Lexus UX300e electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Lexus lanserar alltså nu sin elbil från 2014 med enfasladdning hemma, max snabbladdning på 50 kW, räckvidd på troligen under 30 mil, pris på 600kkr och utseende som en Mirai.

PS Skulle inte bli förvånad om den även kommer med Chademo vilket verkar vara fallet...
Snacka om bottennapp...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Skulle denna bil sälja bra så är det för mig det slutliga beviset att objektiva fakta har väldigt lite med bilval att göra.

Det enda som talar för denna bil är väl Toyotas servicenätverk, som enligt tidigare inlägg i tråden är mycket bra, annars har den väl ingen egenskap öht som motiverar priset?

/fth
Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.

Men sälja bra har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra ändå såklart. Jag älskar Lexus och säkert finns det nuvarande Lexusägare som är väldigt märkeslojala som kommer köpa den, men man har ju svårt att se att den ska hitta särskilt mycket köpare bland andra än de redan "frälsta".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.
Jag jämför den iofs mer med Kia e-Niro, Hyundai Kona och liknande, då ligger den ju helt fel i pris, inte minst när man ser till räckvidd och laddeffekt.

Att jämföra med Y tycker jag blir helt fel, det finns ju egentligen ingenting med UX300e som går att jämföra där, lastutrymme, räckvidd, laddeffekt etc är ju ett par, tre divisioner bättre för Teslan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.

Men sälja bra har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra ändå såklart. Jag älskar Lexus och säkert finns det nuvarande Lexusägare som är väldigt märkeslojala som kommer köpa den, men man har ju svårt att se att den ska hitta särskilt mycket köpare bland andra än de redan "frälsta".
Lexusägare har väl blivit itutade att det är vätgas som är grejen men det är klart att om de väljer denna bil så kommer de kunna nicka med belåtenhet att bilen inte ens kan gå 30 mil för att sedan behöva ladda i nära på ett dygn från Schuko-uttaget där hemma. Det blir precis som de förväntar sig om de har lyssnat på Toyota.

Sedan är väl Lexus UX300e mindre än särskilt Y men även i-Pace mfl, inte riktigt i samma klass som dessa. Den kan väl mer jämföras med ID.3, Konan, Ioniq och kanske till och med Honda E fast i premium eller cross-utförande. Hondan vinner stort mot denna skulle jag vilja säga även ifall den är lite mindre.

Den är alltså bara billigast om den jämförs med större bilar. Visserligen finns inga mer premium i samma storlek som UX300e men frågan är hur många som kan tänka sig en andrabil eller stadsbil utan några direkta fördelar för 600kkr? Detta är väl mer som Ionity, en ulv i fårakläder som ska peka på nackdelarna med elbilar, ser konstiga ut, dyra, kort räckvidd, svårt att hitta laddstationer till och som tar nästan ett dygn att ladda hemma...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.
Jag jämför den iofs mer med Kia e-Niro, Hyundai Kona och liknande, då ligger den ju helt fel i pris, inte minst när man ser till räckvidd och laddeffekt.

Att jämföra med Y tycker jag blir helt fel, det finns ju egentligen ingenting med UX300e som går att jämföra där, lastutrymme, räckvidd, laddeffekt etc är ju ett par, tre divisioner bättre för Teslan.

/fth
Varför gör du det? Kia och Hyundai är ju lågprismärken som i mitt tycke inte alls hör hemma i samma segment. Jämför du fossilbilar från Kia/Hyundai med fossiler från BMW/Audi/MB/Lexus mfl också? Jag upplever det som att många resonerar som dig och struntar i "premiumfaktorn" när det gäller elbilar men inte fossiler, jag har inte förstått varför.

Hade det varit en modell från Toyota så hade jag haft mer förståelse för jämförelsen med Kia/Hyundai.

