Sida 1 av 6

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 10:43
av fth
Legato skrev:
fth skrev:
Många bedömare tror på samma pris som jag, c:a 500,000:-, se t.ex https://ev-database.org/car/1251/Lexus-UX-300e:
lexus.png
Jag tror det blir mycket svårt att sälja denna till det priset.

/fth
Nja, enligt det där så är ju €49.900 i Holland redan fastställt. Så i så fall blir det nog snarare 560k-580k i Sverige.

Blir det så så tycker jag också den är för dyr för att ha någon chans i Sverige.
Missade att stjärnan saknades på Holland, om detta priset är officiellt så är det ju ännu värre än jag trodde.

Helt osäljbar.

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 10:47
av Legato
fth skrev:
Legato skrev:
Skulle gissa på WLTP mellan 300 och 350 km.
Med 54kWh batteri och 4kWh buffert så skulle den behöva ha en WLTP förbrukning på 140Wh/km för att nå 350km.

Finns inte en chans med den bilen.


/fth
PS2 har knappt 50% större batteri och är en större bil. Ser inte varför UX300e nödvändigtvis skulle ha högre förbrukning än PS2. Har de samma förbrukning så landar Lexusen på runt 330 km i WLTP. Toyota / Lexus har ju dessutom gott om erfarenhet av att bygga effektiva elmotorer även om de hittills varit mindre. Återstår att se om de kommer bygga dessa motorer själva.

EPA-estimaten är också ca 200 miles vilket också antyder 300-350 km WLTP.

Time will tell...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 10:50
av fth
Det är för mig helt uppenbart att Lexus inte vill sälja den här bilen.

Det finns två frågor som alla (alla!) ställer när man nämner att man har elbil:
1. hur långt kommer du på en laddning?
2. hur lång tid tar det att ladda fullt från tomt batteri?

Lexus svarar inte alls eller indikerar djupt oimponerande siffror på båda frågorna, det kommer att avskräcka 90% av köparna.

De 10% som öht forskar vidare släpper tanken vid CHAdeMO.

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 11:01
av fth
Legato skrev:
EPA-estimaten är också ca 200 miles vilket också antyder 300-350 km WLTP.

Time will tell...
Jo kanske, känns bara osannolikt att Lexus skulle lyckas ta fram en elbil som är mer effektiv än PS2 och nästan lika effektiv som M3 på första försöket, när dom uppenbarligen inte satsar på detta.

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 11:03
av Legato
fth skrev:
Det är för mig helt uppenbart att Lexus inte vill sälja den här bilen.

Det finns två frågor som alla (alla!) ställer när man nämner att man har elbil:
1. hur långt kommer du på en laddning?
2. hur lång tid tar det att ladda fullt från tomt batteri?

Lexus svarar inte alls eller indikerar djupt oimponerande siffror på båda frågorna, det kommer att avskräcka 90% av köparna.

De 10% som öht forskar vidare släpper tanken vid CHAdeMO.

/fth
Nissan Leaf var världens tredje mest säljande elbil under 2019. Så nej, Chademo är inte per automatik en showstopper.

Alla bilar säljs inte heller som "förstabilar". Honda E är tex en bil som fått väldigt mycket uppmärksamhet trots betydligt mindre batteri och räckvidd.

Så om du på fullt allvar tror att bilen inte kommer sälja alls så tror jag du har solklart fel. Att det inte kommer bli någon volymbil är nog alla eniga om dock.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 11:06
av Legato
fth skrev:
Legato skrev:
EPA-estimaten är också ca 200 miles vilket också antyder 300-350 km WLTP.

Time will tell...
Jo kanske, känns bara osannolikt att Lexus skulle lyckas ta fram en elbil som är mer effektiv än PS2 och nästan lika effektiv som M3 på första försöket, när dom uppenbarligen inte satsar på detta.

/fth
Inte mer effektiv än PS2.... Lika effektiv som PS2. Men återigen, både Model 3 och PS2 är större bilar.

PS2 är även Polestars första försök och jag skulle nog hävda att Lexus/Toyota snarare har mer erfarenhet/kunskap på området än PS/Volvo.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 11:07
av fth
Legato skrev:
Så om du på fullt allvar tror att bilen inte kommer sälja alls så tror jag du har solklart fel. Att det inte kommer bli någon volymbil är nog alla eniga om dock.
Nej, jag överdriver lite, för dramatisk effekt :D

Men ingen som är det minsta insatt i elbilar kommer väl ändå att 2021 köpa en 50kW CHAdeMO-bil med en realistisk räckvidd (om jag är givmild) på 250km för >500,000:-?

