Moderator: Redaktion
HelectriC skrev:Kvalitet är att hålla de specifikationer som man sätter upp. Om man tex säger att en bil ska hålla i 5år och den gör det, så har den god kvalitet. Men en annan bil kanske man konstruerar för att hålla i 10år. Om den då går sönder efter 6år, så har den per definition dålig kvalitet även om den håller längre än den första bilen. Kvalitet är inget annan än att möta specifikationerna. Att begreppet sen har utvattnats med allt möjligt gör det bara snurrigt.
Det som folk som oftast misstolkar med kvalitet är ”upplevd kvalitet” eller premiumkänsla. Det är per definition inte kvalitet, men snarare finess och kunskap om att tillverka något på ett annat sätt. Däremot så kan upplevd kvalitet faktiskt innebära sämre kvalitet eftersom det kanske går sönder tidigare. Som tidigare skrivet, ta Toyota som exempel. Tråkiga bilar utan vidare hög upplevd kvalitet, men de håller i evigheter, kanske just för att man inte tillfört upplevd kvalitet som en komplikation av delen och därigenom hade riskerat högre felprocent/tidigare tidpunkt för att få sönder.
martinot skrev:Även om Toyota är duktiga på att vara felfria, så anser jag att pappas Yaris inte har en femtedel av varken byggkvaliteten eller körkvaliteten hos vår Mercedes-Benz E-klass.
HelectriC skrev:martinot skrev:Även om Toyota är duktiga på att vara felfria, så anser jag att pappas Yaris inte har en femtedel av varken byggkvaliteten eller körkvaliteten hos vår Mercedes-Benz E-klass.
Om du läser lite högre upp vad jag skrev om kvalitet, så ser du att det inte har med körkänsla eller byggkvalitet att göra.
martinot skrev:Även om Toyota är duktiga på att vara felfria, så anser jag att pappas Yaris inte har en femtedel av varken byggkvaliteten eller körkvaliteten hos vår Mercedes-Benz E-klass.
BrooklynS skrev:martinot skrev:Även om Toyota är duktiga på att vara felfria, så anser jag att pappas Yaris inte har en femtedel av varken byggkvaliteten eller körkvaliteten hos vår Mercedes-Benz E-klass.
Den bistra verkligheten är att de tyska statusmärkena är ganska kassa när det kommer till kvalitet. Om man nu inte har någon egen hitte-på-definition typ "ljudanläggning" förstås...
Men tänk "Lexus" då som är Toyotakvalitet plus lull-lull och de saker du räknar upp, så slipper du hänga upp dig på oväsentligheter.
martinot skrev:BrooklynS skrev:martinot skrev:Även om Toyota är duktiga på att vara felfria, så anser jag att pappas Yaris inte har en femtedel av varken byggkvaliteten eller körkvaliteten hos vår Mercedes-Benz E-klass.
Den bistra verkligheten är att de tyska statusmärkena är ganska kassa när det kommer till kvalitet. Om man nu inte har någon egen hitte-på-definition typ "ljudanläggning" förstås...
Men tänk "Lexus" då som är Toyotakvalitet plus lull-lull och de saker du räknar upp, så slipper du hänga upp dig på oväsentligheter.
Våra MB har både varit kvalitet som felfria, och även kvalitet på chassi, motor och inredning.
Vår Tesla har bättre kvalitet på ljudsystem och infotainment, och bättre körkvalitet, men byggkvaliteten är klart sämre än MB, BMW och Audi.
Men tror vi är överens om att det finns många olika former av kvalitet på en bil, och dess ingående komponenter.
Användare som besöker denna kategori: David_H, Laddboxen, martinot, Maw, Off Grid Byggaren och 16 gäster