Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mercedes EQC
Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.
För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.
Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.
Till och med eUP har 2-fas laddning.
Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.
Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.
Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.
Till och med eUP har 2-fas laddning.
Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.
Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
Re: Mercedes EQC
Tack, det var intressant.Off Grid Byggaren skrev:Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.
För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.
Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.
Till och med eUP har 2-fas laddning.
Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.
Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
Jag skall testa på måndag med EQC på en 22kw Laddbox MEN jag tar kabeln från en Nissan LEAF, den kabeln är 1-fas 32A då får vi svaret.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mercedes EQC
En förutsättning är att det endast finns 1-fas tillgängligt i laddboxen. Det är alltid förvalt två eller trefasladdning.MrEarp skrev:Tack, det var intressant.Off Grid Byggaren skrev:Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.
För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.
Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.
Till och med eUP har 2-fas laddning.
Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.
Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
Jag skall testa på måndag med EQC på en 22kw Laddbox MEN jag tar kabeln från en Nissan LEAF, den kabeln är 1-fas 32A då får vi svaret.
Är det en privat laddbox kan du stänga av säkringarna till fas L2 & L3 och testa.
IKEA har några 1-fas 32A stoplar vid en del butiker, har testat med E-tron där, och med rätt kabel blir det 32 A 1-fas på den ivarjefall.
Re: Mercedes EQC
Yes, du hade rätt, fick ut 6,9kw med kabel från Nissan Leaf, kabeln saknar stift för L2 och L3, således laddade den endast 1-fas L1.Off Grid Byggaren skrev:En förutsättning är att det endast finns 1-fas tillgängligt i laddboxen. Det är alltid förvalt två eller trefasladdning.MrEarp skrev:Tack, det var intressant.Off Grid Byggaren skrev:Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.
För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.
Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.
Till och med eUP har 2-fas laddning.
Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.
Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
Jag skall testa på måndag med EQC på en 22kw Laddbox MEN jag tar kabeln från en Nissan LEAF, den kabeln är 1-fas 32A då får vi svaret.
Är det en privat laddbox kan du stänga av säkringarna till fas L2 & L3 och testa.
IKEA har några 1-fas 32A stoplar vid en del butiker, har testat med E-tron där, och med rätt kabel blir det 32 A 1-fas på den ivarjefall.
Re: Mercedes EQC
Någon som vet vilken förbrukning bilen räknar med? Hyrbilen jag fick hade dom glömt ladda så när jag kom hem så var det 23 km kvar. Jag har bara ett värmaruttag att ladda ifrån men nu ser jag att den laddat 11 km på nästan 2 timmar. Kan bli tajt de 40 km a om jag behöver åka imorgon
Den laddar med 2,2 kW så bilen borde räkna med nästan 3 kW per mil. Jag har kört 33 km idag och snittat 5,28 kWh per mil. Känns lite väl extremt då det bara varit någon minusgrad idag.
Någon annan som känner igen detta med en EQC?
Den laddar med 2,2 kW så bilen borde räkna med nästan 3 kW per mil. Jag har kört 33 km idag och snittat 5,28 kWh per mil. Känns lite väl extremt då det bara varit någon minusgrad idag.
Någon annan som känner igen detta med en EQC?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Pontus skrev:Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil
Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).
Re: Mercedes EQC
Betydligt enklare med en fast räckvidd. Bara titta på energigrafen och hålla sig under typical så får man minst den räckvidden.MWall skrev:Pontus skrev:Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil
Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).
Men variabel vet man aldrig vad man får, såvida man inte kör exakt samma sträcka i samma förhållanden på samma vis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
Överraskande att du tycker Tesla har rätt...taliz skrev:Betydligt enklare med en fast räckvidd. Bara titta på energigrafen och hålla sig under typical så får man minst den räckvidden.MWall skrev:Pontus skrev:Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil
Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).
