Den liknar munnen på the Predator...12man skrev:framänden då?mastodontfilmsmats skrev:Håller med om Lexus och fina bilar. Men bakdelen på den här ser ut lite som en grafikbugg i ett racingspel från början av 2000...
Kan naturligtvis se bättre ut i verkligheten.
Lexus UX300e electric
Moderator: Redaktion
Re: Lexus UX300e electric
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Lexus UX300e electric
Priser klara för Sverige.
580k / 630k / 680k beroende på version.
Alla med 50 kW Chademo "snabb"laddning
https://www.instagram.com/p/CGX7YyHHcN4 ... l2wry65ocu
580k / 630k / 680k beroende på version.
Alla med 50 kW Chademo "snabb"laddning
https://www.instagram.com/p/CGX7YyHHcN4 ... l2wry65ocu
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Lexus UX300e electric
Modellöversikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Lexus UX300e electric
För mig är det fullkomligt obegripligt att någon skulle köpa denna bil.
Kan någon som seriöst överväger ett köp förklara för mig?
/fth
Kan någon som seriöst överväger ett köp förklara för mig?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Lexus UX300e electric
fth skrev:För mig är det fullkomligt obegripligt att någon skulle köpa denna bil.
Kan någon som seriöst överväger ett köp förklara för mig?
/fth
Jag överväger inte köp, men jag köpte ju en Honda E, det är på många sätt "också" ett irrationellt val.
Jag tror denna kommer sälja uselt, men en liten nisch kanske den ändå har med folk som vill ha en mindre SUV för pendling/stadskörning och vill ha högsta möjliga kvalitet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Lexus UX300e electric
https://www.vibilagare.se/nyheter/svens ... ar-elbilen
Svenska priser på Lexus UX 300e – så mycket kostar elbilen
Lexus nya elbil har kort räckvidd för pengarna – men är billigare än konkurrenten från Volvo.
Lexus har länge fokuserat mer på hybridbilar än elbilar, och märket har inte ens haft någon laddhybrid att erbjuda.
Men EU:s nya utsläppsregler innebär att även Lexus och koncersyskonet Toyota ska lansera nya batterielbilar. För Lexus är kompaktsuven UX först ut. I elbilsutförande heter den UX 300e och tuffaste konkurrenten i Sverige blir förmodligen Volvo XC40 P8 Recharge. I lanseringsutförande kostar Volvon 699 000 kronor, men billigare versioner följer senare.
Lexus har nu släppt priserna för UX 300e som börjar på 579 900 kronor i enklaste utförandet. Då ingår säkerhetssystemen som går under namnet Lexus Safety Sense+, LED-strålkastare, infotainmentsystem med 7-tumsskärm och 17-tumsfälgar.
Den som går upp till nästa nivå får även ventilerade framstolar, trådlös mobilladdning, läderklädsel och något som kallas ”Climate Concierge”, en uppgraderad klimatanläggning. Merpriset är 50 000 kronor.
För ytterligare 50 000 kronor får köparna dynamisk nivåreglering, uppgraderade strålkastare, bättre ljudsystem och head up-display.
I samtliga fall har bilen en räckvidd på 40 mil enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln. Vad det innebär i den nya och tuffare WLTP-körcykeln återstår att se, men klart är att det finns flera konkurrenter som erbjuder mer räckvidd för pengarna.
Lexus UX har visserligen snabbladdning, men med en laddeffekt på låga 50 kW och dessutom med Chademo-kontakt vilket många tycker är en nackdel jämfört med den vanligare CCS-standarden.
Lexus har några av bilvärldens mest lojala köpare, och det blir intressant att se hur bra den nya elmodellen kommer sälja i Sverige. Lexus har tidigare lockat med en ovanligt generös batterigaranti som försäljningsargument: upp till 100 000 mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Lexus UX300e electric
Skulle denna bil sälja bra så är det för mig det slutliga beviset att objektiva fakta har väldigt lite med bilval att göra.
Det enda som talar för denna bil är väl Toyotas servicenätverk, som enligt tidigare inlägg i tråden är mycket bra, annars har den väl ingen egenskap öht som motiverar priset?
/fth
Det enda som talar för denna bil är väl Toyotas servicenätverk, som enligt tidigare inlägg i tråden är mycket bra, annars har den väl ingen egenskap öht som motiverar priset?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Lexus UX300e electric
Lexus lanserar alltså nu sin elbil från 2014 med enfasladdning hemma, max snabbladdning på 50 kW, räckvidd på troligen under 30 mil, pris på 600kkr och utseende som en Mirai.
PS Skulle inte bli förvånad om den även kommer med Chademo vilket verkar vara fallet...
PS Skulle inte bli förvånad om den även kommer med Chademo vilket verkar vara fallet...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lexus UX300e electric
Snacka om bottennapp...Svenssons skrev:Lexus lanserar alltså nu sin elbil från 2014 med enfasladdning hemma, max snabbladdning på 50 kW, räckvidd på troligen under 30 mil, pris på 600kkr och utseende som en Mirai.
PS Skulle inte bli förvånad om den även kommer med Chademo vilket verkar vara fallet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lexus UX300e electric
Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.fth skrev:Skulle denna bil sälja bra så är det för mig det slutliga beviset att objektiva fakta har väldigt lite med bilval att göra.
Det enda som talar för denna bil är väl Toyotas servicenätverk, som enligt tidigare inlägg i tråden är mycket bra, annars har den väl ingen egenskap öht som motiverar priset?
/fth
Men sälja bra har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra ändå såklart. Jag älskar Lexus och säkert finns det nuvarande Lexusägare som är väldigt märkeslojala som kommer köpa den, men man har ju svårt att se att den ska hitta särskilt mycket köpare bland andra än de redan "frälsta".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Lexus UX300e electric
Jag jämför den iofs mer med Kia e-Niro, Hyundai Kona och liknande, då ligger den ju helt fel i pris, inte minst när man ser till räckvidd och laddeffekt.Legato skrev:Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.
Att jämföra med Y tycker jag blir helt fel, det finns ju egentligen ingenting med UX300e som går att jämföra där, lastutrymme, räckvidd, laddeffekt etc är ju ett par, tre divisioner bättre för Teslan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Lexus UX300e electric
Lexusägare har väl blivit itutade att det är vätgas som är grejen men det är klart att om de väljer denna bil så kommer de kunna nicka med belåtenhet att bilen inte ens kan gå 30 mil för att sedan behöva ladda i nära på ett dygn från Schuko-uttaget där hemma. Det blir precis som de förväntar sig om de har lyssnat på Toyota.Legato skrev:
Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.
Men sälja bra har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra ändå såklart. Jag älskar Lexus och säkert finns det nuvarande Lexusägare som är väldigt märkeslojala som kommer köpa den, men man har ju svårt att se att den ska hitta särskilt mycket köpare bland andra än de redan "frälsta".
Sedan är väl Lexus UX300e mindre än särskilt Y men även i-Pace mfl, inte riktigt i samma klass som dessa. Den kan väl mer jämföras med ID.3, Konan, Ioniq och kanske till och med Honda E fast i premium eller cross-utförande. Hondan vinner stort mot denna skulle jag vilja säga även ifall den är lite mindre.
Den är alltså bara billigast om den jämförs med större bilar. Visserligen finns inga mer premium i samma storlek som UX300e men frågan är hur många som kan tänka sig en andrabil eller stadsbil utan några direkta fördelar för 600kkr? Detta är väl mer som Ionity, en ulv i fårakläder som ska peka på nackdelarna med elbilar, ser konstiga ut, dyra, kort räckvidd, svårt att hitta laddstationer till och som tar nästan ett dygn att ladda hemma...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Lexus UX300e electric
Varför gör du det? Kia och Hyundai är ju lågprismärken som i mitt tycke inte alls hör hemma i samma segment. Jämför du fossilbilar från Kia/Hyundai med fossiler från BMW/Audi/MB/Lexus mfl också? Jag upplever det som att många resonerar som dig och struntar i "premiumfaktorn" när det gäller elbilar men inte fossiler, jag har inte förstått varför.fth skrev:Jag jämför den iofs mer med Kia e-Niro, Hyundai Kona och liknande, då ligger den ju helt fel i pris, inte minst när man ser till räckvidd och laddeffekt.Legato skrev:Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.
Att jämföra med Y tycker jag blir helt fel, det finns ju egentligen ingenting med UX300e som går att jämföra där, lastutrymme, räckvidd, laddeffekt etc är ju ett par, tre divisioner bättre för Teslan.
/fth
Hade det varit en modell från Toyota så hade jag haft mer förståelse för jämförelsen med Kia/Hyundai.
Jag tycker väl egentligen det är Q4 och i-Pace som ligger närmast att jämföra, XC40/Volvo känns mer på gränsen om det kvalar in i premium-kategorin. Tesla är som vanligt debatterbart
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Lexus UX300e electric
Tror inte Lexusägare generellt är itutade vätgas, jag tror de är itutade hybrider som "laddar sig själva utan sladd" osv. Nonsens det också såklart men inte samma sak. Varken Toyota eller Lexus marknadsför väl vätgas överhuvudtaget i TV osv.Svenssons skrev:Lexusägare har väl blivit itutade att det är vätgas som är grejen men det är klart att om de väljer denna bil så kommer de kunna nicka med belåtenhet att bilen inte ens kan gå 30 mil för att sedan behöva ladda i nära på ett dygn från Schuko-uttaget där hemma. Det blir precis som de förväntar sig om de har lyssnat på Toyota.Legato skrev:
Bilen har massor av nackdelar, men har svårt att se att priset skulle vara en av dem? Den är väl billigast i klassen? Y, XC40, Q4, i-Pace mfl ligger alla avsevärt högre.
Men sälja bra har jag väldigt svårt att tro att den kommer göra ändå såklart. Jag älskar Lexus och säkert finns det nuvarande Lexusägare som är väldigt märkeslojala som kommer köpa den, men man har ju svårt att se att den ska hitta särskilt mycket köpare bland andra än de redan "frälsta".
Sedan är väl Lexus UX300e mindre än särskilt Y men även i-Pace mfl, inte riktigt i samma klass som dessa. Den kan väl mer jämföras med ID.3, Konan, Ioniq och kanske till och med Honda E fast i premium eller cross-utförande. Hondan vinner stort mot denna skulle jag vilja säga även ifall den är lite mindre.
Den är alltså bara billigast om den jämförs med större bilar. Visserligen finns inga mer premium i samma storlek som UX300e men frågan är hur många som kan tänka sig en andrabil eller stadsbil utan några direkta fördelar för 600kkr? Detta är väl mer som Ionity, en ulv i fårakläder som ska peka på nackdelarna med elbilar, ser konstiga ut, dyra, kort räckvidd, svårt att hitta laddstationer till och som tar nästan ett dygn att ladda hemma...
I-Pace är något större ja, det diffar ungefär lika mycket som mellan e-Tron och Model X som flitigt jämförs.
Q4 och UX300e ligger väldigt nära varandra i storlek.
ID-3 och Ioniq är varken premium eller crossover så den jämförelsen förstår jag inte alls.
Honda E är ju något helt annat. Det är en minibil på under 3,9 meter. Det vore tom mer relevant att jämföra UX300e med e-Tron och Model X än med den (men nej, X och e-Tron är såklart inte heller relevanta jämförelser).
Kona är ju mycket, mycket mindre. Diffen mot i-Pace är inte alls lika stor som mot denna. Vidare är den som sagt inte Premium överhuvudtaget.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Lexus UX300e electric
Ja, det gör jag nog, jag har ju aldrig varit "premium-köpare" innan jag kom in i Tesla-träsket, jag har nog mest sett till pris och egenskaper när jag har köpt bil, och där konkurrerar ju Lexus som sagt definitivt mer med e-Niro, Kona et al än med Y.Legato skrev:Varför gör du det? Kia och Hyundai är ju lågprismärken som i mitt tycke inte alls hör hemma i samma segment. Jämför du fossilbilar från Kia/Hyundai med fossiler från BMW/Audi/MB/Lexus mfl också?
"Lyxfaktorn" har jag aldrig brytt mig om, och jag ser den mest som en bonus även för min Tesla, det är dock rätt lätt att vänja sig
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Lexus UX300e electric
Lexus UX300e från Wikipedia:Legato skrev:Kona är ju mycket, mycket mindre. Diffen mot i-Pace är inte alls lika stor som mot denna. Vidare är den som sagt inte Premium överhuvudtaget.
Wheelbase 2,640 mm (103.9 in)
Length 4,495 mm (177.0 in)
Width 1,840 mm (72.4 in)
Height 1,540 mm (60.6 in)
Curb weight
1,900 kg (4,189 lb) (UX 300e)
Hyundai Kona från Wikipedia:
Dimensions
Wheelbase 2,600 mm (102.4 in)
Length 4,180 mm (164.6 in)
Width 1,800 mm (70.9 in)
Height 1,555 mm (61.2 in)
Curb weight
1,535–1,743 kg (3,384–3,843 lb)
Det skiljer alltså 33 cm i längd, 4 cm i bredd och -1,5 cm i höjd mellan Lexus och Hyundai, dvs 35,5 cm ifall alla mått skulle viktas lika.
Jämför vi Model Y mot Lexusen så skiljer det 25,5 cm i längd, 8 cm i bredd och 8,6 cm i höjd, dvs 42,1 cm ifall alla mått skulle viktas lika. Då skulle vi alltså kunna säga att Lexus UX300e är mycket, mycket mindre än Model Y och borde därför inte jämföras som att den ligger i samma klass som Model Y...
Model Y från Wikipedia
Wheelbase 113.8 in (2,891 mm)
Length 187 in (4,750 mm)
Width 75.6 in (1,920 mm)
Height 64 in (1,626 mm)
Curb weight
Long Range AWD: 4,416 lb (2,003 kg)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Lexus UX300e electric
men det finns ju bevisligen ganska många som vill ha och är villiga att betala för "lyxfaktorn". Annars hade det ju varit totalt poänglöst för Toyota att skapa märket Lexus.fth skrev:Ja, det gör jag nog, jag har ju aldrig varit "premium-köpare" innan jag kom in i Tesla-träsket, jag har nog mest sett till pris och egenskaper när jag har köpt bil, och där konkurrerar ju Lexus som sagt definitivt mer med e-Niro, Kona et al än med Y.Legato skrev:Varför gör du det? Kia och Hyundai är ju lågprismärken som i mitt tycke inte alls hör hemma i samma segment. Jämför du fossilbilar från Kia/Hyundai med fossiler från BMW/Audi/MB/Lexus mfl också?
"Lyxfaktorn" har jag aldrig brytt mig om, och jag ser den mest som en bonus även för min Tesla, det är dock rätt lätt att vänja sig
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lexus UX300e electric
Du kan ju göra din jämförelse mot Honda E istället så får vi se.Svenssons skrev:Lexus UX300e från Wikipedia:Legato skrev:Kona är ju mycket, mycket mindre. Diffen mot i-Pace är inte alls lika stor som mot denna. Vidare är den som sagt inte Premium överhuvudtaget.
Wheelbase 2,640 mm (103.9 in)
Length 4,495 mm (177.0 in)
Width 1,840 mm (72.4 in)
Height 1,540 mm (60.6 in)
Curb weight
1,900 kg (4,189 lb) (UX 300e)
Hyundai Kona från Wikipedia:
Dimensions
Wheelbase 2,600 mm (102.4 in)
Length 4,180 mm (164.6 in)
Width 1,800 mm (70.9 in)
Height 1,555 mm (61.2 in)
Curb weight
1,535–1,743 kg (3,384–3,843 lb)
Det skiljer alltså 33 cm i längd, 4 cm i bredd och -1,5 cm i höjd mellan Lexus och Hyundai, dvs 35,5 cm ifall alla mått skulle viktas lika.
Jämför vi Model Y mot Lexusen så skiljer det 25,5 cm i längd, 8 cm i bredd och 8,6 cm i höjd, dvs 42,1 cm ifall alla mått skulle viktas lika. Då skulle vi alltså kunna säga att Lexus UX300e är mycket, mycket mindre än Model Y och borde därför inte jämföras som att den ligger i samma klass som Model Y...
Model Y från Wikipedia
Wheelbase 113.8 in (2,891 mm)
Length 187 in (4,750 mm)
Width 75.6 in (1,920 mm)
Height 64 in (1,626 mm)
Curb weight
Long Range AWD: 4,416 lb (2,003 kg)
Återigen, att hålla på att jämföra med Hyundai/Kia blir helt meningslöst. De som köper Lexus kommer extremt sällan ha något intresse av budgetkoreanerna, på samma sätt som väldigt få Jaguar, Audi eller Mercedesägare har det. Det är solklart att Q4 och I-Pace är mer relevanta jämförelser.
Det finns ju en anledning att tillverkare väljer att segmentera sitt utbud. Alla väljer inte Skoda över Audi, Toyota över Lexus eller Nissan över Infinity även om de förstnämnda kostar mindre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Lexus UX300e electric
Om alla bara köpte bilar efter siffror och rationella skäl skulle ju alla köpa samma bil, dvs den som ger ”mest meter bil för pengarna” och inget annat skulle finnas.
Som tur är gör ju inte alla det:)
Jag är väl en som mycket hellre skulle lägga pengarna på en Lexus elbil än nån tesla oavsett modell. Lexus uppfyller alla mina elbilskrav samt bör även uppfylla det vanliga ”lexuskraven” i form av kvalitet, felfrihet, könsla osv osv. Då spelar det ingen roll om tex model 3 kan köra 3 gånger längre på en laddning eller gör 0-100 på 3 sekunder. Jag kör max 5 mil om dagen ändå och ungarna skriker och blir åksjuka redan i en Bmw i3s så det mervärdet är ju noll.
Blir ju lite knepig argumentation när man ska veva fordonsbredder och annat mot varandra som att det finns ett rätt och fel.
Påminner och när folk köper kök. För vissa funkar ikeakök och för vissa är det helt otänkbart att köpa ”sånt skit”. Båda uppfyller ju samma mätbara krav men känns helt olika vilket tilltalar olika och då även får kosta olika.
//Benke
Som tur är gör ju inte alla det:)
Jag är väl en som mycket hellre skulle lägga pengarna på en Lexus elbil än nån tesla oavsett modell. Lexus uppfyller alla mina elbilskrav samt bör även uppfylla det vanliga ”lexuskraven” i form av kvalitet, felfrihet, könsla osv osv. Då spelar det ingen roll om tex model 3 kan köra 3 gånger längre på en laddning eller gör 0-100 på 3 sekunder. Jag kör max 5 mil om dagen ändå och ungarna skriker och blir åksjuka redan i en Bmw i3s så det mervärdet är ju noll.
Blir ju lite knepig argumentation när man ska veva fordonsbredder och annat mot varandra som att det finns ett rätt och fel.
Påminner och när folk köper kök. För vissa funkar ikeakök och för vissa är det helt otänkbart att köpa ”sånt skit”. Båda uppfyller ju samma mätbara krav men känns helt olika vilket tilltalar olika och då även får kosta olika.
//Benke
Re: Lexus UX300e electric
Det är inte säkert att man kan överföra premiumstämpeln från ett segment till ett annat. Ta datorer, IBM var referensen på stordatorer och första PCn. Sedan kom konkurrenten Compaq och fick samma kvalitetsrykte som IBM. IBM tappade sakta status och till slut återstod bara de bärbara som premium. Nokia var premium, sedan tog tekniken ett språng och Nokia gled rekordsnabbt ner i budgeträsket.
Om kunderna inte längre uppskattar det som gjorde märket till premium en gång i tiden, jämförs det snart med budgetalternativen. OnePlus mot Samsung. Hankook mot Bridgestone. Det är farligt för premiummärken när de billiga blivit tillräckligt bra.
Det är en annan sak om märket i sig ska ge bäraren status i en grupp: Adidas och en svart BMW eller väst och en custom HD. Lexus har inte den statusen.
Om kunderna inte längre uppskattar det som gjorde märket till premium en gång i tiden, jämförs det snart med budgetalternativen. OnePlus mot Samsung. Hankook mot Bridgestone. Det är farligt för premiummärken när de billiga blivit tillräckligt bra.
Det är en annan sak om märket i sig ska ge bäraren status i en grupp: Adidas och en svart BMW eller väst och en custom HD. Lexus har inte den statusen.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Lexus UX300e electric
Jag är helt med på att bilval till viss/stor del baseras på rent subjektiva orsaker, men din jämförelse haltar dock lite i det här fallet.benke_berguv skrev:Båda uppfyller ju samma mätbara krav men känns helt olika vilket tilltalar olika och då även får kosta olika.
Det finns ju faktiskt flera viktiga rent objektiva kriterier map räckvidd, laddeffekt, CHAdeMO istf CCS etc där den här bilen helt enkelt inte når upp till en lägsta acceptabel nivå.
Det är ju inte så att den här bilen är likvärdig med andra alternativ, men kostar lite mer för att det är en Lexus, den är ju helt enkelt föråldrad redan innan den släppts, iaf enligt de specifikationer som visats hittills.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Lexus UX300e electric
I en grupp?HenrikC skrev:
Det är en annan sak om märket i sig ska ge bäraren status i en grupp: Adidas och en svart BMW eller väst och en custom HD. Lexus har inte den statusen.
Det relevanta är såklart vad potentiella köpare som grupp anser. För mig är Lexus mycket mer attraktivt än BMW, Audi eller Mercedes. För mig har både produkten och servicen varit på mycket högre nivå än hos tyskarna. För dig kanske motsatsen gäller.
Att Lexus är en liten nischspelare i Sverige råder det dock ingen tvekan om, men annat är det i USA. Jag känner lite samma sak med min Honda, här är det många som tänker på det som en liten tillverkare, medan det i USA är den mest sålda bilen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Lexus UX300e electric
"benkes" poäng var ju att vad som är viktiga egenskaper är högst individuellt.fth skrev:Det finns ju faktiskt flera viktiga rent objektiva kriterier map räckvidd, laddeffekt, CHAdeMO istf CCS etc där den här bilen helt enkelt inte når upp till en lägsta acceptabel nivå.benke_berguv skrev:Båda uppfyller ju samma mätbara krav men känns helt olika vilket tilltalar olika och då även får kosta olika.
/fth
Varför ska han bry sig om snabbladdning, laddeffekt, Chademo mm om han (som han skrev) aldrig kör mer än fem mil per dag?
Det är ju helt upp till honom att anse att Teslas upplevda och/eller faktiska kvalitet inte lever upp till "en lägsta acceptabel nivå". För mig är inte den egenskapen tillräckligt viktig, men jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå att andra prioriterar det högt.
Jag känner igen diskussionen från Honda E-tråden. Vissa verkar anse att man inte ska köpa en bil utifrån ens personliga behov och preferenser utan utifrån vad andra tycker är viktigt. Jag köper inte alls det resonemanget.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021