Det borde isåfall forumet berätta och inte tabort inskriven text och sedan låtsas som det regnar.Legato skrev:Har du inte bara en för stor bild?Gargamel skrev:Teoretiskt kan man, men sidan laddar om och till och med texten försvinner då. Och ingen bild.Verdi skrev:Gargamel skrev:Idag fick jag min EQC 400
Men kan inte bifoga bild här verkar det som.
Klart man kan.
Har man en modern telefon så sparar den som defsult bilder i högre kvalitet än vad som är tillåtet här... Så då får man minska ner på kvaliteten.
Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQC
Re: Mercedes EQC
Pics or it didn't happen, som man brukar säga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
Fick "nöjet" att åka TMX i veckan, cirka 2 timmar åt vardera håll.
Väldigt mycket vägljud/sus redan i 80+. Medans i min EQC hörs knappt sådant även över 130.
Sedan en massa "surr" från motorn(/erna) i x:en
Väldigt mycket vägljud/sus redan i 80+. Medans i min EQC hörs knappt sådant även över 130.
Sedan en massa "surr" från motorn(/erna) i x:en
Re: Mercedes EQC
Model X har ljudet av framtiden vet du, ska vara såGargamel skrev:Fick "nöjet" att åka TMX i veckan, cirka 2 timmar åt vardera håll.
Väldigt mycket vägljud/sus redan i 80+. Medans i min EQC hörs knappt sådant även över 130.
Sedan en massa "surr" från motorn(/erna) i x:en
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Vad var det för årsmodell. Har väl hänt rätt mycket på ljudfronten de 3-4 senaste åren?Gargamel skrev:Fick "nöjet" att åka TMX i veckan, cirka 2 timmar åt vardera håll.
Väldigt mycket vägljud/sus redan i 80+. Medans i min EQC hörs knappt sådant även över 130.
Sedan en massa "surr" från motorn(/erna) i x:en
Re: Mercedes EQC
cirka 10k mil. runt 3 år som jag förstod det som.OlleBack skrev:Vad var det för årsmodell. Har väl hänt rätt mycket på ljudfronten de 3-4 senaste åren?Gargamel skrev:Fick "nöjet" att åka TMX i veckan, cirka 2 timmar åt vardera håll.
Väldigt mycket vägljud/sus redan i 80+. Medans i min EQC hörs knappt sådant även över 130.
Sedan en massa "surr" från motorn(/erna) i x:en
Re: Mercedes EQC
Hemsk front!M3apan skrev:Ifall ni undrar var alla EQC är, så är dom i mitt garage.
Där finns dom i alla färger, konfigurationer, fälgar, osv...
Annars ser den helt OK ut! Kul men nya alternativ!
Men fronten... vanliga Mercar har ju helt OK front (förutom Tesla så har vi en E-klass kombi). Kunde inte EQC fått en front som andra syskonen?
Kika bara på bilderna ovan i ditt inlägg så ser man ju direkt i jämförelsen hur mycket bättre de andra Mercorna ser ut!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Gargamel skrev:cirka 10k mil. runt 3 år som jag förstod det som.OlleBack skrev:Vad var det för årsmodell. Har väl hänt rätt mycket på ljudfronten de 3-4 senaste åren?Gargamel skrev:Fick "nöjet" att åka TMX i veckan, cirka 2 timmar åt vardera håll.
Väldigt mycket vägljud/sus redan i 80+. Medans i min EQC hörs knappt sådant även över 130.
Sedan en massa "surr" från motorn(/erna) i x:en
Går inte att jämföra med de nya. Aldrig åkt i en så komfortabel och tyst bil som Model X Raven.
Synd för er EQC-ägare, för det var väl den enda fördel ni hade.
Re: Mercedes EQC
Har nu kört mellan närmast kund och mitt boende nattetid, mycket backigt, bilen säger över 5kWh/milen i förbrukning för min EQC.
Mercan trivs nog bäst på 70+-vägar utan en j*a massa backar iaf.
Mercan trivs nog bäst på 70+-vägar utan en j*a massa backar iaf.
Re: Mercedes EQC
Nja, den ökade förbrukningen pga backar gäller alla bilar (både med el, och utan).Gargamel skrev:Har nu kört mellan närmast kund och mitt boende nattetid, mycket backigt, bilen säger över 5kWh/milen i förbrukning för min EQC.
Mercan trivs nog bäst på 70+-vägar utan en j*a massa backar iaf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Jo, men tyngre och ineffektiva bilar straffas förstås betydligt mer.martinot skrev:Nja, den ökade förbrukningen pga backar gäller alla bilar (både med el, och utan).Gargamel skrev:Har nu kört mellan närmast kund och mitt boende nattetid, mycket backigt, bilen säger över 5kWh/milen i förbrukning för min EQC.
