100% fossilfri

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

100% fossilfri

Inlägg av Herr X »

Bil nummer två är också elektrisk nu. Nån som vill ge mig en klapp på axeln?

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: 100% fossilfri

Inlägg av TeslaMartin »

Klapp klapp...

Kör du med solceller och/eller grön el också?
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Bjorn »

Kul idé med reg.plåtarna!

Om du köper en bil till, blir den Finsk eller Dansk? ;)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: 100% fossilfri

Inlägg av johani »

Bra där, en klapp på axeln är väl förtjänat :)
Jag planerar att göra samma sak men vi skulle behöva ha en bil med dragkrok som kan dra en husvagn, det kan bli lite knivigt.
Model X kan vara en kandidat. Men kanske kan en hybrid vara en bra kompromiss, nya Audi Q7 kommer ju ca 50 km på ren el, då kan man ju köra helt fossilfritt till vardags iallafall.
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 100% fossilfri

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Bil nummer två är också elektrisk nu. Nån som vill ge mig en klapp på axeln?

Bild

välkommen i klubben:-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Herr X »

TeslaMartin skrev:
Klapp klapp...

Kör du med solceller och/eller grön el också?
Dessvärre inte solceller, det går inte att räkna hem en sådan investering i Norge.
Jag köper vanlig norsk vattenkraft-ström - för att ursprungsmärkning ska ska ge ekonomisk kännbar effekt för kolkraftproducenterna, så måste antalet köpare av ursprungsmärkt grön el vara gigantiskt över hela Europa. Systemet är så trubbigt att det bara har teoretisk möjlighet att påverka fossilelproducenter att avveckla sin kolkraft som resultat av vikande efterfrågan. Samtidigt har respektive EU-medlemsstat utsläppskrav på sig och måste ändå ta ansvar för att minska/reducera utsläppen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Daoops »

Bra! :)

Hur är Mitsubishin?
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Stefan T »

du får en kram med förutom klappen
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Leo »

Klapp klapp. Har 2/3 just nu då jag behöver dragkroken på den sista ofta för husbygge just nu. Tänkte att de kanske kan släppa en P120D med dragkrok om två år då det är dags för byte. (Nej X väcker inte riktigt habegäret...)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Jorma »

Använder du Vaselin, eller någon kräm innehållande vaselin så är du inte 100% fossilfri då vaselin är made of fossil oil.

Men en klapp och puss kan du ändå få :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 100% fossilfri

Inlägg av danni »

Jorma skrev:
Använder du Vaselin, eller någon kräm innehållande vaselin så är du inte 100% fossilfri då vaselin är made of fossil oil.

Men en klapp och puss kan du ändå få :)
Eller plast i största allmänhet om man ska resonera så. Misstänker att de där bägge bilarna innehåller en hel del delar gjorda av petroleumprodukter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Herr X »

Jorma skrev:
Använder du Vaselin, eller någon kräm innehållande vaselin så är du inte 100% fossilfri då vaselin är made of fossil oil.
Nej, jag använder inte vaselin. Så då visade det sig att det var rätt att skriva 100% fossilfri!
danni skrev:
Eller plast i största allmänhet om man ska resonera så. Misstänker att de där bägge bilarna innehåller en hel del delar gjorda av petroleumprodukter.
Nej, jag har valt skinnpaketet, så det är skinn istället för plast. Så 100% fossilfri gäller fortfarande!

:)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100% fossilfri

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Jorma skrev:
Använder du Vaselin, eller någon kräm innehållande vaselin så är du inte 100% fossilfri då vaselin är made of fossil oil.
Nej, jag använder inte vaselin. Så då visade det sig att det var rätt att skriva 100% fossilfri!
danni skrev:
Eller plast i största allmänhet om man ska resonera så. Misstänker att de där bägge bilarna innehåller en hel del delar gjorda av petroleumprodukter.
Nej, jag har valt skinnpaketet, så det är skinn istället för plast. Så 100% fossilfri gäller fortfarande!

:)
Är du säker på att korna inte pruttade för mycket då? Eller att bonden körde med diesel i traktorn? ;) :lol:
Men plast är ett av de bästa sätten att använda olja på. Alternativen blir oftast sämre och mer energikrävande att ta fram. Man ska vara klok med våra resurser inte galen, då kan man få för sig att ta planet mellan Bromma och Arlanda.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Bjorn »

Man ska vara klok med våra resurser inte galen, då kan man få för sig att ta planet mellan Bromma och Arlanda.
:lol:
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Leo »

Ja eftersom flygbussarna går på hemsk diesel så är det ju bättre att satsa på en "flyglinje" mellan Bromm-Arlanda för de som måste resa däremellan. Men vänta nu vad skulle vi med Bromma till, den vill man ju lägga ner helt!

Eller när man "akut" kommer på att det är 10-års ceremoni på andra sida jordklotet, vilket är svårt att se i förväg eller planera...Då är det ju schysst med "egen" privatjet som en billigt "sistaminutenlternativ" då man sitter i en regering med delvis miljöfokus...

Ja, ja politikerna lever i en egen fantasivärld emellanåt...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Herr X »

Leo skrev:
Eller när man "akut" kommer på att det är 10-års ceremoni på andra sida jordklotet, vilket är svårt att se i förväg eller planera...
I fallet med regeringsplanet till Thailand handlade det nog mer om att riksdagsledamoten ifråga inte ville vara borta längre än nödvändigt. Tänk om det bara skulle vara 348 riksdagsledamöter på plats i Rosenbad - då är det ju osäkert om Sverige skulle fungera ordentligt. Vi företagare som genererar pengar till landet och betalar politikernas löner, kanske inte får tillräcklig inspiration och arbetsmoral om vi inte vet att alla de viktiga riksdagsledamöterna är på plats.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
danni skrev:
Eller plast i största allmänhet om man ska resonera så. Misstänker att de där bägge bilarna innehåller en hel del delar gjorda av petroleumprodukter.
Nej, jag har valt skinnpaketet, så det är skinn istället för plast. Så 100% fossilfri gäller fortfarande!

:)
Nu är det skumgummi och plast under skinnet på stolarna så du kommer inte ifrån fossilberoendet. Olja är en så mångsidig produkt och det är svårt att byta ut den mot andra saker på ett smidigt sätt i vissa produkter. Att bara elda upp den är nog det sämsta vi kan göra med den idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Nu är det skumgummi och plast under skinnet på stolarna så du kommer inte ifrån fossilberoendet.
När jag tog en bild på familjens två elbilar och skrev 100% fossilfri, menade jag inte att familjen kastat ut all vaselin och plast. Menade naturligtvis att det tidigare legat en sten med en liten fossil i fönstret i garaget, men att jag nu lagt denna sten i storarummet så garaget numera är 100% fossilfritt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 100% fossilfri

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Nu är det skumgummi och plast under skinnet på stolarna så du kommer inte ifrån fossilberoendet.
När jag tog en bild på familjens två elbilar och skrev 100% fossilfri, menade jag inte att familjen kastat ut all vaselin och plast. Menade naturligtvis att det tidigare legat en sten med en liten fossil i fönstret i garaget, men att jag nu lagt denna sten i storarummet så garaget numera är 100% fossilfritt.
Se, ni klarar inte att göra er av med fossilen! Klart tecken på fossilberoendet! Har själv några fossiler, mest ortoceratiter. Jag är uppvuxen på dom. :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 100% fossilfri

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Nu är det skumgummi och plast under skinnet på stolarna så du kommer inte ifrån fossilberoendet.
När jag tog en bild på familjens två elbilar och skrev 100% fossilfri, menade jag inte att familjen kastat ut all vaselin och plast. Menade naturligtvis att det tidigare legat en sten med en liten fossil i fönstret i garaget, men att jag nu lagt denna sten i storarummet så garaget numera är 100% fossilfritt.
Ja, du är duktig. ;)
Skriv svar