Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQC
Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Re: Mercedes EQC
Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Jag tycker att byggkvaliteten är fantastiskt mycket bättre på vår Mercedes än vår Tesla, men rent praktiskt när jag använder Mercan så hatar jag att;taliz skrev:Ja för det kan ju inte vara så att Tesla helt enkelt är bättre.MWall skrev:benke_berguv skrev:Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än detMWall skrev:Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.HelectriC skrev:
Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
//benke
Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Behöva ha med nyckel, komma ihåg att låsa bilen (glömmer allt som oftast att låsa alls, och ibland glömmer jag nyckeln kvar i bilen), komma ihåg att ställa in "Sport+"-läge (så man kan sparka igång turbo och dieslokomotivet till något körbart), eftersom det också "glöms" så fort man slagit av tändning, och att ändra stolar och backspeglar mellan min fru och mig (på Teslan har vi varsin smidig profil, som numera är synkade med telefon). Glömmer allt som oftast också att slå av tändningen när jag parkerat (bilen varnar för det, men fixar det inte själv automatiskt).
Så jag håller inte med Verdi/MrWall (eller vad som är dagens nick) gällande det. Precis som Tesla behöver lära sig att montera och bygga bättre bilar som tyskarna (och svenskarna), så behöver andra biltillverkare ta efter Tesla gällande nytänkande i användargränssnitten och nya möjliga praktiska funktioner.
Finns + med a starta på nytt (nytänkande utanför boxen), och - (man har inte 100 års erfarenhet av att skruva ihop bilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Japp. Det och backspeglarna gör att jag aldrig är orolig för att bara gå iväg från Teslan. Superbekvämt och fungerar 100% klockrent!wector skrev:Du kan ju ställa in så Teslan tutar när den låser sig. Funkar prima på Model 3.MWall skrev:BrooklynS skrev:Du får ett meddelande i appen att dörren inte är stängd...MWall skrev:Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.HelectriC skrev:Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
När man kollar den kanske man redan sitter på tåget...
Hatar däremot nyckelhanteringen som alltid måste till på vår Merca (sicket jäkla mög, och glömmer mellan varven att både låsa, och ta med nyckel från bilen - snacka om osäkert om man skulle hoppat på tåget!).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.Pontus skrev:Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Mercedes EQC
Så var det på min Volvo. Problemet var att det inte fanns någon knapp på bagageluckan, utan var tvungen att vänta på att elluckan skulle stängas, sedan skulle man trycka på ett dörrhandtag. Nyare Volvo har två knappar på bakluckan; Stäng respektive Stäng & Lås.Fredrik j skrev:Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.Pontus skrev:Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Mercedes EQC
Jag brukar använda knappen på bakdörren när jag lämnar bilen. Det är ju ungefär där jag är när dörren gått igen bakom mig. Knappen vänster bak är den mest använda på min Volvo. Hade jag bara haft knapp på förardörren hade det irriterat.mikebike skrev:Så var det på min Volvo. Problemet var att det inte fanns någon knapp på bagageluckan, utan var tvungen att vänta på att elluckan skulle stängas, sedan skulle man trycka på ett dörrhandtag. Nyare Volvo har två knappar på bakluckan; Stäng respektive Stäng & Lås.Fredrik j skrev:Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.Pontus skrev:Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Re: Mercedes EQC
Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.Fredrik j skrev:Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.Pontus skrev:Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...martinot skrev:Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.Fredrik j skrev:Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.Pontus skrev:Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Re: Mercedes EQC
Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.Fredrik j skrev:Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...martinot skrev:Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.Fredrik j skrev:Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.Pontus skrev:Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.Fredrik j skrev:Varför fungerar det inte att låsa bilen genom att trycka på handtaget? Man måste ju ändå stänga dörren. Fördelen är ju att man enkelt kan välja om bilen ska låsa sig eller inte.
Fattar inte varför det ska vara så viktigt att det är få moment.
Det är faktiskt en av få grejer jag stör mig på riktigt mycket på min Volvo. Att bilen stänger av sig när jag öppnar dörren.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.
Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Jag lever redan utan bilnyckel. Tycker också nyckel är förlegat och kass. Har det till den gamla bilen och glömmer den i tändningslåset hela tiden. Inte är jag på väg ur den med motorn fortfarande på tomgång.martinot skrev:Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.Fredrik j skrev:Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...martinot skrev:Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.Fredrik j skrev:Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.Pontus skrev:Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.
Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Det jag menar är att jag inte tycker det en så stor uppoffring att trycka på handtaget för att låsa bilen.
Re: Mercedes EQC
Det beror på hur man definierar "uppoffring".Fredrik j skrev:Jag lever redan utan bilnyckel. Tycker också nyckel är förlegat och kass. Har det till den gamla bilen och glömmer den i tändningslåset hela tiden. Inte är jag på väg ur den med motorn fortfarande på tomgång.martinot skrev:Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.Fredrik j skrev:Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...martinot skrev:Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.Fredrik j skrev:
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.
Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Det jag menar är att jag inte tycker det en så stor uppoffring att trycka på handtaget för att låsa bilen.
Det största problemet för mig rent praktiskt, nu när jag väl vant mig med nyckellöst system för Teslan (som jag helst kör), är att jag glömmer låsa bilen när jag snabbt skall in i affären och använder Mercan. Ibland så glömmer jag tom. nyckeln kvar i bilen.
Så önskar verkligen att Mercedes kommer med ett liknande nyckellöst system i deras framtida bilmodeller, både ICE och elektriska (för jag gillar ju byggkvaliteten på Mercan enormt mycket mer än på Teslan, som är rätt usel på det området).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Det absolut bästa vore ju om man kunde välja mellan dom två.martinot skrev:Det beror på hur man definierar "uppoffring".Fredrik j skrev:Jag lever redan utan bilnyckel. Tycker också nyckel är förlegat och kass. Har det till den gamla bilen och glömmer den i tändningslåset hela tiden. Inte är jag på väg ur den med motorn fortfarande på tomgång.martinot skrev:Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.Fredrik j skrev:Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...martinot skrev:
Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.
Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.
Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Det jag menar är att jag inte tycker det en så stor uppoffring att trycka på handtaget för att låsa bilen.
Problemet för mig, nu när jag väl vant mig med nyckellöst system för Teslan (som jag helst kör), är att jag glömmer låsa bilen när jag snabbt skall in i affären och använder Mercan. Ibland så glömmer jag tom. nyckeln kvar i bilen.
Så önskar verkligen att Mercedes kommer med liknande nyckellöst system i deras framtida bilmodeller, både ICE och elektriska (för jag gillar ju byggkvaliteten på Mercan enormt mycket mer än på Teslan, som är rätt usel på det).
Re: Mercedes EQC
Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Mercedes EQC
Hur blir det rent ekonomiskt? Fick du någon rabatt?Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
Ja, de har ju fleeterbjudanden och grejer så den exakta rabatten är svår att räkna på, men det slutade på runt 11% under vanligt listpris.taliz skrev:Hur blir det rent ekonomiskt? Fick du någon rabatt?Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Mercedes EQC
Grattis, kvaliteten är ju väldigt mycket skönare i Mercan. Glöm inte nyckeln bara och att låsa och starta tändningen samt att ställa in energiåtervinningen varje gång du ska köraHaglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Tror att efter en vaneperiod att du kommer bli väldigt nöjd det är ju en enormt trevlig bil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQC
Tack! För mitt dagliga användande tror jag bara att det är keylessgrejen som kommer vara tillvänjning. Det andra ser jag inte som något konstigt, särskilt som regenereringen är adaptiv som standardinställning, inte avstängd. Dessutom är väl aerodynamiken så pass mycket sämre att man inte behöver regenereringen. Startknapp är ju onödigt, men ingen större grej.Pontus skrev:Grattis, kvaliteten är ju väldigt mycket skönare i Mercan. Glöm inte nyckeln bara och att låsa och starta tändningen samt att ställa in energiåtervinningen varje gång du ska köraHaglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Tror att efter en vaneperiod att du kommer bli väldigt nöjd det är ju en enormt trevlig bil.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Mercedes EQC
Kul! Grattis!Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Dela gärna med dig av dina upplevelser, både + och -, i tråden!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Tack! Det ska jag göra. Planerar att ta ut den i mitten av mars eftersom jag lovade mig själv att vänta med vinterdäcken till i höst men ska använda dragkroken till att lägga i båten.martinot skrev:Kul! Grattis!Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Dela gärna med dig av dina upplevelser, både + och -, i tråden!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Mercedes EQC
Haglund skrev:Tack! För mitt dagliga användande tror jag bara att det är keylessgrejen som kommer vara tillvänjning. Det andra ser jag inte som något konstigt, särskilt som regenereringen är adaptiv som standardinställning, inte avstängd. Dessutom är väl aerodynamiken så pass mycket sämre att man inte behöver regenereringen. Startknapp är ju onödigt, men ingen större grej.Pontus skrev:Grattis, kvaliteten är ju väldigt mycket skönare i Mercan. Glöm inte nyckeln bara och att låsa och starta tändningen samt att ställa in energiåtervinningen varje gång du ska köraHaglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Tror att efter en vaneperiod att du kommer bli väldigt nöjd det är ju en enormt trevlig bil.
Det där med startknapp och låsning är inga problem. Har det på vår i3:a och känner inte att det är nåt problem.
Önskar att vi också kunde klara oss med en EQC men den är tyvärr för liten och har lite för kort räckvidd för några av våra vanliga rutter.
Re: Mercedes EQC
De har börjat smyga ut lite erbjudanden på EQC också.
*Businessleasingkampanj* /
6 695 kr
(5 356 kr ex. moms)
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... _/94464499
SE Edition Privatleasing KAMPANJ
7 395 kr/mån
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... n/85362203
*Businessleasingkampanj* /
6 695 kr
(5 356 kr ex. moms)
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... _/94464499
SE Edition Privatleasing KAMPANJ
7 395 kr/mån
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... n/85362203
Re: Mercedes EQC
Grattis till nya bilen!!Haglund skrev:Kul tråd!
Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Jag är i exakt samma sits. Har kört dryga 20.000 Teslamil sen 2015, men nu blir det tillbaka till Mercedes igen. Har verkligen gillat mina 2 Teslor, men samtidigt saknat en del features som mina tidigare bilar haft. Kommer säkert sakna att köra Tesla också. Ingen orimlig tanke att även jag hittar tillbaka i en framtid...
Min EQC kom till Hedin Bil i veckan och jag fick en sneak-peak i fredags. Plockar dock inte ut den förrän 1/4 för att maxa bonusen. Blir några långa veckors väntan...
Kommer absolut hänga kvar här på Teslaforumet - Sveriges främsta kunskapskälla gällande elbilar.
Kan även tipsa om att det numera finns en svensk FB-grupp för Mercedes EQ för den som är intresserad:
https://www.facebook.com/groups/mbeqnordic/?ref=share
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Mercedes EQC
I höstas vill jag minnas att jag såg erbjudanden om företagsleasing av EQC på 12 månader. Är det någon som sett detta på senare tid? Leker med tanken att köra EQC i väntan på en model Y.
Re: Mercedes EQC
Min EQC är nu också på väg. Skall bli intressant att se om det kommer med 3-fas.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.