Mercan trivs nog bäst på 70+-vägar utan en j*a massa backar iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
Det är naturligtvis helt korrekt.taliz skrev:Jo, men tyngre och ineffektiva bilar straffas förstås betydligt mer.martinot skrev:Nja, den ökade förbrukningen pga backar gäller alla bilar (både med el, och utan).Gargamel skrev:Har nu kört mellan närmast kund och mitt boende nattetid, mycket backigt, bilen säger över 5kWh/milen i förbrukning för min EQC.
Mercan trivs nog bäst på 70+-vägar utan en j*a massa backar iaf.
En sak som kan vara en klar fördel för elbilar, som jag faktiskt helt glömde ovan (korkat av mig), är att man faktiskt ofta kan återvinna en hel del av lägesenergin på toppen, som man med ökad energiåtgång betalat för i uppförsbacken, genom att låta bilen generera el till batterierna när man åker nerför backarna (istället för att bromsa bort den i värme som med ICE-bilar). Kan nog potentiellt göra en hel del skillnad i ett sådant speciellt användningsscenario.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Hej
Ni som kör eqc har lite frågor till Er då jag går i tankarna där jag inte riktigt hittat svar här i tråden.
- Hur upplever ni bilen med tanke på att den säljer betydligt mindre än sin konkurrent e-tron?
- Är det er första elbil eller kommer ni från Tesla, om så är fallet vad var anledningen eftersom eqc inte direkt kan konkurrera med räckvidd?
- Ni som kört höst/vintertid - hur är räckvidden?
- Har några uppdateringar skett sen ni hämtat ut bilen likt Teslas uppdateringar?
Generell fråga också som någon kanske vet men har EQC utvecklats något under åren den funnits på marknaden?
Tack så mycket!
Ni som kör eqc har lite frågor till Er då jag går i tankarna där jag inte riktigt hittat svar här i tråden.
- Hur upplever ni bilen med tanke på att den säljer betydligt mindre än sin konkurrent e-tron?
- Är det er första elbil eller kommer ni från Tesla, om så är fallet vad var anledningen eftersom eqc inte direkt kan konkurrera med räckvidd?
- Ni som kört höst/vintertid - hur är räckvidden?
- Har några uppdateringar skett sen ni hämtat ut bilen likt Teslas uppdateringar?
Generell fråga också som någon kanske vet men har EQC utvecklats något under åren den funnits på marknaden?
Tack så mycket!
Re: Mercedes EQC
Min första elbil. Antal sålda bilar påverkar inte mitt val direkt. Valde bort audi för det brukar oftast vara dåliga stolar/smalt osv i de vanliga modellerna jag test-suttit i.achmeed skrev:Hej
Ni som kör eqc har lite frågor till Er då jag går i tankarna där jag inte riktigt hittat svar här i tråden.
- Hur upplever ni bilen med tanke på att den säljer betydligt mindre än sin konkurrent e-tron?
- Är det er första elbil eller kommer ni från Tesla, om så är fallet vad var anledningen eftersom eqc inte direkt kan konkurrera med räckvidd?
- Ni som kört höst/vintertid - hur är räckvidden?
- Har några uppdateringar skett sen ni hämtat ut bilen likt Teslas uppdateringar?
Generell fråga också som någon kanske vet men har EQC utvecklats något under åren den funnits på marknaden?
Tack så mycket!
Har inte märkt om något har uppdaterats eller ej ("OTA").
Jag valde bort tesla för att de är för små runt föraren och stolarna känns som man sitter på ytterkanten och ganska obekvämt på de bilarna jag testat inne på nacka forum där tesla har utställning.
Re: Mercedes EQC
Nu är M3 en mycket mindre bil än EQC (har tyvärr inte ens provsuttit i den än) och MS/MX, men har du testat stolarna i den?Gargamel skrev:Min första elbil. Antal sålda bilar påverkar inte mitt val direkt. Valde bort audi för det brukar oftast vara dåliga stolar/smalt osv i de vanliga modellerna jag test-suttit i.achmeed skrev:Hej
Ni som kör eqc har lite frågor till Er då jag går i tankarna där jag inte riktigt hittat svar här i tråden.
- Hur upplever ni bilen med tanke på att den säljer betydligt mindre än sin konkurrent e-tron?
- Är det er första elbil eller kommer ni från Tesla, om så är fallet vad var anledningen eftersom eqc inte direkt kan konkurrera med räckvidd?
- Ni som kört höst/vintertid - hur är räckvidden?
- Har några uppdateringar skett sen ni hämtat ut bilen likt Teslas uppdateringar?
Generell fråga också som någon kanske vet men har EQC utvecklats något under åren den funnits på marknaden?
