Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..
Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Ungefär på 2.7 mils körning hem.
Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?
Den beter sig inte så när man släpper gasen, för då borde bilen mer eller mindre tvärnita.
Och det är i stort sett bara den senaste veckan förbrukningen har varit hög.
Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..
Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Ungefär på 2.7 mils körning hem.
Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?
Den beter sig inte så när man släpper gasen, för då borde bilen mer eller mindre tvärnita.
Och det är i stort sett bara den senaste veckan förbrukningen har varit hög.
Känns som den värmer upp batteriet till arbetstemperatur likt MEB-bilarna men ännu aggressivare än dom.
Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Ungefär på 2.7 mils körning hem.
Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?
Den beter sig inte så när man släpper gasen, för då borde bilen mer eller mindre tvärnita.
Och det är i stort sett bara den senaste veckan förbrukningen har varit hög.
Känns som den värmer upp batteriet till arbetstemperatur likt MEB-bilarna men ännu aggressivare än dom.
Har för mig att EQC:n har en 6kW värmepump, den är nog den stora tjuven. Dock hade jag inte dessa problem så här tidigt förra året, men då körde jag visserligen långkörning, nu mest bara mellan botkyrka och KTH inne i stan.
Det är fullt normalt i dessa temperaturer.
Körde EQC igår 4mil lugn landsväg hamnade på 450wh/km
Den förbrukade 13kW vid stillastående utomhus temp -11C, kör man då långsamt inom stan slår detta stenhårt på förbrukningen.
Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.
Verkar vara mer pumpen som läcker in vatten och eventuellt spricker, en del har baken ramlat ner har jag läst.
Om det är så att det läcker nånstans i luftfjädringen, så kanske det kan förklara varför jag har sådan brutal föbrukning på elen. luftpumpen kanske måste gå helatiden för att kompensera förlusten.
Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.
Verkar vara mer pumpen som läcker in vatten och eventuellt spricker, en del har baken ramlat ner har jag läst.
Om det är så att det läcker nånstans i luftfjädringen, så kanske det kan förklara varför jag har sådan brutal föbrukning på elen. luftpumpen kanske måste gå helatiden för att kompensera förlusten.
Så kan det ju vara, för jag kan tycka att de förbrukningssiffror som nämnts här innan verkar väl höga, särskilt om man kör 3-5 mil. Kör iofs inte EQC men väl en annan rätt elhungrig bil (etron 55) och jag ligger på 3-3.5 kWh/mil när jag kört korta sträckor nu i kylan (runt halvmilen). Senast igår i -10 med skjuts till skolan och ett besök på bygghandeln. Bilen stått ute hela natten innan och 20 min förvärmning. Men om man inte förvärmer så kommer ju den energin att synas på förbrukningen istället och det märks ju väldigt tydligt ju kortare sträcka som körs.
Om luftfjädringen spökar borde du väl märka en viss nivåskillnad som sedan ska återkompenseras med jämna mellanrum.
Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.
Verkar vara mer pumpen som läcker in vatten och eventuellt spricker, en del har baken ramlat ner har jag läst.
Om det är så att det läcker nånstans i luftfjädringen, så kanske det kan förklara varför jag har sådan brutal föbrukning på elen. luftpumpen kanske måste gå helatiden för att kompensera förlusten.
Så kan det ju vara, för jag kan tycka att de förbrukningssiffror som nämnts här innan verkar väl höga, särskilt om man kör 3-5 mil. Kör iofs inte EQC men väl en annan rätt elhungrig bil (etron 55) och jag ligger på 3-3.5 kWh/mil när jag kört korta sträckor nu i kylan (runt halvmilen). Senast igår i -10 med skjuts till skolan och ett besök på bygghandeln. Bilen stått ute hela natten innan och 20 min förvärmning. Men om man inte förvärmer så kommer ju den energin att synas på förbrukningen istället och det märks ju väldigt tydligt ju kortare sträcka som körs.
Om luftfjädringen spökar borde du väl märka en viss nivåskillnad som sedan ska återkompenseras med jämna mellanrum.
Med tanke på hur dåliga vägarna är i och runt Stockholm så gungar det hematiten, så jag märker ingen skillnad
Det är fullt normalt i dessa temperaturer.
Körde EQC igår 4mil lugn landsväg hamnade på 450wh/km
Den förbrukade 13kW vid stillastående utomhus temp -11C, kör man då långsamt inom stan slår detta stenhårt på förbrukningen.
Var på Bilia med min bil idag, som visar 210 km vid full laddning. De påstår att bilen anpassar sig efter mitt körsätt (som är lugnt skall tilläggas). Skall bli intressant och se vad de kommer fram till.
Det som lurar en är att det är beräknad körsträcka som baseras på ens tidigare körning som visas. Men ingen kan svara på om bedömd räckvidd kommer hoppa upp om man nu skulle konkret ändra körsätt...
Idag när vi åkte på Maximum Range i en tur på ca 15 min och när de knappt rörde gasen landade vi på 30,7kwh/100km. Fortsättning följer...
Tilläggas kan att bilen står i varmgarage på nätterna och på dagtid utvändigt. Körning ca 2* 18 km/ dag.
Förvärmd bilen c 5 minuter innan jag satte. It i den.
Hade 151 km enligt mätaren.
Nu har jag kört 17 till CK i Skärholmen, nu har jag 101 km kvar å ska ladda.
Förvärmd bilen c 5 minuter innan jag satte. It i den.
Hade 151 km enligt mätaren.
Nu har jag kört 17 till CK i Skärholmen, nu har jag 101 km kvar å ska ladda.
Förvärmd bilen c 5 minuter innan jag satte. It i den.
Hade 151 km enligt mätaren.
Nu har jag kört 17 till CK i Skärholmen, nu har jag 101 km kvar å ska ladda.
Förvärmd bilen c 5 minuter innan jag satte. It i den.
Hade 151 km enligt mätaren.
Nu har jag kört 17 till CK i Skärholmen, nu har jag 101 km kvar å ska ladda.
Fixat fjädringen redan?
Det var säkringen till luftpumpen som hade gått.
Ok men dom ska kolla upp det ändå antar jag? Säkringar går ju oftast inte utan anledning…
Nån som vill köpa en ett år gammal EQC som inte klarar av att navigerast kortast väg i stockholm?
Jag åker nu mellan tumba i söder till kista i norr/väster om stockholm.
Den inbygda GPS:en föreslår att jag ska åka via Tullige, längst hela huddingevägen, ner i södralänken och irra omkring fram till essingeleden, istället för att åka ut till E4/E20 och åka via västberga ut mot essinge och sedan till kista..
Och detta i en bil för en mille (innan rabatterna)
Nån som vill köpa en ett år gammal EQC som inte klarar av att navigerast kortast väg i stockholm?
Jag åker nu mellan tumba i söder till kista i norr/väster om stockholm.
Den inbygda GPS:en föreslår att jag ska åka via Tullige, längst hela huddingevägen, ner i södralänken och irra omkring fram till essingeleden, istället för att åka ut till E4/E20 och åka via västberga ut mot essinge och sedan till kista..
Och detta i en bil för en mille (innan rabatterna)
Nån som vill köpa en ett år gammal EQC som inte klarar av att navigerast kortast väg i stockholm?
Jag åker nu mellan tumba i söder till kista i norr/väster om stockholm.
Den inbygda GPS:en föreslår att jag ska åka via Tullige, längst hela huddingevägen, ner i södralänken och irra omkring fram till essingeleden, istället för att åka ut till E4/E20 och åka via västberga ut mot essinge och sedan till kista..
Och detta i en bil för en mille (innan rabatterna)
Det kanske är något stök på den kortaste vägen?
Nix, gick jättesmidigt att köra e4:an hela vägen till kista. och hem.
Nån som vill köpa en ett år gammal EQC som inte klarar av att navigerast kortast väg i stockholm?
Jag åker nu mellan tumba i söder till kista i norr/väster om stockholm.
Den inbygda GPS:en föreslår att jag ska åka via Tullige, längst hela huddingevägen, ner i södralänken och irra omkring fram till essingeleden, istället för att åka ut till E4/E20 och åka via västberga ut mot essinge och sedan till kista..
Och detta i en bil för en mille (innan rabatterna)
Ok, jag kan ta den för 500 000:- så får jag köpa en hållare till mobilen som gps.
Fast jag brukar åka Huddingevägen dit ändå. Tycker det är lite roligare att köra den vägen.
Nån som vill köpa en ett år gammal EQC som inte klarar av att navigerast kortast väg i stockholm?
Jag åker nu mellan tumba i söder till kista i norr/väster om stockholm.
Den inbygda GPS:en föreslår att jag ska åka via Tullige, längst hela huddingevägen, ner i södralänken och irra omkring fram till essingeleden, istället för att åka ut till E4/E20 och åka via västberga ut mot essinge och sedan till kista..
Och detta i en bil för en mille (innan rabatterna)
Ok, jag kan ta den för 500 000:- så får jag köpa en hållare till mobilen som gps.
Fast jag brukar åka Huddingevägen dit ändå. Tycker det är lite roligare att köra den vägen.
Du får loss den för 690tkr
Men på väg till och från jobbet vill jag inte ha minst 30 minuter längre tid att köra.