Jag tycker väl egentligen det är Q4 och i-Pace som ligger närmast att jämföra, XC40/Volvo känns mer på gränsen om det kvalar in i premium-kategorin. Tesla är som vanligt debatterbart :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.

Men sälja bra har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra ändå såklart. Jag älskar Lexus och säkert finns det nuvarande Lexusägare som är väldigt märkeslojala som kommer köpa den, men man har ju svårt att se att den ska hitta särskilt mycket köpare bland andra än de redan "frälsta".
Lexusägare har väl blivit itutade att det är vätgas som är grejen men det är klart att om de väljer denna bil så kommer de kunna nicka med belåtenhet att bilen inte ens kan gå 30 mil för att sedan behöva ladda i nära på ett dygn från Schuko-uttaget där hemma. Det blir precis som de förväntar sig om de har lyssnat på Toyota.

Sedan är väl Lexus UX300e mindre än särskilt Y men även i-Pace mfl, inte riktigt i samma klass som dessa. Den kan väl mer jämföras med ID.3, Konan, Ioniq och kanske till och med Honda E fast i premium eller cross-utförande. Hondan vinner stort mot denna skulle jag vilja säga även ifall den är lite mindre.

Den är alltså bara billigast om den jämförs med större bilar. Visserligen finns inga mer premium i samma storlek som UX300e men frågan är hur många som kan tänka sig en andrabil eller stadsbil utan några direkta fördelar för 600kkr? Detta är väl mer som Ionity, en ulv i fårakläder som ska peka på nackdelarna med elbilar, ser konstiga ut, dyra, kort räckvidd, svårt att hitta laddstationer till och som tar nästan ett dygn att ladda hemma...
Tror inte Lexusägare generellt är itutade vätgas, jag tror de är itutade hybrider som "laddar sig själva utan sladd" osv. Nonsens det också såklart men inte samma sak. Varken Toyota eller Lexus marknadsför väl vätgas överhuvudtaget i TV osv.

I-Pace är något större ja, det diffar ungefär lika mycket som mellan e-Tron och Model X som flitigt jämförs.

Q4 och UX300e ligger väldigt nära varandra i storlek.

ID-3 och Ioniq är varken premium eller crossover så den jämförelsen förstår jag inte alls.

Honda E är ju något helt annat. Det är en minibil på under 3,9 meter. Det vore tom mer relevant att jämföra UX300e med e-Tron och Model X än med den (men nej, X och e-Tron är såklart inte heller relevanta jämförelser).

Kona är ju mycket, mycket mindre. Diffen mot i-Pace är inte alls lika stor som mot denna. Vidare är den som sagt inte Premium överhuvudtaget.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Varför gör du det? Kia och Hyundai är ju lågprismärken som i mitt tycke inte alls hör hemma i samma segment. Jämför du fossilbilar från Kia/Hyundai med fossiler från BMW/Audi/MB/Lexus mfl också?
Ja, det gör jag nog, jag har ju aldrig varit "premium-köpare" innan jag kom in i Tesla-träsket, jag har nog mest sett till pris och egenskaper när jag har köpt bil, och där konkurrerar ju Lexus som sagt definitivt mer med e-Niro, Kona et al än med Y.

"Lyxfaktorn" har jag aldrig brytt mig om, och jag ser den mest som en bonus även för min Tesla, det är dock rätt lätt att vänja sig :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Kona är ju mycket, mycket mindre. Diffen mot i-Pace är inte alls lika stor som mot denna. Vidare är den som sagt inte Premium överhuvudtaget.
Lexus UX300e från Wikipedia:
Wheelbase 2,640 mm (103.9 in)
Length 4,495 mm (177.0 in)
Width 1,840 mm (72.4 in)
Height 1,540 mm (60.6 in)
Curb weight
1,900 kg (4,189 lb) (UX 300e)

Hyundai Kona från Wikipedia:
Dimensions
Wheelbase 2,600 mm (102.4 in)
Length 4,180 mm (164.6 in)
Width 1,800 mm (70.9 in)
Height 1,555 mm (61.2 in)
Curb weight
1,535–1,743 kg (3,384–3,843 lb)

Det skiljer alltså 33 cm i längd, 4 cm i bredd och -1,5 cm i höjd mellan Lexus och Hyundai, dvs 35,5 cm ifall alla mått skulle viktas lika.

