Ganska sjukt att vissa modeller ger upp till 20% rabatt. Då vet man att dom har bra marginaler.Zalman3 skrev:Hur mycket rabatt får ni hos Mercedes?
LRF rabatthttps://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... /mercedes/Övriga modeller
EQC 5 %
Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQC
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
HelectriC skrev:Ganska sjukt att vissa modeller ger upp till 20% rabatt. Då vet man att dom har bra marginaler.Zalman3 skrev:Hur mycket rabatt får ni hos Mercedes?
LRF rabatthttps://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... /mercedes/Övriga modeller
EQC 5 %
En del bilhandlare ger mer än 25% i rabatt.
Peugeot
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... r/peugeot/Rabatt transportbilar
Partner skåp: 26 %
Partner Electric: 26 %
Expert skåp / Crew cab / Kylbil: 25 %
Boxer skåp / Flak / Volymskkåp / Kylbil: 25 %
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQC
17% på diesel 0% på EQCZalman3 skrev:Hur mycket rabatt får ni hos Mercedes?
LRF rabatthttps://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... /mercedes/Övriga modeller
EQC 5 %
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 11 jul 2019 21:45
Re: Mercedes EQC
Varifrån fick du den infon? Enligt Mercedes i Malmö är Ionity-abonnemanget ännu inte prissatt.MrEarp skrev:IONITY rabatterat pris ingår 1år från leverans av bilen (3,10kr/kWh inkl moms) därefter 1099kr/år för att få rabatten hos IONITY.
Ifall det stämmer är det ju betydligt mer attraktivt än Audis 199 kr i månaden, särskilt då Mercedes me Charge även ger bättre ad hoc-priser i andra laddnätverk.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Mercedes EQC
Läcker reklamfilm de gjort till denna bilen. Slår nog till och med Russian Standard Vodka i bästa reklamfilm. Enligt mig.
https://www.youtube.com/watch?v=FRDIZgPajdQ
https://www.youtube.com/watch?v=FRDIZgPajdQ
Re: Mercedes EQC
AwesomePossum skrev:Varifrån fick du den infon? Enligt Mercedes i Malmö är Ionity-abonnemanget ännu inte prissatt.MrEarp skrev:IONITY rabatterat pris ingår 1år från leverans av bilen (3,10kr/kWh inkl moms) därefter 1099kr/år för att få rabatten hos IONITY.
Ifall det stämmer är det ju betydligt mer attraktivt än Audis 199 kr i månaden, särskilt då Mercedes me Charge även ger bättre ad hoc-priser i andra laddnätverk.
Du kan läsa här: https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... ty/las-mer
Samtliga agenter blev informerade av Mercedes, även MB Malmö, i slutet av Januari 2020 ang priser hos IONITY. Finns lite kampanjer nu på EQC, gäller både privat och företag.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 11 jul 2019 21:45
Re: Mercedes EQC
Ja, agenterna är medvetna om att Ionity är med i Mercedes me Charge och det rabatterade laddpriset hos Ionity. Vad jag har förstått så är Mercedes me Charge en roaming-tjänst. Tjänsten ingår i 3 år men det rabatterade priser hos Ionity gäller endast i ett år.MrEarp skrev:AwesomePossum skrev:Varifrån fick du den infon? Enligt Mercedes i Malmö är Ionity-abonnemanget ännu inte prissatt.MrEarp skrev:IONITY rabatterat pris ingår 1år från leverans av bilen (3,10kr/kWh inkl moms) därefter 1099kr/år för att få rabatten hos IONITY.
Ifall det stämmer är det ju betydligt mer attraktivt än Audis 199 kr i månaden, särskilt då Mercedes me Charge även ger bättre ad hoc-priser i andra laddnätverk.
Du kan läsa här: https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... ty/las-mer
Samtliga agenter blev informerade av Mercedes, även MB Malmö, i slutet av Januari 2020 ang priser hos IONITY. Finns lite kampanjer nu på EQC, gäller både privat och företag.
Efter de tre första åren kostar Mercedes me Charge 1099 kr per år enligt Mercedes me Store men varken MB Malmö eller informationen på me Store kan ge svar på Ionity-priserna efter det första året, därav till min fråga om hur du fick reda på att det kostar 1099 kr per år för kunna fortsätta ladda för 3,10 kr/kWh på Ionity.
