Sida 2 av 6

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 12:20
av Legato
Remuz skrev:
När jag kollade på en UX250h så kostade den i maxad variant typ 500+k. Lexus lär ju göra den elektriska till en toppmodell. Jag tror på 700k i prislapp.
Enligt ev-database (tidigare i tråden) så är priset redan fastställt till €49.900 i Holland.

Så förutsatt att det stämmer så kan man nog vara ganska säker på 550-600k i Sverige imo.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 12:28
av heldiggrisen
Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 12:32
av Legato
fth skrev:
Legato skrev:
E-Tron 50 kostar ju 700k och har ungefär samma räckvidd. Landar UX300e på 600k så håller jag som sagt med om att den blir för dyr i Sverige, men för 500k så hade jag personligen hellre köpt den än E-Tron 50.
Fast e-tron har ju en helt annan funktionalitet på långresa eftersom den ju har bra snabbladdning, det är iaf värt en hel del för mig.

Den här bilen går det ju i praktiken inte att åka på långresa med, jag skulle iaf inte ge mig ut med familjen på resa >40 mil om jag var beroende av 50kW CHAdeMO.

Jag vet att många inte har behov av att kunna åka på långresa, och många behöver en andrabil som bara kommer att laddas hemma etc, men varför skulle man vilja begränsa sig när det finns bättre alternativ som det går alldeles utmärkt att köra långt med?

E-niro 64kWh är ju t.ex. nästan exakt lika stor, med större lastutrymme, väsentligt bättre räckvidd, fungerande snabbladdning med CCS etc., för en billigare peng, och tillgänglig idag.

/fth
Nej för långresa är det definitivt inget bra alternativ. Som jag skrev tidigare ang Honda E osv så har den inget att hämta som förstabil IMO, det är som andrabil den har något att erbjuda.

E-Niro är ju något helt annat IMO. Mycket elbil för pengarna. Definitivt prisvärt men inte på något sätt premium.

En mer relevant jämförelse är väl i så fall tex Audi Q4 e-tron eller Mercedes EQA. Där håller jag med om att Audin och Mercedesen troligen får klart bättre "elbilsegenskaper", medan Lexusen troligen erbjuder bättre kvalitet (både faktisk och upplevd). Jag håller dock med om att fler lär välja de förstnämnda, framförallt i Europa.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 12:32
av fth
Remuz skrev:
När jag kollade på en UX250h så kostade den i maxad variant typ 500+k. Lexus lär ju göra den elektriska till en toppmodell. Jag tror på 700k i prislapp.
Good luck with that :D

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 12:34
av Legato
heldiggrisen skrev:
Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.
Från Tesla så är det ju Y som den i så fall ska jämföras med. Jag väljer såklart Tesla, men för de som prioriterar byggkvalitet osv framför Hi-Tech så...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 13:07
av heldiggrisen
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.
Från Tesla så är det ju Y som den i så fall ska jämföras med. Jag väljer såklart Tesla, men för de som prioriterar byggkvalitet osv framför Hi-Tech så...
Varför ska den jämföras med MY? Den verkar inte alls så stor som MY. Kanske någon stans mellan M3 och MY. och prismässig (som tråden har handlat om senaste inlägg) så verkar Lexus ligga närmare M3 än MY iaf i Norge.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 26 feb 2020 13:15
av Legato
heldiggrisen skrev:
Legato skrev:
heldiggrisen skrev:
Runt 400’ i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/d ... len-ux300e

Lite dyrare än en M3SR+, som är bättre på all förutom service/support och värme i ratten. UX300e har kanske också power lift på bakluckan?
Verkar som Lexus är 5 år för sent ute.
Från Tesla så är det ju Y som den i så fall ska jämföras med. Jag väljer såklart Tesla, men för de som prioriterar byggkvalitet osv framför Hi-Tech så...
Varför ska den jämföras med MY? Den verkar inte alls så stor som MY. Kanske någon stans mellan M3 och MY. och prismässig (som tråden har handlat om senaste inlägg) så verkar Lexus ligga närmare M3 än MY iaf i Norge.
För att Model 3 är en sedan... Den är i samma klass som BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Audi A4, Lexus IS mfl.

Model Y, UX300e, Q4, EQA mfl är SUV/Crossovers.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 00:19
av [JM]
12man skrev:
från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite
Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 08:29
av Bjelke
[JM] skrev:
12man skrev:
från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite
Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?
Njae det enda är väl att alla publika snabbladdare minst måste vara utrustade med CCS...
Bilarna däremot får man väl göra som man vill med (än).

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 08:34
av Zalman3
Bjelke skrev:
[JM] skrev:
12man skrev:
från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite
Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?
Njae det enda är väl att alla publika snabbladdare minst måste vara utrustade med CCS...
Bilarna däremot får man väl göra som man vill med (än).
Jag skulle inte köpa en ny elbil idag med Chademo laddning.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 10:15
av bonath
Pratade med en Nissan Leaf försäljare på Hedin.
Aldrig en bil med Chademo sa jag.
Va, vadå för? sa han. Han fattade inte ett dyft, trodde det var "liksom samma" på alla bilar...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 10:49
av benke_berguv
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
[JM] skrev:
12man skrev:
från websidan
VÅR NYA ELBIL UX 300e
JAPANSK DESIGN MÖTER EN ELEKTRISK FRAMTID
Den nya UX 300e har en kupé som är inspirerad av det japanska arkitektoniska konceptet Engawa där gränsen mellan insidan och utsidan effektivt har suddats ut. Känslan i kupén är avslappnad tack vara sin minimalistiska design och samtliga kontroller är även placerade där du förväntar dig att de ska vara placerade. Det finns till och med ett smart handledsstöd i mittkonsolen som även har en inbyggd

wtf,, vet att det är reklamtext och allt men lite
Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....

Ang ChaDeMo. Är det inte lag på att alla nya bilar som ska typgodkännas inom EU måste ha CCS?
Njae det enda är väl att alla publika snabbladdare minst måste vara utrustade med CCS...
Bilarna däremot får man väl göra som man vill med (än).
Jag skulle inte köpa en ny elbil idag med Chademo laddning.
Senaste jag läste om den var att den får CCS i Europa.
Jag är helt klart intresserad av denna när den kommer. Visst, den har flera tillkortakommanden men batteriet räcker mer än väl för mig och laddhastigheten spelar intagen roll alls då den laddas hela natten och alla längre resor görs med andra bilar.
Det som lockar är ju att få en elbil med lexuskvalitet, det saknas idag skulle jag säga:)

//Benke

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 11:47
av fth
benke_berguv skrev:
Senaste jag läste om den var att den får CCS i Europa.
Inte enligt Lexus själva:
Vi vet at det går mot CCS i Europa, men akkurat nå valgte vi Chademo, da det er standarden i Asia, sier Watanabe.
https://bilogmotorbloggen.no/2019/11/25 ... nte-norge/

Takashi Watanabe är Lexus "chief engineer for electrified projects" och borde väl veta?

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 11:58
av fth
bonath skrev:
Pratade med en Nissan Leaf försäljare på Hedin.
Aldrig en bil med Chademo sa jag.
Va, vadå för? sa han. Han fattade inte ett dyft, trodde det var "liksom samma" på alla bilar...
Även om man själv inte behöver använda bilen på långresor så kanske nästa köpare vill kunna det.

Andrahandsvärdet lär ju inte bli bättre av detta.

/fth

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 12:09
av mati
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 12:46
av Legato
benke_berguv skrev:
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Dom menar minimalt med utrymme mellan knapparna....


Njae det enda är väl att alla publika snabbladdare minst måste vara utrustade med CCS...
Bilarna däremot får man väl göra som man vill med (än).
Jag skulle inte köpa en ny elbil idag med Chademo laddning.
Senaste jag läste om den var att den får CCS i Europa.
Jag är helt klart intresserad av denna när den kommer. Visst, den har flera tillkortakommanden men batteriet räcker mer än väl för mig och laddhastigheten spelar intagen roll alls då den laddas hela natten och alla längre resor görs med andra bilar.
Det som lockar är ju att få en elbil med lexuskvalitet, det saknas idag skulle jag säga:)

//Benke
Jag tycker den verkar bli lite för dyr trots allt, samt såklart dåligt om det bara blir Chademo.

I övrigt håller jag dock helt med! Lexus är den enda fossilbils-tillverkare som verkligen gjort bra intryck på mig. Av alla de märken jag kört i övrigt så har ingen annan samma kvalitetskänsla och ingen annan samma servicenivå.

Köpte en IS250-2006 till min mamma för 10 år sedan. Den bara går och går verkligen. Hon har inte haft ett enda fel på den hittills.

Hade själv en ISF. Inte ett enda problem med den heller. Skön känsla också med en prestandabil där motorn ändå inte var söndertrimmad. Allt kändes dimensionerat för att faktiskt kunna hantera kraften och vridmomentet.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 13:22
av StefL
mati skrev:
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Borde bli måttligt populärt med tanke på att det är vänstertrafik i Japan...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 13:27
av mati
StefL skrev:
mati skrev:
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Borde bli måttligt populärt med tanke på att det är vänstertrafik i Japan...
Man får väl backa helt enkelt. Det borde inte vara helt ovant för japanerna med tanke på deras syn på elbilar och "självladdande" bensinbilar. :twisted:

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 13:40
av benke_berguv
mati skrev:
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Jag tror väl att denna bil inte är tänkt som en landsvägskryssare spelar kontakten så stor roll då?
Om de flesta tänkt ha den som jag (stadsbil till och från jobbet osv osv) så kommer den kanske inte snabbladdas alls.

