Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MrEarp skrev:
Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.
Screenshot_20210120-205507_Mercedes me.jpg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?
Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?
Det var ju extremt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

Pontus skrev:
MrEarp skrev:
Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.
Screenshot_20210120-205507_Mercedes me.jpg
Då har jag ingen förklaring, du kan ju kolla så alla tjänster är aktiverade i appen, men det verkar så. Testade nu själv att byta temp i appen och det fungerade som vanligt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MrEarp skrev:
Pontus skrev:
MrEarp skrev:
Det går att ändra temp från appen, uppdatera MBUX till senaste och Hermes-modul, se bild.
Men bilen är ju flångny, tror jag är första personen som hyr den. Det går ju att få kontakt med bilen och slå på värmen samt se laddstatus men inte ändra temperatur eller låsa bilen, vilket jag har en tendens att göra ofta.
Screenshot_20210120-205507_Mercedes me.jpg
Då har jag ingen förklaring, du kan ju kolla så alla tjänster är aktiverade i appen, men det verkar så. Testade nu själv att byta temp i appen och det fungerade som vanligt.
Nej alla funktioner är inte aktiverade och försöker jag göra det så vill den ha ett amerikanskt körkort som ID. Kanske ska prova med mitt gamla US körkort :?
Kan inte riktigt se varför man ska kunna stänga av ändringen av temperatur men samtidigt kunna starta värmen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

Pontus skrev:
MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Hmm tror inte det går, kan kolla på min bil.
Jag kör oftast på D+, så att den rullar hela tiden.
Känns mest effektivt och mest komfort på landsväg ute på landsbygden där jag oftast kör.
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Mercedes EQC

Inlägg av benke_berguv »

HelectriC skrev:
Pontus skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
En trevlig bil med bra kvalitetskänsla men jag kan redan nu lista några nackdelar:
- Det går att slå på värme från appen men inte ändra temperaturen och temperaturen är alltid det samma som när man lämnade bilen.
- Behöva trycka på start och stoppknappen när man kommer till bilen samt går där ifrån.
- Bilen låser sig inte själv när jag lämnar den.
- Regenereringen går alltid tillbaka till noll så fort man slagit av "tändningen", dvs man måste ställa in den som man vill ha den varje gång man ska köra.
- Laddluckan (båda två) är manuella.
- Lite väl hög förbrukning, en bra bit över 3 kWh/mil.
- Väldigt mycket knappar i bilen och en del som inte är upplysta dvs omöjliga att se när man kör.
- Infotainment passar inte mig alls, väldigt rörigt.

Om man ändå kunde få ta det bästa från Teslan till denna bilen så skulle jag vara såld direkt :)
Är det 2 laddluckor på EQC :?
Det är väl en lucka, och sen ett skydd för DC?
Två saker att dra i när man ska snabbladda dvs.
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?
Det var ju extremt
Samma som på Bmw i3 så inte okänt sen tidigare. Bra lösning så man inte får ”dc-hålen” fulla med snö vid ac-laddning.

//Benke
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MrEarp skrev:
Pontus skrev:
MrEarp om du har en EQC kanske du kan hjälpa till med en sak.
Hur får man den att vara kvar i max regen varje gång man startar den? För mig ställer den till åka till 0 regenerering så fort jag stänger av den.
Hmm tror inte det går, kan kolla på min bil.
Jag kör oftast på D+, så att den rullar hela tiden.
Känns mest effektivt och mest komfort på landsväg ute på landsbygden där jag oftast kör.
Ruskigt irriterande, det är som att värmen alltid skulle starta på 18 grader eller att stolen alltid ställer sig längst bak :evil:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
Har den inte keyless?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

benke_berguv skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?
Det var ju extremt
Samma som på Bmw i3 så inte okänt sen tidigare. Bra lösning så man inte får ”dc-hålen” fulla med snö vid ac-laddning.

