Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Ja den är betydligt snålare än étron, men laddar också betydligt långsammare.
Gissningsvis spenderar den inte en massa energi på att optimera batteriet.

Laddhastighet är bara viktig på långkörning. Snålare förbrukning har man glädje av jämnt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mercedes EQC

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Ja den är betydligt snålare än étron, men laddar också betydligt långsammare.
Gissningsvis spenderar den inte en massa energi på att optimera batteriet.

Laddhastighet är bara viktig på långkörning. Snålare förbrukning har man glädje av jämnt.
Det stämmer, när man ser det från ett ekonomiskt och eller ett miljömässigt perspektiv så är det det naturligtvis alltid bättre med låg energiförbrukning. Men när det gäller räckvidd eller snarare resetid så spelar det ingen större roll om förbruknigen är 20, 25 eller 30kWh/100km så länge laddningshastigheten överkompenserar för den högre förbrukningen. Och på korta sträckor är räckvidden ändå irrelevant.
Samtidigt förstår jag inte riktigt hur Audi tänker i det sammanhanget. Alla gör ju inte bara långresor hela tiden. Även för en typisk Audi-kund borde väl jobbpendling och kortare turer utan behov av snabbladdning vara det vanligaste sättet att använda bilen på. Lite konstigt då att de alltid prioriterar laddhastighet före effektivitet. Om inget annat så skulle jag vilja bestämma själv hur jag vill att det ska vara. Eller så kopplar man det till GPS-en, precis som Tesla numera gör. Så svårt kan det ju inte vara.
Eller så har det ingenting med laddning att göra överhuvudtaget, utan de är helt enkelt rädda att batteriet tar stryk allt för tidigt när inte temperaturen hålls på en optimal nivå hela tiden. Så kan det ju också vara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Mercedes EQC

Inlägg av cosmos »

Jag är inne på att en EQC ska ersätta min MS75 i år. Jag var länge inne på en PS2 men då jag har ca 3000 tjänstemil per år och nu med nya priser på IONITY så går PS2 bort. Jag fick klart för mig idag att jag inte kan ladda med trefas hemma på EQC.Verkar ju helt galet. Jag har 25A huvudsäkring hemma. Är det någon som har koll på vad man kan räkna med att få i mil per timma med en laddbox hemma? kan min elektriker ställa om min teslabox eller måste jag köpa en ny? Man vill ju kunna få fullt batteri över natten. Tacksam för hjälp.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Verdi

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi »

cosmos skrev:
Jag är inne på att en EQC ska ersätta min MS75 i år. Jag var länge inne på en PS2 men då jag har ca 3000 tjänstemil per år och nu med nya priser på IONITY så går PS2 bort. Jag fick klart för mig idag att jag inte kan ladda med trefas hemma på EQC.Verkar ju helt galet. Jag har 25A huvudsäkring hemma. Är det någon som har koll på vad man kan räkna med att få i mil per timma med en laddbox hemma? kan min elektriker ställa om min teslabox eller måste jag köpa en ny? Man vill ju kunna få fullt batteri över natten. Tacksam för hjälp.

Du behöver inte ändra nåt. Du får 1/3 så många kW om den bara laddar på en fas. 3,7 kW alltså om det är 16A. Räcker inte till fullt batteri över natten.

Eller klarar EQC 2 faser? Då kan det gå.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Mercedes EQC

Inlägg av cosmos »

Läste någonstans att EQC klarar 2faser.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mercedes EQC