Men variabel vet man aldrig vad man får, såvida man inte kör exakt samma sträcka i samma förhållanden på samma vis.
Re: Mercedes EQC
Överraskande att Verdi inte tycker det.MWall skrev:Överraskande att du tycker Tesla har rätt...taliz skrev:Betydligt enklare med en fast räckvidd. Bara titta på energigrafen och hålla sig under typical så får man minst den räckvidden.MWall skrev:Pontus skrev:Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil
Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).
Men variabel vet man aldrig vad man får, såvida man inte kör exakt samma sträcka i samma förhållanden på samma vis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.
Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.
Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Är det 2 laddluckor på EQCPontus skrev:En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.
Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Re: Mercedes EQC
Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?HelectriC skrev:Är det 2 laddluckor på EQCPontus skrev:En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.
Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DCtaliz skrev:Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?HelectriC skrev:Är det 2 laddluckor på EQCPontus skrev:En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.
Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.MrEarp skrev:Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Det var ju extremtPontus skrev:Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DCtaliz skrev:Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?HelectriC skrev:Är det 2 laddluckor på EQCPontus skrev:En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.
Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Då har jag ingen förklaring, du kan ju kolla så alla tjänster är aktiverade i appen, men det verkar så. Testade nu själv att byta temp i appen och det fungerade som vanligt.Pontus skrev:Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.MrEarp skrev:Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Re: Mercedes EQC
Nej alla funktioner är inte aktiverade och försöker jag göra det så vill den ha ett amerikanskt körkort som ID. Kanske ska prova med mitt gamla US körkortMrEarp skrev:Då har jag ingen förklaring, du kan ju kolla så alla tjänster är aktiverade i appen, men det verkar så. Testade nu själv att byta temp i appen och det fungerade som vanligt.Pontus skrev:Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.MrEarp skrev:Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Kan inte riktigt se varför man ska kunna stänga av ändringen av temperatur men samtidigt kunna starta värmen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Hmm tror inte det går, kan kolla på min bil.Pontus skrev:MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Jag kör oftast på D+, så att den rullar hela tiden.
Känns mest effektivt och mest komfort på landsväg ute på landsbygden där jag oftast kör.
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Mercedes EQC
Samma som på Bmw i3 så inte okänt sen tidigare. Bra lösning så man inte får ”dc-hålen” fulla med snö vid ac-laddning.HelectriC skrev:Det var ju extremtPontus skrev:Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DCtaliz skrev:Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?HelectriC skrev:Är det 2 laddluckor på EQCPontus skrev:En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.
Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
//Benke
Re: Mercedes EQC
Ruskigt irriterande, det är som att värmen alltid skulle starta på 18 grader eller att stolen alltid ställer sig längst bakMrEarp skrev:Hmm tror inte det går, kan kolla på min bil.Pontus skrev:MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Jag kör oftast på D+, så att den rullar hela tiden.
Känns mest effektivt och mest komfort på landsväg ute på landsbygden där jag oftast kör.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Skillnader i handhavande:
EQC Köra iväg:
EQC Köra iväg:
- Ta ur laddsladd
- Stänga laddluckorna
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Starta tändningen
- Lägga i Drive
- Ställa in regenereringen
- Lägga i Park
- Stänga av tändningen
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Låsa bilen med fjärren
- Ta ur laddsladden
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Lägga i Drive
- Öppna dörren
- Stänga dörren
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Har den inte keyless?Pontus skrev:Skillnader i handhavande:
EQC Köra iväg:EQC Parkera:
- Ta ur laddsladd
- Stänga laddluckorna
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Starta tändningen
- Lägga i Drive
- Ställa in regenereringen
Model 3 Köra iväg:
- Lägga i Park
- Stänga av tändningen
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Låsa bilen med fjärren
Model 3 Parkera:
- Ta ur laddsladden
- Öppna dörren
- Stänga dörren
- Lägga i Drive
- Öppna dörren
- Stänga dörren