//Benke
Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Mercedes EQC

Inlägg av benke_berguv »

MWall skrev:
HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än det :)

//benke
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

benke_berguv skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än det :)

//benke

Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
TTT
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 jan 2021 11:26

Re: Mercedes EQC

Inlägg av TTT »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Det är en yttre lucka sedan inre plus en tredje om du ska ladda DC :?
Det var ju extremt
Det är två separata "knappar" för att öppna Typ 2 eller CCS uttaget, dock så räcker det att trycka på den nedre för att öppna båda två, så det krävs inte tre steg när man ska snabbladda :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
benke_berguv skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än det :)

//benke

Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Ja för det kan ju inte vara så att Tesla helt enkelt är bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Mercedes EQC

Inlägg av benke_berguv »

taliz skrev:
MWall skrev:
benke_berguv skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än det :)

//benke

Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Ja för det kan ju inte vara så att Tesla helt enkelt är bättre.
Skippar frågan ”Tesla är bäst eller pest” då ni två sällan är överens om nåt MEN eftersom jag bor i Luleå och konstant har snö och is och hantera på vintern så får jag säga att jag föredrar att själv stänga luckan för hand så man känner att det är is eller annat som är i vägen. Hatar alla dessa elektriska bakluckor som packar ihop snö som fan uppe vid gängjärnen och gör så luckan knakar så man tror den ska vecka plåten på bilarna.

Har teslorna (och e-tron osv iof) givare på stängningen på laddluckan som känner av och det är is i vägen efter en natts laddning eller försöker den stänga tills den brinner upp?

//hade gärna haft garage...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MWall skrev:
Pontus skrev:
Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
Har den inte keyless?
Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

MWall skrev:
benke_berguv skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:

Fast det räcker ju med en lucka för DC-hålen och en för hela kontakten, så slipper man det problemet. Måste inte ha en tredje. De flesta elbilar har ju en yttre och så en liten för själva DC-hålen och det räcker ju. Sällan man kör runt med öppen yttre lucka, den är ju stängd om man inte minst laddar typ2.
Luckan på i3 sluter nog inte tätt. Är väl ett vanligt "tanklock". Där borde Mercedes (och BMW) tänka till och göra ett mer tättslutande yttre lock.

Samma med i3:ans frunk som släpper in allt möjligt. Löv t ex.
Den har gummilist runt så det mesta stannar nog ute till skillnad från frunken. Det lät ovan som att det var jobbigt att ta ut plastpluppen när man ska ladda och nå har man jobbigare saker att göra på dagarna än det :)

//benke

Håller med. Kändes mest som gammalt vanligt "Tesla-är bättre"-raljerande än riktiga problem. Det enda som låter lite drygt på riktigt är det där med regenereringen. Men jag antar att det blir en vana också.
Lite har du kanske rätt dock så är det nog så att man är van vid en sak och gillar det. Men en del av sakerna är så enkla att fixa att man blir lite fundersam och som sagt bilen är ju väldigt fin och trevlig förutom just dom här sakerna. Skulle man kunna få en model Y med samma solida kvalitetskänsla tror jag att jag skulle vara enormt lycklig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
Bra lista, jag har funderat på att göra något liknande för Model X jämfört med avgasbil t.ex. vid tankning/laddning. Där kommer det ju in än fler steg.

Model X har ju än färre punkter:
Model X Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Lägga i Drive
Model X Parkera:
  • Öppna dörren
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Skillnader i handhavande:

EQC Köra iväg:
  • Ta ur laddsladd
  • Stänga laddluckorna
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Starta tändningen
  • Lägga i Drive
  • Ställa in regenereringen
EQC Parkera:
  • Lägga i Park
  • Stänga av tändningen
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Låsa bilen med fjärren
Model 3 Köra iväg:
  • Ta ur laddsladden
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
  • Lägga i Drive
Model 3 Parkera:
  • Öppna dörren
  • Stänga dörren
Har den inte keyless?
Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.
Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.
Brukar ju finnas en zon på handtaget man kan toucha för att den ska låsa sig. Har den inte det?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Mercedes EQC

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
Pontus skrev:
Jo men det fungerar bara när man ska öppna bilen inte när man ska stänga den.
Brukar ju finnas en zon på handtaget man kan toucha för att den ska låsa sig. Har den inte det?
Det är väl klart att den har det. Till och med min Skoda har det :lol:
Edit: En bild på EQC handtaget
Mercedes_Benz_EQC_Ext-16-850x567.jpg
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av BrooklynS »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Behöver du ta upp nyckel när du ska låsa bilen? Eller menar du att bilen inte låser sig själv, walk-away? Jag föredrar faktiskt att den inte låser sig själv. Om jag touchar handtaget när jag lämnar bilen, så är jag säker på att den låser sig. Med Teslan var jag alltid osäker och det blev till att jag tog upp fob varje gång och låste manuellt, så det blev ju än mindre keyless.
Så var jag bara i början. Men visst, räcker med att den dörr inte är riktigt stängd för att bilen ska stå öppen. Det märker man inte med Teslas approach.
Du får ett meddelande i appen att dörren inte är stängd...
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar