Lexus UX300e electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av benke_berguv »

fth skrev:
Svenssons skrev:
benke_berguv skrev:
Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?

Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller Bild?

//benke
Det är väl ingen här som säger att man "ALLTID kör bilen tom" eller måste ladda fullt? Det händer dock att man kommer hem med låg SoC och då vill man ha möjlighet att ladda upp till nästa dags förbrukning vilket inte troligen inte är fullt.

Kommentaren om 22kW-stolpen kommer sig ju av att denna tråd handlar om en bil som max klarar av 6,6 kW enfas vad det verkar. Vad för effekt som laddstolpen då klarar av är ju helt ovidkommande. Bilen kommer max klara av 6,6 kW från den laddstolpen och för vanlig hem så kommer max vara 3,7 kW om man maxar en vanlig förekommande huvudsäkring på 16A. Mer realistiskt kommer man bara kunna ladda runt 2,5 kW om man inte vill höja huvudsäkringen vilken inte lär vara möjligt om man kommer på besök hos någon t.ex.kW laddning i vanliga hem för en bil som kommer om ett år låter inte så roligt. Snedbelastning av faserna är inte heller särskilt bra. Nu hoppas jag att det inte blir en enfasladdare på max 6,6 kW utan snarare en trefasladdare på 11 kW, även trefasladdare på 5,5 kW är faktiskt bättre än enfasladdare på 6,6 kW.
Hear, hear!

50kW CHAdeMO och 6.6kW enfas är faktiskt inte acceptabelt för en ny bilmodell 2021.

Så enkelt är det.

/fth
Det håller jag egentligen med om men en bil är ju så mycket mer än en pryl som bara ska laddas. Den ska ju till exempel fungera felfritt anser jag och det kan ju vara en egenskap som överskuggar tillkortakommandena gällande laddning.
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan. Jag skulle dock inte avråda nån att köpa tex en tesla bara de är medvetna om problemen med service och support där vi bor (Luleå)

//Benke
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av fth »

benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång :roll:

Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Legato »

fth skrev:
benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång :roll:

Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?

/fth
Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av fth »

Legato skrev:
fth skrev:
benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång :roll:

Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?

/fth
Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.
Ja, då finns det förstås lite mer resurser än hos Tesla (än så länge iaf :) ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av benke_berguv »

fth skrev:
Legato skrev:
fth skrev:
benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång :roll:

Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?

/fth
Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.
Ja, då finns det förstås lite mer resurser än hos Tesla (än så länge iaf :) ).

/fth
Håller alla tummar som finns att tesla åtminstone får upp nåt permanent anläggning i Umeå så det bara blir 26 mil enkel väg om man råkar köpa sig en Tesla i framtiden :)

//Benke
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av BrooklynS »

10 år gammal när den lanseras...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Zalman3 »

Test av nya LEXUS UX 300E.
LEXUS UX 300E

motor: elektriska
effekt: 204 hk
vridmoment: 300 Nm
0-100 km / h: 7,5 sek.
Toppfart: 160 km / h
batteri: Litiumjon
Batterikapacitet (brutto): 54,3 kWh
Batterikapacitet (netto): Inte upplyst
Konsumtions WLTP: 1,75 kWh / mil
WLTP-intervall: Över 300 km (mål)
Inbyggd laddare: 6,6 kW
Snabbladdning: 50 kW
Trunk: 367/486 liter
LxBxH (mm) 4495 x 1840 x 1545
Hjulbas (mm) 2640
Markavstånd (mm): 140
vikt: 1785 - 1840 kg.
https://www.elbil24.no/tester/toyota-ko ... t/72375707
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Håller med om Lexus och fina bilar. Men bakdelen på den här ser ut lite som en grafikbugg i ett racingspel från början av 2000...
Kan naturligtvis se bättre ut i verkligheten.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av 12man »

mastodontfilmsmats skrev:
Håller med om Lexus och fina bilar. Men bakdelen på den här ser ut lite som en grafikbugg i ett racingspel från början av 2000...
Kan naturligtvis se bättre ut i verkligheten.
framänden då?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Zalman3 »

Har nån här beställt en Lexus UX300e?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Håller med om Lexus och fina bilar. Men bakdelen på den här ser ut lite som en grafikbugg i ett racingspel från början av 2000...
Kan naturligtvis se bättre ut i verkligheten.
framänden då?
Den liknar munnen på the Predator...
main-qimg-b67f7fa02a6d1d80f8fab2776a8ad3c7.jpeg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Legato »

Priser klara för Sverige.

