Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Pontus skrev:
Vet inte varför det inte fungerar men som det är nu måste jag låsa med nyckeln något jag inte är van vid och därför står bilen olåst väldigt ofta, det kommer upp en varning i appen men går inte att låsa därifrån heller. Det är säkert mest en vanesak.
Jag som har kodlås hemma och en model 3 i vanliga fall har aldrig nycklar med mig och det tycker jag är jätte skönt.
Någon som kan tipsa om var man kan köpa en cylinder till brevlådan med kodlås?
Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.

Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...
Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.

Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.

Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Jag lever redan utan bilnyckel. Tycker också nyckel är förlegat och kass. Har det till den gamla bilen och glömmer den i tändningslåset hela tiden. Inte är jag på väg ur den med motorn fortfarande på tomgång.
Det jag menar är att jag inte tycker det en så stor uppoffring att trycka på handtaget för att låsa bilen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Jag menar att jag undrar vad som är problemet med att ha en touchknapp på handtaget som man låser bilen med. Den lösningen har Volvo och även EQC om jag fattat rätt.
Är det viktigt att bara kunna gå iväg utan att röra bilen? Några nycklar behöver man ju inte röra för att varken låsa upp/köra eller låsa.
Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.

Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...
Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.

Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.

Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Jag lever redan utan bilnyckel. Tycker också nyckel är förlegat och kass. Har det till den gamla bilen och glömmer den i tändningslåset hela tiden. Inte är jag på väg ur den med motorn fortfarande på tomgång.
Det jag menar är att jag inte tycker det en så stor uppoffring att trycka på handtaget för att låsa bilen.
Det beror på hur man definierar "uppoffring".

Det största problemet för mig rent praktiskt, nu när jag väl vant mig med nyckellöst system för Teslan (som jag helst kör), är att jag glömmer låsa bilen när jag snabbt skall in i affären och använder Mercan. Ibland så glömmer jag tom. nyckeln kvar i bilen. :?

Så önskar verkligen att Mercedes kommer med ett liknande nyckellöst system i deras framtida bilmodeller, både ICE och elektriska (för jag gillar ju byggkvaliteten på Mercan enormt mycket mer än på Teslan, som är rätt usel på det området).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Det beror på hur man definierar "problem". Det går att låsa och låsa upp med en traditionell mekanisk nyckel också.

Men det är så gott att slippa tänka på all sådan skit när man kör med en bekväm mobillösning som löser allt utan något krull. Räcker att man lämnar bilen med mobilen i fickan.
Jovisst. Men skillnaden mot att ha en liten dosa i jackfickan som man aldrig rör är ju ganska liten. Förutom att man får trycka på handtaget då...
Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.

Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.

Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Jag lever redan utan bilnyckel. Tycker också nyckel är förlegat och kass. Har det till den gamla bilen och glömmer den i tändningslåset hela tiden. Inte är jag på väg ur den med motorn fortfarande på tomgång.
Det jag menar är att jag inte tycker det en så stor uppoffring att trycka på handtaget för att låsa bilen.
Det beror på hur man definierar "uppoffring".

Problemet för mig, nu när jag väl vant mig med nyckellöst system för Teslan (som jag helst kör), är att jag glömmer låsa bilen när jag snabbt skall in i affären och använder Mercan. Ibland så glömmer jag tom. nyckeln kvar i bilen.

Så önskar verkligen att Mercedes kommer med liknande nyckellöst system i deras framtida bilmodeller, både ICE och elektriska (för jag gillar ju byggkvaliteten på Mercan enormt mycket mer än på Teslan, som är rätt usel på det).
Det absolut bästa vore ju om man kunde välja mellan dom två.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

Haglund skrev:
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Hur blir det rent ekonomiskt? Fick du någon rabatt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

taliz skrev:
Haglund skrev:
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Hur blir det rent ekonomiskt? Fick du någon rabatt?
Ja, de har ju fleeterbjudanden och grejer så den exakta rabatten är svår att räkna på, men det slutade på runt 11% under vanligt listpris.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Pontus »

Haglund skrev:
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Grattis, kvaliteten är ju väldigt mycket skönare i Mercan. Glöm inte nyckeln bara och att låsa och starta tändningen samt att ställa in energiåtervinningen varje gång du ska köra :D
Tror att efter en vaneperiod att du kommer bli väldigt nöjd det är ju en enormt trevlig bil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

Pontus skrev:
Haglund skrev:
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Grattis, kvaliteten är ju väldigt mycket skönare i Mercan. Glöm inte nyckeln bara och att låsa och starta tändningen samt att ställa in energiåtervinningen varje gång du ska köra :D
Tror att efter en vaneperiod att du kommer bli väldigt nöjd det är ju en enormt trevlig bil.
Tack! För mitt dagliga användande tror jag bara att det är keylessgrejen som kommer vara tillvänjning. Det andra ser jag inte som något konstigt, särskilt som regenereringen är adaptiv som standardinställning, inte avstängd. Dessutom är väl aerodynamiken så pass mycket sämre att man inte behöver regenereringen. ;) Startknapp är ju onödigt, men ingen större grej.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Haglund skrev:
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Kul! Grattis! :)

Dela gärna med dig av dina upplevelser, både + och -, i tråden!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

martinot skrev:
Haglund skrev:
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Kul! Grattis! :)

Dela gärna med dig av dina upplevelser, både + och -, i tråden!
Tack! Det ska jag göra. Planerar att ta ut den i mitten av mars eftersom jag lovade mig själv att vänta med vinterdäcken till i höst men ska använda dragkroken till att lägga i båten. :D
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

Haglund skrev:
Pontus skrev:
Haglund skrev:
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Grattis, kvaliteten är ju väldigt mycket skönare i Mercan. Glöm inte nyckeln bara och att låsa och starta tändningen samt att ställa in energiåtervinningen varje gång du ska köra :D
Tror att efter en vaneperiod att du kommer bli väldigt nöjd det är ju en enormt trevlig bil.
Tack! För mitt dagliga användande tror jag bara att det är keylessgrejen som kommer vara tillvänjning. Det andra ser jag inte som något konstigt, särskilt som regenereringen är adaptiv som standardinställning, inte avstängd. Dessutom är väl aerodynamiken så pass mycket sämre att man inte behöver regenereringen. ;) Startknapp är ju onödigt, men ingen större grej.

Det där med startknapp och låsning är inga problem. Har det på vår i3:a och känner inte att det är nåt problem.

Önskar att vi också kunde klara oss med en EQC men den är tyvärr för liten och har lite för kort räckvidd för några av våra vanliga rutter. :(
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MWall »

De har börjat smyga ut lite erbjudanden på EQC också.

*Businessleasingkampanj* /
6 695 kr
(5 356 kr ex. moms)
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... _/94464499

SE Edition Privatleasing KAMPANJ
7 395 kr/mån
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... n/85362203
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Ferro94 »

Haglund skrev:
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Grattis till nya bilen!! :D

Jag är i exakt samma sits. Har kört dryga 20.000 Teslamil sen 2015, men nu blir det tillbaka till Mercedes igen. Har verkligen gillat mina 2 Teslor, men samtidigt saknat en del features som mina tidigare bilar haft. Kommer säkert sakna att köra Tesla också. Ingen orimlig tanke att även jag hittar tillbaka i en framtid...

Min EQC kom till Hedin Bil i veckan och jag fick en sneak-peak i fredags. Plockar dock inte ut den förrän 1/4 för att maxa bonusen. Blir några långa veckors väntan... :roll:

Kommer absolut hänga kvar här på Teslaforumet - Sveriges främsta kunskapskälla gällande elbilar.

Kan även tipsa om att det numera finns en svensk FB-grupp för Mercedes EQ för den som är intresserad:
https://www.facebook.com/groups/mbeqnordic/?ref=share
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Dr Gold
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 mar 2020 10:03

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Dr Gold »

I höstas vill jag minnas att jag såg erbjudanden om företagsleasing av EQC på 12 månader. Är det någon som sett detta på senare tid? Leker med tanken att köra EQC i väntan på en model Y.
biffen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 apr 2021 20:25

Re: Mercedes EQC

Inlägg av biffen »

Min EQC är nu också på väg. Skall bli intressant att se om det kommer med 3-fas.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Ferro94 skrev:
Haglund skrev:
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Grattis till nya bilen!! :D

Jag är i exakt samma sits. Har kört dryga 20.000 Teslamil sen 2015, men nu blir det tillbaka till Mercedes igen. Har verkligen gillat mina 2 Teslor, men samtidigt saknat en del features som mina tidigare bilar haft. Kommer säkert sakna att köra Tesla också. Ingen orimlig tanke att även jag hittar tillbaka i en framtid...

Min EQC kom till Hedin Bil i veckan och jag fick en sneak-peak i fredags. Plockar dock inte ut den förrän 1/4 för att maxa bonusen. Blir några långa veckors väntan... :roll:

Kommer absolut hänga kvar här på Teslaforumet - Sveriges främsta kunskapskälla gällande elbilar.

Kan även tipsa om att det numera finns en svensk FB-grupp för Mercedes EQ för den som är intresserad:
https://www.facebook.com/groups/mbeqnordic/?ref=share
Grattis till nya bilen! Gillar både vår Tesla EV och Mercedes ICE, och härligt med en kombination av båda! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Nej, skillnaden är enormt stor i praktiken. Jag lovar.

Vi har båda typer av nyckelsystem för våra bilar, och lever med de dagligen. Så är 100% min åsikt att nyckel är helt kass och förlegad i jämförelse, och bygger 100% på egen daglig praktisk erfarenhet.

Det är kanske inte förens du själv upplevt skillnaden som man förstår den.
Jag lever redan utan bilnyckel. Tycker också nyckel är förlegat och kass. Har det till den gamla bilen och glömmer den i tändningslåset hela tiden. Inte är jag på väg ur den med motorn fortfarande på tomgång.
Det jag menar är att jag inte tycker det en så stor uppoffring att trycka på handtaget för att låsa bilen.
Det beror på hur man definierar "uppoffring".

Problemet för mig, nu när jag väl vant mig med nyckellöst system för Teslan (som jag helst kör), är att jag glömmer låsa bilen när jag snabbt skall in i affären och använder Mercan. Ibland så glömmer jag tom. nyckeln kvar i bilen.

Så önskar verkligen att Mercedes kommer med liknande nyckellöst system i deras framtida bilmodeller, både ICE och elektriska (för jag gillar ju byggkvaliteten på Mercan enormt mycket mer än på Teslan, som är rätt usel på det).
Det absolut bästa vore ju om man kunde välja mellan dom två.
Det går fint med båda låssystem (både app och fysisk nyckel). För M3 så ingår som standard både låsning/upplåsning med mobil, men även två fysiska nyckelkort.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQC

Inlägg av MrEarp »

biffen skrev:
Min EQC är nu också på väg. Skall bli intressant att se om det kommer med 3-fas.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.
3-fas är standard på alla bilar tillverkade efter 01/2021, märks också koden 82B som betyder 11kW AC. Ionity är inkluderat 1år precis som tidigare, elen kostar 3,10kr/kWh.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQC

Inlägg av martinot »

Haglund skrev:
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
biffen skrev:
Min EQC är nu också på väg. Skall bli intressant att se om det kommer med 3-fas.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.
Grattis till nya bilen! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
biffen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 apr 2021 20:25

Re: Mercedes EQC

Inlägg av biffen »

martinot skrev:
Haglund skrev:
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
biffen skrev:
Min EQC är nu också på väg. Skall bli intressant att se om det kommer med 3-fas.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.
Grattis till nya bilen! :D
Tackar
MrEarp skrev:
biffen skrev:
Min EQC är nu också på väg. Skall bli intressant att se om det kommer med 3-fas.
Får se vad MB har för lösning med laddkort och abonnemang för 2021.
3-fas är standard på alla bilar tillverkade efter 01/2021, märks också koden 82B som betyder 11kW AC. Ionity är inkluderat 1år precis som tidigare, elen kostar 3,10kr/kWh.
Kan inte se någon sådan kod i dokumenten men fint med info, tack.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

Utvärdering efter en dryg månad och 500 mil.

Förbrukningssiffrorna är mycket lika de för en Model X 90D och det gör att räckvidden blir den samma för EQC som för en X 90D eller min gamla S 75D som är snålare.
För att utveckla det så drar EQC runt 250 Wh/km i 120 på farthållaren i runt 5 grader när man åker längre sträckor. Batteriet har 80-82 kWh tillgängligt (90-93 kWh totalt). X 90D som jag kört lite drar ganska precis detsamma och har nästan exakt samma tillgängliga energi i batteriet om än lite mindre batteri totalt. Min gamla S 75D drog ungefär 215 Wh/km i 120 vid 5 grader ute och hade 68-69 kWh tillgängligt enligt Scan My Tesla efter en skaplig batteribalansering. Laddkurvorna är lite olika mellan bilarna, men i stort får de i sig lika mycket räckvidd per tidsenhet mellan 0-75%. Teslorna är snabbare från 5-50% och Mercan är snabbare däröver. Gillar man att ladda fullt så är Mercan betydligt snabbare. Där slutar likheterna. ;)

Många, inklusive jag själv, har ifrågasatt Ionitys tillförlitlighet då det har krånglat oavbrutet när man försökt ladda sin Tesla där. Frågan nu är om det verkligen har med Ionity att göra, för både min Merca och frugans VW ID.3 har laddat där några gånger och inte en gång har det krånglat det minsta. Man pluggar in kabeln och blippar kortet, laddningen startar direkt och fortsätter tills man stänger av själv. Nästan lika smidigt som Superchargers, och enligt Merca kommer man inte behöva blippa kortet med start i höst. Då är det lika smidigt som Superchargers. Dessutom är det billigare (3.10 kr/kWh) än Tesla. Vem trodde det?

Appen är bra. Inte lika responsiv och ger inte lika mycket feedback som Teslas, men klart bättre än exempelvis alla VAG jag har testat och bilen har tappat kontakt två gånger av kanske 100 (har haft problem med en laddbox så jag har kollat stup i kvarten). Funktionaliteten är dessutom bättre än Teslas i vissa aspekter (sätt scheman, få ut färddata, m.m. direkt i appen).

Utrymmena i EQC är betydligt sämre än Model S. Utsidan är stor och insidan är liten. Köp inte en EQC om du behöver stora utrymmen. Om du däremot hade klarat dig med en XC60/GLC, C-klass, då är utrymmena klart tillräckliga. Jämförelsen ovan med Model X är inte alls rättvis i detta fallet. Model X är enormt mycket större invändigt.

Komfort en i EQC är otrolig. Jag behöver inte utveckla det för det går inte. Försök inte jämföra med någon Volvo, Tesla eller liknande. Jämför med S-klass, A8 och liknande. Det är betydligt mer rättvisande. Herregud! Prova!

GUI:t är betydligt rörigare än Teslas. Det är inte jättemånga knappar, men ganska många. Inte alls lika "modernt" och skandinaviskt avskalat och det krävs en del tillvänjning, men det är ganska väl genomtänkt och efter någon vecka funkar det fint. CarPlay-integrationen är sådär, men MBUX är bra! Och Burmeisterljudet är helgrymt om det inte vore för att jag saknar lite riktigt djup bas, det enda som Model S premiumljud var bra på.

De har ju byggt bilar ett tag, de där tyskarna. Vindrutetorkarna funkar. Bara en sån sak. Och ILS-lamporna är magiska. Och den elektroniska dragkroken som får dra 1800 kilo är ju praktisk. Och sensorn under bakkofångaren så man kan öppna bagageluckan med båda händerna upptagna är smidig. Och Siri-integrationen är ju perfekt. Osv. Lite löjligt att man behöver trycka på en startknapp för att få igång bilen, men det går av bara farten nu. Och så har man ju en väldigt ombonad och mysig kupé att sjunka ner i. Är väl en smaksak, men jag tycker om att sitta ombonad och integrerad i bilen. Och så passade ju mina Whispbars från Model S med panoramasoltak med lite övertalning. Himla bra ju!

Konklusion: So far, so good!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQC

Inlägg av HelectriC »

kul att läsa! Verkar som alla som har EQC är mycket nöjda med komforten.
Har du massagestolar? I så fall, är dom bra eller är det mest en gimmick?
Hur är vägkänslan? Är bilen SUV-gungig eller mer fast och kränger lite?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

HelectriC skrev:
kul att läsa! Verkar som alla som har EQC är mycket nöjda med komforten.
Har du massagestolar? I så fall, är dom bra eller är det mest en gimmick?
Hur är vägkänslan? Är bilen SUV-gungig eller mer fast och kränger lite?
Nej, jag har AMG-stolarna. Massage kan jag vara utan men jag hade gärna haft ventilerade säten. Det hade dock inneburit att jag hade fått köpa säten för 30k och Designoläder för 35k, så jag nöjde mig med AMG-sätena eftersom de har delläder och resten alcantara som jag upplever andas bättre än läder.

Vägkänslan är sådär. Jag skulle inte säga gungig, men någon sportbil är det inte. Det är väl ett pris man får betala för komforten antar jag. Däremot tycker jag att Mercedes styrning har varit bland de bästa sedan 2010 eller så, och det upplever jag även i EQC.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

Just det. Glömde.

Autopiloten. Den är inte lika bra på att centrera i filen som Teslas. Den är däremot ingen flipperkula som studsar mellan linjerna. Den kan också vara lite tricky att veta om den kopplar ur, vilket den gjort temporärt när den inte kunnat se linjerna vid ett par tillfällen. Det är lurigt. Däremot är den väldigt mjuk och fin, kör som jag hade gjort vid avfarter, rondeller, kurvor och liknande. Och inte en enda spökbromsning.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
biffen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 apr 2021 20:25

Re: Mercedes EQC

Inlägg av biffen »

Har nu bekantat mig med EQC de senaste veckorna. Jag är väldigt nöjd hittills.

Plus
Komfort
Tyst
Drivning är smooth och snabb om man vill
Trodde aldrig jag skulle säga detta men taklucka är toppen
Mbux är bättre än förra gen och det är bra klass på skärmarna
Förbrukningen överraskar något, efter alla skräckhistorier man hört så är jag nu "bara" nervös för vintern
Bra säten (skinn)
När man bromsar till stopp så gungar bilen subtilt (attackföraren kanske inte ser detta som en fördel)

Minus
Laddhastighet med snabbladdare är lite seg (dock bra med 11kw)
Blänkande detaljer i vindruta i vissa ljus
Saknar wireless carplay
Har man lyssnat på B&W i Volvo så kan inget mäta sig, Burmester är bra men konstigt nog tunnare än förra gen
De envisas med svart plast i mittkonsolen som blir repig bara av att kolla på den och samlar damm som den inte var byggd för annat
Placering av ladduttag, hade föredraget att ha den längre fram på bilen
Skriv svar