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 11:14
av Legato
fth skrev:
Legato skrev:
Så om du på fullt allvar tror att bilen inte kommer sälja alls så tror jag du har solklart fel. Att det inte kommer bli någon volymbil är nog alla eniga om dock.
Nej, jag överdriver lite, för dramatisk effekt :D

Men ingen som är det minsta insatt i elbilar kommer väl ändå att 2021 köpa en 50kW CHAdeMO-bil med en realistisk räckvidd (om jag är givmild) på 250km för >500,000:-?

/fth
I Europa tror jag också det är trögt med Chademo, men tänk på att Chademo fortfarande är ganska jämnstort med CCS om man tittar globalt.

E-Tron 50 kostar ju 700k och har ungefär samma räckvidd. Landar UX300e på 600k så håller jag som sagt med om att den blir för dyr i Sverige, men för 500k så hade jag personligen hellre köpt den än E-Tron 50.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 11:51
av fth
Legato skrev:
E-Tron 50 kostar ju 700k och har ungefär samma räckvidd. Landar UX300e på 600k så håller jag som sagt med om att den blir för dyr i Sverige, men för 500k så hade jag personligen hellre köpt den än E-Tron 50.
Fast e-tron har ju en helt annan funktionalitet på långresa eftersom den ju har bra snabbladdning, det är iaf värt en hel del för mig.

Den här bilen går det ju i praktiken inte att åka på långresa med, jag skulle iaf inte ge mig ut med familjen på resa >40 mil om jag var beroende av 50kW CHAdeMO.

Jag vet att många inte har behov av att kunna åka på långresa, och många behöver en andrabil som bara kommer att laddas hemma etc, men varför skulle man vilja begränsa sig när det finns bättre alternativ som det går alldeles utmärkt att köra långt med?

E-niro 64kWh är ju t.ex. nästan exakt lika stor, med större lastutrymme, väsentligt bättre räckvidd, fungerande snabbladdning med CCS etc., för en billigare peng, och tillgänglig idag.

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 11:59
av Remuz
När jag kollade på en UX250h så kostade den i maxad variant typ 500+k. Lexus lär ju göra den elektriska till en toppmodell. Jag tror på 700k i prislapp.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 12:20
av Legato
Remuz skrev:
När jag kollade på en UX250h så kostade den i maxad variant typ 500+k. Lexus lär ju göra den elektriska till en toppmodell. Jag tror på 700k i prislapp.
Enligt ev-database (tidigare i tråden) så är priset redan fastställt till €49.900 i Holland.

Så förutsatt att det stämmer så kan man nog vara ganska säker på 550-600k i Sverige imo.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 12:28
av heldiggrisen
Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 12:32
av Legato
fth skrev:
Legato skrev:
E-Tron 50 kostar ju 700k och har ungefär samma räckvidd. Landar UX300e på 600k så håller jag som sagt med om att den blir för dyr i Sverige, men för 500k så hade jag personligen hellre köpt den än E-Tron 50.
Fast e-tron har ju en helt annan funktionalitet på långresa eftersom den ju har bra snabbladdning, det är iaf värt en hel del för mig.

Den här bilen går det ju i praktiken inte att åka på långresa med, jag skulle iaf inte ge mig ut med familjen på resa >40 mil om jag var beroende av 50kW CHAdeMO.

Jag vet att många inte har behov av att kunna åka på långresa, och många behöver en andrabil som bara kommer att laddas hemma etc, men varför skulle man vilja begränsa sig när det finns bättre alternativ som det går alldeles utmärkt att köra långt med?

E-niro 64kWh är ju t.ex. nästan exakt lika stor, med större lastutrymme, väsentligt bättre räckvidd, fungerande snabbladdning med CCS etc., för en billigare peng, och tillgänglig idag.

/fth
Nej för långresa är det definitivt inget bra alternativ. Som jag skrev tidigare ang Honda E osv så har den inget att hämta som förstabil IMO, det är som andrabil den har något att erbjuda.

E-Niro är ju något helt annat IMO. Mycket elbil för pengarna. Definitivt prisvärt men inte på något sätt premium.

En mer relevant jämförelse är väl i så fall tex Audi Q4 e-tron eller Mercedes EQA. Där håller jag med om att Audin och Mercedesen troligen får klart bättre "elbilsegenskaper", medan Lexusen troligen erbjuder bättre kvalitet (både faktisk och upplevd). Jag håller dock med om att fler lär välja de förstnämnda, framförallt i Europa.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 12:32
av fth
Remuz skrev:
När jag kollade på en UX250h så kostade den i maxad variant typ 500+k. Lexus lär ju göra den elektriska till en toppmodell. Jag tror på 700k i prislapp.
Good luck with that :D

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 12:34
av Legato
heldiggrisen skrev:
Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.
Från Tesla så är det ju Y som den i så fall ska jämföras med. Jag väljer såklart Tesla, men för de som prioriterar byggkvalitet osv framför Hi-Tech så...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 13:07
av heldiggrisen
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.
Från Tesla så är det ju Y som den i så fall ska jämföras med. Jag väljer såklart Tesla, men för de som prioriterar byggkvalitet osv framför Hi-Tech så...
Varför ska den jämföras med MY? Den verkar inte alls så stor som MY. Kanske någon stans mellan M3 och MY. och prismässig (som tråden har handlat om senaste inlägg) så verkar Lexus ligga närmare M3 än MY iaf i Norge.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 13:15
av Legato
heldiggrisen skrev:
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.
Från Tesla så är det ju Y som den i så fall ska jämföras med. Jag väljer såklart Tesla, men för de som prioriterar byggkvalitet osv framför Hi-Tech så...
Varför ska den jämföras med MY? Den verkar inte alls så stor som MY. Kanske någon stans mellan M3 och MY. och prismässig (som tråden har handlat om senaste inlägg) så verkar Lexus ligga närmare M3 än MY iaf i Norge.
För att Model 3 är en sedan... Den är i samma klass som BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Audi A4, Lexus IS mfl.

Model Y, UX300e, Q4, EQA mfl är SUV/Crossovers.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 00:19
av [JM]
12man skrev:
från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite
Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 08:29
av Bjelke
[JM] skrev:
12man skrev:
från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite
Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?
Njae det enda är väl att alla publika snabbladdare minst måste vara utrustade med CCS...
Bilarna däremot får man väl göra som man vill med (än).

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 08:34
av Zalman3
Bjelke skrev:
[JM] skrev:
12man skrev:
från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite
Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?
Njae det enda är väl att alla publika snabbladdare minst måste vara utrustade med CCS...
Bilarna däremot får man väl göra som man vill med (än).
Jag skulle inte köpa en ny elbil idag med Chademo laddning.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 10:15
av bonath
Pratade med en Nissan Leaf försäljare på Hedin.
Aldrig en bil med Chademo sa jag.
Va, vadå för? sa han. Han fattade inte ett dyft, trodde det var "liksom samma" på alla bilar...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 10:49
av benke_berguv
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
[JM] skrev:
12man skrev:
från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite
Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?
Njae det enda är väl att alla publika snabbladdare minst måste vara utrustade med CCS...
Bilarna däremot får man väl göra som man vill med (än).
Jag skulle inte köpa en ny elbil idag med Chademo laddning.
Senaste jag läste om den var att den får CCS i Europa.
Jag är helt klart intresserad av denna när den kommer. Visst, den har flera tillkortakommanden men batteriet räcker mer än väl för mig och laddhastigheten spelar intagen roll alls då den laddas hela natten och alla längre resor görs med andra bilar.
Det som lockar är ju att få en elbil med lexuskvalitet, det saknas idag skulle jag säga:)

//Benke

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 11:47
av fth
benke_berguv skrev:
Senaste jag läste om den var att den får CCS i Europa.
Inte enligt Lexus själva:
Vi vet at det går mot CCS i Europa, men akkurat nå valgte vi Chademo, da det er standarden i Asia, sier Watanabe.
https://bilogmotorbloggen.no/2019/11/25 ... nte-norge/

Takashi Watanabe är Lexus "chief engineer for electrified projects" och borde väl veta?

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 11:58
av fth
bonath skrev:
Pratade med en Nissan Leaf försäljare på Hedin.
Aldrig en bil med Chademo sa jag.
Va, vadå för? sa han. Han fattade inte ett dyft, trodde det var "liksom samma" på alla bilar...
Även om man själv inte behöver använda bilen på långresor så kanske nästa köpare vill kunna det.

Andrahandsvärdet lär ju inte bli bättre av detta.

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 12:09
av mati
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?