580k / 630k / 680k beroende på version.

Alla med 50 kW Chademo "snabb"laddning :lol:

https://www.instagram.com/p/CGX7YyHHcN4 ... l2wry65ocu
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Zalman3 »

Modellöversikt.
20201016_072507.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av benke_berguv »

Gärna en Luxury tack, perfekt ersättare till i3s:)

//Benke
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av fth »

För mig är det fullkomligt obegripligt att någon skulle köpa denna bil.

Kan någon som seriöst överväger ett köp förklara för mig?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Legato »

fth skrev:
För mig är det fullkomligt obegripligt att någon skulle köpa denna bil.

Kan någon som seriöst överväger ett köp förklara för mig?

/fth

Jag överväger inte köp, men jag köpte ju en Honda E, det är på många sätt "också" ett irrationellt val.

Jag tror denna kommer sälja uselt, men en liten nisch kanske den ändå har med folk som vill ha en mindre SUV för pendling/stadskörning och vill ha högsta möjliga kvalitet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Zalman3 »





Svenska priser på Lexus UX 300e – så mycket kostar elbilen

Lexus nya elbil har kort räckvidd för pengarna – men är billigare än konkurrenten från Volvo.


Lexus har länge fokuserat mer på hybridbilar än elbilar, och märket har inte ens haft någon laddhybrid att erbjuda.

Men EU:s nya utsläppsregler innebär att även Lexus och koncersyskonet Toyota ska lansera nya batterielbilar. För Lexus är kompaktsuven UX först ut. I elbilsutförande heter den UX 300e och tuffaste konkurrenten i Sverige blir förmodligen Volvo XC40 P8 Recharge. I lanseringsutförande kostar Volvon 699 000 kronor, men billigare versioner följer senare.

Lexus har nu släppt priserna för UX 300e som börjar på 579 900 kronor i enklaste utförandet. Då ingår säkerhetssystemen som går under namnet Lexus Safety Sense+, LED-strålkastare, infotainmentsystem med 7-tumsskärm och 17-tumsfälgar.

Den som går upp till nästa nivå får även ventilerade framstolar, trådlös mobilladdning, läderklädsel och något som kallas ”Climate Concierge”, en uppgraderad klimatanläggning. Merpriset är 50 000 kronor.

För ytterligare 50 000 kronor får köparna dynamisk nivåreglering, uppgraderade strålkastare, bättre ljudsystem och head up-display.

I samtliga fall har bilen en räckvidd på 40 mil enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln. Vad det innebär i den nya och tuffare WLTP-körcykeln återstår att se, men klart är att det finns flera konkurrenter som erbjuder mer räckvidd för pengarna.


Lexus UX har visserligen snabbladdning, men med en laddeffekt på låga 50 kW och dessutom med Chademo-kontakt vilket många tycker är en nackdel jämfört med den vanligare CCS-standarden.

Lexus har några av bilvärldens mest lojala köpare, och det blir intressant att se hur bra den nya elmodellen kommer sälja i Sverige. Lexus har tidigare lockat med en ovanligt generös batterigaranti som försäljningsargument: upp till 100 000 mil.



https://www.vibilagare.se/nyheter/svens ... ar-elbilen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Martin E-tron »

Mycket pengar för en front som ser ut som en arg Alien samt räckvidden..
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av fth »

Skulle denna bil sälja bra så är det för mig det slutliga beviset att objektiva fakta har väldigt lite med bilval att göra.

Det enda som talar för denna bil är väl Toyotas servicenätverk, som enligt tidigare inlägg i tråden är mycket bra, annars har den väl ingen egenskap öht som motiverar priset?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Svenssons »

Lexus lanserar alltså nu sin elbil från 2014 med enfasladdning hemma, max snabbladdning på 50 kW, räckvidd på troligen under 30 mil, pris på 600kkr och utseende som en Mirai.

