fth skrev:Legato skrev:E-Tron 50 kostar ju 700k och har ungefär samma räckvidd. Landar UX300e på 600k så håller jag som sagt med om att den blir för dyr i Sverige, men för 500k så hade jag personligen hellre köpt den än E-Tron 50.
Fast e-tron har ju en helt annan funktionalitet på långresa eftersom den ju har bra snabbladdning, det är iaf värt en hel del för mig.
Den här bilen går det ju i praktiken inte att åka på långresa med, jag skulle iaf inte ge mig ut med familjen på resa >40 mil om jag var beroende av 50kW CHAdeMO.
Jag vet att många inte har behov av att kunna åka på långresa, och många behöver en andrabil som bara kommer att laddas hemma etc, men varför skulle man vilja begränsa sig när det finns bättre alternativ som det går alldeles utmärkt att köra långt med?
E-niro 64kWh är ju t.ex. nästan exakt lika stor, med större lastutrymme, väsentligt bättre räckvidd, fungerande snabbladdning med CCS etc., för en billigare peng, och tillgänglig idag.
/fth
Nej för långresa är det definitivt inget bra alternativ. Som jag skrev tidigare ang Honda E osv så har den inget att hämta som förstabil IMO, det är som andrabil den har något att erbjuda.
E-Niro är ju något helt annat IMO. Mycket elbil för pengarna. Definitivt prisvärt men inte på något sätt premium.
En mer relevant jämförelse är väl i så fall tex Audi Q4 e-tron eller Mercedes EQA. Där håller jag med om att Audin och Mercedesen troligen får klart bättre "elbilsegenskaper", medan Lexusen troligen erbjuder bättre kvalitet (både faktisk och upplevd). Jag håller dock med om att fler lär välja de förstnämnda, framförallt i Europa.