Honda Urban EV 2019

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av Henrik Torphammar »

ellerstrom skrev:
Legato skrev:
ellerstrom skrev:
Fick hem en katalog med posten idag om att provköra Honda e (helt vanlig reklam, har inte anmält mig till något även om jag tycker att bilen är rätt cool). Kommer tydligen finnas tillgänglig att provköra nu i vår. Leverans från juni 2020 (säger de i infon).

Det fanns även ett privatleasingförslag på advance-modellen (den som kostar 399.950kr) på 3.695kr/månad i 36 månader, 0kr i kontantinsats. Körsträcka 3.000 mil (1.000 mil om året). Står tyvärr inget om övermil, förutom att det kommer att debiteras.
Fick mail för nån vecka sedan. Har anmält mig men inte hört något sen. Enda icke-Teslan som väcker "ha-behov" för mig. :D
Håller helt med om det. Denna kvalar nästan in som en kandidat till en andrabil för oss, men det ska mycket till om det inte blir en Model 3 istället. :D
Det är ju nästan så att antingen köper man en e-UP eller en Model 3 för allt där i mellan är väldigt nära Model 3 i pris men med bråkdelen av prestandan på alla plan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av Legato »

ellerstrom skrev:
Legato skrev:
ellerstrom skrev:
Fick hem en katalog med posten idag om att provköra Honda e (helt vanlig reklam, har inte anmält mig till något även om jag tycker att bilen är rätt cool). Kommer tydligen finnas tillgänglig att provköra nu i vår. Leverans från juni 2020 (säger de i infon).

Det fanns även ett privatleasingförslag på advance-modellen (den som kostar 399.950kr) på 3.695kr/månad i 36 månader, 0kr i kontantinsats. Körsträcka 3.000 mil (1.000 mil om året). Står tyvärr inget om övermil, förutom att det kommer att debiteras.
Fick mail för nån vecka sedan. Har anmält mig men inte hört något sen. Enda icke-Teslan som väcker "ha-behov" för mig. :D
Håller helt med om det. Denna kvalar nästan in som en kandidat till en andrabil för oss, men det ska mycket till om det inte blir en Model 3 istället. :D
Jo, "problemet" är att Model 3 är så otroligt bra. Kommer ju "aldrig" kunna sälja den. Tre bilar är inte heller så realistiskt... Men, men ska bli kul att testa den iaf!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nolhotten
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2020 13:12

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av Nolhotten »

Henrik Torphammar skrev:
ellerstrom skrev:
Legato skrev:
ellerstrom skrev:
Fick hem en katalog med posten idag om att provköra Honda e (helt vanlig reklam, har inte anmält mig till något även om jag tycker att bilen är rätt cool). Kommer tydligen finnas tillgänglig att provköra nu i vår. Leverans från juni 2020 (säger de i infon).

Det fanns även ett privatleasingförslag på advance-modellen (den som kostar 399.950kr) på 3.695kr/månad i 36 månader, 0kr i kontantinsats. Körsträcka 3.000 mil (1.000 mil om året). Står tyvärr inget om övermil, förutom att det kommer att debiteras.
Fick mail för nån vecka sedan. Har anmält mig men inte hört något sen. Enda icke-Teslan som väcker "ha-behov" för mig. :D
Håller helt med om det. Denna kvalar nästan in som en kandidat till en andrabil för oss, men det ska mycket till om det inte blir en Model 3 istället. :D
Det är ju nästan så att antingen köper man en e-UP eller en Model 3 för allt där i mellan är väldigt nära Model 3 i pris men med bråkdelen av prestandan på alla plan.
Lustigt att du säger det för det var exakt så jag resonerade när jag köpte min Citigo e iV. Över 90% av familjens mil är närtransporter där både utrymmen och räckvidd i Citigon väl räcker till. Eftersom vi behöver 2 bilar i famlijen har vi kvar vår nästan nya octavia kombi då vi behöver frakta något större, åka på långresa eller dra släp. Skulle jag idag välja en större elbil med längre räckvidd som även funkar för långresor finns det som jag ser det bara ett alternativ och det är Tesla. Både med tanke på det du sa ovan men främst med tanke på Teslas överlägsna laddnätverk.
Skoda Citigo e iV
Förbokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av lator »

Jag tittade på en video där Jonny Smith provkör Honda e och han testar röstassistenten som inte klarar av att tala om hur lång "range" han har kvar men glatt meddelar honom att han kan fråga "hur mycket bensin det finns kvar"...??? :roll: :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2020 13:49
Ort: Botkyrka

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av zerkano »

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda E (136hk) https://www.blocket.se/vi/87557975.htm

310 000kr billigare modellen

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda E Advance 154HK Beställ Nu https://www.blocket.se/vi/87664430.htm

340 000 kr

Blivit billigare verkar det som....