PS Skulle inte bli förvånad om den även kommer med Chademo vilket verkar vara fallet...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Lexus lanserar alltså nu sin elbil från 2014 med enfasladdning hemma, max snabbladdning på 50 kW, räckvidd på troligen under 30 mil, pris på 600kkr och utseende som en Mirai.

PS Skulle inte bli förvånad om den även kommer med Chademo vilket verkar vara fallet...
Snacka om bottennapp...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Skulle denna bil sälja bra så är det för mig det slutliga beviset att objektiva fakta har väldigt lite med bilval att göra.

Det enda som talar för denna bil är väl Toyotas servicenätverk, som enligt tidigare inlägg i tråden är mycket bra, annars har den väl ingen egenskap öht som motiverar priset?

/fth
Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.

Men sälja bra har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra ändå såklart. Jag älskar Lexus och säkert finns det nuvarande Lexusägare som är väldigt märkeslojala som kommer köpa den, men man har ju svårt att se att den ska hitta särskilt mycket köpare bland andra än de redan "frälsta".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7064
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.
Jag jämför den iofs mer med Kia e-Niro, Hyundai Kona och liknande, då ligger den ju helt fel i pris, inte minst när man ser till räckvidd och laddeffekt.

Att jämföra med Y tycker jag blir helt fel, det finns ju egentligen ingenting med UX300e som går att jämföra där, lastutrymme, räckvidd, laddeffekt etc är ju ett par, tre divisioner bättre för Teslan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.

Men sälja bra har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra ändå såklart. Jag älskar Lexus och säkert finns det nuvarande Lexusägare som är väldigt märkeslojala som kommer köpa den, men man har ju svårt att se att den ska hitta särskilt mycket köpare bland andra än de redan "frälsta".
Lexusägare har väl blivit itutade att det är vätgas som är grejen men det är klart att om de väljer denna bil så kommer de kunna nicka med belåtenhet att bilen inte ens kan gå 30 mil för att sedan behöva ladda i nära på ett dygn från Schuko-uttaget där hemma. Det blir precis som de förväntar sig om de har lyssnat på Toyota.

Sedan är väl Lexus UX300e mindre än särskilt Y men även i-Pace mfl, inte riktigt i samma klass som dessa. Den kan väl mer jämföras med ID.3, Konan, Ioniq och kanske till och med Honda E fast i premium eller cross-utförande. Hondan vinner stort mot denna skulle jag vilja säga även ifall den är lite mindre.

Den är alltså bara billigast om den jämförs med större bilar. Visserligen finns inga mer premium i samma storlek som UX300e men frågan är hur många som kan tänka sig en andrabil eller stadsbil utan några direkta fördelar för 600kkr? Detta är väl mer som Ionity, en ulv i fårakläder som ska peka på nackdelarna med elbilar, ser konstiga ut, dyra, kort räckvidd, svårt att hitta laddstationer till och som tar nästan ett dygn att ladda hemma...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.
Jag jämför den iofs mer med Kia e-Niro, Hyundai Kona och liknande, då ligger den ju helt fel i pris, inte minst när man ser till räckvidd och laddeffekt.

Att jämföra med Y tycker jag blir helt fel, det finns ju egentligen ingenting med UX300e som går att jämföra där, lastutrymme, räckvidd, laddeffekt etc är ju ett par, tre divisioner bättre för Teslan.

/fth
Varför gör du det? Kia och Hyundai är ju lågprismärken som i mitt tycke inte alls hör hemma i samma segment. Jämför du fossilbilar från Kia/Hyundai med fossiler från BMW/Audi/MB/Lexus mfl också? Jag upplever det som att många resonerar som dig och struntar i "premiumfaktorn" när det gäller elbilar men inte fossiler, jag har inte förstått varför.

Hade det varit en modell från Toyota så hade jag haft mer förståelse för jämförelsen med Kia/Hyundai.

Jag tycker väl egentligen det är Q4 och i-Pace som ligger närmast att jämföra, XC40/Volvo känns mer på gränsen om det kvalar in i premium-kategorin. Tesla är som vanligt debatterbart :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar