https://www.vibilagare.se/nyheter/merce ... nde-gangen
För åttonde gången i rad tvingas Mercedes gå ut med en återkallelse av elsuven EQC.
Den senaste återkallelsen av Mercedes eldrivna suv-modell EQC gäller 20 000 bilar som sålts i
Europa och byggts mellan 11 december 2019 och 18 maj 2020.
Kablaget i ratten kan ha skadats under produktionen och gått sönder vilket gör att fukt kan läcka in.
I så fall kan bilen tappa servostyrningen och en eventuell kortslutning kan innebära brandrisk.
Mercedes EQC har tidigare återkallats för problem med bland annat krockkuddarna,
baksätet och batteriskyddet som kan börja rosta.
Förra året blev Mercedes den biltillverkare som gjorde flest återkallelser.
Hittills i år har Mercedes gjort 89 återkallelser.
Volvo har under samma period gått ut med 38 återkallelser och BMW med 32.
Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQC
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQC
Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..
Re: Mercedes EQC
Gargamel skrev:Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..
Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Ungefär på 2.7 mils körning hem.HelectriC skrev:Gargamel skrev:Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..
Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Re: Mercedes EQC
Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?Gargamel skrev:Ungefär på 2.7 mils körning hem.HelectriC skrev:Gargamel skrev:Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..
Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Den beter sig inte så när man släpper gasen, för då borde bilen mer eller mindre tvärnita.HelectriC skrev:Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?Gargamel skrev:Ungefär på 2.7 mils körning hem.HelectriC skrev:Gargamel skrev:Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..
Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Och det är i stort sett bara den senaste veckan förbrukningen har varit hög.
Re: Mercedes EQC
Känns som den värmer upp batteriet till arbetstemperatur likt MEB-bilarna men ännu aggressivare än dom.Gargamel skrev:Den beter sig inte så när man släpper gasen, för då borde bilen mer eller mindre tvärnita.HelectriC skrev:Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?Gargamel skrev:Ungefär på 2.7 mils körning hem.HelectriC skrev:Gargamel skrev:Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..
Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Och det är i stort sett bara den senaste veckan förbrukningen har varit hög.
Re: Mercedes EQC
Har för mig att EQC:n har en 6kW värmepump, den är nog den stora tjuven. Dock hade jag inte dessa problem så här tidigt förra året, men då körde jag visserligen långkörning, nu mest bara mellan botkyrka och KTH inne i stan.Dodde skrev:Känns som den värmer upp batteriet till arbetstemperatur likt MEB-bilarna men ännu aggressivare än dom.Gargamel skrev:Den beter sig inte så när man släpper gasen, för då borde bilen mer eller mindre tvärnita.HelectriC skrev:Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?Gargamel skrev:Ungefär på 2.7 mils körning hem.HelectriC skrev:
Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Och det är i stort sett bara den senaste veckan förbrukningen har varit hög.
Re: Mercedes EQC
Det är fullt normalt i dessa temperaturer.
Körde EQC igår 4mil lugn landsväg hamnade på 450wh/km
Den förbrukade 13kW vid stillastående utomhus temp -11C, kör man då långsamt inom stan slår detta stenhårt på förbrukningen.
Körde EQC igår 4mil lugn landsväg hamnade på 450wh/km
Den förbrukade 13kW vid stillastående utomhus temp -11C, kör man då långsamt inom stan slår detta stenhårt på förbrukningen.
Re: Mercedes EQC
Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.Gargamel skrev:fler roliga problem:
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Mercedes EQC
Verkar vara mer pumpen som läcker in vatten och eventuellt spricker, en del har baken ramlat ner har jag läst.BrooklynS skrev:Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.Gargamel skrev:fler roliga problem:
Re: Mercedes EQC
Om det är så att det läcker nånstans i luftfjädringen, så kanske det kan förklara varför jag har sådan brutal föbrukning på elen. luftpumpen kanske måste gå helatiden för att kompensera förlusten.Gargamel skrev:Verkar vara mer pumpen som läcker in vatten och eventuellt spricker, en del har baken ramlat ner har jag läst.BrooklynS skrev:Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.Gargamel skrev:fler roliga problem:
Re: Mercedes EQC
Så kan det ju vara, för jag kan tycka att de förbrukningssiffror som nämnts här innan verkar väl höga, särskilt om man kör 3-5 mil. Kör iofs inte EQC men väl en annan rätt elhungrig bil (etron 55) och jag ligger på 3-3.5 kWh/mil när jag kört korta sträckor nu i kylan (runt halvmilen). Senast igår i -10 med skjuts till skolan och ett besök på bygghandeln. Bilen stått ute hela natten innan och 20 min förvärmning. Men om man inte förvärmer så kommer ju den energin att synas på förbrukningen istället och det märks ju väldigt tydligt ju kortare sträcka som körs.Gargamel skrev:Om det är så att det läcker nånstans i luftfjädringen, så kanske det kan förklara varför jag har sådan brutal föbrukning på elen. luftpumpen kanske måste gå helatiden för att kompensera förlusten.Gargamel skrev:Verkar vara mer pumpen som läcker in vatten och eventuellt spricker, en del har baken ramlat ner har jag läst.BrooklynS skrev:Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.Gargamel skrev:fler roliga problem:
Om luftfjädringen spökar borde du väl märka en viss nivåskillnad som sedan ska återkompenseras med jämna mellanrum.
