Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Björn Nyland fick ju bättre laddeffekt i sitt 1000 km test. Fast har kör ju rätt hårt, och ligger ofta i 120 kmh.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Verkar inte så än iaf, men kommer kanske via OTAZalman3 skrev:Har Volvo batterivärmare så den värmer batteriet när man knappat in på GPSen att man ska åka till en laddare?HelectriC skrev:Jag vill tro att batteriet inte var så varmt när de satte igång laddningen, jag fick runt 75kW när jag laddade på Ionity med helt kallt batteri (ca 7 grader ute) och ca 30% SoC.Zalman3 skrev:Att ladda med 64kW vid 36% lät inte så upphetsande.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Men det var ju du som tog upp det senast?HelectriC skrev:Men hjälp, ska du sätta igång med det där nu igen. Jag trodde vi är färdiga med det där, jag är iaf det. Tack och hej!martinot skrev:Du läser mina texter medvetet felaktigt (eller extremt slarvigt, alternativt inte alls).HelectriC skrev:martinot skrev:Jag har också läst på både Chalmers och universitetet (och Six Sigma Black Belt på stort fordonsrelaterat företag). Så du är inte så "unik" som du verkar tro, sorry.HelectriC skrev:Det är ju bra att du kan googla, men jag litar nog mer på vad professorn inom ämnet lärde ut på universitetet!
Men du måste skilja mellan teknisk kvalitet och produktionskvalitet, och mellan kvalitet för slutkunder i ett vidare begrepp (har även läst på MBA, så det handlar inte om, att jag "bara" kan Googla, även om det är en bra start för att finna kunskap, för de som vill).
jag blir verkligen konfunderad när du har six sigma black belt och övrig ubildning, men så skriver du ändå att mercan har högre kvalitet än toyotan för den känns bättre och har bättre upplevd kvalitet
unik tror jag nog inte att jag är med tanke på hur många tusen som gått ut av chalmers och andra lärosäten genom åren.
Den största poängen jag gör att det finns flera olika typer av kvalitetsbegrepp.
En är tex. upplevd kvalitet av kund (men en mängd olika subjektiva känslor), och en annan tex. produktionskvalitet, och en tredje byggkvalitet.
Sedan vad du personligen tycker om Polestar, Toyota, Mercedes och Tesla, och de "krig"/korståg du för här på forumet - är totalt irrelevanta i sammanhanget. Det förändringar inget om att det finns flera olika typer av kvalitetsbegrepp.
Ok, konsekvens och minne kanske inte är så långt för vissa så här i jultider.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
I oktober ja! Du svarar på ett nästan 3 månader gammalt inlägg.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Alla har inte lika bråttom.HelectriC skrev:I oktober ja! Du svarar på ett nästan 3 månader gammalt inlägg.
Stressa ner och ha en fin jul istället!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Med tanke på hur många som svänger ut på motorvägen i 70-80kmh här så är jag nästan beredd att hålla med, 120kmh är kanske att "köra hårt" nuförtiden.Off Grid Byggaren skrev:Fast har kör ju rätt hårt, och ligger ofta i 120 kmh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
En del avgasbilar kan nog ha problem att komma upp i motorvägsfart på påfarten...taliz skrev:Med tanke på hur många som svänger ut på motorvägen i 70-80kmh här så är jag nästan beredd att hålla med, 120kmh är kanske att "köra hårt" nuförtiden.Off Grid Byggaren skrev:Fast har kör ju rätt hårt, och ligger ofta i 120 kmh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Min tolkning är snarare att det blir allt fler äldre i trafiken. Dels blir vi allt äldre, dels har den generationen som nu är "äldre" en vana av att transportera sig med bil.Svenssons skrev:En del avgasbilar kan nog ha problem att komma upp i motorvägsfart på påfarten...taliz skrev:Med tanke på hur många som svänger ut på motorvägen i 70-80kmh här så är jag nästan beredd att hålla med, 120kmh är kanske att "köra hårt" nuförtiden.Off Grid Byggaren skrev:Fast har kör ju rätt hårt, och ligger ofta i 120 kmh.
Sedan kom Corona och gjorde att ännu fler äldre väljer bil..
Samtidigt har jag också noterat en hel del yngre som ligger i 80-90kmh på motorvägen. Förstår inte riktigt varför. Är det något slags bensinuppror eller varför kör man så sakta?
