Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

Utvärdering efter en dryg månad och 500 mil.

Förbrukningssiffrorna är mycket lika de för en Model X 90D och det gör att räckvidden blir den samma för EQC som för en X 90D eller min gamla S 75D som är snålare.
För att utveckla det så drar EQC runt 250 Wh/km i 120 på farthållaren i runt 5 grader när man åker längre sträckor. Batteriet har 80-82 kWh tillgängligt (90-93 kWh totalt). X 90D som jag kört lite drar ganska precis detsamma och har nästan exakt samma tillgängliga energi i batteriet om än lite mindre batteri totalt. Min gamla S 75D drog ungefär 215 Wh/km i 120 vid 5 grader ute och hade 68-69 kWh tillgängligt enligt Scan My Tesla efter en skaplig batteribalansering. Laddkurvorna är lite olika mellan bilarna, men i stort får de i sig lika mycket räckvidd per tidsenhet mellan 0-75%. Teslorna är snabbare från 5-50% och Mercan är snabbare däröver. Gillar man att ladda fullt så är Mercan betydligt snabbare. Där slutar likheterna. ;)

Många, inklusive jag själv, har ifrågasatt Ionitys tillförlitlighet då det har krånglat oavbrutet när man försökt ladda sin Tesla där. Frågan nu är om det verkligen har med Ionity att göra, för både min Merca och frugans VW ID.3 har laddat där några gånger och inte en gång har det krånglat det minsta. Man pluggar in kabeln och blippar kortet, laddningen startar direkt och fortsätter tills man stänger av själv. Nästan lika smidigt som Superchargers, och enligt Merca kommer man inte behöva blippa kortet med start i höst. Då är det lika smidigt som Superchargers. Dessutom är det billigare (3.10 kr/kWh) än Tesla. Vem trodde det?

Appen är bra. Inte lika responsiv och ger inte lika mycket feedback som Teslas, men klart bättre än exempelvis alla VAG jag har testat och bilen har tappat kontakt två gånger av kanske 100 (har haft problem med en laddbox så jag har kollat stup i kvarten). Funktionaliteten är dessutom bättre än Teslas i vissa aspekter (sätt scheman, få ut färddata, m.m. direkt i appen).

Utrymmena i EQC är betydligt sämre än Model S. Utsidan är stor och insidan är liten. Köp inte en EQC om du behöver stora utrymmen. Om du däremot hade klarat dig med en XC60/GLC, C-klass, då är utrymmena klart tillräckliga. Jämförelsen ovan med Model X är inte alls rättvis i detta fallet. Model X är enormt mycket större invändigt.

Komfort en i EQC är otrolig. Jag behöver inte utveckla det för det går inte. Försök inte jämföra med någon Volvo, Tesla eller liknande. Jämför med S-klass, A8 och liknande. Det är betydligt mer rättvisande. Herregud! Prova!

GUI:t är betydligt rörigare än Teslas. Det är inte jättemånga knappar, men ganska många. Inte alls lika "modernt" och skandinaviskt avskalat och det krävs en del tillvänjning, men det är ganska väl genomtänkt och efter någon vecka funkar det fint. CarPlay-integrationen är sådär, men MBUX är bra! Och Burmeisterljudet är helgrymt om det inte vore för att jag saknar lite riktigt djup bas, det enda som Model S premiumljud var bra på.

De har ju byggt bilar ett tag, de där tyskarna. Vindrutetorkarna funkar. Bara en sån sak. Och ILS-lamporna är magiska. Och den elektroniska dragkroken som får dra 1800 kilo är ju praktisk. Och sensorn under bakkofångaren så man kan öppna bagageluckan med båda händerna upptagna är smidig. Och Siri-integrationen är ju perfekt. Osv. Lite löjligt att man behöver trycka på en startknapp för att få igång bilen, men det går av bara farten nu. Och så har man ju en väldigt ombonad och mysig kupé att sjunka ner i. Är väl en smaksak, men jag tycker om att sitta ombonad och integrerad i bilen. Och så passade ju mina Whispbars från Model S med panoramasoltak med lite övertalning. Himla bra ju!

Konklusion: So far, so good!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

kul att läsa! Verkar som alla som har EQC är mycket nöjda med komforten.
Har du massagestolar? I så fall, är dom bra eller är det mest en gimmick?
Hur är vägkänslan? Är bilen SUV-gungig eller mer fast och kränger lite?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

HelectriC skrev:
kul att läsa! Verkar som alla som har EQC är mycket nöjda med komforten.
Har du massagestolar? I så fall, är dom bra eller är det mest en gimmick?
Hur är vägkänslan? Är bilen SUV-gungig eller mer fast och kränger lite?
Nej, jag har AMG-stolarna. Massage kan jag vara utan men jag hade gärna haft ventilerade säten. Det hade dock inneburit att jag hade fått köpa säten för 30k och Designoläder för 35k, så jag nöjde mig med AMG-sätena eftersom de har delläder och resten alcantara som jag upplever andas bättre än läder.

Vägkänslan är sådär. Jag skulle inte säga gungig, men någon sportbil är det inte. Det är väl ett pris man får betala för komforten antar jag. Däremot tycker jag att Mercedes styrning har varit bland de bästa sedan 2010 eller så, och det upplever jag även i EQC.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

Just det. Glömde.

Autopiloten. Den är inte lika bra på att centrera i filen som Teslas. Den är däremot ingen flipperkula som studsar mellan linjerna. Den kan också vara lite tricky att veta om den kopplar ur, vilket den gjort temporärt när den inte kunnat se linjerna vid ett par tillfällen. Det är lurigt. Däremot är den väldigt mjuk och fin, kör som jag hade gjort vid avfarter, rondeller, kurvor och liknande. Och inte en enda spökbromsning.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
biffen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 apr 2021 20:25

Re: Mercedes EQC

Inlägg av biffen »

Har nu bekantat mig med EQC de senaste veckorna. Jag är väldigt nöjd hittills.

Plus
Komfort
Tyst
Drivning är smooth och snabb om man vill
Trodde aldrig jag skulle säga detta men taklucka är toppen
Mbux är bättre än förra gen och det är bra klass på skärmarna
Förbrukningen överraskar något, efter alla skräckhistorier man hört så är jag nu "bara" nervös för vintern
Bra säten (skinn)
När man bromsar till stopp så gungar bilen subtilt (attackföraren kanske inte ser detta som en fördel)

Minus
Laddhastighet med snabbladdare är lite seg (dock bra med 11kw)
Blänkande detaljer i vindruta i vissa ljus
Saknar wireless carplay
Har man lyssnat på B&W i Volvo så kan inget mäta sig, Burmester är bra men konstigt nog tunnare än förra gen
De envisas med svart plast i mittkonsolen som blir repig bara av att kolla på den och samlar damm som den inte var byggd för annat
Placering av ladduttag, hade föredraget att ha den längre fram på bilen
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

biffen skrev:
Har nu bekantat mig med EQC de senaste veckorna. Jag är väldigt nöjd hittills.

Plus
Komfort
Tyst
Drivning är smooth och snabb om man vill
Trodde aldrig jag skulle säga detta men taklucka är toppen
Mbux är bättre än förra gen och det är bra klass på skärmarna
Förbrukningen överraskar något, efter alla skräckhistorier man hört så är jag nu "bara" nervös för vintern
Bra säten (skinn)
När man bromsar till stopp så gungar bilen subtilt (attackföraren kanske inte ser detta som en fördel)

Minus
Laddhastighet med snabbladdare är lite seg (dock bra med 11kw)
Blänkande detaljer i vindruta i vissa ljus
Saknar wireless carplay
Har man lyssnat på B&W i Volvo så kan inget mäta sig, Burmester är bra men konstigt nog tunnare än förra gen
De envisas med svart plast i mittkonsolen som blir repig bara av att kolla på den och samlar damm som den inte var byggd för annat
Placering av ladduttag, hade föredraget att ha den längre fram på bilen
Nu i vintras, så hade jag cirka 30-32 mil fulladdat i min EQC, och när tempen ligger 15+ så har jag runt 42.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Zalman3 »

Strulet med Ionity är inte över.
Björn Nyland testade senast Mercedes EQA och Skoda Enyaq, båda hade strul vid Ionity laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Strulet med Ionity är inte över.
Björn Nyland testade senast Mercedes EQA och Skoda Enyaq, båda hade strul vid Ionity laddning.
Verkar (tyvärr) gå igen.