Min BMW i3s har vi snabbladdat på ccs ytterst få gånger och aldrig pga slut ström under ett års tid. All annan laddning har varit hemma och vid 22kw stolpar på Ica, ishall osv osv.

//Benke

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 13:49
av Svenssons
benke_berguv skrev:
mati skrev:
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Jag tror väl att denna bil inte är tänkt som en landsvägskryssare spelar kontakten så stor roll då?
Om de flesta tänkt ha den som jag (stadsbil till och från jobbet osv osv) så kommer den kanske inte snabbladdas alls.

Min BMW i3s har vi snabbladdat på ccs ytterst få gånger och aldrig pga slut ström under ett års tid. All annan laddning har varit hemma och vid 22kw stolpar på Ica, ishall osv osv.

//Benke
Vad ska man med 22kW till om bilen max klarar 6,6 kW? Frågan är om det är max 10A trefas eller 32A enfas. Oavsett så är det värdelöst. Max 10 A, 2,3 kW Ifall man bara har enfas eller sannolik max 16A, 3,7 kW när man laddar hemma...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 14:12
av Legato
Svenssons skrev:
benke_berguv skrev:
mati skrev:
Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Jag tror väl att denna bil inte är tänkt som en landsvägskryssare spelar kontakten så stor roll då?
Om de flesta tänkt ha den som jag (stadsbil till och från jobbet osv osv) så kommer den kanske inte snabbladdas alls.

Min BMW i3s har vi snabbladdat på ccs ytterst få gånger och aldrig pga slut ström under ett års tid. All annan laddning har varit hemma och vid 22kw stolpar på Ica, ishall osv osv.

//Benke
Vad ska man med 22kW till om bilen max klarar 6,6 kW? Frågan är om det är max 10A trefas eller 32A enfas. Oavsett så är det värdelöst. Max 10 A, 2,3 kW Ifall man bara har enfas eller sannolik max 16A, 3,7 kW när man laddar hemma...
Aldrig förstått problemet gällande hemmaladdning. Visst, kör man timtaxa så får man aningen billigare ström om man kan ladda med högre effekt och köra laddningen de specifika timmar det är billigast. Känns dock som den skillnaden blir rätt marginell. För mig (och troligen nästan alla andra) så räcker egentligen 3,7 kW utan problem. Jag är normalt sett hemma ca 14 timmar per dygn och jag är inte i närheten av att snitta en förbrukning på dryga 50 kWh per dag. I Lexusens fall med så pass litet batteri så kommer man ju i praktiken alltid kunna ladda fullt hemma över kväll/natt även med 3,7 kW.

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 14:16
av Bjelke
Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 14:37
av Headline
Bjelke skrev:
Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...
Fast om du adderar självladdning på det så kanske det duger gott och väl! Det kommer bli kanon!


Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 15:31
av Legato
Headline skrev:
Bjelke skrev:
Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...
Fast om du adderar självladdning på det så kanske det duger gott och väl! Det kommer bli kanon!

"A hybrid that defies logic"

Det var ju iaf hederligt för att vara deras hybridreklam. De erkänner att "självladdning" står i motsats till logik :lol:

Re: Lexus UX300e electric

Postat: 27 feb 2020 19:50
av Svenssons
Legato skrev:

Aldrig förstått problemet gällande hemmaladdning. Visst, kör man timtaxa så får man aningen billigare ström om man kan ladda med högre effekt och köra laddningen de specifika timmar det är billigast. Känns dock som den skillnaden blir rätt marginell. För mig (och troligen nästan alla andra) så räcker egentligen 3,7 kW utan problem. Jag är normalt sett hemma ca 14 timmar per dygn och jag är inte i närheten av att snitta en förbrukning på dryga 50 kWh per dag. I Lexusens fall med så pass litet batteri så kommer man ju i praktiken alltid kunna ladda fullt hemma över kväll/natt även med 3,7 kW.
3,7 kW räcker säkert, du får då 37 kWh på 10 timmar och kan köra knappt 20 mil. Nu måste man dock pressa ut 16A på en fas för att få detta och har man 16A som huvudsäkring så lär säkringen gå. Skulle alltså inte rekommendera detta utan mer kanske 10A som mest och då får du bara 23 kWh på samma tid eller ca 10 mil. Själv tycker jag detta är på tok för lite även ifall det skulle räcka flera dagar. Igår kom jag t.ex. hem vid 01:00 på natten med ca 8 kWh kvar i batteriet och körde senare ca 20 mil idag. Det hade inte gått med laddning på endast en fas men nu laddar jag 10A på tre faser så inga problem.