Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Lexus UX300e electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Legato » 26 feb 2020 12:20

Remuz skrev:När jag kollade på en UX250h så kostade den i maxad variant typ 500+k. Lexus lär ju göra den elektriska till en toppmodell. Jag tror på 700k i prislapp.


Enligt ev-database (tidigare i tråden) så är priset redan fastställt till €49.900 i Holland.

Så förutsatt att det stämmer så kan man nog vara ganska säker på 550-600k i Sverige imo.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 6087
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö
Referralkod: bo2814

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav heldiggrisen » 26 feb 2020 12:28

Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.
Volvo V90 T5 Bi-fuel
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kWP Solceller på taket
heldiggrisen
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07
Referralkod: vidar43908

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Legato » 26 feb 2020 12:32

fth skrev:
Legato skrev:E-Tron 50 kostar ju 700k och har ungefär samma räckvidd. Landar UX300e på 600k så håller jag som sagt med om att den blir för dyr i Sverige, men för 500k så hade jag personligen hellre köpt den än E-Tron 50.

Fast e-tron har ju en helt annan funktionalitet på långresa eftersom den ju har bra snabbladdning, det är iaf värt en hel del för mig.

Den här bilen går det ju i praktiken inte att åka på långresa med, jag skulle iaf inte ge mig ut med familjen på resa >40 mil om jag var beroende av 50kW CHAdeMO.

Jag vet att många inte har behov av att kunna åka på långresa, och många behöver en andrabil som bara kommer att laddas hemma etc, men varför skulle man vilja begränsa sig när det finns bättre alternativ som det går alldeles utmärkt att köra långt med?

E-niro 64kWh är ju t.ex. nästan exakt lika stor, med större lastutrymme, väsentligt bättre räckvidd, fungerande snabbladdning med CCS etc., för en billigare peng, och tillgänglig idag.

/fth


Nej för långresa är det definitivt inget bra alternativ. Som jag skrev tidigare ang Honda E osv så har den inget att hämta som förstabil IMO, det är som andrabil den har något att erbjuda.

E-Niro är ju något helt annat IMO. Mycket elbil för pengarna. Definitivt prisvärt men inte på något sätt premium.

En mer relevant jämförelse är väl i så fall tex Audi Q4 e-tron eller Mercedes EQA. Där håller jag med om att Audin och Mercedesen troligen får klart bättre "elbilsegenskaper", medan Lexusen troligen erbjuder bättre kvalitet (både faktisk och upplevd). Jag håller dock med om att fler lär välja de förstnämnda, framförallt i Europa.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 6087
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö
Referralkod: bo2814

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare fth » 26 feb 2020 12:32

Remuz skrev:När jag kollade på en UX250h så kostade den i maxad variant typ 500+k. Lexus lär ju göra den elektriska till en toppmodell. Jag tror på 700k i prislapp.

Good luck with that :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Legato » 26 feb 2020 12:34

heldiggrisen skrev:Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.


Från Tesla så är det ju Y som den i så fall ska jämföras med. Jag väljer såklart Tesla, men för de som prioriterar byggkvalitet osv framför Hi-Tech så...
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 6087
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö
Referralkod: bo2814

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav heldiggrisen » 26 feb 2020 13:07

Legato skrev:
heldiggrisen skrev:Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.


Från Tesla så är det ju Y som den i så fall ska jämföras med. Jag väljer såklart Tesla, men för de som prioriterar byggkvalitet osv framför Hi-Tech så...

Varför ska den jämföras med MY? Den verkar inte alls så stor som MY. Kanske någon stans mellan M3 och MY. och prismässig (som tråden har handlat om senaste inlägg) så verkar Lexus ligga närmare M3 än MY iaf i Norge.
Volvo V90 T5 Bi-fuel
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kWP Solceller på taket
heldiggrisen
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07
Referralkod: vidar43908

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Legato » 26 feb 2020 13:15

heldiggrisen skrev:
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.


Från Tesla så är det ju Y som den i så fall ska jämföras med. Jag väljer såklart Tesla, men för de som prioriterar byggkvalitet osv framför Hi-Tech så...

Varför ska den jämföras med MY? Den verkar inte alls så stor som MY. Kanske någon stans mellan M3 och MY. och prismässig (som tråden har handlat om senaste inlägg) så verkar Lexus ligga närmare M3 än MY iaf i Norge.


För att Model 3 är en sedan... Den är i samma klass som BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Audi A4, Lexus IS mfl.

Model Y, UX300e, Q4, EQA mfl är SUV/Crossovers.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 6087
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö
Referralkod: bo2814

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare [JM] » 27 feb 2020 00:19

12man skrev:från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite

Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Bjelke » 27 feb 2020 08:29

[JM] skrev:
12man skrev:från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite

Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?

Njae det enda är väl att alla publika snabbladdare minst måste vara utrustade med CCS...
Bilarna däremot får man väl göra som man vill med (än).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 14356
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Lexus UX300e electric

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 27 feb 2020 08:34

Bjelke skrev:
[JM] skrev:
12man skrev:från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite

Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?

Njae det enda är väl att alla publika snabbladdare minst måste vara utrustade med CCS...
Bilarna däremot får man väl göra som man vill med (än).


Jag skulle inte köpa en ny elbil idag med Chademo laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.