Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Jag har ett antal mindre positiva åsikter om EQC:n efter 10-11 månaders ägande och fått "känna in" bilen.

Väldigt/Tillräckligt ofta så kan jag inte öppna bakluckan med fob:en, och idag (igen) gick det inte att öppna bakluckan med knappen i dörren utan fick använda vick-märket på luckan för att få upp luckan.
Laddar "sakta" med bara 110 kW.
2200kr för 2500-mila servicen, där de typ bara bytte filtret och kollade nån vätska.
Det går att köpa ett paket med Dash-cam som använder bilens främre kamera för att spela in.. videoklippen blir bara skit av (funktionen kostade också 2500kr).

Relativt litet bagage.. Reser mycket i jobbet så det är "alltid fullt" där bak.
Den självparkerade funktionen som säljs av MB i europa (minst) har avaktiverats i många länder utan ersättning till kund, min hittar inte en enorm lucka att parkera i (med parkeringsfunktionen fortfarande aktiv).

GPS:En enligt mig är skitkass. Saker är placerade på fel ställen, vilket blir t.ex. tesla-laddarna i Kalmar, ligger mitt på motorvägen, och där slutar GPS:en att visa något när du kör på motorvägen brevid laddarna inne vid Scandic hotell.
GPS:en verkar ligga 2-300 meter fel/efter än var man är, så händer ofta att jag missar att svänga då gps:en visar att jag ska svänga längre fram och inte "nu".

Eftersom jag numera åker ganska långt i jobbet, så märks det att ladda i 110kW ger mig oftast en extra restid på 1.5-2 timmar när jag ska ner till karlshamn, skåne, kalmar med omnejd för att stanna och ladda.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Bra med ärlig återkoppling!

Gillar generellt Mercedes, men gällande vår Merca (diesel) så är även de kartorna och GPS:en totalt värdelöst i princip. Så dåligt att jag använder det ytterst sällan (trots att vi betalar för uppdatering av kartorna på service). Går knappat att söka fram någon vettig rutt tycket jag. Många klagar på att Teslas kartor inte är perfekta, och det håller jag med om (kan uppdateras bättre, och även få fler funktioner som delmål), men bara att nästan alla andra är så mycket sämre i jämförelse. Är nog bara Geelys bilar med Android Automotive och Google Maps som är riktigt bra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Idag har jag haft min EQC i ett år enligt fejsboken
27172 km sedan jag fick den.

Värdeminskning ca 200tkr (om man tittar på de bud man får för den idag)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Även om EQC:n är "allt i summan summarum" är en bra bil om man ser till en helhelt och viktar åsikter och nackdelar ihop till ett värde av något slag...


MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENNNNN!!!!!!!!!!!!!!
FAN vad jag hatar bilen/merca i vissa avseenden...

Varje uppdatering av NÅT SLAG i bilen (karta, mbux, annat over the air uppdatering), så aktiveras "Attention Assistant", som är SKRÄP i EQC:n.

Den kan plinga upp 2 minuter efter jag satt mig i bilen som stått stilla i 2 dygn ("ta en fika-paus grej")
Så varje gång den aktiverats och STÖR mig när jag kör, så måste jag sitta och jaga runt i menyerna i mittkonsollen för att hitta inställningen för att stänga av den IGEN.. och idag var jag tvungen att göra det TVÅ gånger på mindre än en timma.

Samma är det med "run the energizer"-program-grej merca har, där ena spelar techno-liknande musik i 10 minuter eller en som leker som ett barn med ac:n hög, låg hög, låg, doftspray låg hög, jetplan, låg rymdraket bröööööööööl från ac:n
Den kan också komma 2-3 minuter efter jag satt mig i bilen, och bara hunnit halvvägs till e4:an vid botkyrka..
Får nästan känslan av att det nog är dags att sikta på en väldigt stor sten och få den kvaddad så jag blir av med den "gratis".
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

Hehe, på tal om "attention assistant"... jag provade att följa hastighetsgränsen med min ID4 nyligen. Aldrig sett den innan, men nu fick jag konstant "du är trött, ta en paus".
Ja, svårt att hålla sig vaken när man bara åker bil. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
TTT
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 jan 2021 11:26

Re: Mercedes EQC

Inlägg av TTT »

Gargamel skrev:
Även om EQC:n är "allt i summan summarum" är en bra bil om man ser till en helhelt och viktar åsikter och nackdelar ihop till ett värde av något slag...


MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENNNNN!!!!!!!!!!!!!!
FAN vad jag hatar bilen/merca i vissa avseenden...

Varje uppdatering av NÅT SLAG i bilen (karta, mbux, annat over the air uppdatering), så aktiveras "Attention Assistant", som är SKRÄP i EQC:n.

Den kan plinga upp 2 minuter efter jag satt mig i bilen som stått stilla i 2 dygn ("ta en fika-paus grej")
Så varje gång den aktiverats och STÖR mig när jag kör, så måste jag sitta och jaga runt i menyerna i mittkonsollen för att hitta inställningen för att stänga av den IGEN.. och idag var jag tvungen att göra det TVÅ gånger på mindre än en timma.

Samma är det med "run the energizer"-program-grej merca har, där ena spelar techno-liknande musik i 10 minuter eller en som leker som ett barn med ac:n hög, låg hög, låg, doftspray låg hög, jetplan, låg rymdraket bröööööööööl från ac:n
Den kan också komma 2-3 minuter efter jag satt mig i bilen, och bara hunnit halvvägs till e4:an vid botkyrka..
Får nästan känslan av att det nog är dags att sikta på en väldigt stor sten och få den kvaddad så jag blir av med den "gratis".
Låter som att det är något fel på bilen, har kört 1800 mil i min EQC och fått upp attention assist varningen 1 gång.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
Idag har jag haft min EQC i ett år enligt fejsboken
27172 km sedan jag fick den.

Värdeminskning ca 200tkr (om man tittar på de bud man får för den idag)
Ca 20% värdeminskning första året är ganska bra för en miljonbil historiskt sett. Är bara att vi har andra förväntningar på en elbils värdeutveckling. Min Model S har tappa ca 500' på tre år tack vare en stor prissänkning. Men sånt får man också räkna med när man köper elbil idag. Att konkurrensen hårdnar och att det kommer bättre och billigare bilar.

Man kan lösa det här på olika sätt. Jag rekommenderar privatleasing eller operationell leasing. Skulle inte köpa ny dyr elbil i dagsläget.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Om någon är intresserad av att ta över leasingen på min EQC så finns det möjlighet.
ca 1 år gammal, strax under 3000mil.
2500-milaservicen gjord, vinterdäck.
2 år kvar.
eller köpa den går också.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

TTT skrev:
Gargamel skrev:
Även om EQC:n är "allt i summan summarum" är en bra bil om man ser till en helhelt och viktar åsikter och nackdelar ihop till ett värde av något slag...


MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENNNNN!!!!!!!!!!!!!!
FAN vad jag hatar bilen/merca i vissa avseenden...

Varje uppdatering av NÅT SLAG i bilen (karta, mbux, annat over the air uppdatering), så aktiveras "Attention Assistant", som är SKRÄP i EQC:n.

Den kan plinga upp 2 minuter efter jag satt mig i bilen som stått stilla i 2 dygn ("ta en fika-paus grej")
Så varje gång den aktiverats och STÖR mig när jag kör, så måste jag sitta och jaga runt i menyerna i mittkonsollen för att hitta inställningen för att stänga av den IGEN.. och idag var jag tvungen att göra det TVÅ gånger på mindre än en timma.

Samma är det med "run the energizer"-program-grej merca har, där ena spelar techno-liknande musik i 10 minuter eller en som leker som ett barn med ac:n hög, låg hög, låg, doftspray låg hög, jetplan, låg rymdraket bröööööööööl från ac:n
Den kan också komma 2-3 minuter efter jag satt mig i bilen, och bara hunnit halvvägs till e4:an vid botkyrka..
Får nästan känslan av att det nog är dags att sikta på en väldigt stor sten och få den kvaddad så jag blir av med den "gratis".
Låter som att det är något fel på bilen, har kört 1800 mil i min EQC och fått upp attention assist varningen 1 gång.
Jag har också väldigt svårt att känna igen mig i det du beskriver. Det måste vara något fel på din bil. Attention Assist har jag stängt av en gång och sen har den inte dykt upp igen. Energizinggrejen frågar den ju om den skall aktivera och då väljer man nej om man inte tycker om den. Det händer efter runt 1,5 timmas körning. Ingen stor grej. Borde väl gå att stänga av permanent också gissar jag men har inte provat. GPS:en är väl ömsom vin och ömsom vatten, men den kan i alla fall planera flera stopp, välja alternativa rutter, osv. och den styr förvärmningen av batteriet inför laddning. Gillar man den inte så får man väl köra Apple Carplay som visserligen är halvkass integrerad, men det finns ju om man gillar det i alla fall.