Det blir ju trafikfarligt när det är så stora variationer på hastigheter, särskilt på E6 här där det är mkt trafik.
Många olyckor beror just på att folk svänger ut på motorvägen i låg hastighet. Det gör att andra måste ställa sig på bromsen om vänsterfilen är full. Voilà, kökrock...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
80-90 km/h är ju knappast en större trafikfara än lastbilar, som inte får köra snabbare än så. Den som kör så att den inte kan hantera den typen av trafik är den som är trafikfaran.taliz skrev:Samtidigt har jag också noterat en hel del yngre som ligger i 80-90kmh på motorvägen. Förstår inte riktigt varför. Är det något slags bensinuppror eller varför kör man så sakta?
Det blir ju trafikfarligt när det är så stora variationer på hastigheter, särskilt på E6 här där det är mkt trafik.
Många olyckor beror just på att folk svänger ut på motorvägen i låg hastighet. Det gör att andra måste ställa sig på bromsen om vänsterfilen är full. Voilà, kökrock...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Långsamtgående lastbilar är definitivt en trafikfara. Det har jag argumenterat för tidigare. I USA får lastbilar, och bilar med släp, köra lika snabbt som övriga vilket ger betydligt bättre flyt och minskad risk för kökrockar.bylund skrev:80-90 km/h är ju knappast en större trafikfara än lastbilar, som inte får köra snabbare än så. Den som kör så att den inte kan hantera den typen av trafik är den som är trafikfaran.taliz skrev:Samtidigt har jag också noterat en hel del yngre som ligger i 80-90kmh på motorvägen. Förstår inte riktigt varför. Är det något slags bensinuppror eller varför kör man så sakta?
Det blir ju trafikfarligt när det är så stora variationer på hastigheter, särskilt på E6 här där det är mkt trafik.
Många olyckor beror just på att folk svänger ut på motorvägen i låg hastighet. Det gör att andra måste ställa sig på bromsen om vänsterfilen är full. Voilà, kökrock...
I körskolan får man också lära sig att det är viktigt att vara uppe i rätt hastighet innan man lämnar påfarten. Gör man inte det på uppkörningen blir man kuggad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Försöker man t.ex. dra husvagn i 80 på autobahn blir man ständigt omkörd av tradarna. Säkrast blir att hålla samma hastighet som dom.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Ser ofta långtradare köra om bilar med släp även här på E6.Fredrik j skrev:Försöker man t.ex. dra husvagn i 80 på autobahn blir man ständigt omkörd av tradarna. Säkrast blir att hålla samma hastighet som dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Inte jag, men 2 personer jag jobbar med har fått sina, jag har kikat närmare på den ena. Fin bil där Android Auto implementerats sömlöst så att man känner igen sig från vilken nyare Volvo som helst.Fredrik j skrev:Någon här som fått sin xc40 levererad? Enligt car.info har det levererats 163 bilar.
Nej, inverters och värmare är åtgärdade på alla bilar som levereras till kund, det verkar som att P2 och XC40 har ungefär samma status på hård- och mjukvara samt funktionalitet nu.Zalman3 skrev:Har Volvo XC40 P8 Recharge samma problem med invertern som Polestar 2?
De båda XC40 (av fyra beställda) har naturligtvis köpts med värmeväxlare, de finns inte att få i P2 ännu.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Jag tror inte du ska försöka prata trafiksäkert beteende med en som tycker 120km/h i Sverige är extremt långsamt. En del bryr sig helt enkelt inte om vilka konsekvenser eget beteende kan få. Lost cause! Bara att vänta tills det smäller ordentligt, då brukar den typen av förare förstå, tyvärr har ofta någon annan blivit skadad samtidigtbylund skrev:80-90 km/h är ju knappast en större trafikfara än lastbilar, som inte får köra snabbare än så. Den som kör så att den inte kan hantera den typen av trafik är den som är trafikfaran.taliz skrev:Samtidigt har jag också noterat en hel del yngre som ligger i 80-90kmh på motorvägen. Förstår inte riktigt varför. Är det något slags bensinuppror eller varför kör man så sakta?
Det blir ju trafikfarligt när det är så stora variationer på hastigheter, särskilt på E6 här där det är mkt trafik.