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av PhR34k »

zerkano skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda E (136hk) https://www.blocket.se/vi/87557975.htm

310 000kr billigare modellen

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda E Advance 154HK Beställ Nu https://www.blocket.se/vi/87664430.htm

340 000 kr

Blivit billigare verkar det som....

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Dessa priser är efter bonus

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2020 13:49
Ort: Botkyrka

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av zerkano »

PhR34k skrev:
zerkano skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda E (136hk) https://www.blocket.se/vi/87557975.htm

310 000kr billigare modellen

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda E Advance 154HK Beställ Nu https://www.blocket.se/vi/87664430.htm

340 000 kr

Blivit billigare verkar det som....

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Dessa priser är efter bonus

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Ok.... Synd att den är så dyr.... Tycker att den e cool men för dyr.... Räckvidden är inte bättre än tex Vw eup och betala ca 100 000 extra känns inte värt jämfört med VW koncernens bilar skoda,seat osv...

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av Legato »

zerkano skrev:
PhR34k skrev:
zerkano skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda E (136hk) https://www.blocket.se/vi/87557975.htm

310 000kr billigare modellen

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda E Advance 154HK Beställ Nu https://www.blocket.se/vi/87664430.htm

340 000 kr

Blivit billigare verkar det som....

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Dessa priser är efter bonus

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Ok.... Synd att den är så dyr.... Tycker att den e cool men för dyr.... Räckvidden är inte bättre än tex Vw eup och betala ca 100 000 extra känns inte värt jämfört med VW koncernens bilar skoda,seat osv...

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Fast Hondan vill man ju ha... ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
zerkano
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2020 13:49
Ort: Botkyrka

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av zerkano »

Legato skrev:
zerkano skrev:
PhR34k skrev:
zerkano skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda E (136hk) https://www.blocket.se/vi/87557975.htm

310 000kr billigare modellen

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda E Advance 154HK Beställ Nu https://www.blocket.se/vi/87664430.htm

340 000 kr

Blivit billigare verkar det som....

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Dessa priser är efter bonus

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Ok.... Synd att den är så dyr.... Tycker att den e cool men för dyr.... Räckvidden är inte bättre än tex Vw eup och betala ca 100 000 extra känns inte värt jämfört med VW koncernens bilar skoda,seat osv...

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Fast Hondan vill man ju ha... ;)
Ja håller med... Men för dyr enl mig

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Tesla Model Y LR
Tesla model 3 LR såld
Hyundai Ionic 28kWh
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av HelectriC »

Honda e verkar väldigt lockande. Carmaniac rosar i stor sett allt med bilen. Mycket hög upplevd kvalitet, tyst på motorväg, utrustning som en stor/dyr bil.

För de som kan tyska, så tycker jag carmaniac är en av de bästa elbiltestarna. Han är verkar ärlig och uppriktig och förklarar på ett bra sätt, samt pratar väldigt angenämt, inget jobbigt YT-tugg som många andra har.

Edit: snabbladdningen var kanske inte den bästa, men man köper knappast en sån bil att ha till långresor.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Tog ett tag att ställa om till tyska. Var några år sedan sist, typ 20, så ordförrådet är minskat med typ 75%. Men vid 26:26-ish, säger han "alter Schwede" då? Eller vad missar jag? :mrgreen:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av HelectriC »

mastodontfilmsmats skrev:
Tog ett tag att ställa om till tyska. Var några år sedan sist, typ 20, så ordförrådet är minskat med typ 75%. Men vid 26:26-ish, säger han "alter Schwede" då? Eller vad missar jag? :mrgreen:
Det är ett ganska vanligt begrepp i Tyskland, som betyder typ ”oj då, det var värst!” Har egentligen ingenting med Sverige att göra. Ett annat uttryck är också ”hinter schwedischen Gardinen“, dvs ”bakom svenska gardiner”, som betyder att sitta i fängelse pga Sveriges tradition med stål och galler för fönster i fängelset :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av Bodes_dad »

Det jag hört var att uttrycket kommer från att rutinerade Svenska soldater lärde upp några tyska kollegor..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av HelectriC »

Bodes_dad skrev:
Det jag hört var att uttrycket kommer från att rutinerade Svenska soldater lärde upp några tyska kollegor..
Ja, der verkar stämma om man googlar det :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Provkörde en Honda e Advance nyligen.
+ Kul design!
+ Trevlig inredning
+ Pigg med bra grepp (bakhjulsdrift)
+ Bra one-pedal-drive funktion (stannar helt)
+ Fantastiskt smidig vändradie
+ Sidoback”speglarna” funkade nästan lika bra som vanliga speglar.. ;)
– Störande högt vägljud från bakvagnen
– Segt och rörigt infotainmentsystem
– Riktigt låg upplösning på vissa skärmar
– Kameran till mittenback”spegeln” immade igen vid regn
– Lite väl litet och opraktiskt bagage
– Trångt för benen i baksätet bakom en vuxen.