Inlägg av vigge50 »

cosmos skrev:
Jag är inne på att en EQC ska ersätta min MS75 i år. Jag var länge inne på en PS2 men då jag har ca 3000 tjänstemil per år och nu med nya priser på IONITY så går PS2 bort. Jag fick klart för mig idag att jag inte kan ladda med trefas hemma på EQC.Verkar ju helt galet. Jag har 25A huvudsäkring hemma. Är det någon som har koll på vad man kan räkna med att få i mil per timma med en laddbox hemma? kan min elektriker ställa om min teslabox eller måste jag köpa en ny? Man vill ju kunna få fullt batteri över natten. Tacksam för hjälp.
Din Tesla laddbox bör redan kunna ladda en EQC utan problem, annars är det bara ett litet reglage i boxen som ska ändras. Nu vet jag inte riktigt var en EQC drar i förhållande till en Model S men för Model S brukar man räkna 1 km per ampere/fas/timme. Om du kan ladda enfas 16A så blir det alltså 16 km för varje timme du laddar hemma. Så kanske run 13 km per timme om du kan ladda med 16A?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Fast du kan på samma sätt som hos Mercedes och Audi teckna abonnemang hos Ionity även om du har en PS2 eller annan elbil har jag hört.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Snap02 »

Tycker den ser gubbig o gammal ut. Ungefär lika ful som tesla x.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

EQC laddar på 2-faser 16A, du får ut ca 7,1kw i verkligheten. IONITY rabatterat pris ingår 1år från leverans av bilen (3,10kr/kWh inkl moms) därefter 1099kr/år för att få rabatten hos IONITY.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Zalman3 »

MrEarp skrev:
EQC laddar på 2-faser 16A, du får ut ca 7,1kw i verkligheten. IONITY rabatterat pris ingår 1år från leverans av bilen (3,10kr/kWh inkl moms) därefter 1099kr/år för att få rabatten hos IONITY.
Är du helt säker på 2-faser?

Är det inte en fas och 32A som gäller?
För att kunna ladda i 7,4kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Mercedes EQC

Inlägg av ChristerSjo »

HelectriC skrev:
Nu har det börjat levereras en del EQC i Norge. Läste om en som direkt tog ut bilen på en ganska jobbig tur i snö, vind, uppförsbacke till fjället och ändå fick till riktigt bra förbrukning om jag jämför med vad jag brukar ha när vi kör till fjälls. Tror jag ska ta en liten testrunda med EQC, verkar ganska trevlig.
Vilket nytänk de har när jag kikar på instrumenpanelen. (obs ironi)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

Zalman3 skrev:
MrEarp skrev:
EQC laddar på 2-faser 16A, du får ut ca 7,1kw i verkligheten. IONITY rabatterat pris ingår 1år från leverans av bilen (3,10kr/kWh inkl moms) därefter 1099kr/år för att få rabatten hos IONITY.
Är du helt säker på 2-faser?

Är det inte en fas och 32A som gäller?
För att kunna ladda i 7,4kW.
Jag är helt säker, bilen står hemma.
Mercedes har 2-fas laddare även på alla PHEV förutom på A-klass där 2-fas laddare är tillval.
EQV har 3-fas 11kw som släpps i maj.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är väll samma lösning på e-golf från 2018 och framåt?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Mercedes EQC

Inlägg av evilirish »

Så med 7kW får du ca 7kWh per timme, dvs 70kWh på 10 timmar. Alltså borde det gå att ladda fullt på natten även med en EQC med samma WC
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

Off Grid Byggaren skrev:
Det är väll samma lösning på e-golf från 2018 och framåt?
Ja, det stämmer
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

evilirish skrev:
Så med 7kW får du ca 7kWh per timme, dvs 70kWh på 10 timmar. Alltså borde det gå att ladda fullt på natten även med en EQC med samma WC
Det stämmer, inga problem att ladda fullt över natten med 2-fas 16A, min KEBA laddare ger 7,2kw till bilen, Garo på jobbet ger 6,9-7,0kw.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Nilp »

MrEarp skrev:
evilirish skrev:
Så med 7kW får du ca 7kWh per timme, dvs 70kWh på 10 timmar. Alltså borde det gå att ladda fullt på natten även med en EQC med samma WC
Det stämmer, inga problem att ladda fullt över natten med 2-fas 16A, min KEBA laddare ger 7,2kw till bilen, Garo på jobbet ger 6,9-7,0kw.
Har inte läst,så måndagar användare recensioner om EQC, hur funkar bilen? Varför valde du just en EQC?
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

