Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Köpa egen DC-laddare

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Köpa egen DC-laddare

Inläggav elbilist chaffis75 » 03 maj 2021 14:28

Bjelke skrev:Jag uppdaterade mig på en av dom ”mobila” DC-laddare som jag tittade på för nåt år sedan och det var
samma pris idag på den, 31 tusen plus moms för en 10kW-laddare med CCS (eller CHAdeMO om man vill) och
då är det en vanlig röd 3-fas-handske på den (Bjelke-metoden alltså :mrgreen: 8-) )
Jag trodde väl att det skulle ha gått ner nån liten krona i pris på typ 3-4 år iaf...
Det här lär ju bara vara intressant för bilar med 1-fas eller kanske 2-fas (som min Leaf tex på den tiden).

Lär inte vara kostnaden för hw som kostar i detta fallet utan de är att den finns och har utvecklats.. Känns som en väldigt liten produkt som säljs i väldigt små volymer.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Köpa egen DC-laddare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 03 maj 2021 14:31

chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:Jag uppdaterade mig på en av dom ”mobila” DC-laddare som jag tittade på för nåt år sedan och det var
samma pris idag på den, 31 tusen plus moms för en 10kW-laddare med CCS (eller CHAdeMO om man vill) och
då är det en vanlig röd 3-fas-handske på den (Bjelke-metoden alltså :mrgreen: 8-) )
Jag trodde väl att det skulle ha gått ner nån liten krona i pris på typ 3-4 år iaf...
Det här lär ju bara vara intressant för bilar med 1-fas eller kanske 2-fas (som min Leaf tex på den tiden).

Lär inte vara kostnaden för hw som kostar i detta fallet utan de är att den finns och har utvecklats.. Känns som en väldigt liten produkt som säljs i väldigt små volymer.

Ja antagligen, och marknaden för dessa krymper ju i rask takt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 15163
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Köpa egen DC-laddare

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 03 maj 2021 21:08

martinot skrev:
Zalman3 skrev:Nu närmar det sig att Ferroamp lanserar sin laddare med V2L.

Screenshot_20210501-232812.png


FRÅGA ZALMAN; Varför postar du textmedelanden som bilder?

Tycker det är ett jäkla otyg (precis som dåligt google-översatt text). Tycker det är fint att posta bilder som illustration (diagram, bildesign, etc.), och gör det gärna. Men textinlägg på forum tycker jag passar bäst att läsa som just text.


Då är det väl ett otyg att bara skriva ett "hepp" som du ofta gör i dina inlägg och därav drar du iväg i antal inlägg. Du framstår ju då mer som en som måste höras och säga något men egentligen inte något alls om någonting.

Många hackar på Zalman, men jag uppskattar hans grävande och att han presenterar det här. Sedan är det upp till var och en att läsa det. Keep up the god work Zalman.
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: 31 jul 2018 14:13
Referralkod: christer89272

Re: Köpa egen DC-laddare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 03 maj 2021 21:18

ChristerSjo skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:Nu närmar det sig att Ferroamp lanserar sin laddare med V2L.

Screenshot_20210501-232812.png


FRÅGA ZALMAN; Varför postar du textmedelanden som bilder?

Tycker det är ett jäkla otyg (precis som dåligt google-översatt text). Tycker det är fint att posta bilder som illustration (diagram, bildesign, etc.), och gör det gärna. Men textinlägg på forum tycker jag passar bäst att läsa som just text.


Då är det väl ett otyg att bara skriva ett "hepp" som du ofta gör i dina inlägg och därav drar du iväg i antal inlägg. Du framstår ju då mer som en som måste höras och säga något men egentligen inte något alls om någonting.

Många hackar på Zalman, men jag uppskattar hans grävande och att han presenterar det här. Sedan är det upp till var och en att läsa det. Keep up the god work Zalman.


Tack!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 9957
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Köpa egen DC-laddare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 04 maj 2021 04:04

Är det nån här på forumet som är med och testar Ferroamps DC laddare?


Ferroamp – snart är snabbladdare för hemmabruk verklighet.

Svenska Ferroamp är i dag mest känt för produkten Energy Hub. Den ger en fasbalansering som ger lägsta möjliga huvudsäkring men möjligör också mer effekt ur existerande elinstallation då Energyhub kan helt enkelt flytta över laster mellan faserna. Energyhub är idag en storsäljare till elbilsägare som köpt produkten för att kunnna ladda elbilen utan att beöva investera i en dyr uppgradering av elanslutningen. Väl på plats fungerar den även som växelriktare till solpaneler. Men företaget har många intressanta produkter på väg ut.

Vi träffade Björn Jernström som är grundare och CTO för att stämma av hur planerna för framtiden ser ut.

– Vad vi ser nu är att solcellsinstallationer ökar dramatiskt, det kommer även elbilar att göra och även hemmalagring i form av batterier. Det behövs ett system som håller ihop det här, som får helheten att fungera, säger han.

Och det är här som Ferroamp vill ta en större roll. Nästa generation Energyhub ska inte bara kontrollera alla de delarna. Den ska även klara av att göra villan off-grid.

– Det får inte finnas några risker att el matas ut bakvägen till elnätet. Därför är off-grid-lösningar dyra i dag. Det kommer vara löst med Energyhub 2.

Planen är att få ut den på marknaden till 2021/22, säger Björn Jernström. Och det kommer att finnas uppgraderingsmöjligheter för den som har köpt Energyhub i dag.

– Med nästa generation kan en villa som har batterier, solceller och bergvärme utan större svårigheter kunna vara helt självförsörjande mellan mars/april och oktober.

Vid sidan av det planerar även företaget att lansera en laddbox som i konceptutförande heter EvDc.

Med Energyhub 2 blir det möjligt att upprätta ett likströmsnät lokalt, vilket då gör att ström kan skickas från solpanelerna, batteripacket och från nätet till boxen som i sin tur laddar bilen via CCS-handske med likström. Boxen ska ge 25 kW som mest. Dessutom är den utrustad med V2G-möjligheter. Det vill säga Vehicle-to-Grid, möjligheten att skicka ut ström på nätet från sin bil. Men även till hemmet.

– Elbilar kommer att spela en central roll i balanseringen av nätet. En elbil är ju eldistribution på hjul. Ta en privatpersons villa i Stockholmsområdet. En modern elbil som har 100 kWh stort batteripack och som åker fram och tillbaka till arbetsplatsen 200 dagar om året transporterar 20 000 kWh per år. Det är mer än vad en villa förbrukar. Tänk om du då kan ladda på jobbet och tanka ur hemma? Det är ett sätt att transportera el, fritt från energiskatt, elöverföringsavgifter och effekttariffer, säger Björn Jernström. Och det är i dag helt oreglerat, fyller han i.

Men är inte sådana här system dyra? Ja, men med det statliga stödet som finns i dag för hemmalagring behöver det inte bli så dyrt. En Energyhub plus ett batteri på 5,5 kWh från Nilar, som Ferroamp säljer, kostar 83 000 kronor. Som stöd kan du då få 50 000 kronor av staten. – Den storleken på batteriet är mer en effektklösning än en energilösning. Det är svårt att räkna hem batterier som gör att du kan spara solenergi, den affären funkar inte i Sverige i dag. Men framtiden ser annorlunda ut. FS

En konceptbildpå hur Ferroamps snabbladdare för hemmet kan komma att se ut. Företaget beräknar börja sälja den inom ett par år. Ett tiotal enheter finns ute för test i Sverige. Laddboxen är fram-tagen i samarbete med Ctek.



https://elbilen.se/nyheter/ferroamp-sna ... erklighet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 9957
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Köpa egen DC-laddare

Inläggav Teslaägare martinot » 04 maj 2021 23:21

Gargamel skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:Behöver gå grundkursen.

Hur kopierar jag text från ett Facebook inlägg?


Det beror på ditt operativsystem. Vad kör du med för OS?

Alla moderna operativsystem har stöd för copy-n-paste.

Oftast börjar du med att markera texten. Sedan väljer du copy (beror på system), sedan ställer du markören där du vill ha texten och väljer paste (även det beror på system).

Klart! :)


Kör Android. Går inte att kopiera text från ett Facebook inlägg.




Dåligt system eller dålig app isf. (om det nu verkligen stämmer som du påstår). Tips: prova Facebook i webben och se om du lyckas bättre med det där?

Nu kör jag inte själv Android, men skulle bli mycket förvånad om de inte stötte copy-n-paste (datorer har haft det sedan mittan på 80-talet, och de mobiltelefoner jag använt har iaf. haft det de senaste 10+ åren).

Att posta ren text som bilder i foruminlägg är ju verkligen ren idioti i de flesta fallen (kan se några få undantag då det är vettigt).


Om man är teknikhandikappad, så är det självklart jättesvårt att kopiera en text.
Någon som är någonlunda teknikvänlig, så är det lätt att kopiera text i facebook-appen i android.


Ok, bra att veta att det fungerar även i Android.

Misstänkte SBS.

Min dotter har klarat copy-n-paste sedan 10-årsåldern...

Just sayin'.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 4317
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JoeMad, MWall och 20 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.