Många olyckor beror just på att folk svänger ut på motorvägen i låg hastighet. Det gör att andra måste ställa sig på bromsen om vänsterfilen är full. Voilà, kökrock...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.Fredrik j skrev:Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.HelectriC skrev:120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.Fredrik j skrev:Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Läs sakta så du kanske fattar varför är det inte tillåtet för lastbilar att köra som du tycker är lämpligt.taliz skrev:Långsamtgående lastbilar är definitivt en trafikfara. Det har jag argumenterat för tidigare. I USA får lastbilar, och bilar med släp, köra lika snabbt som övriga vilket ger betydligt bättre flyt och minskad risk för kökrockar.bylund skrev:80-90 km/h är ju knappast en större trafikfara än lastbilar, som inte får köra snabbare än så. Den som kör så att den inte kan hantera den typen av trafik är den som är trafikfaran.taliz skrev:Samtidigt har jag också noterat en hel del yngre som ligger i 80-90kmh på motorvägen. Förstår inte riktigt varför. Är det något slags bensinuppror eller varför kör man så sakta?
Det blir ju trafikfarligt när det är så stora variationer på hastigheter, särskilt på E6 här där det är mkt trafik.
Många olyckor beror just på att folk svänger ut på motorvägen i låg hastighet. Det gör att andra måste ställa sig på bromsen om vänsterfilen är full. Voilà, kökrock...
I körskolan får man också lära sig att det är viktigt att vara uppe i rätt hastighet innan man lämnar påfarten. Gör man inte det på uppkörningen blir man kuggad.
https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmi ... sstrackan/
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Problemet är inte jag som kör lagligt som blir överraskad, utan den som kör i 150 som blir överraskad att jag är ute i vänsterfilen och kör om en lastbil.Fredrik j skrev:Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.HelectriC skrev:120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.Fredrik j skrev:Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Problemet är som sagt att ni överraskar varandra.nek0 skrev:Problemet är inte jag som kör lagligt som blir överraskad, utan den som kör i 150 som blir överraskad att jag är ute i vänsterfilen och kör om en lastbil.Fredrik j skrev:Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.HelectriC skrev:120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.Fredrik j skrev:Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Blir man överraskad av att folk kör lagligt, har man inget i trafiken att göraFredrik j skrev:Problemet är som sagt att ni överraskar varandra.nek0 skrev:Problemet är inte jag som kör lagligt som blir överraskad, utan den som kör i 150 som blir överraskad att jag är ute i vänsterfilen och kör om en lastbil.Fredrik j skrev:Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.HelectriC skrev:120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.Fredrik j skrev:Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Håller med.nek0 skrev:Blir man överraskad av att folk kör lagligt, har man inget i trafiken att göraFredrik j skrev:Problemet är som sagt att ni överraskar varandra.nek0 skrev:Problemet är inte jag som kör lagligt som blir överraskad, utan den som kör i 150 som blir överraskad att jag är ute i vänsterfilen och kör om en lastbil.Fredrik j skrev:Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.HelectriC skrev:
120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Jag kör alltid 200 i Sverige, jag tycker det passar sig. Blir du överraskad av det är du vara töntig!Fredrik j skrev:Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.HelectriC skrev:120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.Fredrik j skrev:Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Kör man 200 i Sverige så är det riktigt farligt eftersom man överraskar många medtrafikanter.HelectriC skrev:Jag kör alltid 200 i Sverige, jag tycker det passar sig. Blir du överraskad av det är du vara töntig!Fredrik j skrev:Kör man på motorväg och blir överraskad av att en medtrafikant kommer i 150 är man själv en lika farlig bilförare som den som kör för fort.HelectriC skrev:120 var alltså att anse som sakta, dvs ”normalen” är betydligt högre. Har för mig att ha läst nånstans runt 150.Fredrik j skrev:Olyckor uppstår när någon gör något oväntat samtidigt som någon annan inte är uppmärksam på det. Många kör runt och stirrar på trafiksäkerhetsmätaren och tror att hastigheten är det absolut viktigaste. I själva verket är det viktigaste att inte överraska sina medtrafikanter. Att taliz kör 120 på motorväg skulle inte överraska mig.
Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Problemet på motorväg är att många inte ens tittar i backspegeln (alternativt leker ordningsman och ska hindra "fartdåren") innan de går ut i vänster fil. Det behöver man ta höjd för. Ser jag en bil som håller på att komma ikapp en lastbil eller husvagn så saktar jag in och lägger mig så långt till vänster det går så att det finns utrymme om "gubben i keps" plötsligt vinglar ut i vänsterfilen. När jag ser att bromsljusen tänds trycker jag på och kör förbi.