Ska man vara lite sådan så visste du väl ungefär hur stort bagaget var och att den inte laddade fortare när du köpte den? EQC:n är klart mindre utrymmesmässigt än vår förra Model S, men vad gör det när man inte behöver mer än det är i EQC. Att det blir ett problem om man behöver mer förstår jag men då får man väl ta det i beaktning när man köper bilen, tänker jag. Och att 110 kW laddning är långsamt är ju sant när man jämför med 250 kW laddning eller så, så om man väldigt ofta kör mer än 30-40 mil på en gång så förstår jag att det kan bli en frustration, men det är väl samma sak där? I så fall hade jag nog stört mig betydligt mer på att Ionitys och Virtas laddnätverk är betydligt sämre än Teslas exempelvis. Det skulle jag nog tycka betyder betydligt mer än om bilen laddar med 110 eller 250 kW som max. I realiteten blir snittladdningen mellan 10 och 80 % eller så olika, men inte så olika som det verkar när man tittar på 110 och 250.

Bild

Observera, jag vill inte pyssla med påhopp och liknande och det är inte avsikten med inlägget, men din beskrivning är väldigt långt ifrån den jag skulle ge efter 2000 mil.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

4-5 minuter efter start...


Bild
Bild
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Zalman3 »


För åttonde gången i rad tvingas Mercedes gå ut med en återkallelse av elsuven EQC.

Den senaste återkallelsen av Mercedes eldrivna suv-modell EQC gäller 20 000 bilar som sålts i
Europa och byggts mellan 11 december 2019 och 18 maj 2020.
Kablaget i ratten kan ha skadats under produktionen och gått sönder vilket gör att fukt kan läcka in.
I så fall kan bilen tappa servostyrningen och en eventuell kortslutning kan innebära brandrisk.
Mercedes EQC har tidigare återkallats för problem med bland annat krockkuddarna,
baksätet och batteriskyddet som kan börja rosta.
Förra året blev Mercedes den biltillverkare som gjorde flest återkallelser.
Hittills i år har Mercedes gjort 89 återkallelser.
Volvo har under samma period gått ut med 38 återkallelser och BMW med 32.
https://www.vibilagare.se/nyheter/merce ... nde-gangen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Gargamel skrev:
Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..

Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

HelectriC skrev:
Gargamel skrev:
Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..

Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Ungefär på 2.7 mils körning hem.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Gargamel skrev:
Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..

Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Ungefär på 2.7 mils körning hem.
Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

HelectriC skrev:
Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Gargamel skrev:
Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..

Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Ungefär på 2.7 mils körning hem.
Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?
Den beter sig inte så när man släpper gasen, för då borde bilen mer eller mindre tvärnita.
Och det är i stort sett bara den senaste veckan förbrukningen har varit hög.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Dodde »

Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Gargamel skrev:
Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..

Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Ungefär på 2.7 mils körning hem.
Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?
Den beter sig inte så när man släpper gasen, för då borde bilen mer eller mindre tvärnita.
Och det är i stort sett bara den senaste veckan förbrukningen har varit hög.
Känns som den värmer upp batteriet till arbetstemperatur likt MEB-bilarna men ännu aggressivare än dom.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Dodde skrev:
Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Gargamel skrev:
HelectriC skrev:


Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Ungefär på 2.7 mils körning hem.
Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?
Den beter sig inte så när man släpper gasen, för då borde bilen mer eller mindre tvärnita.
Och det är i stort sett bara den senaste veckan förbrukningen har varit hög.
Känns som den värmer upp batteriet till arbetstemperatur likt MEB-bilarna men ännu aggressivare än dom.
Har för mig att EQC:n har en 6kW värmepump, den är nog den stora tjuven. Dock hade jag inte dessa problem så här tidigt förra året, men då körde jag visserligen långkörning, nu mest bara mellan botkyrka och KTH inne i stan.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

Det är fullt normalt i dessa temperaturer.
Körde EQC igår 4mil lugn landsväg hamnade på 450wh/km
Den förbrukade 13kW vid stillastående utomhus temp -11C, kör man då långsamt inom stan slår detta stenhårt på förbrukningen.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

fler roliga problem:

0-02-0a-e490a3761d694db3e16c8a85c8ea08e79870ea7a99bd7c623696fbc57380a0e1_be20e4f8465af29c.jpg
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av BrooklynS »

Gargamel skrev:
fler roliga problem:

0-02-0a-e490a3761d694db3e16c8a85c8ea08e79870ea7a99bd7c623696fbc57380a0e1_be20e4f8465af29c.jpg
Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.
Tesla Y LR -22 EAP
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

BrooklynS skrev:
Gargamel skrev:
fler roliga problem:

0-02-0a-e490a3761d694db3e16c8a85c8ea08e79870ea7a99bd7c623696fbc57380a0e1_be20e4f8465af29c.jpg
Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.
Verkar vara mer pumpen som läcker in vatten och eventuellt spricker, en del har baken ramlat ner har jag läst.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Gargamel skrev:
BrooklynS skrev:
Gargamel skrev:
fler roliga problem:

0-02-0a-e490a3761d694db3e16c8a85c8ea08e79870ea7a99bd7c623696fbc57380a0e1_be20e4f8465af29c.jpg
Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.
Verkar vara mer pumpen som läcker in vatten och eventuellt spricker, en del har baken ramlat ner har jag läst.
Om det är så att det läcker nånstans i luftfjädringen, så kanske det kan förklara varför jag har sådan brutal föbrukning på elen. luftpumpen kanske måste gå helatiden för att kompensera förlusten.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Mercedes EQC

Inlägg av macky »

Gargamel skrev:
Gargamel skrev:
BrooklynS skrev:
Gargamel skrev:
fler roliga problem:

0-02-0a-e490a3761d694db3e16c8a85c8ea08e79870ea7a99bd7c623696fbc57380a0e1_be20e4f8465af29c.jpg
Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.
Verkar vara mer pumpen som läcker in vatten och eventuellt spricker, en del har baken ramlat ner har jag läst.
Om det är så att det läcker nånstans i luftfjädringen, så kanske det kan förklara varför jag har sådan brutal föbrukning på elen. luftpumpen kanske måste gå helatiden för att kompensera förlusten.
Så kan det ju vara, för jag kan tycka att de förbrukningssiffror som nämnts här innan verkar väl höga, särskilt om man kör 3-5 mil. Kör iofs inte EQC men väl en annan rätt elhungrig bil (etron 55) och jag ligger på 3-3.5 kWh/mil när jag kört korta sträckor nu i kylan (runt halvmilen). Senast igår i -10 med skjuts till skolan och ett besök på bygghandeln. Bilen stått ute hela natten innan och 20 min förvärmning. Men om man inte förvärmer så kommer ju den energin att synas på förbrukningen istället och det märks ju väldigt tydligt ju kortare sträcka som körs.

Om luftfjädringen spökar borde du väl märka en viss nivåskillnad som sedan ska återkompenseras med jämna mellanrum.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

macky skrev:
Gargamel skrev:
Gargamel skrev:
BrooklynS skrev:
Gargamel skrev:
fler roliga problem:

0-02-0a-e490a3761d694db3e16c8a85c8ea08e79870ea7a99bd7c623696fbc57380a0e1_be20e4f8465af29c.jpg
Verkar vara så att luftfjädringen bak pajar på typ alla EQC.
Verkar vara mer pumpen som läcker in vatten och eventuellt spricker, en del har baken ramlat ner har jag läst.
Om det är så att det läcker nånstans i luftfjädringen, så kanske det kan förklara varför jag har sådan brutal föbrukning på elen. luftpumpen kanske måste gå helatiden för att kompensera förlusten.
Så kan det ju vara, för jag kan tycka att de förbrukningssiffror som nämnts här innan verkar väl höga, särskilt om man kör 3-5 mil. Kör iofs inte EQC men väl en annan rätt elhungrig bil (etron 55) och jag ligger på 3-3.5 kWh/mil när jag kört korta sträckor nu i kylan (runt halvmilen). Senast igår i -10 med skjuts till skolan och ett besök på bygghandeln. Bilen stått ute hela natten innan och 20 min förvärmning. Men om man inte förvärmer så kommer ju den energin att synas på förbrukningen istället och det märks ju väldigt tydligt ju kortare sträcka som körs.

Om luftfjädringen spökar borde du väl märka en viss nivåskillnad som sedan ska återkompenseras med jämna mellanrum.
Med tanke på hur dåliga vägarna är i och runt Stockholm så gungar det hematiten, så jag märker ingen skillnad
Skriv svar