Jämför vi Model Y mot Lexusen så skiljer det 25,5 cm i längd, 8 cm i bredd och 8,6 cm i höjd, dvs 42,1 cm ifall alla mått skulle viktas lika. Då skulle vi alltså kunna säga att Lexus UX300e är mycket, mycket mindre än Model Y och borde därför inte jämföras som att den ligger i samma klass som Model Y...

Model Y från Wikipedia
Wheelbase 113.8 in (2,891 mm)
Length 187 in (4,750 mm)
Width 75.6 in (1,920 mm)
Height 64 in (1,626 mm)
Curb weight
Long Range AWD: 4,416 lb (2,003 kg)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av HelectriC »

fth skrev:
Legato skrev:
Varför gör du det? Kia och Hyundai är ju lågprismärken som i mitt tycke inte alls hör hemma i samma segment. Jämför du fossilbilar från Kia/Hyundai med fossiler från BMW/Audi/MB/Lexus mfl också?
Ja, det gör jag nog, jag har ju aldrig varit "premium-köpare" innan jag kom in i Tesla-träsket, jag har nog mest sett till pris och egenskaper när jag har köpt bil, och där konkurrerar ju Lexus som sagt definitivt mer med e-Niro, Kona et al än med Y.

"Lyxfaktorn" har jag aldrig brytt mig om, och jag ser den mest som en bonus även för min Tesla, det är dock rätt lätt att vänja sig :D

/fth
men det finns ju bevisligen ganska många som vill ha och är villiga att betala för "lyxfaktorn". Annars hade det ju varit totalt poänglöst för Toyota att skapa märket Lexus.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
Kona är ju mycket, mycket mindre. Diffen mot i-Pace är inte alls lika stor som mot denna. Vidare är den som sagt inte Premium överhuvudtaget.
Lexus UX300e från Wikipedia:
Wheelbase 2,640 mm (103.9 in)
Length 4,495 mm (177.0 in)
Width 1,840 mm (72.4 in)
Height 1,540 mm (60.6 in)
Curb weight
1,900 kg (4,189 lb) (UX 300e)

Hyundai Kona från Wikipedia:
Dimensions
Wheelbase 2,600 mm (102.4 in)
Length 4,180 mm (164.6 in)
Width 1,800 mm (70.9 in)
Height 1,555 mm (61.2 in)
Curb weight
1,535–1,743 kg (3,384–3,843 lb)

Det skiljer alltså 33 cm i längd, 4 cm i bredd och -1,5 cm i höjd mellan Lexus och Hyundai, dvs 35,5 cm ifall alla mått skulle viktas lika.

Jämför vi Model Y mot Lexusen så skiljer det 25,5 cm i längd, 8 cm i bredd och 8,6 cm i höjd, dvs 42,1 cm ifall alla mått skulle viktas lika. Då skulle vi alltså kunna säga att Lexus UX300e är mycket, mycket mindre än Model Y och borde därför inte jämföras som att den ligger i samma klass som Model Y...

Model Y från Wikipedia
Wheelbase 113.8 in (2,891 mm)
Length 187 in (4,750 mm)
Width 75.6 in (1,920 mm)
Height 64 in (1,626 mm)
Curb weight
Long Range AWD: 4,416 lb (2,003 kg)
Du kan ju göra din jämförelse mot Honda E istället så får vi se.

Återigen, att hålla på att jämföra med Hyundai/Kia blir helt meningslöst. De som köper Lexus kommer extremt sällan ha något intresse av budgetkoreanerna, på samma sätt som väldigt få Jaguar, Audi eller Mercedesägare har det. Det är solklart att Q4 och I-Pace är mer relevanta jämförelser.

Det finns ju en anledning att tillverkare väljer att segmentera sitt utbud. Alla väljer inte Skoda över Audi, Toyota över Lexus eller Nissan över Infinity även om de förstnämnda kostar mindre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av benke_berguv »

Om alla bara köpte bilar efter siffror och rationella skäl skulle ju alla köpa samma bil, dvs den som ger ”mest meter bil för pengarna” och inget annat skulle finnas.
Som tur är gör ju inte alla det:)
Jag är väl en som mycket hellre skulle lägga pengarna på en Lexus elbil än nån tesla oavsett modell. Lexus uppfyller alla mina elbilskrav samt bör även uppfylla det vanliga ”lexuskraven” i form av kvalitet, felfrihet, könsla osv osv. Då spelar det ingen roll om tex model 3 kan köra 3 gånger längre på en laddning eller gör 0-100 på 3 sekunder. Jag kör max 5 mil om dagen ändå och ungarna skriker och blir åksjuka redan i en Bmw i3s så det mervärdet är ju noll.
Blir ju lite knepig argumentation när man ska veva fordonsbredder och annat mot varandra som att det finns ett rätt och fel.
Påminner och när folk köper kök. För vissa funkar ikeakök och för vissa är det helt otänkbart att köpa ”sånt skit”. Båda uppfyller ju samma mätbara krav men känns helt olika vilket tilltalar olika och då även får kosta olika.

//Benke
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av HenrikC »

Det är inte säkert att man kan överföra premiumstämpeln från ett segment till ett annat. Ta datorer, IBM var referensen på stordatorer och första PCn. Sedan kom konkurrenten Compaq och fick samma kvalitetsrykte som IBM. IBM tappade sakta status och till slut återstod bara de bärbara som premium. Nokia var premium, sedan tog tekniken ett språng och Nokia gled rekordsnabbt ner i budgeträsket.

Om kunderna inte längre uppskattar det som gjorde märket till premium en gång i tiden, jämförs det snart med budgetalternativen. OnePlus mot Samsung. Hankook mot Bridgestone. Det är farligt för premiummärken när de billiga blivit tillräckligt bra.

Det är en annan sak om märket i sig ska ge bäraren status i en grupp: Adidas och en svart BMW eller väst och en custom HD. Lexus har inte den statusen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av fth »

benke_berguv skrev:
Båda uppfyller ju samma mätbara krav men känns helt olika vilket tilltalar olika och då även får kosta olika.
Jag är helt med på att bilval till viss/stor del baseras på rent subjektiva orsaker, men din jämförelse haltar dock lite i det här fallet.

Det finns ju faktiskt flera viktiga rent objektiva kriterier map räckvidd, laddeffekt, CHAdeMO istf CCS etc där den här bilen helt enkelt inte når upp till en lägsta acceptabel nivå.

Det är ju inte så att den här bilen är likvärdig med andra alternativ, men kostar lite mer för att det är en Lexus, den är ju helt enkelt föråldrad redan innan den släppts, iaf enligt de specifikationer som visats hittills.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Legato »

HenrikC skrev:

Det är en annan sak om märket i sig ska ge bäraren status i en grupp: Adidas och en svart BMW eller väst och en custom HD. Lexus har inte den statusen.
I en grupp? :D

Det relevanta är såklart vad potentiella köpare som grupp anser. För mig är Lexus mycket mer attraktivt än BMW, Audi eller Mercedes. För mig har både produkten och servicen varit på mycket högre nivå än hos tyskarna. För dig kanske motsatsen gäller.

Att Lexus är en liten nischspelare i Sverige råder det dock ingen tvekan om, men annat är det i USA. Jag känner lite samma sak med min Honda, här är det många som tänker på det som en liten tillverkare, medan det i USA är den mest sålda bilen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Legato »

fth skrev:
benke_berguv skrev:
Båda uppfyller ju samma mätbara krav men känns helt olika vilket tilltalar olika och då även får kosta olika.
Det finns ju faktiskt flera viktiga rent objektiva kriterier map räckvidd, laddeffekt, CHAdeMO istf CCS etc där den här bilen helt enkelt inte når upp till en lägsta acceptabel nivå.
/fth
"benkes" poäng var ju att vad som är viktiga egenskaper är högst individuellt.

Varför ska han bry sig om snabbladdning, laddeffekt, Chademo mm om han (som han skrev) aldrig kör mer än fem mil per dag?

Det är ju helt upp till honom att anse att Teslas upplevda och/eller faktiska kvalitet inte lever upp till "en lägsta acceptabel nivå". För mig är inte den egenskapen tillräckligt viktig, men jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå att andra prioriterar det högt.

Jag känner igen diskussionen från Honda E-tråden. Vissa verkar anse att man inte ska köpa en bil utifrån ens personliga behov och preferenser utan utifrån vad andra tycker är viktigt. Jag köper inte alls det resonemanget.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Esterox »

Legato skrev:
HenrikC skrev:

Det är en annan sak om märket i sig ska ge bäraren status i en grupp: Adidas och en svart BMW eller väst och en custom HD. Lexus har inte den statusen.
I en grupp? :D

Det relevanta är såklart vad potentiella köpare som grupp anser. För mig är Lexus mycket mer attraktivt än BMW, Audi eller Mercedes. För mig har både produkten och servicen varit på mycket högre nivå än hos tyskarna. För dig kanske motsatsen gäller.

Att Lexus är en liten nischspelare i Sverige råder det dock ingen tvekan om, men annat är det i USA. Jag känner lite samma sak med min Honda, här är det många som tänker på det som en liten tillverkare, medan det i USA är den mest sålda bilen.
Dom flesta här inne lever ju i en bubbla. Samt att det man själv gör, gör alla andra. Glöm inte hur bilar helt plötsligt är telefoner eftersom Nokia är med i bilden också.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av HenrikC »

Legato skrev:

I en grupp? :D

Det relevanta är såklart vad potentiella köpare som grupp anser. För mig är Lexus mycket mer attraktivt än BMW, Audi eller Mercedes.
Jag hade själv gärna haft en Lexus. Det jag försökte få fram var hur flyktiga begrepp som premium och kundlojalitet är. Hamnade för ett par år sedan på en fest mellan några personer som kände varandra genom Alfa-klubben. Intressant nog hade de bytt till Tesla. Anekdot? Javisst, men Tesla fanns inte när de en gång i tiden blev Alfa-frälsta.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av Erxon »

Skall bli intressant om och när man blir kontaktad av Lexus i Uppsala.
Men om det bara blir 1-fas och Chademo får man vända tillbaka svaret att tyvärr är det då inte intressant
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av heldiggrisen »

Byggde bilen på norska sidan, tycker den ser sjukt snygg ut, men 50kW Chademo????? Hur tänkte de där?
6,6kW AC laddning känns också sådär.
Tyvärr faller den bort för mig.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av HelectriC »

heldiggrisen skrev:
Byggde bilen på norska sidan, tycker den ser sjukt snygg ut, men 50kW Chademo????? Hur tänkte de där?
6,6kW AC laddning känns också sådär.
Tyvärr faller den bort för mig.
Toyota (och då även Lexus) behöver ingen snabbladdning, de laddar sig själva! Har du inte sett reklamen ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
VÅR NYA ELBIL UX 300eLEXUS ELECTRIFIED

Nu har vi haft världspremiär av vår första elbil. De första leveranserna till svenska kunder kommer att ske i januari 2021. Om du redan nu vill göra en intresseanmälan tar du kontakt med en Lexus återförsäljare.
https://www.lexus.se/car-models/ux-300e/#hero

Om ett knappt år finns den i Sverige.
The Lexus UX 300e will be available to pre-order from 1st April 2020.
Grymt ful! :( :( :(

Ser ut, som någon påpekade innan, som en missbildad "alien".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Man blir dock lite trött när man läser allra första meningen i beskrivningen...

"När du trycker på START och sedan...." :?
Visar på företag som sitter fast i gamla konventioner, och som inte törs tänka nytt (eller som tar sina kunder för att vara för korkade, och misstror att de kan anpassa sig och lära nytt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
fth skrev:
För mig är det fullkomligt obegripligt att någon skulle köpa denna bil.

Kan någon som seriöst överväger ett köp förklara för mig?

/fth

Jag överväger inte köp, men jag köpte ju en Honda E, det är på många sätt "också" ett irrationellt val.

Jag tror denna kommer sälja uselt, men en liten nisch kanske den ändå har med folk som vill ha en mindre SUV för pendling/stadskörning och vill ha högsta möjliga kvalitet.
Jo, men även om Honda E kanske inte heller (som de flesta japanska EV) verkar helt genomtänkt eller har något effektivt elpaket/drivlina, så har den iaf. en kul och grymt snygg design. Denna Lexus är ju asful, och har absolut inget som talar för den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
fth skrev:
benke_berguv skrev:
Båda uppfyller ju samma mätbara krav men känns helt olika vilket tilltalar olika och då även får kosta olika.
Det finns ju faktiskt flera viktiga rent objektiva kriterier map räckvidd, laddeffekt, CHAdeMO istf CCS etc där den här bilen helt enkelt inte når upp till en lägsta acceptabel nivå.
/fth
"benkes" poäng var ju att vad som är viktiga egenskaper är högst individuellt.

Varför ska han bry sig om snabbladdning, laddeffekt, Chademo mm om han (som han skrev) aldrig kör mer än fem mil per dag?

Det är ju helt upp till honom att anse att Teslas upplevda och/eller faktiska kvalitet inte lever upp till "en lägsta acceptabel nivå". För mig är inte den egenskapen tillräckligt viktig, men jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå att andra prioriterar det högt.

Jag känner igen diskussionen från Honda E-tråden. Vissa verkar anse att man inte ska köpa en bil utifrån ens personliga behov och preferenser utan utifrån vad andra tycker är viktigt. Jag köper inte alls det resonemanget.
Tror inte det handlar om det. Tror att folk (speciellt på elbilsforum som detta) har mycket bra koll när det gäller att köpa bilar som motsvarar ens behov och preferenser. Är nog snarare att många är allt för religiösa i sina val, och blir förorättade om ens egna val inte automatiskt är rätt för alla andra.

https://www.adzooma.com/blog/confirmati ... -marketing

Handlar även om att många innerst inne är osäkra på sina val, och ju osäkrare de är på sina egna val, så måste de försvara de desto hårdare inför andra, och få andra att agera som en själv (eftersom de själva är osäkra på om de gjort rätt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lexus UX300e electric

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Lexus lanserar alltså nu sin elbil från 2014 med enfasladdning hemma, max snabbladdning på 50 kW, räckvidd på troligen under 30 mil, pris på 600kkr och utseende som en Mirai.

PS Skulle inte bli förvånad om den även kommer med Chademo vilket verkar vara fallet...
Du menar att det blir 1-fasladdning och Chademo på Lexus EV i Europa? Jezus! :lol:

Helt sjukt i så fall! :?

Men inget förvånar mig om japanarna. De är grymt duktiga på mycket, men gällande elbilar är de flesta helt lost. De verkar inte ha lärt sig något alls på alla sina misstag.

Tror att den EV-fientliga inställningen som den japanska bilindustrin har, kommer att bli dess undergång.

Amerikanska Tesla, europeiska VAG och alla kineser kommer att springa förbi den japanska bilindustrin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar