Näe det har du nog rätt i, skillnaden borde faktiskt vara ganska liten...Verdi skrev:Bjelke skrev:Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén!
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).
Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
Jag tror inte att det kostar 2 kW MER att värma från t ex -10 till +28 jämfört med -10 till +20. Alltså 30 eller 38 graders skillnad. Om 8 graders uppvärmning är 2kW så skulle 38 graders uppvärmning vara 9,5 kW.
SECC 2018
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SECC 2018
Jaguar ska undersöka varför bilen presterade så dåligt under SECC:
http://www.elbilen.org/jaguar-inleder-u ... lens-test/
http://www.elbilen.org/jaguar-inleder-u ... lens-test/
Re: SECC 2018
Bra referens är ju TeslaBjörns bastutest. 6kW ger väääldigt mycket värme.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: SECC 2018
jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer denBjelke skrev:Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén!
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).
Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2018
Aha ok, synd... Men du kanske kan prova lite bara för våran skull?HelectriC skrev:jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer denBjelke skrev:Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén!
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).
Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SECC 2018
Är du rädd att bilen brakar ihopHelectriC skrev:jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer denBjelke skrev:Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén!
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).
Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
Vad vet du som andra inte vet om jagga och ccs
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: SECC 2018
Nej, men det har helt enkelt inte behövts. Den har tillräckligt lång räckvidd för att klara alla vardagsärenden och på natten laddas den med Tesla Wall charger inga problem att få till 400km.e5m1r skrev:Är du rädd att bilen brakar ihopHelectriC skrev:jag har aldrig CCS-laddat med iPacen och kommer nog inte göra det heller innan jag säljer denBjelke skrev:Det blev ju iaf en intressant debatt kring det där med 28 grader på ena sidan i kupén!
Jag tror inte heller att det fick en speciellt avgörande betydelse i stort och skulle gissa på max 2kW extra effekt som
gick konstant och därmed 2kWh extra som behövde laddas varje timme osv. så några minuter extra laddtid kanske per stopp, typ
4 minuter extra om den bara fick 30kW... (men det skulle motsvara nåt i stil med 5-10% på totalen ändå i förbrukning om jag räknar rätt).
Det där med att den bara fick just 30kW pfrån laddaren tycker jag däremot är direkt misstänkt och hoppas dom hittar nåt knas på den bilen.
HelectriC kanske kan ge oss lite feedback på det?
Vad får du för effekt vid 38% SoC? (på en std. CCS-laddare) 100 Ampere och spänning på 320 Volt känns väl nästan som att båda dom siffrorna är fel, eller?
Vad vet du som andra inte vet om jagga och ccs
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14