Sen kändes det nog som jag snabbt skulle tröttna på alla dessa lysande skärmar.

Men, vill man ha en riktigt smidig och kul stadsbil med mycket attityd för 400’ så är det nog Honda e inget dåligt val.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av Legato »

BEV[e-Rage] skrev:
Provkörde en Honda e Advance nyligen.
+ Kul design!
+ Trevlig inredning
+ Pigg med bra grepp (bakhjulsdrift)
+ Bra one-pedal-drive funktion (stannar helt)
+ Fantastiskt smidig vändradie
+ Sidoback”speglarna” funkade nästan lika bra som vanliga speglar.. ;)
– Störande högt vägljud från bakvagnen
– Segt och rörigt infotainmentsystem
– Riktigt låg upplösning på vissa skärmar
– Kameran till mittenback”spegeln” immade igen vid regn
– Lite väl litet och opraktiskt bagage
– Trångt för benen i baksätet bakom en vuxen.

Sen kändes det nog som jag snabbt skulle tröttna på alla dessa lysande skärmar.

Men, vill man ha en riktigt smidig och kul stadsbil med mycket attityd för 400’ så är det nog Honda e inget dåligt val.
Hoppas på att andrahandsvärdet blir dåligt, då kanske det blir en sån när leasingen på trean går ut i mars 2022. "Synd" bara att trean är så sjukt bra, jag som är supersugen på Hondan :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av HelectriC »

tror jag får pallra mig iväg på en provkörning, den verkar kul :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
tror jag får pallra mig iväg på en provkörning, den verkar kul :D
Jag också! :) blev tvungen att kolla på Jonnys video igen ju :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
tror jag får pallra mig iväg på en provkörning, den verkar kul :D
Vi har ju Sveriges största Honda-åf här i Götene och enligt säkra källor ska det finnas en Urban EV för provkörning hos dem. Jag kommer nog testa den. Men framförallt så ska jag testa säljarna. Jag vet att de två bröderna som äger stället bokstavligen hatar elbilar. De brukar blänga på mig när de ser mig, jag är nog den typ av kund de inte vill ha i sin affär. De säljer även bl.a. Dodge RAM och annat ofog som låter mycket, var och varannan götenebo kör omkring med ett sånt monster. Elbilar är ingenting de någonsin kommer vilja sälja frivilligt. Kan va kul att kliva in och se paniken i deras ögon när de upptäcker mig.
Jag hamnade en gång nästan i bråk med en av de två eftersom han hävdade att en elbil skulle kunna gå hur långt som helst, bara man sätter en generator i den. Då kan den ju generera sin egen el medan man kör. Say no more. Jag försökte förklara hur fysik fungerar, men han idiotförklarade mig i princip. På den nivån är det. Så ja, jag ska nog plåga dem och testa deras nya elbil. :twisted: 8-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av Albin »

Legato skrev:

Hoppas på att andrahandsvärdet blir dåligt, då kanske det blir en sån när leasingen på trean går ut i mars 2022. "Synd" bara att trean är så sjukt bra, jag som är supersugen på Hondan :lol:
Exakt så känner jag med, jäkla dumt att Model 3 är så bra, blir lite för mycket nedköp gällande räckvidd och laddnätverk att gå ifrån Tesla, men en liten bakhjulsdriven elbil med personligheten som Hondan har lockar mig väldigt mycket, hade den sett ut exakt som konceptet på utsidan och haft 5-10 mil längre räckvidd så hade det varit riktigt svårt att stå emot.
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av HelectriC »

Albin skrev:
Legato skrev:

Hoppas på att andrahandsvärdet blir dåligt, då kanske det blir en sån när leasingen på trean går ut i mars 2022. "Synd" bara att trean är så sjukt bra, jag som är supersugen på Hondan :lol:
Exakt så känner jag med, jäkla dumt att Model 3 är så bra, blir lite för mycket nedköp gällande räckvidd och laddnätverk att gå ifrån Tesla, men en liten bakhjulsdriven elbil med personligheten som Hondan har lockar mig väldigt mycket, hade den sett ut exakt som konceptet på utsidan och haft 5-10 mil längre räckvidd så hade det varit riktigt svårt att stå emot.
Jämför ni Model 3 med Honda e, så tror jag inte ni har suttit i båda. Hondan är ju en liten citybil, varken mer eller mindre. Jämför ni Passat och Polo också?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Albin skrev:
Legato skrev:

