Man ser ju otroligt ofta människor som byter till vänsterfilen helt utan vare sig blinkers eller uppsikt bakåt eftersom dom troligtvis anser att eftersom dom kör enligt hastighetsgränsen så kommer det ingen snabbare trafik bakifrån. Vill man köra fortare än hastighetsgränsen får man ju räkna med det.

Varje sommar längs autobahn ser man svenskregistrerade bilar som styr ut i vänsterfilen utan uppsikt. Säkert med argumentet att man tycker sig köra fortare än övriga.
Förvänta det oväntade är en bra inställning.
Vid trafikljus brukar jag studera hur många som faktiskt tittar på trafiken. Dom flesta stirrar på trafikljuset och kör när det blir grönt. Ett trafikfarligt beteende.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av taliz »

Ja, det finns en anledning till att jag överlevde 10 år och många tusen mil på hoj.
Jag räknade helt enkelt med att folk INTE såg mig.
Vet inte hur många ggr jag fick tvärnita eller väja för folk som svängde ut framför mig. Men jag var beredd på det, och därför klarade jag mig.
Jag använder samma metodik när jag kör bil lite mer aggressivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev:
Fredrik j skrev:
Någon här som fått sin xc40 levererad? Enligt car.info har det levererats 163 bilar.
Inte jag, men 2 personer jag jobbar med har fått sina, jag har kikat närmare på den ena. Fin bil där Android Auto implementerats sömlöst så att man känner igen sig från vilken nyare Volvo som helst.
Zalman3 skrev:
Har Volvo XC40 P8 Recharge samma problem med invertern som Polestar 2?
Nej, inverters och värmare är åtgärdade på alla bilar som levereras till kund, det verkar som att P2 och XC40 har ungefär samma status på hård- och mjukvara samt funktionalitet nu.

De båda XC40 (av fyra beställda) har naturligtvis köpts med värmeväxlare, de finns inte att få i P2 ännu.
Har verkligen inte P2 värmeväxlare som tillval än?

Märkligt. Redan för ett par år sedan så pratades det om att P2 just skulle få värmeväxlare. Innan jag bestämde mig för en M3 så såg jag det som en nackdel att den just inte hade värmeväxlare.

Vilken ironi isf. att Tesla hann före med det, då dagens M3:or verkar komma med det som standard.

Bra att det iaf. kommer i den Volvobrandade versionen av P2. Känns rätt naturligt passande med värmeväxlare i vårt nordiska klimat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av mikebike »

Värmepump...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Anonymous FTW »

Verkar fungera skapligt utan värmepump.
https://www.youtube.com/watch?v=x_jJwfJr1Bk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Värmepump...
Helt riktigt. Värmeväxlare finns ju redan i de flesta bilar, inklusive M3 och P2, men tänkte på värmepump som du påpekar. Det utlovades ju till P2 vi lansering (som jag fick uppgifter om), men den finns alltså inte varken som standard, eller som extra tillval (om jag förstått vissa i tråden rätt)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Värmepump...
Helt riktigt. Värmeväxlare finns ju redan i de flesta bilar, inklusive M3 och P2, men tänkte på värmepump som du påpekar. Det utlovades ju till P2 vi lansering (som jag fick uppgifter om), men den finns alltså inte varken som standard, eller som extra tillval (om jag förstått vissa i tråden rätt)?
Alla ICE har värmeväxlare, min senaste hade minst 4. ;)

Jag trodde faktiskt att både XC40 och P2 hade värmepump, om än inte lika avancerad som Teslas. Många laddhybrider har ju också värmepump.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Värmepump...
Helt riktigt. Värmeväxlare finns ju redan i de flesta bilar, inklusive M3 och P2, men tänkte på värmepump som du påpekar. Det utlovades ju till P2 vi lansering (som jag fick uppgifter om), men den finns alltså inte varken som standard, eller som extra tillval (om jag förstått vissa i tråden rätt)?
Nej, det som sades var att det efter ett tag kommer VP som tillval till PS2. Den är dock inte valbar ännu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av filippb »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Värmepump...
Helt riktigt. Värmeväxlare finns ju redan i de flesta bilar, inklusive M3 och P2, men tänkte på värmepump som du påpekar. Det utlovades ju till P2 vi lansering (som jag fick uppgifter om), men den finns alltså inte varken som standard, eller som extra tillval (om jag förstått vissa i tråden rätt)?
Nej, det som sades var att det efter ett tag kommer VP som tillval till PS2. Den är dock inte valbar ännu.
Jag tror att värmepump blir standard på PS2 från nästa år, särskilt om den helt kan ersätta den olycksdrabbade PTC-värmaren.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20201230-021237_YouTube.jpg
I 120km/h blev räckvidden 224km.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av BrooklynS »

Ungefär likartad förbrukning som etron. För en bil i golfstorlek...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Erik Viking »

BrooklynS skrev:
Ungefär likartad förbrukning som etron. För en bil i golfstorlek...
Har du sett en XC40 i verkligheten?

En väldigt fet Golf i så fall, inte alls i samma klass ...
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av BrooklynS »

Jodå, tänkte på utrymmena.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Erik Viking »

XC40 är ju mer eller mindre Svensk även om det är Kinesiska ägare...
och den tillverkas i Ghent (Belgien) ..

Tesla Björn summerar det ganska väl i sin test,
pekar på den mikroskopiska flaggan och säger:
"köttbullar for the win"
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Model3LR »

Jag gillar Volvo och XC40 är en väldigt trevlig bil. Om det funnits ett laddnätverk likt Tesla Supercharger hade det säkert gått bra. Men nu blir den i princip oanvändbar på långa turer om man inte har oändligt med tid på sig.

Komiskt nog sa ju många, även ”professionella”, att Tesla skulle gå under så fort andra tillverkare kommer med sina elbilar. Tror inte det va :lol:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av iAkita »

Model3LR skrev:
Jag gillar Volvo och XC40 är en väldigt trevlig bil. Om det funnits ett laddnätverk likt Tesla Supercharger hade det säkert gått bra. Men nu blir den i princip oanvändbar på långa turer om man inte har oändligt med tid på sig.

Komiskt nog sa ju många, även ”professionella”, att Tesla skulle gå under så fort andra tillverkare kommer med sina elbilar. Tror inte det va :lol:
Frågan är om den hade fungerat bra på långfärd i Sverige ens om den haft tillgång till SuC. Jag kollade en del när Björn Nyland körde sitt 100 mils test med bilen, och han fick stanna och ladda efter 12-14 mil. Ligger SuC så tätt överallt i landet?

Ärligt talat fattar jag inte hur Volvo kan släppa en så dålig bil. Det är ju nästan pinsamt. Vad värre är, en del Volfoförare kommer säkert köpa bilen i tron att WLTP siffrorna stämmer och sen få en chock när de upptäcker hur illa den fungerar på längre resor. Risken är att det gör att de avfärdar elbilar i stort, som ett resultat av att Volvo släppt en fullständigt undermålig bil.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Mheel
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2021 17:03

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Mheel »

Tror ni Volvo kommer förbättra laddningskurvan? Såg ett test att medelhastigheten låg runt 70kW när dom laddade 10-80%. Medan e tron ligger på ca 140kW.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av taliz »

Mheel skrev:
Tror ni Volvo kommer förbättra laddningskurvan? Såg ett test att medelhastigheten låg runt 70kW när dom laddade 10-80%. Medan e tron ligger på ca 140kW.
Man får väl hoppas det. Det är ju ganska tydligt att de är rookies på området.
Elbilar från andra märken har vanligtvis en laddkurva som är jämn och stabil.
Men Polestar och Volvos laddkurva består av massa hack och den verkar hoppa både upp och ner titt som tätt. Verkar nästan amatörmässigt.
Inte så konstigt kanske iofs, Volvos VD sa ju bara för några år sedan att han inte trodde på elbilar. Så de har väl haft bråtttom...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar