Det som de kallar "elektrisk prestanda" kallar jag avgasbilsprestanda...
ELEKTRISK PRESTANDA
Accelererar från 0-100 km/h på 7.5 sekunder och har en topphastighet på 160 km/h
Moderator: Redaktion
ELEKTRISK PRESTANDA
Accelererar från 0-100 km/h på 7.5 sekunder och har en topphastighet på 160 km/h
Lågt pris blir det såklart inte, men jag utgår ifrån att det inte blir jättehögt heller? Hamnar den under 500k tycker jag ändå den är lite intressant, den skulle bli unik i det segmentet bland elbilar gällande kvalitet och kvalitetskänsla.Laban skrev:På pappret lång ifrån imponerande. Och fronten är ....
Men med ett lågt pris kan det kanske fungera. Låt mig gissa att så inte blir fallet.
bildVÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd volymkontroll.
Tror inte det finns några som helst ambitioner att sälja den i volym tyvärr, så om man tittar på volym så blir det säkerligen en flopp (liksom i princip allt annat bortsett från Tesla och möjligen ID3).fth skrev:Känns väldigt halvhjärtat, WLTP landar väl på typ 250km, varför i h-e anger dom NEDC-siffra, får man ens göra det längre?
Den behöver nog kosta <350,000:- för att kunna sälja öht, men jag gissar att den kommer att börja på typ 500,000:-.
Min bedömning: flopp.
Edit: kom ihåg att denna alltså skall börja levereras 2021. Den här skulle ha svårt att konkurrera idag, om ett år är den nog helt förbisprungen, för lite, för sent, är nog slutsatsen.
/fth
Med 54kWh batteri och 4kWh buffert så skulle den behöva ha en WLTP förbrukning på 140Wh/km för att nå 350km.Legato skrev:Skulle gissa på WLTP mellan 300 och 350 km.
Med 200km verklig räckvidd 90-10% SoC och 50kW CHAdeMO och 6.6kW AC?Legato skrev:Lexusen lär ha betydligt bättre kvalitet och kvalitetskänsla, landar den 200k billigare så tror jag absolut inte den är "osäljbar".
Nja, enligt det där så är ju €49.900 i Holland redan fastställt. Så i så fall blir det nog snarare 560k-580k i Sverige.fth skrev:Många bedömare tror på samma pris som jag, c:a 500,000:-, se t.ex https://ev-database.org/car/1251/Lexus-UX-300e: Jag tror det blir mycket svårt att sälja denna till det priset.
/fth
Missade att stjärnan saknades på Holland, om detta priset är officiellt så är det ju ännu värre än jag trodde.Legato skrev:Nja, enligt det där så är ju €49.900 i Holland redan fastställt. Så i så fall blir det nog snarare 560k-580k i Sverige.fth skrev:Många bedömare tror på samma pris som jag, c:a 500,000:-, se t.ex https://ev-database.org/car/1251/Lexus-UX-300e: Jag tror det blir mycket svårt att sälja denna till det priset.
/fth
Blir det så så tycker jag också den är för dyr för att ha någon chans i Sverige.
PS2 har knappt 50% större batteri och är en större bil. Ser inte varför UX300e nödvändigtvis skulle ha högre förbrukning än PS2. Har de samma förbrukning så landar Lexusen på runt 330 km i WLTP. Toyota / Lexus har ju dessutom gott om erfarenhet av att bygga effektiva elmotorer även om de hittills varit mindre. Återstår att se om de kommer bygga dessa motorer själva.fth skrev:Med 54kWh batteri och 4kWh buffert så skulle den behöva ha en WLTP förbrukning på 140Wh/km för att nå 350km.Legato skrev:Skulle gissa på WLTP mellan 300 och 350 km.
Finns inte en chans med den bilen.
/fth
Jo kanske, känns bara osannolikt att Lexus skulle lyckas ta fram en elbil som är mer effektiv än PS2 och nästan lika effektiv som M3 på första försöket, när dom uppenbarligen inte satsar på detta.Legato skrev:EPA-estimaten är också ca 200 miles vilket också antyder 300-350 km WLTP.
Time will tell...
Nissan Leaf var världens tredje mest säljande elbil under 2019. Så nej, Chademo är inte per automatik en showstopper.fth skrev:Det är för mig helt uppenbart att Lexus inte vill sälja den här bilen.
Det finns två frågor som alla (alla!) ställer när man nämner att man har elbil:
1. hur långt kommer du på en laddning?
2. hur lång tid tar det att ladda fullt från tomt batteri?
Lexus svarar inte alls eller indikerar djupt oimponerande siffror på båda frågorna, det kommer att avskräcka 90% av köparna.
De 10% som öht forskar vidare släpper tanken vid CHAdeMO.
/fth
Inte mer effektiv än PS2.... Lika effektiv som PS2. Men återigen, både Model 3 och PS2 är större bilar.fth skrev:Jo kanske, känns bara osannolikt att Lexus skulle lyckas ta fram en elbil som är mer effektiv än PS2 och nästan lika effektiv som M3 på första försöket, när dom uppenbarligen inte satsar på detta.Legato skrev:EPA-estimaten är också ca 200 miles vilket också antyder 300-350 km WLTP.
Time will tell...
/fth
Nej, jag överdriver lite, för dramatisk effektLegato skrev:Så om du på fullt allvar tror att bilen inte kommer sälja alls så tror jag du har solklart fel. Att det inte kommer bli någon volymbil är nog alla eniga om dock.
I Europa tror jag också det är trögt med Chademo, men tänk på att Chademo fortfarande är ganska jämnstort med CCS om man tittar globalt.fth skrev:Nej, jag överdriver lite, för dramatisk effektLegato skrev:Så om du på fullt allvar tror att bilen inte kommer sälja alls så tror jag du har solklart fel. Att det inte kommer bli någon volymbil är nog alla eniga om dock.
Men ingen som är det minsta insatt i elbilar kommer väl ändå att 2021 köpa en 50kW CHAdeMO-bil med en realistisk räckvidd (om jag är givmild) på 250km för >500,000:-?
/fth
Fast e-tron har ju en helt annan funktionalitet på långresa eftersom den ju har bra snabbladdning, det är iaf värt en hel del för mig.Legato skrev:E-Tron 50 kostar ju 700k och har ungefär samma räckvidd. Landar UX300e på 600k så håller jag som sagt med om att den blir för dyr i Sverige, men för 500k så hade jag personligen hellre köpt den än E-Tron 50.
Enligt ev-database (tidigare i tråden) så är priset redan fastställt till €49.900 i Holland.Remuz skrev:När jag kollade på en UX250h så kostade den i maxad variant typ 500+k. Lexus lär ju göra den elektriska till en toppmodell. Jag tror på 700k i prislapp.
Nej för långresa är det definitivt inget bra alternativ. Som jag skrev tidigare ang Honda E osv så har den inget att hämta som förstabil IMO, det är som andrabil den har något att erbjuda.fth skrev:Fast e-tron har ju en helt annan funktionalitet på långresa eftersom den ju har bra snabbladdning, det är iaf värt en hel del för mig.Legato skrev:E-Tron 50 kostar ju 700k och har ungefär samma räckvidd. Landar UX300e på 600k så håller jag som sagt med om att den blir för dyr i Sverige, men för 500k så hade jag personligen hellre köpt den än E-Tron 50.
Den här bilen går det ju i praktiken inte att åka på långresa med, jag skulle iaf inte ge mig ut med familjen på resa >40 mil om jag var beroende av 50kW CHAdeMO.
Jag vet att många inte har behov av att kunna åka på långresa, och många behöver en andrabil som bara kommer att laddas hemma etc, men varför skulle man vilja begränsa sig när det finns bättre alternativ som det går alldeles utmärkt att köra långt med?
E-niro 64kWh är ju t.ex. nästan exakt lika stor, med större lastutrymme, väsentligt bättre räckvidd, fungerande snabbladdning med CCS etc., för en billigare peng, och tillgänglig idag.
/fth
Good luck with thatRemuz skrev:När jag kollade på en UX250h så kostade den i maxad variant typ 500+k. Lexus lär ju göra den elektriska till en toppmodell. Jag tror på 700k i prislapp.
Från Tesla så är det ju Y som den i så fall ska jämföras med. Jag väljer såklart Tesla, men för de som prioriterar byggkvalitet osv framför Hi-Tech så...heldiggrisen skrev:Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e
Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.