Hoppas på att andrahandsvärdet blir dåligt, då kanske det blir en sån när leasingen på trean går ut i mars 2022. "Synd" bara att trean är så sjukt bra, jag som är supersugen på Hondan :lol:
Exakt så känner jag med, jäkla dumt att Model 3 är så bra, blir lite för mycket nedköp gällande räckvidd och laddnätverk att gå ifrån Tesla, men en liten bakhjulsdriven elbil med personligheten som Hondan har lockar mig väldigt mycket, hade den sett ut exakt som konceptet på utsidan och haft 5-10 mil längre räckvidd så hade det varit riktigt svårt att stå emot.
Jämför ni Model 3 med Honda e, så tror jag inte ni har suttit i båda. Hondan är ju en liten citybil, varken mer eller mindre. Jämför ni Passat och Polo också?
Har inte överhuvudtaget påstått att de skulle ha några likheter annat än att de är elbilar som väcker mitt ha-behov. Det jag säger är att vi har en Model 3 som andrabil just nu och en Honda E skulle fungera fint som det också.

Kör du alltid exakt samma typ av bil? Jag har växlat friskt under åren med allt från Porsche Boxster till stora SUVar och en Oldsmobile Aurora :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Albin skrev:
Legato skrev:

Hoppas på att andrahandsvärdet blir dåligt, då kanske det blir en sån när leasingen på trean går ut i mars 2022. "Synd" bara att trean är så sjukt bra, jag som är supersugen på Hondan :lol:
Exakt så känner jag med, jäkla dumt att Model 3 är så bra, blir lite för mycket nedköp gällande räckvidd och laddnätverk att gå ifrån Tesla, men en liten bakhjulsdriven elbil med personligheten som Hondan har lockar mig väldigt mycket, hade den sett ut exakt som konceptet på utsidan och haft 5-10 mil längre räckvidd så hade det varit riktigt svårt att stå emot.
Jämför ni Model 3 med Honda e, så tror jag inte ni har suttit i båda. Hondan är ju en liten citybil, varken mer eller mindre. Jämför ni Passat och Polo också?
Har inte överhuvudtaget påstått att de skulle ha några likheter annat än att de är elbilar som väcker mitt ha-behov. Det jag säger är att vi har en Model 3 som andrabil just nu och en Honda E skulle fungera fint som det också.

Kör du alltid exakt samma typ av bil? Jag har växlat friskt under åren med allt från Porsche Boxster till stora SUVar och en Oldsmobile Aurora :D
Jag byter bil inom ungefär samma segment. Det skulle inte falla mig in att tex byta Model S mot en Cybertruck eller mot en Honda e för den delen. Men vår andrabil (egolf) skulle kunna bytas mot en Honda e, men definitivt inte mot en Model X. Det framgick inte riktigt av tidigare inlägg (inte vad jag ser iaf) att det gällde andrabil, då spelar det ju egentligen ingen roll alls vilken bil man kör eftersom den i stort sett inte behöver uppfylla så många krav som förstabil ofta måste.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av mati »

Vilken definition använder ni när ni säger andrabil? Jag har märkt att folk har mycket olika definitioner för vad en förstabil och vad en andrabil är. Jag tycker att förstabilen är den bilen som rullar flest mil, den man använder till vardags. Arbetshästen om man vill kalla det så. Andrabilen är den som används i andrahand, alltså när vardagsbilen är upptagen eller av någon anledning inte duger för ändamålet. När vi hade en bensinbil och en Tesla var bensinbilen andrabilen. Logiskt. När bensinbilen ersattes med e-Golfen tog Teslan bensinbilens plats som andrabil och Golfen blev förstabil. Och nu har e-tron tagit över rollen som andrabil. Jag är inte så sugen på en Honda, men skulle jag skaffa en så skulle den ju ersätta e-Golfen och därmed skulle den bli vår förstabil enligt min definition, och jag vet inte om den duger för det. Men jag får intrycket att många kallar "finbilen" för förstabil och den mindre bilen för andrabil. Har jag fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Honda Urban EV 2019

Inlägg av HelectriC »

Förstabil, den som hela familjen åker i när vi ska på längre turer. Andrabilen, den som ofta är lite mindre eftersom man inte åker så långt med den och därför behöver den inte vara lika stor (dyr) som förstabilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar