Det håller jag egentligen med om men en bil är ju så mycket mer än en pryl som bara ska laddas. Den ska ju till exempel fungera felfritt anser jag och det kan ju vara en egenskap som överskuggar tillkortakommandena gällande laddning.fth skrev:Hear, hear!Svenssons skrev:Det är väl ingen här som säger att man "ALLTID kör bilen tom" eller måste ladda fullt? Det händer dock att man kommer hem med låg SoC och då vill man ha möjlighet att ladda upp till nästa dags förbrukning vilket inte troligen inte är fullt.benke_berguv skrev:Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller ?
//benke
Kommentaren om 22kW-stolpen kommer sig ju av att denna tråd handlar om en bil som max klarar av 6,6 kW enfas vad det verkar. Vad för effekt som laddstolpen då klarar av är ju helt ovidkommande. Bilen kommer max klara av 6,6 kW från den laddstolpen och för vanlig hem så kommer max vara 3,7 kW om man maxar en vanlig förekommande huvudsäkring på 16A. Mer realistiskt kommer man bara kunna ladda runt 2,5 kW om man inte vill höja huvudsäkringen vilken inte lär vara möjligt om man kommer på besök hos någon t.ex.kW laddning i vanliga hem för en bil som kommer om ett år låter inte så roligt. Snedbelastning av faserna är inte heller särskilt bra. Nu hoppas jag att det inte blir en enfasladdare på max 6,6 kW utan snarare en trefasladdare på 11 kW, även trefasladdare på 5,5 kW är faktiskt bättre än enfasladdare på 6,6 kW.
50kW CHAdeMO och 6.6kW enfas är faktiskt inte acceptabelt för en ny bilmodell 2021.
Så enkelt är det.
/fth
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan. Jag skulle dock inte avråda nån att köpa tex en tesla bara de är medvetna om problemen med service och support där vi bor (Luleå)
//Benke