Samma sak för denna Porsche-ägare och hans Taycan:



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Zalman3 »

Har hört att CCS standarden är lite för dålig.
Den skulle vara mer exakt så att man inte kan göra fel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Haglund skrev:
Appen är bra. Inte lika responsiv och ger inte lika mycket feedback som Teslas, men klart bättre än exempelvis alla VAG jag har testat och bilen har tappat kontakt två gånger av kanske 100 (har haft problem med en laddbox så jag har kollat stup i kvarten). Funktionaliteten är dessutom bättre än Teslas i vissa aspekter (sätt scheman, få ut färddata, m.m. direkt i appen).
Spännande utvärdering, och kul att du är så nöjd och att Mercedes lyckats bra på hel del punkter! :)

Gällande appen så tycker jag att Mercedes app fungerar grymt bra och stabilt (har den till vår dieselkombi). Så den verkar det faktiskt lyckats minst lika bra som Tesla med, och tom. bättre på många punkter (det edna jag saknar är att appen inte fungerar som automatisk nyckel som hos Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Jag har ett antal mindre positiva åsikter om EQC:n efter 10-11 månaders ägande och fått "känna in" bilen.

Väldigt/Tillräckligt ofta så kan jag inte öppna bakluckan med fob:en, och idag (igen) gick det inte att öppna bakluckan med knappen i dörren utan fick använda vick-märket på luckan för att få upp luckan.
Laddar "sakta" med bara 110 kW.
2200kr för 2500-mila servicen, där de typ bara bytte filtret och kollade nån vätska.
Det går att köpa ett paket med Dash-cam som använder bilens främre kamera för att spela in.. videoklippen blir bara skit av (funktionen kostade också 2500kr).

Relativt litet bagage.. Reser mycket i jobbet så det är "alltid fullt" där bak.
Den självparkerade funktionen som säljs av MB i europa (minst) har avaktiverats i många länder utan ersättning till kund, min hittar inte en enorm lucka att parkera i (med parkeringsfunktionen fortfarande aktiv).

GPS:En enligt mig är skitkass. Saker är placerade på fel ställen, vilket blir t.ex. tesla-laddarna i Kalmar, ligger mitt på motorvägen, och där slutar GPS:en att visa något när du kör på motorvägen brevid laddarna inne vid Scandic hotell.
GPS:en verkar ligga 2-300 meter fel/efter än var man är, så händer ofta att jag missar att svänga då gps:en visar att jag ska svänga längre fram och inte "nu".

Eftersom jag numera åker ganska långt i jobbet, så märks det att ladda i 110kW ger mig oftast en extra restid på 1.5-2 timmar när jag ska ner till karlshamn, skåne, kalmar med omnejd för att stanna och ladda.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Bra med ärlig återkoppling!

Gillar generellt Mercedes, men gällande vår Merca (diesel) så är även de kartorna och GPS:en totalt värdelöst i princip. Så dåligt att jag använder det ytterst sällan (trots att vi betalar för uppdatering av kartorna på service). Går knappat att söka fram någon vettig rutt tycket jag. Många klagar på att Teslas kartor inte är perfekta, och det håller jag med om (kan uppdateras bättre, och även få fler funktioner som delmål), men bara att nästan alla andra är så mycket sämre i jämförelse. Är nog bara Geelys bilar med Android Automotive och Google Maps som är riktigt bra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Idag har jag haft min EQC i ett år enligt fejsboken
27172 km sedan jag fick den.

Värdeminskning ca 200tkr (om man tittar på de bud man får för den idag)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Även om EQC:n är "allt i summan summarum" är en bra bil om man ser till en helhelt och viktar åsikter och nackdelar ihop till ett värde av något slag...


MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENNNNN!!!!!!!!!!!!!!
FAN vad jag hatar bilen/merca i vissa avseenden...

Varje uppdatering av NÅT SLAG i bilen (karta, mbux, annat over the air uppdatering), så aktiveras "Attention Assistant", som är SKRÄP i EQC:n.

Den kan plinga upp 2 minuter efter jag satt mig i bilen som stått stilla i 2 dygn ("ta en fika-paus grej")
Så varje gång den aktiverats och STÖR mig när jag kör, så måste jag sitta och jaga runt i menyerna i mittkonsollen för att hitta inställningen för att stänga av den IGEN.. och idag var jag tvungen att göra det TVÅ gånger på mindre än en timma.

Samma är det med "run the energizer"-program-grej merca har, där ena spelar techno-liknande musik i 10 minuter eller en som leker som ett barn med ac:n hög, låg hög, låg, doftspray låg hög, jetplan, låg rymdraket bröööööööööl från ac:n
Den kan också komma 2-3 minuter efter jag satt mig i bilen, och bara hunnit halvvägs till e4:an vid botkyrka..
Får nästan känslan av att det nog är dags att sikta på en väldigt stor sten och få den kvaddad så jag blir av med den "gratis".
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

Hehe, på tal om "attention assistant"... jag provade att följa hastighetsgränsen med min ID4 nyligen. Aldrig sett den innan, men nu fick jag konstant "du är trött, ta en paus".
Ja, svårt att hålla sig vaken när man bara åker bil. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
TTT
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 jan 2021 11:26

Re: Mercedes EQC

Inlägg av TTT »

Gargamel skrev:
Även om EQC:n är "allt i summan summarum" är en bra bil om man ser till en helhelt och viktar åsikter och nackdelar ihop till ett värde av något slag...


MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENNNNN!!!!!!!!!!!!!!
FAN vad jag hatar bilen/merca i vissa avseenden...

Varje uppdatering av NÅT SLAG i bilen (karta, mbux, annat over the air uppdatering), så aktiveras "Attention Assistant", som är SKRÄP i EQC:n.

Den kan plinga upp 2 minuter efter jag satt mig i bilen som stått stilla i 2 dygn ("ta en fika-paus grej")
Så varje gång den aktiverats och STÖR mig när jag kör, så måste jag sitta och jaga runt i menyerna i mittkonsollen för att hitta inställningen för att stänga av den IGEN.. och idag var jag tvungen att göra det TVÅ gånger på mindre än en timma.

Samma är det med "run the energizer"-program-grej merca har, där ena spelar techno-liknande musik i 10 minuter eller en som leker som ett barn med ac:n hög, låg hög, låg, doftspray låg hög, jetplan, låg rymdraket bröööööööööl från ac:n
Den kan också komma 2-3 minuter efter jag satt mig i bilen, och bara hunnit halvvägs till e4:an vid botkyrka..
Får nästan känslan av att det nog är dags att sikta på en väldigt stor sten och få den kvaddad så jag blir av med den "gratis".
Låter som att det är något fel på bilen, har kört 1800 mil i min EQC och fått upp attention assist varningen 1 gång.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
Idag har jag haft min EQC i ett år enligt fejsboken
27172 km sedan jag fick den.

Värdeminskning ca 200tkr (om man tittar på de bud man får för den idag)
Ca 20% värdeminskning första året är ganska bra för en miljonbil historiskt sett. Är bara att vi har andra förväntningar på en elbils värdeutveckling. Min Model S har tappa ca 500' på tre år tack vare en stor prissänkning. Men sånt får man också räkna med när man köper elbil idag. Att konkurrensen hårdnar och att det kommer bättre och billigare bilar.

Man kan lösa det här på olika sätt. Jag rekommenderar privatleasing eller operationell leasing. Skulle inte köpa ny dyr elbil i dagsläget.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Om någon är intresserad av att ta över leasingen på min EQC så finns det möjlighet.
ca 1 år gammal, strax under 3000mil.
2500-milaservicen gjord, vinterdäck.
2 år kvar.
eller köpa den går också.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

TTT skrev:
Gargamel skrev:
Även om EQC:n är "allt i summan summarum" är en bra bil om man ser till en helhelt och viktar åsikter och nackdelar ihop till ett värde av något slag...


MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENNNNN!!!!!!!!!!!!!!
FAN vad jag hatar bilen/merca i vissa avseenden...

Varje uppdatering av NÅT SLAG i bilen (karta, mbux, annat over the air uppdatering), så aktiveras "Attention Assistant", som är SKRÄP i EQC:n.

Den kan plinga upp 2 minuter efter jag satt mig i bilen som stått stilla i 2 dygn ("ta en fika-paus grej")
Så varje gång den aktiverats och STÖR mig när jag kör, så måste jag sitta och jaga runt i menyerna i mittkonsollen för att hitta inställningen för att stänga av den IGEN.. och idag var jag tvungen att göra det TVÅ gånger på mindre än en timma.

Samma är det med "run the energizer"-program-grej merca har, där ena spelar techno-liknande musik i 10 minuter eller en som leker som ett barn med ac:n hög, låg hög, låg, doftspray låg hög, jetplan, låg rymdraket bröööööööööl från ac:n
Den kan också komma 2-3 minuter efter jag satt mig i bilen, och bara hunnit halvvägs till e4:an vid botkyrka..
Får nästan känslan av att det nog är dags att sikta på en väldigt stor sten och få den kvaddad så jag blir av med den "gratis".
Låter som att det är något fel på bilen, har kört 1800 mil i min EQC och fått upp attention assist varningen 1 gång.
Jag har också väldigt svårt att känna igen mig i det du beskriver. Det måste vara något fel på din bil. Attention Assist har jag stängt av en gång och sen har den inte dykt upp igen. Energizinggrejen frågar den ju om den skall aktivera och då väljer man nej om man inte tycker om den. Det händer efter runt 1,5 timmas körning. Ingen stor grej. Borde väl gå att stänga av permanent också gissar jag men har inte provat. GPS:en är väl ömsom vin och ömsom vatten, men den kan i alla fall planera flera stopp, välja alternativa rutter, osv. och den styr förvärmningen av batteriet inför laddning. Gillar man den inte så får man väl köra Apple Carplay som visserligen är halvkass integrerad, men det finns ju om man gillar det i alla fall.

Ska man vara lite sådan så visste du väl ungefär hur stort bagaget var och att den inte laddade fortare när du köpte den? EQC:n är klart mindre utrymmesmässigt än vår förra Model S, men vad gör det när man inte behöver mer än det är i EQC. Att det blir ett problem om man behöver mer förstår jag men då får man väl ta det i beaktning när man köper bilen, tänker jag. Och att 110 kW laddning är långsamt är ju sant när man jämför med 250 kW laddning eller så, så om man väldigt ofta kör mer än 30-40 mil på en gång så förstår jag att det kan bli en frustration, men det är väl samma sak där? I så fall hade jag nog stört mig betydligt mer på att Ionitys och Virtas laddnätverk är betydligt sämre än Teslas exempelvis. Det skulle jag nog tycka betyder betydligt mer än om bilen laddar med 110 eller 250 kW som max. I realiteten blir snittladdningen mellan 10 och 80 % eller så olika, men inte så olika som det verkar när man tittar på 110 och 250.

Bild

Observera, jag vill inte pyssla med påhopp och liknande och det är inte avsikten med inlägget, men din beskrivning är väldigt långt ifrån den jag skulle ge efter 2000 mil.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

4-5 minuter efter start...


Bild
Bild
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Zalman3 »


För åttonde gången i rad tvingas Mercedes gå ut med en återkallelse av elsuven EQC.

Den senaste återkallelsen av Mercedes eldrivna suv-modell EQC gäller 20 000 bilar som sålts i
Europa och byggts mellan 11 december 2019 och 18 maj 2020.
Kablaget i ratten kan ha skadats under produktionen och gått sönder vilket gör att fukt kan läcka in.
I så fall kan bilen tappa servostyrningen och en eventuell kortslutning kan innebära brandrisk.
Mercedes EQC har tidigare återkallats för problem med bland annat krockkuddarna,
baksätet och batteriskyddet som kan börja rosta.
Förra året blev Mercedes den biltillverkare som gjorde flest återkallelser.
Hittills i år har Mercedes gjort 89 återkallelser.
Volvo har under samma period gått ut med 38 återkallelser och BMW med 32.
https://www.vibilagare.se/nyheter/merce ... nde-gangen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Gargamel skrev:
Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..

Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Gargamel »

HelectriC skrev:
Gargamel skrev:
Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..

Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Ungefär på 2.7 mils körning hem.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

Gargamel skrev:
HelectriC skrev:
Gargamel skrev:
Medelförbrukning på min EQC idag 54kWh/100km. Blir att ladda varje dag på snabbladdare om det är under nollan..

Kan tänka mig att initialförbrukningen är så hög, men det lär ju gå ner efter några km? Annars är det nog något fel på bilen.
Ungefär på 2.7 mils körning hem.
Då låter det som något är ordentligt fel, bromsarna ligger på eller nåt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar