Aldrig förstått problemet gällande hemmaladdning. Visst, kör man timtaxa så får man aningen billigare ström om man kan ladda med högre effekt och köra laddningen de specifika timmar det är billigast. Känns dock som den skillnaden blir rätt marginell. För mig (och troligen nästan alla andra) så räcker egentligen 3,7 kW utan problem. Jag är normalt sett hemma ca 14 timmar per dygn och jag är inte i närheten av att snitta en förbrukning på dryga 50 kWh per dag. I Lexusens fall med så pass litet batteri så kommer man ju i praktiken alltid kunna ladda fullt hemma över kväll/natt även med 3,7 kW.Svenssons skrev:Vad ska man med 22kW till om bilen max klarar 6,6 kW? Frågan är om det är max 10A trefas eller 32A enfas. Oavsett så är det värdelöst. Max 10 A, 2,3 kW Ifall man bara har enfas eller sannolik max 16A, 3,7 kW när man laddar hemma...benke_berguv skrev:Jag tror väl att denna bil inte är tänkt som en landsvägskryssare spelar kontakten så stor roll då?mati skrev:Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Om de flesta tänkt ha den som jag (stadsbil till och från jobbet osv osv) så kommer den kanske inte snabbladdas alls.
Min BMW i3s har vi snabbladdat på ccs ytterst få gånger och aldrig pga slut ström under ett års tid. All annan laddning har varit hemma och vid 22kw stolpar på Ica, ishall osv osv.
//Benke
Lexus UX300e electric
Moderator: Redaktion
Re: Lexus UX300e electric
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lexus UX300e electric
Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...
Helt ovärt sedan flera år nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lexus UX300e electric
Fast om du adderar självladdning på det så kanske det duger gott och väl! Det kommer bli kanon!Bjelke skrev:Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Lexus UX300e electric
"A hybrid that defies logic"Headline skrev:Fast om du adderar självladdning på det så kanske det duger gott och väl! Det kommer bli kanon!Bjelke skrev:Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...
Det var ju iaf hederligt för att vara deras hybridreklam. De erkänner att "självladdning" står i motsats till logik
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Lexus UX300e electric
3,7 kW räcker säkert, du får då 37 kWh på 10 timmar och kan köra knappt 20 mil. Nu måste man dock pressa ut 16A på en fas för att få detta och har man 16A som huvudsäkring så lär säkringen gå. Skulle alltså inte rekommendera detta utan mer kanske 10A som mest och då får du bara 23 kWh på samma tid eller ca 10 mil. Själv tycker jag detta är på tok för lite även ifall det skulle räcka flera dagar. Igår kom jag t.ex. hem vid 01:00 på natten med ca 8 kWh kvar i batteriet och körde senare ca 20 mil idag. Det hade inte gått med laddning på endast en fas men nu laddar jag 10A på tre faser så inga problem.Legato skrev:
Aldrig förstått problemet gällande hemmaladdning. Visst, kör man timtaxa så får man aningen billigare ström om man kan ladda med högre effekt och köra laddningen de specifika timmar det är billigast. Känns dock som den skillnaden blir rätt marginell. För mig (och troligen nästan alla andra) så räcker egentligen 3,7 kW utan problem. Jag är normalt sett hemma ca 14 timmar per dygn och jag är inte i närheten av att snitta en förbrukning på dryga 50 kWh per dag. I Lexusens fall med så pass litet batteri så kommer man ju i praktiken alltid kunna ladda fullt hemma över kväll/natt även med 3,7 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Lexus UX300e electric
Jag vill också ha lite marginal för hemmaladdning. Även om man för det mesta klarar sig med låg laddeffekt så finns dock tillfällen då man behöver elda på lite mer med 11kW. Det är ovärderligt. Jag har inte heller någon snabbladdare i närheten som jag skulle kunna använda när det krisar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Lexus UX300e electric
Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller ?
//benke
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller ?
//benke
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Lexus UX300e electric
Jag tror inte någon har utgått från det laddmönstret, jag vet att jag inte gör det iaf.benke_berguv skrev:Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Däremot kan jag bara säga att jag inte förstår varför jag skulle välja en bil som har väsentligt sämre laddmöjligheter än i stort sett alla konkurrenter.
Då måste ju bilen ha några andra extremt bra egenskaper som uppväger de stora bristerna i denna mycket centrala funktionalitet.
Jag kan inte för mitt liv se att den här bilen har det.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Lexus UX300e electric
Det är väl ingen här som säger att man "ALLTID kör bilen tom" eller måste ladda fullt? Det händer dock att man kommer hem med låg SoC och då vill man ha möjlighet att ladda upp till nästa dags förbrukning vilket inte troligen inte är fullt.benke_berguv skrev:Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller ?
//benke
Kommentaren om 22kW-stolpen kommer sig ju av att denna tråd handlar om en bil som max klarar av 6,6 kW enfas vad det verkar. Vad för effekt som laddstolpen då klarar av är ju helt ovidkommande. Bilen kommer max klara av 6,6 kW från den laddstolpen och för vanlig hem så kommer max vara 3,7 kW om man maxar en vanlig förekommande huvudsäkring på 16A. Mer realistiskt kommer man bara kunna ladda runt 2,5 kW om man inte vill höja huvudsäkringen vilken inte lär vara möjligt om man kommer på besök hos någon t.ex.
2,5 kW laddning i vanliga hem för en bil som kommer om ett år låter inte så roligt. Snedbelastning av faserna är inte heller särskilt bra. Nu hoppas jag att det inte blir en enfasladdare på max 6,6 kW utan snarare en trefasladdare på 11 kW, även trefasladdare på 5,5 kW är faktiskt bättre än enfasladdare på 6,6 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Lexus UX300e electric
Hear, hear!Svenssons skrev:Det är väl ingen här som säger att man "ALLTID kör bilen tom" eller måste ladda fullt? Det händer dock att man kommer hem med låg SoC och då vill man ha möjlighet att ladda upp till nästa dags förbrukning vilket inte troligen inte är fullt.benke_berguv skrev:Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller ?
//benke
Kommentaren om 22kW-stolpen kommer sig ju av att denna tråd handlar om en bil som max klarar av 6,6 kW enfas vad det verkar. Vad för effekt som laddstolpen då klarar av är ju helt ovidkommande. Bilen kommer max klara av 6,6 kW från den laddstolpen och för vanlig hem så kommer max vara 3,7 kW om man maxar en vanlig förekommande huvudsäkring på 16A. Mer realistiskt kommer man bara kunna ladda runt 2,5 kW om man inte vill höja huvudsäkringen vilken inte lär vara möjligt om man kommer på besök hos någon t.ex.kW laddning i vanliga hem för en bil som kommer om ett år låter inte så roligt. Snedbelastning av faserna är inte heller särskilt bra. Nu hoppas jag att det inte blir en enfasladdare på max 6,6 kW utan snarare en trefasladdare på 11 kW, även trefasladdare på 5,5 kW är faktiskt bättre än enfasladdare på 6,6 kW.
50kW CHAdeMO och 6.6kW enfas är faktiskt inte acceptabelt för en ny bilmodell 2021.
Så enkelt är det.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Lexus UX300e electric
Det håller jag egentligen med om men en bil är ju så mycket mer än en pryl som bara ska laddas. Den ska ju till exempel fungera felfritt anser jag och det kan ju vara en egenskap som överskuggar tillkortakommandena gällande laddning.fth skrev:Hear, hear!Svenssons skrev:Det är väl ingen här som säger att man "ALLTID kör bilen tom" eller måste ladda fullt? Det händer dock att man kommer hem med låg SoC och då vill man ha möjlighet att ladda upp till nästa dags förbrukning vilket inte troligen inte är fullt.benke_berguv skrev:Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller ?
//benke
Kommentaren om 22kW-stolpen kommer sig ju av att denna tråd handlar om en bil som max klarar av 6,6 kW enfas vad det verkar. Vad för effekt som laddstolpen då klarar av är ju helt ovidkommande. Bilen kommer max klara av 6,6 kW från den laddstolpen och för vanlig hem så kommer max vara 3,7 kW om man maxar en vanlig förekommande huvudsäkring på 16A. Mer realistiskt kommer man bara kunna ladda runt 2,5 kW om man inte vill höja huvudsäkringen vilken inte lär vara möjligt om man kommer på besök hos någon t.ex.kW laddning i vanliga hem för en bil som kommer om ett år låter inte så roligt. Snedbelastning av faserna är inte heller särskilt bra. Nu hoppas jag att det inte blir en enfasladdare på max 6,6 kW utan snarare en trefasladdare på 11 kW, även trefasladdare på 5,5 kW är faktiskt bättre än enfasladdare på 6,6 kW.
50kW CHAdeMO och 6.6kW enfas är faktiskt inte acceptabelt för en ny bilmodell 2021.
Så enkelt är det.
/fth
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan. Jag skulle dock inte avråda nån att köpa tex en tesla bara de är medvetna om problemen med service och support där vi bor (Luleå)
//Benke
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Lexus UX300e electric
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gångbenke_berguv skrev:Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Lexus UX300e electric
Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.fth skrev:Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gångbenke_berguv skrev:Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?
/fth
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Lexus UX300e electric
Ja, då finns det förstås lite mer resurser än hos Tesla (än så länge iaf ).Legato skrev:Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.fth skrev:Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gångbenke_berguv skrev:Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Lexus UX300e electric
Håller alla tummar som finns att tesla åtminstone får upp nåt permanent anläggning i Umeå så det bara blir 26 mil enkel väg om man råkar köpa sig en Tesla i framtidenfth skrev:Ja, då finns det förstås lite mer resurser än hos Tesla (än så länge iaf ).Legato skrev:Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.fth skrev:Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gångbenke_berguv skrev:Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?
/fth
/fth
//Benke
Re: Lexus UX300e electric
Test av nya LEXUS UX 300E.
https://www.elbil24.no/tester/toyota-ko ... t/72375707LEXUS UX 300E
motor: elektriska
effekt: 204 hk
vridmoment: 300 Nm
0-100 km / h: 7,5 sek.
Toppfart: 160 km / h
batteri: Litiumjon
Batterikapacitet (brutto): 54,3 kWh
Batterikapacitet (netto): Inte upplyst
Konsumtions WLTP: 1,75 kWh / mil
WLTP-intervall: Över 300 km (mål)
Inbyggd laddare: 6,6 kW
Snabbladdning: 50 kW
Trunk: 367/486 liter
LxBxH (mm) 4495 x 1840 x 1545
Hjulbas (mm) 2640
Markavstånd (mm): 140
vikt: 1785 - 1840 kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Lexus UX300e electric
Håller med om Lexus och fina bilar. Men bakdelen på den här ser ut lite som en grafikbugg i ett racingspel från början av 2000...
Kan naturligtvis se bättre ut i verkligheten.
Kan naturligtvis se bättre ut i verkligheten.
Re: Lexus UX300e electric
framänden då?mastodontfilmsmats skrev:Håller med om Lexus och fina bilar. Men bakdelen på den här ser ut lite som en grafikbugg i ett racingspel från början av 2000...
Kan naturligtvis se bättre ut i verkligheten.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Lexus UX300e electric
Har nån här beställt en Lexus UX300e?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lexus UX300e electric
Den liknar munnen på the Predator...12man skrev:framänden då?mastodontfilmsmats skrev:Håller med om Lexus och fina bilar. Men bakdelen på den här ser ut lite som en grafikbugg i ett racingspel från början av 2000...
Kan naturligtvis se bättre ut i verkligheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Lexus UX300e electric
Priser klara för Sverige.
580k / 630k / 680k beroende på version.
Alla med 50 kW Chademo "snabb"laddning
https://www.instagram.com/p/CGX7YyHHcN4 ... l2wry65ocu
580k / 630k / 680k beroende på version.
Alla med 50 kW Chademo "snabb"laddning
https://www.instagram.com/p/CGX7YyHHcN4 ... l2wry65ocu
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Lexus UX300e electric
Modellöversikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Lexus UX300e electric
För mig är det fullkomligt obegripligt att någon skulle köpa denna bil.
Kan någon som seriöst överväger ett köp förklara för mig?
/fth
Kan någon som seriöst överväger ett köp förklara för mig?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options