SECC 2018

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?

Jag tror inte att det kostar 2 kW MER att värma från t ex -10 till +28 jämfört med -10 till +20. Alltså 30 eller 38 graders skillnad. Om 8 graders uppvärmning är 2kW så skulle 38 graders uppvärmning vara 9,5 kW.
Näe det har du nog rätt i, skillnaden borde faktiskt vara ganska liten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: SECC 2018

Inlägg av TiborBlomhall »

Jaguar ska undersöka varför bilen presterade så dåligt under SECC:

http://www.elbilen.org/jaguar-inleder-u ... lens-test/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SECC 2018

Inlägg av Legato »

Bra referens är ju TeslaBjörns bastutest. 6kW ger väääldigt mycket värme.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SECC 2018

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer den :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SECC 2018

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer den :o
Aha ok, synd... Men du kanske kan prova lite bara för våran skull? ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: SECC 2018

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer den :o
Är du rädd att bilen brakar ihop
Vad vet du som andra inte vet om jagga och ccs Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SECC 2018

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén! :)
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).

Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer den :o
Är du rädd att bilen brakar ihop
Vad vet du som andra inte vet om jagga och ccs Bild
Nej, men det har helt enkelt inte behövts. Den har tillräckligt lång räckvidd för att klara alla vardagsärenden och på natten laddas den med Tesla Wall charger :D inga problem att få till 400km.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar