Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.

För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.

Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.

Till och med eUP har 2-fas laddning.

Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.

Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

Off Grid Byggaren skrev:
Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.

För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.

Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.

Till och med eUP har 2-fas laddning.

Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.

Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
Tack, det var intressant.
Jag skall testa på måndag med EQC på en 22kw Laddbox MEN jag tar kabeln från en Nissan LEAF, den kabeln är 1-fas 32A då får vi svaret.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

MrEarp skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.

För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.

Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.

Till och med eUP har 2-fas laddning.

Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.

Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
Tack, det var intressant.
Jag skall testa på måndag med EQC på en 22kw Laddbox MEN jag tar kabeln från en Nissan LEAF, den kabeln är 1-fas 32A då får vi svaret.
En förutsättning är att det endast finns 1-fas tillgängligt i laddboxen. Det är alltid förvalt två eller trefasladdning.

Är det en privat laddbox kan du stänga av säkringarna till fas L2 & L3 och testa.

IKEA har några 1-fas 32A stoplar vid en del butiker, har testat med E-tron där, och med rätt kabel blir det 32 A 1-fas på den ivarjefall.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

Off Grid Byggaren skrev:
MrEarp skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Troligtvis har de levererat den laddkabeln på Svenska marknaden för att inte en massa kunder ska få problem.

För att få 1-fas 32A krävs en grövre kabel. Det finns en givare inbyggd i laddkabeln hur mycket den får belastas.

Tyskland har tydligen något krav att det inte får henma laddas 1-fas med höga effekter då elnätet blir snedbelastat.

Till och med eUP har 2-fas laddning.

Tyska 3-fas bilar kan även ladda 1-fas 32A med en grövre laddkabel.

Då det är tre 1-fas likriktare kopplas de bara om med ett relä.
Tack, det var intressant.
Jag skall testa på måndag med EQC på en 22kw Laddbox MEN jag tar kabeln från en Nissan LEAF, den kabeln är 1-fas 32A då får vi svaret.
En förutsättning är att det endast finns 1-fas tillgängligt i laddboxen. Det är alltid förvalt två eller trefasladdning.

Är det en privat laddbox kan du stänga av säkringarna till fas L2 & L3 och testa.

IKEA har några 1-fas 32A stoplar vid en del butiker, har testat med E-tron där, och med rätt kabel blir det 32 A 1-fas på den ivarjefall.
Yes, du hade rätt, fick ut 6,9kw med kabel från Nissan Leaf, kabeln saknar stift för L2 och L3, således laddade den endast 1-fas L1.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

Någon som vet vilken förbrukning bilen räknar med? Hyrbilen jag fick hade dom glömt ladda så när jag kom hem så var det 23 km kvar. Jag har bara ett värmaruttag att ladda ifrån men nu ser jag att den laddat 11 km på nästan 2 timmar. Kan bli tajt de 40 km a om jag behöver åka imorgon :?
Den laddar med 2,2 kW så bilen borde räkna med nästan 3 kW per mil. Jag har kört 33 km idag och snittat 5,28 kWh per mil. Känns lite väl extremt då det bara varit någon minusgrad idag.
Någon annan som känner igen detta med en EQC?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil :shock:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil :shock:

Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Pontus skrev:
Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil :shock:

Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).
Betydligt enklare med en fast räckvidd. Bara titta på energigrafen och hålla sig under typical så får man minst den räckvidden.

Men variabel vet man aldrig vad man får, såvida man inte kör exakt samma sträcka i samma förhållanden på samma vis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil :shock:

Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).
Betydligt enklare med en fast räckvidd. Bara titta på energigrafen och hålla sig under typical så får man minst den räckvidden.

Men variabel vet man aldrig vad man får, såvida man inte kör exakt samma sträcka i samma förhållanden på samma vis.
Överraskande att du tycker Tesla har rätt... :roll:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Nu har jag resultatet ifrån en längre laddperiod.
Laddat 8 timmar med 2,2 kW gav 48 nya km på räckvidden.
Detta måste betyda att jag fyllt på med 17,6 kWh eller 16 kWh om effektiviteten är typ 90%. Så i bästa fall räknar Mercedes med att bilen drar 3,3 kWh/mil :shock:

Den räknar med historisk förbrukning såklart. Alla bilar gör det utom Tesla som envisas med att räkna på en fast förbrukning (som inte stämmer).
Betydligt enklare med en fast räckvidd. Bara titta på energigrafen och hålla sig under typical så får man minst den räckvidden.

Men variabel vet man aldrig vad man får, såvida man inte kör exakt samma sträcka i samma förhållanden på samma vis.
Överraskande att du tycker Tesla har rätt... :roll:
Överraskande att Verdi inte tycker det. :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
CFB41B58-5EED-45C7-96ED-1EDB69D2A4C3.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?
Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?
Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MrEarp skrev:
Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.
Screenshot_20210120-205507_Mercedes me.jpg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?
Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?
Det var ju extremt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

Pontus skrev:
MrEarp skrev:
Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.
Screenshot_20210120-205507_Mercedes me.jpg
Då har jag ingen förklaring, du kan ju kolla så alla tjänster är aktiverade i appen, men det verkar så. Testade nu själv att byta temp i appen och det fungerade som vanligt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MrEarp skrev:
Pontus skrev:
MrEarp skrev:
Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.
Screenshot_20210120-205507_Mercedes me.jpg
Då har jag ingen förklaring, du kan ju kolla så alla tjänster är aktiverade i appen, men det verkar så. Testade nu själv att byta temp i appen och det fungerade som vanligt.
Nej alla funktioner är inte aktiverade och försöker jag göra det så vill den ha ett amerikanskt körkort som ID. Kanske ska prova med mitt gamla US körkort :?
Kan inte riktigt se varför man ska kunna stänga av ändringen av temperatur men samtidigt kunna starta värmen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

Pontus skrev:
MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Hmm tror inte det går, kan kolla på min bil.
Jag kör oftast på D+, så att den rullar hela tiden.
Känns mest effektivt och mest komfort på landsväg ute på landsbygden där jag oftast kör.
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Mercedes EQC

Inlägg av benke_berguv »

HelectriC skrev:
Pontus skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?
Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?
Det var ju extremt
Samma som på Bmw i3 så inte okänt sen tidigare. Bra lösning så man inte får ”dc-hålen” fulla med snö vid ac-laddning.

//Benke
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MrEarp skrev:
Pontus skrev:
MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Hmm tror inte det går, kan kolla på min bil.
Jag kör oftast på D+, så att den rullar hela tiden.
Känns mest effektivt och mest komfort på landsväg ute på landsbygden där jag oftast kör.
Ruskigt irriterande, det är som att värmen alltid skulle starta på 18 grader eller att stolen alltid ställer sig längst bak :evil:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
Har den inte keyless?
Skriv svar