Utvärdering efter en dryg månad och 500 mil.
Förbrukningssiffrorna är mycket lika de för en Model X 90D och det gör att räckvidden blir den samma för EQC som för en X 90D eller min gamla S 75D som är snålare.
För att utveckla det så drar EQC runt 250 Wh/km i 120 på farthållaren i runt 5 grader när man åker längre sträckor. Batteriet har 80-82 kWh tillgängligt (90-93 kWh totalt). X 90D som jag kört lite drar ganska precis detsamma och har nästan exakt samma tillgängliga energi i batteriet om än lite mindre batteri totalt. Min gamla S 75D drog ungefär 215 Wh/km i 120 vid 5 grader ute och hade 68-69 kWh tillgängligt enligt Scan My Tesla efter en skaplig batteribalansering. Laddkurvorna är lite olika mellan bilarna, men i stort får de i sig lika mycket räckvidd per tidsenhet mellan 0-75%. Teslorna är snabbare från 5-50% och Mercan är snabbare däröver. Gillar man att ladda fullt så är Mercan betydligt snabbare. Där slutar likheterna.
Många, inklusive jag själv, har ifrågasatt Ionitys tillförlitlighet då det har krånglat oavbrutet när man försökt ladda sin Tesla där. Frågan nu är om det verkligen har med Ionity att göra, för både min Merca och frugans VW ID.3 har laddat där några gånger och inte en gång har det krånglat det minsta. Man pluggar in kabeln och blippar kortet, laddningen startar direkt och fortsätter tills man stänger av själv. Nästan lika smidigt som Superchargers, och enligt Merca kommer man inte behöva blippa kortet med start i höst. Då är det lika smidigt som Superchargers. Dessutom är det billigare (3.10 kr/kWh) än Tesla. Vem trodde det?
Appen är bra. Inte lika responsiv och ger inte lika mycket feedback som Teslas, men klart bättre än exempelvis alla VAG jag har testat och bilen har tappat kontakt två gånger av kanske 100 (har haft problem med en laddbox så jag har kollat stup i kvarten). Funktionaliteten är dessutom bättre än Teslas i vissa aspekter (sätt scheman, få ut färddata, m.m. direkt i appen).
Utrymmena i EQC är betydligt sämre än Model S. Utsidan är stor och insidan är liten. Köp inte en EQC om du behöver stora utrymmen. Om du däremot hade klarat dig med en XC60/GLC, C-klass, då är utrymmena klart tillräckliga. Jämförelsen ovan med Model X är inte alls rättvis i detta fallet. Model X är enormt mycket större invändigt.
Komfort en i EQC är otrolig. Jag behöver inte utveckla det för det går inte. Försök inte jämföra med någon Volvo, Tesla eller liknande. Jämför med S-klass, A8 och liknande. Det är betydligt mer rättvisande. Herregud! Prova!
GUI:t är betydligt rörigare än Teslas. Det är inte jättemånga knappar, men ganska många. Inte alls lika "modernt" och skandinaviskt avskalat och det krävs en del tillvänjning, men det är ganska väl genomtänkt och efter någon vecka funkar det fint. CarPlay-integrationen är sådär, men MBUX är bra! Och Burmeisterljudet är helgrymt om det inte vore för att jag saknar lite riktigt djup bas, det enda som Model S premiumljud var bra på.
De har ju byggt bilar ett tag, de där tyskarna. Vindrutetorkarna funkar. Bara en sån sak. Och ILS-lamporna är magiska. Och den elektroniska dragkroken som får dra 1800 kilo är ju praktisk. Och sensorn under bakkofångaren så man kan öppna bagageluckan med båda händerna upptagna är smidig. Och Siri-integrationen är ju perfekt. Osv. Lite löjligt att man behöver trycka på en startknapp för att få igång bilen, men det går av bara farten nu. Och så har man ju en väldigt ombonad och mysig kupé att sjunka ner i. Är väl en smaksak, men jag tycker om att sitta ombonad och integrerad i bilen. Och så passade ju mina Whispbars från Model S med panoramasoltak med lite övertalning. Himla bra ju!
Konklusion: So far, so good!