Nilp skrev:
MrEarp skrev:
evilirish skrev:
Så med 7kW får du ca 7kWh per timme, dvs 70kWh på 10 timmar. Alltså borde det gå att ladda fullt på natten även med en EQC med samma WC
Det stämmer, inga problem att ladda fullt över natten med 2-fas 16A, min KEBA laddare ger 7,2kw till bilen, Garo på jobbet ger 6,9-7,0kw.
Har inte läst,så måndagar användare recensioner om EQC, hur funkar bilen? Varför valde du just en EQC?
Fungerar bra, väldigt fin fjädringskomfort och tyst. Imponerad av multimediasystemet MBUX och tillhörande tjänsten Mercedes ME Charge, all betalning av laddning är inbyggd i bilen även utanför IONITY. Mjuk och stark drivlina, inte alls så direkt och sportig som tesla och i-pace, tilltalar mig.
Skall man säga nåt negativt så är det väl att förbrukningen kunde varit lägre, hade gärna sett 11kw AC och 175kw+ DC men det får man överleva, laddar nästan uteslutande bara AC.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Mercedes EQC

Inlägg av cosmos »

EQC var jag ruskigt nära att beställa förra veckan. Tycker den är riktigt trevlig. Hade en offert på ca 850 netto. Ringde ändå min kontakt på Audi sedan gammalt och hörde lite med honom om e-tron. Nu har jag beställt en 55 med mer utrustning. Netto landar den på 850 också. Helt annan rabatt jämfört med Mercedes. Hursomhelst, väldigt trevliga bilar båda två. Inte fått leveransvecka ännu. 5-6 månader trodde säljaren.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Zalman3 »

Hur mycket rabatt får ni hos Mercedes?

LRF rabatt
Övriga modeller
EQC 5 %
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... /mercedes/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Hur mycket rabatt får ni hos Mercedes?

LRF rabatt
Övriga modeller
EQC 5 %
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... /mercedes/
Ganska sjukt att vissa modeller ger upp till 20% rabatt. Då vet man att dom har bra marginaler.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Hur mycket rabatt får ni hos Mercedes?

LRF rabatt
Övriga modeller
EQC 5 %
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... /mercedes/
Ganska sjukt att vissa modeller ger upp till 20% rabatt. Då vet man att dom har bra marginaler.


En del bilhandlare ger mer än 25% i rabatt.

Peugeot
Rabatt transportbilar
Partner skåp: 26 %
Partner Electric: 26 %
Expert skåp / Crew cab / Kylbil: 25 %
Boxer skåp / Flak / Volymskkåp / Kylbil: 25 %
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... r/peugeot/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Hur mycket rabatt får ni hos Mercedes?

LRF rabatt
Övriga modeller
EQC 5 %
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... /mercedes/
17% på diesel 0% på EQC
AwesomePossum
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 jul 2019 21:45

Re: Mercedes EQC

Inlägg av AwesomePossum »

MrEarp skrev:
IONITY rabatterat pris ingår 1år från leverans av bilen (3,10kr/kWh inkl moms) därefter 1099kr/år för att få rabatten hos IONITY.
Varifrån fick du den infon? Enligt Mercedes i Malmö är Ionity-abonnemanget ännu inte prissatt.

Ifall det stämmer är det ju betydligt mer attraktivt än Audis 199 kr i månaden, särskilt då Mercedes me Charge även ger bättre ad hoc-priser i andra laddnätverk.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Anonymous FTW »

Läcker reklamfilm de gjort till denna bilen. Slår nog till och med Russian Standard Vodka i bästa reklamfilm. Enligt mig.
https://www.youtube.com/watch?v=FRDIZgPajdQ
Skriv svar