Re: Mercedes EQC
Den källan som finns kvar är:AwesomePossum skrev:Ja, agenterna är medvetna om att Ionity är med i Mercedes me Charge och det rabatterade laddpriset hos Ionity. Vad jag har förstått så är Mercedes me Charge en roaming-tjänst. Tjänsten ingår i 3 år men det rabatterade priser hos Ionity gäller endast i ett år.MrEarp skrev:AwesomePossum skrev:Varifrån fick du den infon? Enligt Mercedes i Malmö är Ionity-abonnemanget ännu inte prissatt.MrEarp skrev:IONITY rabatterat pris ingår 1år från leverans av bilen (3,10kr/kWh inkl moms) därefter 1099kr/år för att få rabatten hos IONITY.
Ifall det stämmer är det ju betydligt mer attraktivt än Audis 199 kr i månaden, särskilt då Mercedes me Charge även ger bättre ad hoc-priser i andra laddnätverk.
Du kan läsa här: https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... ty/las-mer
Samtliga agenter blev informerade av Mercedes, även MB Malmö, i slutet av Januari 2020 ang priser hos IONITY. Finns lite kampanjer nu på EQC, gäller både privat och företag.
Efter de tre första åren kostar Mercedes me Charge 1099 kr per år enligt Mercedes me Store men varken MB Malmö eller informationen på me Store kan ge svar på Ionity-priserna efter det första året, därav till min fråga om hur du fick reda på att det kostar 1099 kr per år för kunna fortsätta ladda för 3,10 kr/kWh på Ionity.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... emspriser/
Mercedes verkar ha tagit bort 1099kr/år på hemsidan, nytt pris kanske kommer. Går inte heller förlänga rabatterat pris just nu i Mercedes ME Portalen.
Re: Mercedes EQC
Man tycker man borde kunna köpa ett abonnemang och få de lägre priserna oavsettt märke man äger, det ligger i Ionitys intresse. Visst skulle man kunna lägga en del på priset vid inköp av bil och få kanske 5 år (eller "livstid" på första ägaren, då de flesta bara har nya bilar i 3-4 år (hittar bara på)). även om 1000 kr/år kan vara saftigt så är 3 kr/kW ett OK pris (inte direkt billigt men inte vansinnigt dyrt).
Bara det kommer bilar i rimliga prissegment så tycker jag erbjudandet är helt ok. (man kan avstå och bara betala hutlöst de 2 ggr man far längre sträckor) (däremot är det närmast förolämpande att betala dubbelt mot vad en fossilbil kostar och sedan dubbelt vad drivmedlet kostar per mil)
Bara det kommer bilar i rimliga prissegment så tycker jag erbjudandet är helt ok. (man kan avstå och bara betala hutlöst de 2 ggr man far längre sträckor) (däremot är det närmast förolämpande att betala dubbelt mot vad en fossilbil kostar och sedan dubbelt vad drivmedlet kostar per mil)
Re: Mercedes EQC
Skulle tro att de rabatterade priserna hos IONITY återspeglar investering varje bolag har gjort i IONITY. Känns rimligt att Daimler har lagt mest med tanke på deras uttalade planer på elbilar, lastbilar osv. Den låga leveranstakten ut på marknaden är nog inte planerad. Kia/Hyundai group anslöt till IONITY sent 2019, deras kunder betalar fullt pris, det kan de inte vara nöjd med.Mickep skrev:Man tycker man borde kunna köpa ett abonnemang och få de lägre priserna oavsettt märke man äger, det ligger i Ionitys intresse. Visst skulle man kunna lägga en del på priset vid inköp av bil och få kanske 5 år (eller "livstid" på första ägaren, då de flesta bara har nya bilar i 3-4 år (hittar bara på)). även om 1000 kr/år kan vara saftigt så är 3 kr/kW ett OK pris (inte direkt billigt men inte vansinnigt dyrt).
Bara det kommer bilar i rimliga prissegment så tycker jag erbjudandet är helt ok. (man kan avstå och bara betala hutlöst de 2 ggr man far längre sträckor) (däremot är det närmast förolämpande att betala dubbelt mot vad en fossilbil kostar och sedan dubbelt vad drivmedlet kostar per mil)
Re: Mercedes EQC
Hyundai/Kia ska väl lämna Ionity, åtminstone enligt denna artikel:MrEarp skrev:Kia/Hyundai group anslöt till IONITY sent 2019, deras kunder betalar fullt pris, det kan de inte vara nöjd med.
https://www.elektroauto-news.net/2020/m ... ity-laden/
And Hyundai, who was supposed to join the Ionity consortium as a new partner , is now going another way due to the unwieldiness of the antitrust authorities...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Mercedes EQC
Mercedes är missnöjda med EQC försäljningen.
https://www.teslarati.com/tesla-killer- ... eport/amp/
The Mercedes-Benz EQC, a vehicle once considered as a potential “Tesla Killer” and a legitimate threat to the Model X, has reportedly sold less than 700 units in its home country since it was launched. This was according to data from Germany’s Federal Motor Transport Authority, which stated that only 397 units of the EQC were sold in 2019 and 276 have been sold during the first four months of the year.
the sales of the EQC have been incredibly underwhelming. As noted by German media outlet Handelsblatt, Daimler executives have described the EQC as a “pipe cracker” and its sales figures a “total disaster.” The news agency added that only one in about 400 customers in Europe have been opting for the all-electric SUV. And it’s worse in other countries. The EQC has not even been launched in the United States yet, with Mercedes-Benz pushing back the release of the vehicle to 2021, despite initial plans for a 2020 rollout.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQC
Och där har vi beviset svart på vitt, kunderna vill inte ha elbilar. Det har vi ju sagt hela tiden. Jag föreslår att vi storsatser på dieselmotorer nu.
Så, eller ungefär så låter det nog internet hos Mercedes och andra tillverkare nu. Det är jag ganska säker på.
En ljusglimt är ju att åtminstone e-tron säljer så pass bra som den gör.
Så, eller ungefär så låter det nog internet hos Mercedes och andra tillverkare nu. Det är jag ganska säker på.
En ljusglimt är ju att åtminstone e-tron säljer så pass bra som den gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mercedes EQC
Det är ju inte överraskande alls. När man försöker sälja till folk i Tyskland med mkt pengar (som man ju behöver för att betala en EQC), så måste bilen kunna köra fort på autobahn utan katastrofal räckvidd. Porsche har gjort helt rätt med Taycan och dess högfartsmöjligheter. Sen att den är ändå dyrare är ju en annan sak, men de som har råd får iaf inte samma problem med räckvidd som de får med EQC.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Fast e-tron har väl inte bättre räckvidd heller. Eller minns jag fel? Nej, det är hela paketet som det är fel på. Den laddar ju rätt långsamt, extremt långsamt till och med jämfört med e-tron. Ingen trefas heller. Annars är den väl ungefär jämförbar med Audin rent prestandamässigt när man bara tittar på siffrorna. EQC är till och med lite rappare. Men Mercedes har troligen en annan målgrupp än t.ex. Audi. Befintliga Mercedes-kunder är nog inte särskilt benägna att köpa en elbil. Och för att kunna locka andra kundgrupper, eller rentav sno kunder från Tesla, är EQC inte tillräckligt bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mercedes EQC
Problemet med EQC är ju att Audi e-tron är lite bättre på många punkter. Långsam laddning och mindre utrymmen är väl dom största skillnaderna.mati skrev:Fast e-tron har väl inte bättre räckvidd heller. Eller minns jag fel? Nej, det är hela paketet som det är fel på. Den laddar ju rätt långsamt, extremt långsamt till och med jämfört med e-tron. Ingen trefas heller. Annars är den väl ungefär jämförbar med Audin rent prestandamässigt när man bara tittar på siffrorna. EQC är till och med lite rappare. Men Mercedes har troligen en annan målgrupp än t.ex. Audi. Befintliga Mercedes-kunder är nog inte särskilt benägna att köpa en elbil. Och för att kunna locka andra kundgrupper, eller rentav sno kunder från Tesla, är EQC inte tillräckligt bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQC
Just när det kommer till laddning är e-tron inte bara "lite" bättre. Den utklassar EQC på både AC och DC-laddning. Jag skulle välja bort EQC enbart pga att den inte har stöd för trefas. Bara det är en deal breaker. Att den är långsam även på DC är visserligen dåligt, men det skulle störa mig mindre. Det är i alla fall inte så mycket sämre än vad min gamla S90D klarade, och det gick ju det med. Men naturligtvis borde en modern elbil vara mycket bättre än så. Den är lika dålig på laddning som i-Pace kan man väl säga.Zalman3 skrev:Problemet med EQC är ju att Audi e-tron är lite bättre på många punkter. Långsam laddning och mindre utrymmen är väl dom största skillnaderna.
Sen tror jag också att Audi faktiskt vill sälja e-tron. Många konspirationsteorier till trots så att säga. De klantar till det i många avseenden, förvisso, men i det stora hela är de någorlunda med på tåget. Men när det gäller Mercedes är jag tveksam om de menar allvar med sin elbilssatsning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mercedes EQC
Ja det största problemet för EQC är etron.
Den är ju i mångt och mycket en jämförbar bil. Mellanstor eldriven tysk premiumsuv med halvhyffsad räckvidd, faktiskt bättre än etron.
Problemet är just att den är lite mindre samt laddar långsammare, å andra sidan kompenserar den det delvis genom att vara betydligt snålare med elektronerna. Dessutom ger väl Mercedes bättre rabatt på IONITY. Sist men inte minst är den ju billigare också.
Jag hade övervägt den om jag inte ville ha en Tesla.
Den är ju i mångt och mycket en jämförbar bil. Mellanstor eldriven tysk premiumsuv med halvhyffsad räckvidd, faktiskt bättre än etron.
Problemet är just att den är lite mindre samt laddar långsammare, å andra sidan kompenserar den det delvis genom att vara betydligt snålare med elektronerna. Dessutom ger väl Mercedes bättre rabatt på IONITY. Sist men inte minst är den ju billigare också.
Jag hade övervägt den om jag inte ville ha en Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
Men DET skulle väl aldrig i universum ske?taliz skrev:Ja det största problemet för EQC är etron.
Den är ju i mångt och mycket en jämförbar bil. Mellanstor eldriven tysk premiumsuv med halvhyffsad räckvidd, faktiskt bättre än etron.
Problemet är just att den är lite mindre samt laddar långsammare, å andra sidan kompenserar den det delvis genom att vara betydligt snålare med elektronerna. Dessutom ger väl Mercedes bättre rabatt på IONITY. Sist men inte minst är den ju billigare också.
Jag hade övervägt den om jag inte ville ha en Tesla.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Mercedes EQC
Har GLC nu så var definitivt spekulant på EQC och hade möte med säljarna i höstas när de bjöd in till road show men den var för mkt avgasbil konverterad till elbil och dessutom med en hel del nedsidor jämfört med andra elbilar. Dessutom var de helt ovilliga att göra något på priset (vilket kanske har ändrats nu). Det i kombination med att det inte kändes så kul att byta till en bil som i mångt och mkt är samma som ens nuvarande gjorde att det blev en Polestar 2 istället.mati skrev:Fast e-tron har väl inte bättre räckvidd heller. Eller minns jag fel? Nej, det är hela paketet som det är fel på. Den laddar ju rätt långsamt, extremt långsamt till och med jämfört med e-tron. Ingen trefas heller. Annars är den väl ungefär jämförbar med Audin rent prestandamässigt när man bara tittar på siffrorna. EQC är till och med lite rappare. Men Mercedes har troligen en annan målgrupp än t.ex. Audi. Befintliga Mercedes-kunder är nog inte särskilt benägna att köpa en elbil. Och för att kunna locka andra kundgrupper, eller rentav sno kunder från Tesla, är EQC inte tillräckligt bra.
Re: Mercedes EQC
Och att den blir dyrare totalt.Zalman3 skrev:Problemet med EQC är ju att Audi e-tron är lite bättre på många punkter. Långsam laddning och mindre utrymmen är väl dom största skillnaderna.mati skrev:Fast e-tron har väl inte bättre räckvidd heller. Eller minns jag fel? Nej, det är hela paketet som det är fel på. Den laddar ju rätt långsamt, extremt långsamt till och med jämfört med e-tron. Ingen trefas heller. Annars är den väl ungefär jämförbar med Audin rent prestandamässigt när man bara tittar på siffrorna. EQC är till och med lite rappare. Men Mercedes har troligen en annan målgrupp än t.ex. Audi. Befintliga Mercedes-kunder är nog inte särskilt benägna att köpa en elbil. Och för att kunna locka andra kundgrupper, eller rentav sno kunder från Tesla, är EQC inte tillräckligt bra.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes EQC
Samtidigt lite knepigt med deras reklam för bilen, den är ju jäkligt bra liksom... känslan är att dom verkligen vill säljamati skrev:Just när det kommer till laddning är e-tron inte bara "lite" bättre. Den utklassar EQC på både AC och DC-laddning. Jag skulle välja bort EQC enbart pga att den inte har stöd för trefas. Bara det är en deal breaker. Att den är långsam även på DC är visserligen dåligt, men det skulle störa mig mindre. Det är i alla fall inte så mycket sämre än vad min gamla S90D klarade, och det gick ju det med. Men naturligtvis borde en modern elbil vara mycket bättre än så. Den är lika dålig på laddning som i-Pace kan man väl säga.Zalman3 skrev:Problemet med EQC är ju att Audi e-tron är lite bättre på många punkter. Långsam laddning och mindre utrymmen är väl dom största skillnaderna.
Sen tror jag också att Audi faktiskt vill sälja e-tron. Många konspirationsteorier till trots så att säga. De klantar till det i många avseenden, förvisso, men i det stora hela är de någorlunda med på tåget. Men när det gäller Mercedes är jag tveksam om de menar allvar med sin elbilssatsning.
den men misslyckas utan att själva förstå varför (ev. iaf) och i värsta fall drar fel slutsatser (som du också skrev)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mercedes EQC
Min take är att den hamnar mellan olika segment till fel pris. Den är för liten som lite större familjebil, där är Etron också bättre. som familj med 3 barn går EQC bort helt. Är man mindre familj med kanske inget eller ett barn finns det många bättre allternativ till betydligt lägre pris. Skulle dom konverterat en ICE bil till elbil skulle de valt GLE istället eller GLA, hade passat bättre in segmentsmässigt.
Begränsningarna i laddkapacitet både AC och DC 2020 är inte heller konkurrenskraftiga.
Begränsningarna i laddkapacitet både AC och DC 2020 är inte heller konkurrenskraftiga.
Mercedes EQC
Agree. Dessutom är ju GLC som den baseras på väldigt gammal. Kommer helt ny inom kort.Nilp skrev:Skulle dom konverterat en ICE bil till elbil skulle de valt GLE istället eller GLA, hade passat bättre in segmentsmässigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Mercedes EQC
Jag är inte alls förvånad över de låga försäljnings-siffrorna, snarare tvärtom, av alla "Tesla-dödare" är väl ändå EQC den överlägset minst imponerande?
Alltifrån "unveilingen" då dom i praktiken inte svarade på en enda central fråga om bilen, till det faktum att bilen är lite/mycket sämre än konkurrenterna på i stort sett samtliga punkter, gör att jag har svårt att se vem, förutom rena MB-fanatiker, som skulle köpa den här bilen.
Vill man absolut inte ha en Tesla så finns ju e-tron, som (väl?) på samtliga punkter överträffar EQC med råge.
Till sist, smaken är förstås olika, men för mig fanns det i stort sett ingenting, varken exteriört eller interiört, som tilltalade mig med den här bilen.
Gör om, gör rätt, är mitt betyg.
/fth
Alltifrån "unveilingen" då dom i praktiken inte svarade på en enda central fråga om bilen, till det faktum att bilen är lite/mycket sämre än konkurrenterna på i stort sett samtliga punkter, gör att jag har svårt att se vem, förutom rena MB-fanatiker, som skulle köpa den här bilen.
Vill man absolut inte ha en Tesla så finns ju e-tron, som (väl?) på samtliga punkter överträffar EQC med råge.
Till sist, smaken är förstås olika, men för mig fanns det i stort sett ingenting, varken exteriört eller interiört, som tilltalade mig med den här bilen.
Gör om, gör rätt, är mitt betyg.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options