Tack så mycket!
Har inte märkt om något har uppdaterats eller ej ("OTA").
Jag valde bort tesla för att de är för små runt föraren och stolarna känns som man sitter på ytterkanten och ganska obekvämt på de bilarna jag testat inne på nacka forum där tesla har utställning.
Tycker de är grymt mycket bättre än de i både MS och MX!
Är själv ett stort fan av Volvos stolar (mycket bättre än de i tex. vår E-klass, trots att vi haft mercas lyxvarianter med massor av luftkuddar, och annat man kan ställa in stolen i detalj med). Har kört en del långpendling i jobbet i början av 10-talet med V70 -06, och stolarna var helt fantastiska även efter att pendlat 85 mil i varje riktning. Så de är verkligen fantastiska!
Men Tesla har verkligen kommit grymt nära Volvos stolskvalitet med just M3:an (känns lite mindre gedigna än Volvos, men lika sköna att sitta i och inga problem att åka långt)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Har provsuttit alla 3 modeller, även åkt med i X ett antal timmar totalt.martinot skrev:
Nu är M3 en mycket mindre bil än EQC (har tyvärr inte ens provsuttit i den än) och MS/MX, men har du testat stolarna i den?
Tycker de är grymt mycket bättre än de i både MS och MX!
Är själv ett stort fan av Volvos stolar (mycket bättre än de i tex. vår E-klass, trots att vi haft mercas lyxvarianter med massor av luftkuddar, och annat man kan ställa in stolen i detalj med). Har kört en del långpendling i jobbet i början av 10-talet med V70 -06, och stolarna var helt fantastiska även efter att pendlat 85 mil i varje riktning. Så de är verkligen fantastiska!
Men Tesla har verkligen kommit grymt nära Volvos stolskvalitet med just M3:an (känns lite mindre gedigna än Volvos, men lika sköna att sitta i och inga problem att åka långt)!
S:en är som att sitta på en parkbänkskant, X:et är lite bättre, men den jag åkte mer känns billig i sätet (cirka 3-4 år gammal model x).
3:an är för lite för mig, så där provade jag inte sätet så länge, max en minut.
Jämför med EQC:n så är det milsvida skillnad i känslan och kvalitén.
Den model X jag tittade på förmånsbild skulle vara både dyrare per månad för mitt företag (nån tusenlapp) och ett antal tusen mer i förmångsavgift.
Fördelen have varit SuC och räckvidden, men täck tycker jag teslas fördel stannade i min jämförelse.
Re: Mercedes EQC
Är stolarna i ECQ special och annorlunda, eller är det "standard" Mercedesstolar som i deras vanliga bilar?Gargamel skrev:martinot skrev:Jämför med EQC:n så är det milsvida skillnad i känslan och kvalitén.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Vet inte, troligen nån typ av standard är det väl, måånga år sedan jag åkt merca.martinot skrev:Är stolarna i ECQ special och annorlunda, eller är det "standard" Mercedesstolar som i deras vanliga bilar?Gargamel skrev:martinot skrev:Jämför med EQC:n så är det milsvida skillnad i känslan och kvalitén.
Re: Mercedes EQC
Frågar då jag är extremt kräsen gällande stolar. Gillar verkan våra stora E-klass combi enormt mycket (lastar och drar enormt bra, och mycket bra standard och bekvämligheter), men tycker inte alls om stolarna, och har aldrig gjort det (det är vår tredje Merca). Älskade stolarna i vår V70 som vi hade som andrabil tidigare, och tycker de är riktigt bra även i dess ersättare M3.Gargamel skrev:Vet inte, troligen nån typ av standard är det väl, måånga år sedan jag åkt merca.martinot skrev:Är stolarna i ECQ special och annorlunda, eller är det "standard" Mercedesstolar som i deras vanliga bilar?Gargamel skrev:martinot skrev:Jämför med EQC:n så är det milsvida skillnad i känslan och kvalitén.
Åker mycket hellre långfärder, om det är jag själv, eller jag och min fru (baksätet är inte lika rymligt i M3), och om vi inte behöver bra lastutrymme* i vår M3:a än i vår Merca pga. just de enormt mycket skönare stolarna. Byggkvaliteten på stolarna känns bättre på Merca, men det är verkligen inte sköna att åka långt i tycker jag.
Volvo har de absolut bästa stolarna i världen. Både ergonomiska och sköna att åka långt i (som M3), och av bra byggkvalitet (som i tyska bilar - är inte heller riktigt kompis med Tesla syntetläder, känns inte alls lika gediget och hållbart som vanligt/äkta läder).
* Där är M3 inte alls lika bra som tex. V70/V90, E-klass Combi, eller Model X som vi använt - men Ok, det är ju mer av en mellanbil (även om jag ändå önskar att det var lite bättre utrymmen och bättre bagagelucka på M3)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Tror du behöver provsitta eqc:n, för jag är inte alls så förtjust i dagens säten på volvo. Smaken är som baken i det här fallet. Jag sitter mycket bättre i mercans än de volvosäten jag provsatt förra året i en bilhall.martinot skrev:Frågar då jag är extremt kräsen gällande stolar. Gillar verkan våra stora E-klass combi enormt mycket (lastar och drar enormt bra, och mycket bra standard och bekvämligheter), men tycker inte alls om stolarna, och har aldrig gjort det (det är vår tredje Merca). Älskade stolarna i vår V70 som vi hade som andrabil tidigare, och tycker de är riktigt bra även i dess ersättare M3.Gargamel skrev:Vet inte, troligen nån typ av standard är det väl, måånga år sedan jag åkt merca.martinot skrev:Är stolarna i ECQ special och annorlunda, eller är det "standard" Mercedesstolar som i deras vanliga bilar?Gargamel skrev:martinot skrev:Jämför med EQC:n så är det milsvida skillnad i känslan och kvalitén.
Åker mycket hellre långfärder, om det är jag själv, eller jag och min fru (baksätet är inte lika rymligt i M3), och om vi inte behöver bra lastutrymme* i vår M3:a än i vår Merca pga. just de enormt mycket skönare stolarna. Byggkvaliteten på stolarna känns bättre på Merca, men det är verkligen inte sköna att åka långt i tycker jag.
Volvo har de absolut bästa stolarna i världen. Både ergonomiska och sköna att åka långt i (som M3), och av bra byggkvalitet (som i tyska bilar - är inte heller riktigt kompis med Tesla syntetläder, känns inte alls lika gediget och hållbart som vanligt/äkta läder).
* Där är M3 inte alls lika bra som tex. V70/V90, E-klass Combi, eller Model X som vi använt - men Ok, det är ju mer av en mellanbil (även om jag önskar bättre utrymme och lucka på M3)
Re: Mercedes EQC
Till vardags så kanske man inte märker det så mycket (eller efter att provsitta i bil), men kör du 4-8 timmar i sträck så känner du en enorm skillnad på stolarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQC
Letar lite efter en ny elbil och hittade därmed denna
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/92373434
Verkar overklig billig för en EQC? Den verkar dessutom ha lite extra paket som inte är.standsrd vad jag förstår (?)
Ni som kör Mercedes, hur tycker ni den verklige räckvidden är? Framförallt på Motorväg.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/92373434
Verkar overklig billig för en EQC? Den verkar dessutom ha lite extra paket som inte är.standsrd vad jag förstår (?)
Ni som kör Mercedes, hur tycker ni den verklige räckvidden är? Framförallt på Motorväg.
Re: Mercedes EQC
1886 är vad jag förstått en limited edition mer eller mindre.Elexotico skrev:Letar lite efter en ny elbil och hittade därmed denna
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/92373434
Verkar overklig billig för en EQC? Den verkar dessutom ha lite extra paket som inte är.standsrd vad jag förstår (?)
Ni som kör Mercedes, hur tycker ni den verklige räckvidden är? Framförallt på Motorväg.
Min snittförbrukning de senaste typ 180 milen ligger på 2.39kWh/milen
Väldigt lik det jag har, jag har dock inte 1886 och panoramataket. Har AMG-line istället.
Re: Mercedes EQC
Jag upplevde X stolar som byggda för breda amerikaner. Mercans stolar var ungefär lika breda, man åker runt i dom.
Model 3 och S med de gamla next-gen är där jag sitter bäst och då är jag verkligen inte smal. 100kg på 188cm.
Model 3 och S med de gamla next-gen är där jag sitter bäst och då är jag verkligen inte smal. 100kg på 188cm.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mercedes EQC
Den model X jag åkt med i, så känns det skillnad mot mercan jag har. visserligen har jag inte hel-läder i min, men som du säger, känns lite som man skulle kana omkring i x:en samt att x:ens säten kändes lite "plattade", mer som en lunchhaks plaststol, fast i läder, visst, ganska skönt att sitta i iof.Remuz skrev:Jag upplevde X stolar som byggda för breda amerikaner. Mercans stolar var ungefär lika breda, man åker runt i dom.
Model 3 och S med de gamla next-gen är där jag sitter bäst och då är jag verkligen inte smal. 100kg på 188cm.
Jag klockar in på nästan din dubbla vikt, men "bara" 19 cm längre., 3:an är sketatrång (för mig). S:ens säte som jag provsuttit i (i Nacka forums utställnings-showroom) så kändes den väldigt kort, som om jag satt på framkanten.