Re: Mercedes EQC
Med tanke på hur dåliga vägarna är i och runt Stockholm så gungar det hematiten, så jag märker ingen skillnadmacky skrev:Så kan det ju vara, för jag kan tycka att de förbrukningssiffror som nämnts här innan verkar väl höga, särskilt om man kör 3-5 mil. Kör iofs inte EQC men väl en annan rätt elhungrig bil (etron 55) och jag ligger på 3-3.5 kWh/mil när jag kört korta sträckor nu i kylan (runt halvmilen). Senast igår i -10 med skjuts till skolan och ett besök på bygghandeln. Bilen stått ute hela natten innan och 20 min förvärmning. Men om man inte förvärmer så kommer ju den energin att synas på förbrukningen istället och det märks ju väldigt tydligt ju kortare sträcka som körs.Gargamel skrev:Om det är så att det läcker nånstans i luftfjädringen, så kanske det kan förklara varför jag har sådan brutal föbrukning på elen. luftpumpen kanske måste gå helatiden för att kompensera förlusten.Gargamel skrev:Verkar vara mer pumpen som läcker in vatten och eventuellt spricker, en del har baken ramlat ner har jag läst.BrooklynS skrev:Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.Gargamel skrev:fler roliga problem:
Om luftfjädringen spökar borde du väl märka en viss nivåskillnad som sedan ska återkompenseras med jämna mellanrum.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes EQC
Var på Bilia med min bil idag, som visar 210 km vid full laddning. De påstår att bilen anpassar sig efter mitt körsätt (som är lugnt skall tilläggas). Skall bli intressant och se vad de kommer fram till.MrEarp skrev:Det är fullt normalt i dessa temperaturer.
Körde EQC igår 4mil lugn landsväg hamnade på 450wh/km
Den förbrukade 13kW vid stillastående utomhus temp -11C, kör man då långsamt inom stan slår detta stenhårt på förbrukningen.
Det som lurar en är att det är beräknad körsträcka som baseras på ens tidigare körning som visas. Men ingen kan svara på om bedömd räckvidd kommer hoppa upp om man nu skulle konkret ändra körsätt...
Idag när vi åkte på Maximum Range i en tur på ca 15 min och när de knappt rörde gasen landade vi på 30,7kwh/100km. Fortsättning följer...
Tilläggas kan att bilen står i varmgarage på nätterna och på dagtid utvändigt. Körning ca 2* 18 km/ dag.
Re: Mercedes EQC
Förvärmd bilen c 5 minuter innan jag satte. It i den.
Hade 151 km enligt mätaren.
Nu har jag kört 17 till CK i Skärholmen, nu har jag 101 km kvar å ska ladda.
Hade 151 km enligt mätaren.
Nu har jag kört 17 till CK i Skärholmen, nu har jag 101 km kvar å ska ladda.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes EQC
Fixat fjädringen redan?Gargamel skrev:Förvärmd bilen c 5 minuter innan jag satte. It i den.
Hade 151 km enligt mätaren.
Nu har jag kört 17 till CK i Skärholmen, nu har jag 101 km kvar å ska ladda.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mercedes EQC
Det var säkringen till luftpumpen som hade gått.Bjelke skrev:Fixat fjädringen redan?Gargamel skrev:Förvärmd bilen c 5 minuter innan jag satte. It i den.
Hade 151 km enligt mätaren.
Nu har jag kört 17 till CK i Skärholmen, nu har jag 101 km kvar å ska ladda.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes EQC
Ok men dom ska kolla upp det ändå antar jag? Säkringar går ju oftast inte utan anledning…Gargamel skrev:Det var säkringen till luftpumpen som hade gått.Bjelke skrev:Fixat fjädringen redan?Gargamel skrev:Förvärmd bilen c 5 minuter innan jag satte. It i den.
Hade 151 km enligt mätaren.
Nu har jag kört 17 till CK i Skärholmen, nu har jag 101 km kvar å ska ladda.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes EQC
Finns det någon avfuktare i systemet? Det borde det göra eftersom det är en kompressor med och leker.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mercedes EQC
Nån som vill köpa en ett år gammal EQC som inte klarar av att navigerast kortast väg i stockholm?
Jag åker nu mellan tumba i söder till kista i norr/väster om stockholm.
Den inbygda GPS:en föreslår att jag ska åka via Tullige, längst hela huddingevägen, ner i södralänken och irra omkring fram till essingeleden, istället för att åka ut till E4/E20 och åka via västberga ut mot essinge och sedan till kista..
Och detta i en bil för en mille (innan rabatterna)
Jag åker nu mellan tumba i söder till kista i norr/väster om stockholm.
Den inbygda GPS:en föreslår att jag ska åka via Tullige, längst hela huddingevägen, ner i södralänken och irra omkring fram till essingeleden, istället för att åka ut till E4/E20 och åka via västberga ut mot essinge och sedan till kista..
Och detta i en bil för en mille (innan rabatterna)